Jump to content

1962 VW Karmann Cabriolet


Recommended Posts

Tähän johtopäätökseen on raati tullut. Lattialla tosiaan on kaukovalojen vaihtokatkaisija, ja tulo pikkuvipu on viraton. Ohuet johdot tosin tulevat kojelaudan etupuolele, mutta ne eivät ole missään kiinni. 1962 kytkentäkaaviossa ei ole näitä johtoja ollenkaan. Se pyöreä rele mikä kaiuttimen etupuolella on joskus ollut, onkin ollut vilkkurele. Vilkut lakkasivat toimimasta katsastuksen jälkeen. Kappas sulake oli sulanut. Enpäs ole moista ennen nähnyt. Sulakkeen vaihtamisen jälkeen alkoi toimia taas.  

Link to comment

Pääsimme tutkimaan 1957 Karmann Cabrioletin katon suojuspussia (joka tosin on peräisin vuotta vanhemmasta autosta). Pussin materiaali on aivan samanlaista kuin oman autoni pussissa. Sisäpuolen ja ulkopuolen kankaat ovat aivan samanlaista kudosta. Terenauhat ovat vastaavanlaisia mutta ehkä aavistuksen verran ohuempia. Kiinnityslenkit ovat samanlaisia ja pussin alalaidassa takana on samanlainen pehmeä flanellikangas maalipintaa suojaamassa.

 

Pussini on siis sittenkin alkuperäinen. Kummallinen väriyhdistelmä - tumman sininen punaisilla terenauhoilla.

post-3407-0-75346800-1501056821_thumb.jpg

post-3407-0-86789200-1501056826_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Paljon kiitoksia Mikolle (Pedalpusher) avusta. Kojelaudassa on nyt juuri oikean sävyinen radion aukon peitelevy. Toivottavasti auton alkuperäinen peitelevy löytyy vielä.

 

Kuvasta käy ilmi että vaikka tilasin kilikalipullon oikealla koodilla, ei tilapäisen levyn värisävy sattunut kohdalleen. Listan kiinnikkeiden reiätkin näyttävät olevan eri kokoiset. Vanhempi valettu lista kiinnitetään listassa kiinni olevilla tapeilla. Uudempi alumiinilista (jollainen autooni kuuluu) on kiinni irtonaisilla klipsuilla ja kumituteilla (jotka vielä hakusessa).

 

Jahka illat pimenevät, täytyy selata Veteranen Servicen luettelo hiirenkorville. On pakko tilata pikkusälää enemmän kerralla, sillä pienten tilausten postikulut nousevat muuten korkealle.

 

Sunnuntaina alkaa kuvausprojekti. Tarkoituksenani on kuvata kasa korjausohje- ja varaosakirjoja digitaliseen muotoon. Kuvaan ne siksi että kirjat eivät näin vaurioidu toisin kuin kopioinnin kanssa saattaisi käydä.

 

 

post-3407-0-80885300-1501262305_thumb.jpg

Edited by pasihakala
  • Like 3
Link to comment

Ostettaessa autossa oli 1970-luvun kokolattiamatoista leikatut matot. Revin ne irti ja liimasin tilalle auton mukana tulleen TMI:n mattosarjan. Ne eivät istuneet sellaisenaan vaan kynnyksen päälle tulevat matot olivat takapäästään vääränlaisia, ja niitä piti leikellä oikeaan muotoon. Onneksi virhe oli tähän suuntaan, eli että tavaraa oli liikaa eikä liian vähän. Vastaavasti takatavaratilan matto oli liian lyhyt. Eivät vastaa alkuperäisiä ja ei tullut siistiä jälkeä, mutta saavat välttää nämä muutamat seuraavat vuodet.

 

Kysymyksiä

 

1) Olisiko jollakin antaa lainaksi tai omaksi pientä palaa tämän ikäistä mattokangasta? Takapenkin alta, johon ei ole päivä paistanut. Tahtoisin varmistaa että hankin juuri oikeanlaista metritavaraa. Muistan 95% varmasti mitä olen etsimässä, mutta olisi mukavaa jos olisi pieni tilkku materiaalia muistin tueksi.

