Jump to content

56’ Krankenwagen


Recommended Posts

Aloitetaanpa tästä projektista jonkinlainen kertomus. Eli kyseessä 56 vuoden lopulla valmistettu ja käyttöönotettu Krankenwagen eli vuosimalli lienee siis oikeasti '57.

Auto aloitti palveluksensa Valtion leivissä tarkemmin ottaen Porin lentokentällä. Josta se kulkeutui muutamien välikäsien kautta tänne Itä-Suomeen. Historia melko hyvin tiedossa, sillä asiaa valaisi minulle lanssin aikoinaan Porin kentältä hakenut ja kunnostaminen aloittanut entinen omistaja. Hän oli myös aloittanut kunnostamisen, mutta erinäisten syiden takia joutunut luopumaan projektista. Tässä vaiheessa auto oli lähes täydellinen osiltaan. Ja mikä parasta koria hitsattu vain parista kohtaa (oik. helma ja keulasta). Lisäksi mittarilukema pitää paikkansa.

 

Tämän jälkeen siis "kadonnut" mm. moottori, ohjaussimpukka, ajovalot, vinkkarit yms pienempää. Toki olihan ambu saanut värin pintaan ja se oli kasattu rullaavaksi. Oheiset kuvat ovat "renkaan potkinta reissulta" eli siinä kunnossa, kun auto mulle päätyi.

 

Osa "syy" auton hankintaa on varmasti Tipillä, joka lupasi heti, että jeesaa kasauksessa, mikäli kaupat tulee. No nyt auto sit Tipin tallia koristaa tai täyttää kuinka sen nyt sanois;) Mutta rehellisyyden nimissä itse en saisi tätä omin voimin ajoon, mutta onneksi täällä harrastelijat jeesaavat toisiaan.

 

Tarkoituksena kasata autoa museointi mielessä, mutta ensimmäiseksi leimalle ja ajoon.

Osia on hankittu jo reilusti. Isoin puute edelleen ohjaussimpukka eli jos sellanen ylimääräisenä löytyy, niin yv:tä tulemaan.

 

Töitä on paljon edessä, mutta jospa joku päivä pillit soisi.

post-476-0-67096500-1500918963_thumb.jpg

post-476-0-05376600-1500919069_thumb.jpg

post-476-0-90841100-1500919096_thumb.jpg

post-476-0-35553900-1500919114_thumb.jpg

post-476-0-78999600-1500919138_thumb.jpg

post-476-0-38348300-1500919160_thumb.jpg

post-476-0-02606900-1500919173_thumb.jpg

post-476-0-70844900-1500919187_thumb.jpg

post-476-0-74010000-1500920593_thumb.jpg

Edited by Kartsa78
  • Like 13
Link to comment

No perskules on hyvä lähteä kasaamaan, ja ambu kamaakin kyydissä, hieno hankinta, onnittelut kotikaupungin lanssin ostosta, onneksi liikenne kentällä nykyään hiljasta ni pärjätään ilman lanssia hyvin ;), ja sairaalakin sopivasti naapurissa...

Link to comment

Reissun jälkeen alottelin jarruja kasailemaan, sekä pulttailemaan kiinni osia jotka selkeästi tunnistin. Luulenpa että palstan krankenwagen- ja 50-luvun junisitietäjille tulee vielä tätä kautta monta "mikä osa tämä on" tai "mihin tämä osa kuuluu"-kysymystä.

 

Putkien uusinta oli rutiinihomma, jarrupolkimen kasaamisessa hyvänä apuna on TheSamba.comista tulostettu '58-juniksen varaosakirjan räjäytyskuvat.

post-34-0-78323300-1501001028_thumb.jpg

post-34-0-26151700-1501001055_thumb.jpg

post-34-0-84610200-1501001085_thumb.jpg

post-34-0-19263600-1501001109_thumb.jpg

post-34-0-75060600-1501001140_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Millanes pakkivalonkatkaisija tässä on? Ei edes sambalta löytynyt tietoa kun omaani koetin selvittää millainen on ollut 50-lukulaisissa. Jonkun random huonon kuvan muistan joskus nähneeni missä vaihteensiirtopuslan kohdalla lootan etupuolella on joku vipu/kytkin viritelmä.

Link to comment

Hyvä kysymys Tanhis. Luulenpa että tunnistinkin nyt yhden tähän saakka tuntemattoman osan! Jossain olen nähnyt (vissiin Sambassa) ohjeen kuinka pakkivalon kytkin jälkiasennetaan kuplan vaihteensiirtotankoon. Palataan tähän BIFin jälkeen.

  • Like 1
Link to comment

Kytkin pakkivalolle löytyy, jos siis samanlainen mitä käytetty 50-luvun kuplissa. Vaihteensiirtotankoon tulee lipare ja tää kytkin on kiinni rungossa vaihteensiirtopuslan kohdalla.

Kiinnostaisi minuakin jos projektin aloittajaa ei kiinnosta.

Link to comment

No '58 on jo suojaputki vaihteensiirtotangolle.

 

Samoisin että kaikissa 56 eteenpäin valmistetuissa olisi.

En nyt pysty sanomaan mikä vuosi ja kuukausi suojaputki on tullut, mutta varhasemmissa -56 -57? on ollut ilman putkea.

