Jump to content

1962 VW Karmann Cabriolet


Recommended Posts

On 7.2.2018 at 9:39 PM, pasihakala said:

Tämäkin auto on ruostesuojattu. Takakyljissä ja ovien sisäpinnoissa on röpelöinen massa ja sen päällä sininen maali > massa on vedetty jo tehtaalla.

 

Eipä ole, virhetulkinta.

 

Tuolla  massalla ei ole mitään tekemistä ruostesuojauksen kanssa, se on äänieristysmassaa.  Sitä on Karmanninkin katossa sisäpuolella, ovien ja kylkipeltien sisäpinnoissa, keskellä peltiä. Jo tehtaalta.  (kts. kharon.suomiforum.com/www/ghia3/P1290647.JPG : Katossa oleva musta massa on juuri tätä varten. Ja jätettiin paikalleen. )

 

Iso yhtenäinen peltipinta soi kuin rumpu jos siinä ei ole mitään vaimentamassa ja sen takia sitä massaa on juuri näihin kohtiin laitettu. Vaimennustehosta voidaan olla montaa mieltä mutta ainakin paperilla siitä saadaan ihan merkittävä hyöty.

 

 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Juuri oikeanlaisia lattiamattoja ei ole saatavilla. Autossa on nyt tilapäisesti kiinni TMI:n mattosarja, josta sain osan kaavoista. Loput piti säveltää itse. Mattokangas ja kanttinauha tulivat erään autoverhoomon kautta. Kerran olen teettänyt siellä jotain, ja se työ meni ihan persiilleen joten toista kertaa ei tee mieli heidän palvelujaan käyttää. Edellinen työ maksoi paljon vaikka tehtiin ilman kuittia. Kesti kaksi kuukautta ja lopputulos oli niin huono että työ oli pakko teettää toisaalla uudestaan. 

 

Vein työn järvenpääläiseen TiCaBo-nimiseen autoverhoomoon, sillä tiesin että sieltä saa hyvää jälkeä nopeasti ja edullisesti ja kuitin kanssa. Lopputulos jopa ylitti odotukset. 

 

Väärinkäsityksen vuoksi luulin että heiltä ei olisi tätä mattokangasta saanut mutta olisi saanut kyllä.

 

Kanttinauhan kanssa kävi kaksi pientä mokaa. Ensinnäkin olin varannut sitä 15 metriä ja aika täpärälle meni että riitti - vain 8 cm oli jäänyt yli. Oops. Toinen moka liittyy kanttinauhan väriin. Olisihan tuo voinut vaaleampaa olla. Virhe on minun, ei verhoomon.  

219.JPG

220.JPG

Link to comment

Tiedän Pasi että oot pussihousujamppa.. mutta pakko silti kysyä...

Miltä tää susta näyttää siis ostomielellä.. SÄ oot kummiskin kolunnut tuon yhden avon aika hyvin.. Noista kuvistahan ei nyt hirveesti selviä, mutta jotain.

 

Ja nythän ei ole kyseessä pussihousuleikki..

 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=2154563

Edited by Urbantoy
Link to comment

Eihän tuo 1963 äkkisältään hullummalta vaikuta, eikä ole hinnan kiroissa, semminkin kun dollarin kurssi on nyt edullinen. Makaavalamppuisia ehjiä aitoja avoja ei puissa kasva, edes Jenkeissä. Ne mitkä olen myynnissä nähnyt, ovat olleet yleensä olleet joko huonoja tai kalliita. Kannattaisi varmasti pyytää kuvia kynnyksistä, ovien sovituksista ja luukkujen alta. Pelkkää katon etummaista puuta tuskin voi vaihtaa, vaan samalla tulee vaihtaa koko katto ja se maksaa melkoisesti. Voisihan tuolla ajaa tuollaisenaan muutaman vuoden tuollaisenaan. 

 

 

 

Link to comment
  • 1 month later...

Avovaunun kuulumiset ovat vähissä, sillä kevät on ollut kohtuuttoman kiireinen. Olen tilannut uusia osia. Vaihtanut sivuverhoiluja parempiin. Viime kesän roiskeläpissä oli kersantin natsat, näissä tämän vuotisissa VW-logot. Rumat joo mutta tuollaiset autossa on uutena ollut. Terveisin pussihousu. 