 

2) Mistä olette ostaneet vanhan tyylistä äänieristemattoa takatavaratilaan? Sellaista paksua villamattoa. Edelliseen autoon ostin sitä rompetorilta, mutta eipä ole näkynyt enää aikoihin.

 

 

 

post-3407-0-15997600-1501528125_thumb.jpg

post-3407-0-85758500-1501528140_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt ymmärrän miksi kaikissa tämänikäisissä Kuplissa on pissapoikasäiliön hyllyn kohta mätä. Sillä kohdalla on kaksi peltiä päällekkäin > väliin pääsee kosteutta joka ruostuttaa peltiä. Laadukasta korjauspeltiä ei tiettävästi ole saatavilla. Se mikä on myytävänä, muistuttaa lähinnä karjalanpiirakkaa. Siinä määrin ryppyinen pelti on.

 

Sain hankittua melkein ehjän käytetyn keulapalan. Olihan iso homma porata pistehitsit auki... Ja ta-daa - eipä ole tämäkään pelti ehjä vaan päivä paistaa läpi jo nyt, ennen hiekkapuhaltamista. Tein kuitenkin kehikon ympärille niin että osa pysyisi muodossaan puhalluksen aikana.

 

Sattuisiko kenelläkään olemaan NOS peltiä myytävänä? Siis alkuperäistä peltiä, ei ryppyistä huonolaatuista osaa.

post-3407-0-09446500-1503683512_thumb.jpg

post-3407-0-02444100-1503683518_thumb.jpg

post-3407-0-51180600-1503683528_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Etujalkatilan ritilät tuottavat päänvaivaa. Ensinnäkin "louversit" ovat huonot molemmilla puolilla ja tarvitsisin ehjät. Kyseessä on se malli jossa on kaksi suoraa ja kolme vinoa aukkoa. Olisiko kenelläkään varaosa-autot josta sellaiset voisi ostaa.

 

Toisekseen vasemman puoleinen luukku puuttuu kokonaan. Oikeanpuoleisen luukun puhdistettuani huomasin että kappas vaan siinä onkin Cabrioletin varaosanumero. En kuitenkaan kuvia vertailemalla keksi mikä ero umpimallin luukussa voisi olla. Olisiko kenelläkään myydä vasemmanpuoleista? Edes umpimallin luukkua? Kyseessä on valettu luukku. Muutamaa vuotta uudemmissa luukut olivat prässättyä peltiä.

 

Kolmanneksi takapenkin alla oleva putkihässäkkä puuttuu kokonaan. Olisiko kenelläkään sellaista myydä?

post-3407-0-85950200-1503684058_thumb.jpg

post-3407-0-07950400-1503684065_thumb.jpg

post-3407-0-15129000-1503684076_thumb.png

post-3407-0-40855200-1503684080_thumb.png

Link to comment

Oikeanpuoleisen luukun puhdistettuani huomasin että kappas vaan siinä onkin Cabrioletin varaosanumero. En kuitenkaan kuvia vertailemalla keksi mikä ero umpimallin luukussa voisi olla.

Mun silmään näyttää että tuo nuppi mistä luukkua liikutellaan on avon luukussa keskemmällä, umpimallisessa enemmän ylälaidassa. Mulla on ylimääräinen umpimallin oikanpuoleinen luukku, saat sen niin saa verrata tarkemmin.

  • Like 1
Link to comment

Olihan päivä... Ensin tapasin vanhemman miehen, jolta sain ostaa "Farbkombinationen" -kirjan, jossa on KAIKKI vuosien 1961-1962-1963 VW mallit ja KAIKKI väriyhdistelmät. Lisäksi sain ostaa Der Berater -lehden lisäpainoksen, jossa on vuosimallin 1962 värivaihtoehdot. Näiden papereiden kanssa on helppo mennä aikanaan museokatsastukseen ja osoittaa että kaikki värit ovat oikein.