Silloin pitkässä tangossa ei ole niitä muovipuslia vaan vain etumaisen palkin kohdalla kuvan mukainen 3-sakarainen  metallinen jousi tukemassa pitkää tankoa.

Taisi tankokin olla varhasemmissa isommalla halkaisijalla ennen suojaputkea (en ole varma).

Muuta tukea tangossa ei ole ennen tangon ja vaihdelaatikon välistä kumikytkintä.

post-751-0-52937100-1501732983_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

En nyt pysty sanomaan mikä vuosi ja kuukausi suojaputki on tullut, mutta varhasemmissa -56 -57? on ollut ilman putkea.

Silloin pitkässä tangossa ei ole niitä muovipuslia vaan vain etumaisen palkin kohdalla kuvan mukainen 3-sakarainen  metallinen jousi tukemassa pitkää tankoa.

Taisi tankokin olla varhasemmissa isommalla halkaisijalla ennen suojaputkea (en ole varma).

Muuta tukea tangossa ei ole ennen tangon ja vaihdelaatikon välistä kumikytkintä.

Nonni eli aina oppii uutta. Ilmeisesti poistunut joskus kesken mallivuotta 57 joku voisi kaivaa varaosakirjasta runkonumeronkin koska metallipusla muuttui muoviseksi.

 

Noita metallisiakin saa näköjään uutena https://www.vwheritage.com/211711365-guide-bush-rear-rod-t2-splitscreen-50-56-metal

 

Ja sitten tarttee tietty sen m metalli puslan tai tangon pitimen sinne vaihdekepin juureen lattian alle.

Edited by Tanhis
Link to comment

Rupesi nyt oiken kiinnostamaan tuo pusla juttu ja vaihdetangon suojaputki.

 

'67 uudemmassa varaosakirjassa ei tosiaan ole edes mainintaan noista pelti lirpakkeista. Ainut runkonumero mikä osuisi edes vähän kohdalle on suojaputken takapään kumisuojus mikä on tullut marraskuussa '57 käyttöön eli tästä päätellen varhaisissa '58 autoissa olisi ollut vielä ilman suojaputkea ja uudemmissa putken kanssa.

 

Ja sambalta löyty techincal bulletiini missä muutama huono kuva noista pakkivalokytkimistä.

https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/techbulletins/e3.php

 

1549788.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Päätettiin Kartsan kanssa lisätä turvallisuuden takaamiseksi vinkkareiden rinnalle vilkut eteen ja taakse. Takana vilkkulangat toimivat myös ylimääräisinä jarruvaloina, silloin kun eivät vilkuta. Tämä toteutetaan kahdella vaihtavalla minireleellä sekä vilkkureleellä. Etuvilkut upotettiin etuvaloihin. Takavaloja ei tarvitse modata lainkaan, kun hitsasin tuplalankapolttimon kiinnikkeen takavalon kiinnikerautaan.

 

Takavalojen kanssa kuvissa myös yllä keskustelussa aprikoidut pakkivalon osat. Kytkin löytyi johtosarjojen seasta.

post-34-0-81221200-1502026121_thumb.jpg

post-34-0-10247000-1502026136_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

BTW kurkatkaa että amppariluukun vedenpoistoreijät on kunnossa /auki korin puolelta. Ja vedittekö jotain suojaa tyyppikilpeen kun se on aika ruostuvainen ilman sinkkipinnoitetta tai mikälie aikoinaan pinnassa ollut.

Link to comment

Voitko Tanhis laittaa kuvaa missä noi poistoreijät on? Kilpi on hapotettu, lakattu ja sit maalattu nopeella hopeella. Juu'u tuossa järjestyksessä, lakattu näytti niin paskalta pimeessä moottoritilassa, et vedin silberit pintaan 😉

Edited by -tipi-
Link to comment
Guest Toheltaja

Mulla on kans tommonen peruutusvalokytkin, jonka kannessa stanssattu Hella. Oli aikanaan 52 splitissä laitettu runkotunnelin suojakannen alle sinne runkonumeron takana olevaan syvennykseen ja siitä jousi vaihteensiirtotangon yhdyskappaleen neliöpulttiin. Onkohan se joku jälkiasennusjuttu alkujaankin vai oisko jo tehtaalta laitettu lisukkeena lansseihin. Splitissäkin oli löydettäessä erillinen Hellan peruutusvalo puskurissa

Edited by Toheltaja
Link to comment

Minullakin oli -61 kuplassa tuo hellan kikkura ja samassa paikassa kuin tuossa splitissä. Vaihteensiirto tangossa oli myös sellainen vastakappale johon kytkin osui. Asiaa ihmettelin silloin lähes 15v sitten, ja päättelin silloin jo et on joku jälkkäri asennus pakkivalolle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Katsoin ensin etteihän siinä mitään outoa ole, mutta tosiaan onkin melko erikoinen kytkentä. Uudemmissahan pakkivalon sähkö otetaan sytysvirrasta niin että pakkivalo on toimintakuntoinen aina kun auto käy, tuossahan se toimii ainoastaan jos valot on päällä. Ja tuota kahden johdon politiikkaa en kyllä osaa selittää...

 

EDIT: Sulakerasian kytkennässä on omituista myös se, että 1. sulakkeen sähkö kulkee ylhäältä alasuuntaan, ja toisissa sulakkeissa toisinpäin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...