 

Vanteet on nyt maalattu siten kuin niiden kuuluu olla. Alla on nyt uudet Camac-merkkiset 5.60-15" ristikudosrenkaat, Continentalin kuviolla. Ovat muuten ihan tosi hyvät ajaa, myös mukulakivikadulla. Auton ajettavuus parani kummasti entisiin Nokian Rollstereihin verrattuna. Tarkkasilmäiset huomasivat että pölykapseleiden logojen pitäisi olla mustaksi maalattu. Noilla vääränlaisilla kapseleilla ajellaan seuraavat vuodet. Hyllyssä on neljä NOS kapselia maalia ja alle laittoa odottamassa. Niitä ei raaski laitta keskeneräiseen autoon. 

 

Kävin ottamassa pari kuvaa Unioninkatu 4:n edustalla ja sisäpihalla. Tuossa osoitteessa von Julinin perhe asui ja tuon talon takapihalta Bengt Rehn auton marraskuussa 1973 osti. Auto oli räntäsateessa katto päällä, mutta sivuikkunat alhaalla, sisusta kastuneena. Paluumatkalla tallille sää vaihtui ja sain sitä räntää niskaani ennen kuin sain valoissa katon päälle. Kuriositeettina mainitaan että Ensio Itkosen autokoulu toimi juuri tuossa rakennuksessa. Hänellä oli autokouluauto jonka rekisteri oli AAS-1. Olisikohan ollut Volvo Amazon?

 

Auton etummainen rekisterikilpi nyysittiin Maarianhaminassa kesällä 1974. Rehn ajoi omatekoisella kilvellä pari vuotta, ennen kuin tilasi uuden. Auton mukana tullut vm. 1976 kilpi oli hieman vääränlainen ja koska se ei pussihousulle kelvannut, tilasin tilalle uuden ilman kiinnitysreikiä. No. Muuten nämä nykykilvet ovat ihan suht´koht´ OK paitsi että kilven olakkeen valkoinen juova on liian kapea. Maalasin kilikalipullolla reunan leveämmäksi, mutta lopputulos ei ollut tyydyttävä siksi että valkoinen oli liian luonnonvalkoinen. Ostin toisen pullon ja kolmannen ja neljännen. Liki sama lopputulos. On vaikeaa olla perfektionisti. Koska en raaskinut porata kiinnitysreikiä uuteen etupuskuriin, kiinnitin etukilven ruotsalaisvalmisteisella raudalla puskurin päälle. Väärässä paikassa joo, mutta voihan tuon vielä vaihtaa jos alkaa siltä tuntua.

 

Auto on nähtävillä Helsinki Cruisingissa 4.5. ja Espoon Swapissa 6.5. mikäli saan bensapumpun vuotamisen tyrehdytettyä ennen sitä.  

233.jpg

234.jpg

235.JPG

Edited by pasihakala
  • Like 4
Link to comment
12 hours ago, pahanapuhallin said:

. Ostin ne kans uutena ja silloin ei saanut niitä tasapainotettua kun ei ollut

niin isoa keskiötä,

 

Retrorengas / Vammala myy ja tasapainottaa vanhoilla lyijypainoilla. Niitä ei saa enää kaikkialta 

 

Vantaankosken Euromasterilla oli vielä hetki sitten sovite jolla 5-pulttisia Volkkarin vanteita pystyi tasapainottamaan. Muuttivat jonnekin. En tiedä missä sovite on nyt 

Link to comment

Classic VW Club Finland ry tekee yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa.

Yhteistyökumppanimme rengasliike Fennolink Nummelasta ( puh. 0400-474777 ) hankki ehdotuksestamme 5 X 205 jakoiselle

vanteelle sovitteen tasapainotuskoneeseensa.

Kun tuonne vie painotettavaksi irtovanteita / renkaita, kannattaa ottaa mukaan 5 kpl ko. pultteja, sillä adapteri on mallia, jossa vanne kiinnitetään

omilla pulteilla.

  • Like 2
Link to comment

Tuolla toisessa ketjussa kummastelin bensapumpun kannen tiivistämisen kanssa. Nyt näyttäisi siltä että vuoto tyrehtyi. Kummastelen miten teillä muilla 34 h bensapumput eivät ole vuotaneet. Olisin voinut kuvitella että ongelma olisi ollut yleisempikin.