 

Kuskin ovi ei ole tahtonut pysyä kiinni mukulakivikadulla ajettaessa. Saranatapeissa on väljää, ja lisäksi yläsarana liikkuu oveen nähden (miksi?). Sain ostettua NOS oven vastakappaleen, mutta tarkemmin tutkittuani huomasin sen olevan pykälää vanhempaa mallia, eli tarkoitettu 1956-1959 lihakoukkuovenkahvoja varten kun itselläni on siis 1960-1964 painonappikahvat. Ero ei ole iso mutta on kuitenkin. Lisäksi vastakappaleet olivat eri valmistajan tuotteita. Vertailin niitä ja huomasin että muovinen liukuva osa on ihan sama. Ja että käytetty osa on kulunut useita useita millejä. Purin osat ja vaihdoin muovikappaleen vanhaan runkoon. Olivat näemmä vaihtokelpoisia osia.

 

Erään kovemman luokan keräilijän varastosta löytyi useamman värisiä NOS-matonkappaleita, joista oli hyvä verrata sitä mitä eri värejä oli saatavilla. On hyvin uskottavaa että autossani on ollut uutena alimman väriset matot. Ne rimmaavat hyvin kumimattojen kanssa. Mattoa myy metritavarana mm.

 

http://www.klpartner.fi/

 

Kuopiossa. Maton leveys on 54" eli 137 cm ja maksaa 90 euroa / jm.

 

Samalla tallilla oli umpimallisesta saman ikäisestä ja värisestä autosta peräisin oleva rengas. Tämän harrastajan mukaan tuon ikäisissä pressikuvissa oli juuri tuollainen kapeahko valkosivu. Hmm. Olisiko kenelläkään kuvaa näyttää? Oikealla oleva rengas on oman autoni varapyörä. Sininen väri on Königblau ja sen sekoitusohje löytyy PPG:ltä.

 

Illan päätteeksi kävin katsomassa muuatta hienosti tehtyä 1960 Karmann Cabrioletia. Oli mielenkiintoista nähdä luonnossa mitä eroavaisuuksia näillä vuosimalleilla on. Oli oikein mukava tapaaminen.

 

Ja päivä.

 

 

 

post-3407-0-08357300-1503957967_thumb.jpg

post-3407-0-17262900-1503957970_thumb.jpg

post-3407-0-96518900-1503957972_thumb.jpg

post-3407-0-25871400-1503957976_thumb.jpg

post-3407-0-80777700-1503957978_thumb.jpg

post-3407-0-56422500-1503957984_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kappas vaan, niin näyttää tosiaan olevan.

 

Oma autoni on tehty toukokuussa 1962 eli se on aikalailla viimeisiä kuuskakkosia.

 

Siitä kuuluuko Cabrioletin (KG:n ja Sonderbussin) varapyörässä olla alumiininen koristerinki vai ei, ollaan montaa mieltä. Toisaalta saksalainen on niin pihi että olisi epäloogista miksi he olisivat laittaneet rinkulan myös varapyörään. Ilmeisimmin joissain mainoskuvissa rinki kuitenkin varapyörässä on? Täytyy selvitellä vielä.

 

Tehtaan kirjeessä ei ole mainintaa valkosivurenkaista, joten tottapa tuo on tullut maahan mustilla renkailla. Auto oli uutena eräässä kartanossa. Lukuiset yhteydenotot eivät ole ainakaan vielä tuottaneet tulosta. Joko kuvia ei ole, tai niitä ei muusta syystä näytetä.

 

Toiselle omistajalle olen soittanut kahdesti ja sovimme että tapaamme parin viikon kuluttua. On mielenkiintoista kuulla auton vaiheista vuosina 1973-2010. Jokunen kuva Nizzan reissulta pitäisi löytyä.

 

Kolmannelta omistajalta olen saanut useamman kuvan - kiitoksia niistä.

Edited by pasihakala
Link to comment

Virtanen tekee pellistä prässättyjä ostia, mutta ei tällaisia valettuja. Lisäksi hän keskittyy 1940-1950-lukuisiin, mutta saattaahan hänellä toki NOS osiensa joukossa tällaiset olla, täytyypä kysyä.

 

Kynnyskotelot vahvikkeineen tilaan aikanaan Virtaselta. Olen nähnyt hänen tekemiään peltiosia ja ne ovat huikean laadukkaita...

Edited by pasihakala
Link to comment

Sattuisiko kenelläkään olemaan irrallaan 1958-1964 Karmann Cabrioletin tuulilasia? Alkuperäistä vieläpä mieluusti, kunnolla ei mitään väliä. Tarvitisin sen mitat varmiistaakseni sen että teetän millilleen oikean kokoisia tuulilaseja. Onko tarvetta sellaiselle? Maksaa suuruusluokkaa 120€/kpl.

Kuvassa näkyy erään tarvikelasin mukaan leikattu vanerimalli. Valitettavasti se tuulilasi oli kahdesta kohtaa muotopuoli. Olen yrittänyt ottaa tämän huomioon, mutta varmistus olisi paikallaan. Oma lasini ei myöskään ole alkuperäinen vaan se on vaihdettu jossain vaiheesa. Mitään leimaa ei löydy. En välittäisi irroittaa sitä vielä tässä vaiheessa.

Toinen malli on 1958-1962 takalasista. Tsekkaan lasin kaarevuuden omasta lasistani, ihan vaan kaiken varalta jos käy "oho eiku" ja lasi rikkoutuu irroitettaessa tai kiinnitettäessä. Takalasin teettäminen on verraten kallista. Ensimmäinen taisi olla 600-650 euroa ja seuraavat 250€/kpl. Hinnat Kuttilan Autolasista. Takalasia en toki varoiksi aio teettää, mutta mallin otan varoiksi. Takalasi vaihtui suuremmaksi 1963 nurkilla.

Omassa autossani nopeusmittari, polttoainemittari ja polttoainemittarin tankkiin tuleva käikäle ovat kaikki VDO:n valmistamia. Noin 5000 autoa uudemmassa haitarikattomallissa polttoainemittari on kuitenkin Magura-merkkinen vaikka nopeusmittari on VDO. Käytettiinkö molempien valmistajien bensamittareita ihan randomisti (vrt. Hella ja Bosch) vai oliko tässä jotain logiikkaa? Asia kiinnostaa siksi että oma polttoainemittarini kaipaa hieman kunnostamista, mutta tarjolla olisi NOS Magura. Mielelläni kuitenkin laittaisin VDO:n kun sellainen autossa on uudesta ollut.

 

EDIT:

 

1962 tehtaan mainoskuvissa on VDO. On oletettavaa että alkupään autoissa on ollut VDO ja Magura on alkanut valmistaa polttoainemittareita vasta myöhemmin. Juttelin Kaha Oy:llä mittareita töikseen korjaavan Kari Hokkasen kanssa. Mittarin purkaminen on helppo juttu, siisti kasaaminen ei niinkään. Neliskanttinen kromirinkula on vaikea kiinnittää takaisin.

post-3407-0-32554300-1504995586_thumb.jpeg

post-3407-0-63344100-1504995617_thumb.jpeg

Edited by pasihakala
Link to comment
  • 1 month later...