Edited by pasihakala
Link to comment

Ei ole kovin montaa toimittajaa suomessa.. ois kiva kuulla keneltä näin hyvää asiakaspalvelua on.. laita vaikka yv niin tietää välttää.. itekin tilailen mieluusti ulkomailta, tulee välillä nopeammin ku suomen niemeltä

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

Mielenkiintoisesti auton mukana tuli kaksi muuten keskenään samanlaista avainta, mutta niiden numerot olivat eri. Irrotin oven lukon ja katsoin siinä olevan numeron > se siis on oikea ja se toinen numero on väärä. Itse asiassa se väärä on itse lyödyn näköinen = tehty jälkikäteen Suomessa ja joku on huolimattomuuttaan lyönyt avaimeen tasan 100 numeroa liian suuren numeron. Tehtaalla avaimiin koneella lyödyt numerot ovat siistejä, diilerillä käsin lyödyt numerot vinksin vonksin. Fonttikin on eri. 

 

Vuosina 1961-1964 Kuplissa oli SV-, SU ja SC-avaimia, 240 kpl kutakin. Kiusallisesti autossani on kaikkia näitä kolmea profiilia. Yritän saada vähennettyä avaimia ensin kahteen ja myöhemmin toivottavasti yhteen. 

 

Ostettaessa autossa oll tarvikevirtalukko, jonka vaihdoin alkuperäiseen käytettyyn lukkoon niin että autossa olisi vain VW-logolla varustettuja avaimia.  Valitettavasti tämä käytetty alkuperäinen virtalukko on sitä mallia jonka purkaminen ja kasaaminen on joko vaikeaa tai mahdotonta. Rinnalla näyttää olleen toinenkin lukko, joka olisi helppo purkaa ja kasata. Yksi sellainen oma hyllyssä, mutta siinäkin on se ei-tavoiteltava-profiili. Etsinnät jatkuvat siis. 

 

Ostettaessa autossa oli lukoton takaluukun lukko. On aika jännää että Cabrioletissa on lukittava hansikaslokeron kansi ja lukittava etuluukun avauskahva, mutta moottoritilassa on avoimien ovien päivät. Ostin takaluukkuun lukittavan NOS-kahvan, joka on muuten se ainut lisävaruste jonka autoon asennan. Paha vaan että siinä on eri profiili kuin virtalukossa ja ovessa / hansikaslokerossa / etuluukussa.

 

Sain kuitenkin hankittua viisi käytettyä lukollista T-kahvaa, joista ajattelin saavani tarvittavat osat käden käänteessä. Sou not. Ensinnäkin yksi oli SG-avaimella (1954-1959) ja yksi SE-avaimella (vain 1960). No ei sen niin väliä sillä haitat ovat aina samoja. Toinen ongelma tuli siinä että vain yhdessä lukossa lukkopesää kiinni pitävä ruuvi avautui meisselillä ja loput piti porata auki. 

 

Mutta temppu onnistui. Haittoja ei ole kuin kolmea erilaista mallia, joten yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemalla onnistuin sarjoittamaan romukahvan toimimaan virtalukon avaimella. Seuraavaksi puhdistan lukkopesän ja asennan sen sitten siihen NOS-runkoon. 

 

Jee. Enää ei ole kuin kaksi avainta.

1FB7D4F8-C95F-4637-B421-F6F5E5A0A0A3.jpeg

Edited by pasihakala
  • Like 3
Link to comment

Mulla on ollut tapana pitää auto aina siinä kunnossa että sen voi viedä katsastukseen koska tahansa, eli en tee varsinaista katsastusremppaa tai tarvitse katsastusrenkaita tms. 

 

Ajoin autoa tutkimatta suoraan katsastukseen ja hylky tuli sillä jarruvalot eivät palaneet. Niiden korjaamisesta tuli yksi farssi, sillä jarruvaloja etsiessäni pimeni vuoroin toinen vilkku ja toinen takavalo. Vasta kun vaihdoin NOS takavalonpohjat, uudet polttimot ja siinä hötäkässä kärähtäneen sulakkeen, alkoi valoa näkyä tunnelin päässä.

 

1956 Ovaalissa oli ihan hyvät 6V sähköt, mutta siinäpä ei ollutkaan hapettuvia abiko-liittimiä. Ja olin käynyt jokaisen liitoksen huolellisesti läpi.

 

Hassa juttu, mutta kytkentäkaavion mukaan punainen johto tulisi vilkkuvalolle ja harmaa ja musta kaksilankapolttimolle. Väittäisin että autossani oli johdot toisin. Kun kytkin tuon mukaan, alkoi kaksilankapolttimo vilkkua. Merkillistä, sillä kytkentäkaavio on kyllä VW:n julkaisema ja oikean ikäinen... 