Jalkatilan lämpökotelon ritilöitä olen metsästänyt loppukesän ja alkusyksyn aikana. Sain vinkin metsästä jossa seisoi 22 Kuplaa. Sain omistajan puhelinnumeron ja kaupan käynnin tuloksena sain laikata 1968 Kuplasta nuo punaiset ritilät irti. Kalliiksi tuli, sillä tätä varten oli pakko ostaa akkukäyttöinen Ryobin laikkakone. Toisaalta löytyi kokonainen lämpökotelon pää. Se on peräisin VW 1200:sta ja siksi kotelossa ei ole koskaan ollutkaan liukukiskoja ja luukkuja. Pahaksi onneksi nämä käyttökelpoiset osat ovat molemmat oikealle puolelle. Jospa Virtanen alkaisi tehdä näitä ritilöitä...

 

Peltisiä luukkuja on tarjolla pilvin pimein, mutta valettuja ei niinkään. Kaksi Cabrioletin luukkua on tiedossa - toinen on peräisin omasta autostani ja toinen eräästä hieman uudemmasta. Paha vaan että ne ovat molemmat oikealle puolelle.

 

Onnistuin kuitenkin löytämään parin. Ne tosin ovat peräisin umpiautosta ja siten ne ovat hieman avomallin luukkuja korkeampia. Parempi kuitenkin että ero on tähän suuntaan, sillä umpimallin luukut on mahdollista kaventaa avomallin luukkuja vastaaviksi.

 

Umpinaisessa metsäautossa oli vielä alkuperäiset matot paikallaan. Farbkombinationen-kirjan mukaan mattojen väri oli graphit eli sama kuin avomallissa. Sellaisesta kohdasta mihin ei ollut päivä paistanut, näki vielä sen verran alkuperäistä väriä että saatoin päätellä värin olleen vaaleanharmaa. Samaa tavaraa myy mm. Tapiolan Autoverhoomo ja KL Partners. Matto on 165 cm leveää ja maksaa noin 55-60 euroa per m2. Laitoin maton tilaukseen.

 

Syksyllä oli teknisiä murheita. Avovaunu ei suostunut käynnistymään ennen kuin vaihdoin polttoainepumpun. Täytyy avata ja korjata tuo alkuperäinen. Kauanhan tuo on toiminutkin, sillä se on autoon uutena asennettu. Pumpussa lukee 4 / 1962 kun auto on tehty 5 / 1962.

 

Katon väri mietityttää. Teettääkö musta katto mikä miellyttää silmää? Vai vaaleanharmaa jollainen tässä autossa on uutena ollut? Kolmas vaihtoehto mikä aikoinaan oli tarjolla, on hiirenharmaa, mutta sellaista tähän ei ole tulossa.

 

 

 

 

post-3407-0-51567100-1508871418_thumb.jpg

post-3407-0-39251500-1508871422_thumb.jpg

post-3407-0-85384000-1508871465_thumb.jpg

post-3407-0-66788400-1508871974_thumb.png

post-3407-0-49310900-1508871983_thumb.png

post-3407-0-32034500-1508872389_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Vaalean harmaalle katolle täältä huuto..

 

Vaaleanharmaa katto rimmaisi hyvin ohjauspyörän ja vaaleiden keinonahkapenkkien kanssa kyllä. Ongelma asiassa on vaan se että sitä vaaleanharmaata kangaskattoa ei tunnu olevan yhdenkään valmistajan valikoimassa. Vinyylikaton saisi kyllä, mutta kangas on hakusessa.

 

Musta olisi ryhdikäs ja se rimmaisi mustien renkaiden kanssa. Ei likaantuisi niin herkästi. Katon takaosan kromilistat erottuisivat selvemmin. Mutta mutta. Niin kovin monessa avomallissa on musta katto (ei tosin niin että niitä liikaa olisi...)

 

Katon suojapressu aiheuttaa myös harmaita hiuksia. Auton mukana tullut pussi on tosiaan alkuperäinen. Saumat ovat tehtaan jäljiltä ja sinisessä pussissa on tosiaan ollut punaiset terenauhat. Kukaan ei uskoisi tätä todeksi, ellei ole esittää alkuperäistä todisteeksi. Mitä ihmettä Karmannilla on ajateltu kun on tehty tuollainen väriyhdistelmä? Voiko olla niin että ovat käyttäneet edellisten kattojen tekemisestä yli jänneitä tilkkuja pussia varten? Eihän sinistä kattoa edes ollut saatavilla tuohon aikaan.

 

Uudesta pussista on mahdollista tehdä juuri sellainen kuin se on ollut. Tuo sisäpuolen kuvio on ihan samanlainen kuin mitä Mercedes Benzissä on käytetty.  Katso kuvan oikeaa alalaitaa. Hieman tummempi tuo beige tosin on ollut. On mahdollista että alkuperäinen väri on haalistunut.

post-3407-0-46342900-1508876937_thumb.png

Link to comment

Ootko kankaita kysellyt klpartnersilta Kuopiosta? Sieltä tuntuu löytyvän melko kattavasti. Omaan early ovaaliin + atlantis multivaniin tehdaskankaat hyllystä...

 

Tuolla 24.10. päivityksessäni kirjoitin että oikeanlaista mattokangasta saa sekä Tapiolan Autoverhoomosta että KL Partnersilta Kuopiosta. Saman näköistä tavaraa on eikä hinnoissa ole merkittävää eroa. Otin Espoosta niin että ei tarvitse maksaa postikuluja. Tilaustavaraa, ei ollut riittävästi hyllyssä

 

KL Partnersin sivuilla mainittiin että matto olisi 54 tuumaa leveää eli noin 140 cm mutta oikeasti se on 165 cm levyistä.

 

Kannattaa jemmata vanhat matot niin että näkee mihin suuntaan loimi kulkee. Alkuperäiset matot ovat kateissa, mutta käyn tsekkaamassa erään alkuperäisen kuusnelosen.

Link to comment

Kuinka olette tehneet kynnyksenne?

 

Alkuperäisessä kynnyksessä on paljon rautaa sisällä. Näkymättömissä vahvikkeen sisällä on V-kirjaimen mallinen tuki.

 

Valitettavasti koteloa ei ole maalattu eikä millään muullakaan tavalla suojattu, kuten NOS kotelosta auki leikattu kohta osoittaa, joten eipä ole ihme että vahvikkeet ovat hapantuneet jo varsin varhaisessa vaiheessa.

 

Vaan mitä tilalle?

 

Siinä määrin krouvia jälkeä noissa myynnissä olevissa vahvikkeissa on, että eipä tee mieli tuollaisia autoon ostaa. Sen verran karuja nuo osat ovat. Yksityiskohdat ja se V-kirjaimen mallinen tuki kun puuttuvat... Tavoitteena kun on tehdä auto hyvin.

 

Ainut toivo tällä kohden on se että Virtaselle sataisi siinä määrin paljon kyselyitä että hän alkaisi tehdä laadukkaita kynnyksiä avomalliin...

 

 

 

 

 

post-3407-0-48990200-1509208886_thumb.jpg

post-3407-0-48462300-1509208897_thumb.jpg

post-3407-0-44762700-1509208900_thumb.jpg

post-3407-0-54227700-1509208903_thumb.jpg

Link to comment

Muistin lukeneeni että samaa asiaa ihmeteltiin yhdessä splitti cabrion topicissa, piti oikein kaivaa se esille. Edit: niin ja tuollahan oli myös lämpökanavan sisältä vähän ihmettelyä. Ei taida kovakattoisista tuollaista vahviketta löytyä?? 

 

Näähän on voineet muuttua 60-lukusiin yksinkertaisemmiksikin (vai onko?), mutta veikkaisin että 99% avoista joihin on joskus nuo vahvikkeet korjattu niin eiköhän ne sieltä sisältä puutu - ilman murheita. Mutta ymmärrän että tämän tasoinen auto halutaan tehdä kunnolla ja silloinhan ne tarvitaan :)

 

Eiköhän ainakin tossa splitin tapauksessa (rahalla saa ja hevosella pääsee) homma mene koripajan naputteluksi. Virtaselle tossa kyllä tärppi varmasti.