 

Alkuperäisessä takavalon pohjassa ei ole erillistä johtoa maata varten, mutta näissä NOS-pohjissa on. Täytyy kytkeä se vielä nii. Toimii varmemmin.

 

Autoa vaivannut käyntihäiriö selvisi ja nyt moottori toimii todella hyvin. Kiitoksia Turolle avusta.

 

Laskin autosta tähän mennessä tulleet kulut yhteen. Hankintahinta plus uudet osat = 24.600€. Summassa ei ole tietenkään auton käytöstä tai säilytyksestä tulleita kuluja. 

 

Olen laskeskellut että auton valmiiksi tekeminen voisi maksaa hyvinkin 25.000€.

 

Laskelma perustuu siihen että kunnon pläkkäri ottaa 55 - 70€/h ja aikaa menee vähintään 100 tuntia. Mahdollisesti 150 h. Halvempiakin vaihtoehtoja on, mutta muiden töiden ohella tehtynä auto voisi olla osina useita vuosia ja koko tämän ajan maksan vuokraa tyhjästä tallista. Kunnon maalaus 6000-8000€? Uusi katto ehkä 4000-5000€. Jne jne.

 

Valmiina auto olisi tullut maksamaan hyvinkin 50.000€ - ja siitä ei kukaan maksaisi kahta kolmeakymppiä enempää. Ainakaan Suomessa ja ulkomaille en tätä halua myydä. 

 

Jotenkin ainakaan tällä hetkellä ajatus täysentisöinnistä ei houkuta. Ehkä ajan tuolla jonkun vuoden tuollaisenaan ja vapautan sen sitten jollekin jolla on rahkeita entisöidä tuo läpikotaisin. 

 

 

 

47CC1E98-651E-42AF-95AC-7CEF62EC1AC7.jpeg

BBC71FD5-EBF1-4563-A4DA-A71E3DB00587.jpeg

39234BF1-90FA-40B2-A610-2851ED303381.jpeg

Edited by pasihakala
Link to comment

Kannattaako noita kuluja laskee oikeasti Pasi, jos haluat täydellisen pussihousuavon niin laskin on ihan sama heittää mäkeen..

Käsittääkseni itsellesi teet niin eikö se ole ihan sama mitä maksaa.. voishan tuolla nytkin jo moni ajaa hymy huulilla.. 

Tämä ei ole kuittailua vaan ihan tosi asia.. Jos näissä rupee laskeen mitä mikin maksaan ihan sma lopettaa syöminen ja vetää hampaat veks suusta.. Puuro ja mämmi uppoo ilman niitä jos meinaa syödä, pitkän päälle vähän tylsää..

Link to comment

Kyllä olen totta vie tänään nauttinutkin... 

 

Ensimmäistä kertaa nimenomaan haluan auton mittarin kilometrejä. Se maaginen 100.000 km rajapyykki kun tulee vastaan ihan kohta... auton toinen omistaja kun tietää kertoa että auton kaikki ajetut kilometrit ovat mittarissa... tätä kirjoittaessani 99.580 km.

 

Toivottavasti auton lopullinen kustannus ei ole 99.580 euroa 

 

vitsivitsi 

EE360A0C-B48C-4822-9ACB-9B54979D18BD.jpeg

Edited by pasihakala
  • Like 2
Link to comment

Minun silmiin auto on tuollaisena paljon hienompi ja arvokkaampi kuin täysentisöity. Minkä hyvänsä raadon saa täysentisöinnillä näyttämään hyvältä, mutta näin hienossa kunnossa olevaa autoa on todella vaikea löytää.

Link to comment
2 hours ago, x-pj said:

Minun silmiin auto on tuollaisena paljon hienompi ja arvokkaampi kuin täysentisöity. Minkä hyvänsä raadon saa täysentisöinnillä näyttämään hyvältä, mutta näin hienossa kunnossa olevaa autoa on todella vaikea löytää.

 

Auto ei ole todellisuudessa ollenkaan niin hyvä kuin miltä se saattaa kuvien perusteella vaikuttaa. 