Edited by kuplatin
  • Like 1
Link to comment

niin ja tuollahan oli myös lämpökanavan sisältä vähän ihmettelyä. Ei taida kovakattoisista tuollaista vahviketta löytyä?? 

 

Näähän on voineet muuttua 60-lukusiin yksinkertaisemmiksikin (vai onko?)

Uudemmissahan tuo helmakotelon pystyvahvike ei mahdu olemaan kun siellä menee erillinen kanava lämmintä ilmaa varten.

Link to comment

Juttelin juuri Heikki Naapurin kanssa johtoputkista ja koteloista. 

 

Umpimallisessa paksutolpassa johtosarja kulkee katon kautta.

 

Saman ikäisessä avomallissa johtosarja kulkee oikeanpuoleisen kynnyskotelon sisällä, juuri kuten Mikan liittämä kuva osoittaa.

 

Kuusvitosesta alkaen sekä umpimallissa että avomallissa johtosarja kulkee vasemmanpuoleisen kynnyksen sisällä.

 

Olen onnistunut hankkimaan NOS kynnyksestä peräisin olevat lämpöputket. Miten onnekas olenkaan... sillä kyseiset osat ovat varsin monimutkaisen näköisiä ja olisivat siten todella hankalat reprota. Kuva liitteenä. Pintaruosteessa olivat ostettaessa. Puhdistin ja maalasin. Ovat uusia kynnyksiä odottamassa.

 

Mielenkiintoisesti nämä minulla nyt olevat putket olivat ostettaessa irrallaan kynnysten sisällä. Sen kuin pujotteli irti. Tuossa ylempänä olevassa kuvassa lämpöputki on hitsattu kynnykseen kiinni. Heikin mukaan näin on uudemmissa autoissa. Kuva on kuuskolmosesta. Oletettavasti kuuskakkosessa kuuluu olla noin myös? Tämä selviää siinä vaiheessa kun auto aikanaan puretaan.  

 

Kynnyksen takaosassa oleva lämpöputken reikä on tuollainen kuin kuvassa. Olen piirtänyt reiästä paperimallin ja voin toimittaa sellaisen tarvitsevalle.

 

Jaa-a. Täytyy metsästää jostain tuollaista alumiinivahvisteista pahviputkea kynnyksiä varten. Auton etutavaratilassa sitä näkyykin. Tulee oikeasta etukulmasta ylös ja kulkee hansikaslokeron alapuolelta sulakerasialle.

 

 

 

 

 

post-3407-0-52322100-1509286069_thumb.jpg

post-3407-0-95187600-1509286085_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Pientä edistystä vanteiden osalta. Taximo Helsingin Tattarisuolla puhalsi vanteet ja maalasi ne puolikiiltävällä mustalla värillä. Työ onnistui yli odotusten ja niin he saivat maalata myös vanteiden keskiosat. Väri ei ole sama kuin korin väri, vaan oikea sävy on Königblau L393. Se löytyy PPG:ltä (kuten myös kaikki muut tämän auton värit = kori, penkin rungot ja käsijarrukahva + vaihdekeppi). Voin auttaa värikoodien kanssa jos joku apua tarvitsee.

 

Cabrioletissa ja umpimallissa on eri tavalla maalatut vanteet ja sen lisäksi maaliraja kulkee eri kohdassa

 

Lemmerz-merkkiset alkuperäiset vanteiden koristekehät eivät ole kovin hyvät mutta uusia tai edes reprottuja uusia ei ole saatavilla joten näillä mennään. 

 

Alle tulee Camacin valmistamat mustakylkiset 5.60-15" ristikudosrenkaat. Turha tähän olisi valkosivuisia ostaa kun ei niitä tässä autossa ole uutena ollut. Ja kansanautohan tämä kuitenkin on. Miksi tehdä hienompaa kuin mitä se uutena oli?

 

Ainut lisävaruste minkä autoon laitoin, on lukittava takaluukun kahva. Muita varusteita ei ole tarkoitus laittaa.

 

Kuvassa oleva pölykapseli ei ole autoon tulossa. Jostain pitäisi saada mahdollisimman hyvät reprot. Logot maalataan mustiksi, kuten ne tässä vuosimallissa uutena olivat. 

post-3407-0-32065400-1515796047_thumb.png

post-3407-0-45727500-1515796062_thumb.jpg

post-3407-0-93834300-1515796085_thumb.png

post-3407-0-33330100-1515796099_thumb.png

Edited by pasihakala
  • Like 1
Link to comment

Kynnyskoteloiden vahvikkeet tulivat Isosta Britanniasta. 

 

Ihan täydelliset ne eivät ole, mutta huomattavasti paremmat kuin monen yrityksen toimittamat.

 

Näitä täytyy hieman hienosäätää. 

 

Voihan se olla että jos ja kun kotimainen toimittaja tuo paremman tuotteen markkinoille, näitä ei tule sitten kuitenkaan käytettyä. 

 

post-3407-0-42063500-1515796670_thumb.jpg

post-3407-0-00301900-1515796684_thumb.jpg

post-3407-0-78456200-1515796693_thumb.jpg

post-3407-0-71795100-1515796706_thumb.jpg

Link to comment

Auton ensimmäinen omistaja oli siis vuorineuvos Jacob von Julin nuorempi, joka osti auton vaimolleen Kosken Kartanossa käytettäväksi. 

 

Siellä se oli vuosina 1962-1973 kunnes vaihtoi omistajaa. 

 

Auton ensimmäisistä vaiheista en ole onnistunut saamaan yhtään kuvaa ja sekös pännii. Tästä syystä johtuen kirjoitin tuon artikkelin. Katsellaan poikiiko tuo jotain?

 

Huomaa kuva autosta vuonna 1975 Nizzassa. Kuvan antoi Bengt Rehn, auton toinen ja pitkäaikainen omistaja (1973-2010)

post-3407-0-83621100-1515797011_thumb.jpg

Edited by pasihakala
  • Like 2
Link to comment

Huomaa kuva autosta vuonna 1975 Nizzassa. Kuvan antoi Bengt Rehn, auton toinen ja pitkäaikainen omistaja (1973-2010)

 

Tätä kuvaa katsoessa, jos edelleen puntaroit sitä katon kankaan sävyä niin multa lähtee ääni vaaleanharmaalle. Kyllä se volkkari on aina osannut sävyt valita kerralla oikein...

Link to comment

Tätä kuvaa katsoessa, jos edelleen puntaroit sitä katon kankaan sävyä niin multa lähtee ääni vaaleanharmaalle. Kyllä se volkkari on aina osannut sävyt valita kerralla oikein...

 

 

No katsotaan nyt. Tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa mistä juuri oikean värisen ja oikeaa materiaalia olevan katon saisi, mutta onhan tässä vielä vuosia aikaa etsiä, ennen kuin asia on ajankohtainen. On varsin todennäköistä että joudun tekemään autoa pienissä erissä siten että huonosti tehdyt paikkaukset korjataan ensimmäisessä vaiheessa ja vasta toisessa vaiheessa auto laitetaan palasiksi ja maalataan uudestaan. Uuden katon tekeminen on vasta se ihan viimeisin vaihe. Kalliiksi tulee...

Musta katto olisi helppo, sillä sen saa kaikilta valmistajilta. Olisi ryhdikäs joo, mutta mutta.

Kävi muuten ilmi että auton mukana tullut sininen suojapussi ei voi olla tästä autosta peräisin. Vuonna 1962 katon **JA** pussin vaihtoehdot olivat a) schwarz, b) silbergrau c) mausgrau. On pakko olla niin että tuo pussi on peräisin siitä 1956 irisblau Cabrioletista joka kartanossa ennen tätä oli.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...