Link to comment

Jos auto toimii teknisesti hyvin ja herättää jopa kanssaharrastajissa ihailua niin eikun bensaa tankkiin ja naattimaan kesäpäivistä. Tällaisen auton kunto ei mainittavasti heikkene edes kymmenessä seuraavassa vuodessa jos ajoa on lähinnä kauniina päivinä. Jos virheettömyyttä lähtee hakemaan niin se polku on järjettömän kallis ja johtaa siihen että autolla ei raaski edes ajaa sitten kun kun se on vuosien päästä valmis. Pussihousuneuroosi on paha tauti kyllä, se repii sielun ja pankkitilin riekaleiksi :) 

  • Haha 1
Link to comment

Millä oikeudella henkilön a) valitsema rakentelun tie (tonttiin ja patinaa) on oikeutetumpi kuin henkilön b) pussihousulogiikka?

 

Koska olette esimerkiksi nähneet minun kuittailevan julkisesti toisten autoille tai ajatusmaailmalle? 

 

Tällainen vittuilu ei ole rakentavaa ja johtaa siihen että tänne ei viitsi postata auton kuulumisia. Tai tuoda autoa näytille tapahtumiin. Siis nimenomaan VW-tapahtuniin. Helsinki Cruising on siitä tervehenkinen tapahtuma että sinne ovat kaikki tervetulleita, oli auto sitten ruosteinen lintta tai kiiltävä ja alkuperäinen. 

 

Saatikka ilmoitella tällä foorumilla sitten kun auto aikanaan tulee myyntiin. 

 

Eihän tällaisessa vastakkainasettelussa ole mitään mieltä. Pelkkiä häviäjiä vaan. 

 

Yksikin halveksuva pussihousukommentti vielä ja en kirjoita enää mitään.

 

Comprende? 

Link to comment

Nyt vasta luin tuon tiistaina postaamasi takaluukun lukon sarjoittamisen.

 

Onko tosiaan niin, että jos hankin muutaman saman aikakauden kahvan, niin voin saada toimimaan sen virtalukon avaimella?

Käykö sama logiikka kuskin lukolliseen ovenkahvaan?

 

Mulla on -64.ssa kaikkiin kolmeen eri avain. Ja esim. katsastukseen viedessä käy aina mielessä pitäisikö niitä neuvoa mikä käy mihinkin, koska vain itse tietää pienet tuntomerkit joiden mukaan niitä käytetään. Mutta on ne aina sen saanu hoidettua joka vuosi.

 

-Mikko-

Link to comment

Mitä pahaa on pussihousunimityksessä on, ei se ole vittuilua. aika raskas tää volkkariharrastus on jos on noin herkkähipiäinen ja huumorintajuton.. kannattaa silloin lopettaa.

Kukaan ei ole vittuillut sulle autosta.. Se on ihan miten luet komentit.. Mutta en enää komentoi tätä enä ku herne menee nokkaan.

Link to comment
7 hours ago, Pedalpusher said:

Onko tosiaan niin, että jos hankin muutaman saman aikakauden kahvan, niin voin saada toimimaan sen virtalukon avaimella?

Käykö sama logiikka kuskin lukolliseen ovenkahvaan?

 

Juurikin näin. Sitä en ole vielä ehtinyt vertaamaan onko takaluukun ja ovenkahvan sisällä olevat lukkosylinterit samoja, mutta haitat ainakin ovat. Haittoja on vain kolme erilaista, joten helppohan nuo on romukahvoista löytää ja kun haitat ovat messinkiä, ovat ne puhdistuksen jälkeen ihan käyttökelpoisia, elleivät sitten ole ihan loppuun kuluneita

Edited by pasihakala
Link to comment

NOS takaluukun kahvan purkaminen osoittautuikin vaikeaksi. Ruuvin viereen on lyöty piikillä pieni monttu siten että kierre on viturallaan. Näyttää tarkoitukselliselta. Ilmankos romukahvoja on joko mahdoton tai vaikea avata meisseliä käyttäen. Niissä lienee ollut samanlainen monttu. Eräänlainen ruuvilukite. 

Link to comment

Hyvä oppi taas uutta.. mulla -63sen lukkosekoitus sekava, avaimia blankkoja tuli BC2001st sekilainenn lajitelma.. mutta silti kolmen avaimen sekoilu alkoi vittutaan.. no kuus vuotta räbä ollut tallissia, niin ihan hyvin selvinnyt yhdellä avaimella, sen tallinsemmosen.. Elä ota Pasi hernettä nokkaan tästä komentista, aina haluaa imeä oppia pussihousultakin..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...