Jump to content

DRLA 48


Recommended Posts

Hyllystä löytyisi pari kappaletta DRLA 48 kaasuttimia.  Saako näistä kuvien kaasuttimista tehtyä pariskunnan, vai poikkeavatko liiaksi toisistaan?

 

Toinen on mallia DRLA48D ja toinen DRLA48DD.

D ilmeisesti tarkoittaa destra= oikean puoleinen. Mikä on DD ?

Joitakin eroja ainakin on, mm D kaasuttimessa on kaasuläpissä nuo reiät?  sekä  kupeessa nuo virtauksen tasausruuvit. Tähän on myös joku askarrellut hajottajiin pienennys holkit mutta eiköhän ne sieltä saa pois.

 

Nämä eivät parina ole missään olleet vaan  käytetty erillsinä joissakin kilpavehkeissä.

Onko DRLA48 ylipäätään millainen virityskaasuttimena perus katustrokerissa vs. IDF ja IDA?

 

 

 

 

 

 

14427859.t.jpg14427860.t.jpg14427861.t.jpg

Link to comment

Saa tehtyä, näiden hyödyntämisessä varmaan työläin vaihe on irroittaa läppäakseleista ylimääräiset kötöstelyt ja vaihtaa tilalle sellaiset osat joilla saa toisen kaasarin "kätisyyden" käännettyä. Koko läppäakselinkin kääntäminen on toki mahdollista eikä nyt edes mitenkään ihan hirveän työlästä, mutta jos läppiä irroittaa niin ne kannattaa läpsytellä tosi tarkkaan takaisin paikalleen että kurkut toimii samalla tavalla.

 

Virikaasarina 48 DRLA on ihan tosi hyvä isompaan koneeseen, ja ainakin Moposportista saa vielä edes sinnepäin kohtuuhintaisia osia. Kaasarit kannattaa putsata tosi huolellisesti, kannet auki ja kaikki ruuvit/suuttimet irti ja sit esim. ultraäänellä ja sitten vielä kaasari ylösalaisin huuhdellen kaikki kanavat carb cleanerilla. Runkossa kannen poisoton jälkeen kiihdytyspumppujen ruuvien alla on sit messinkipainot ja kuulat, niillä tuppaa olemaan häviämiskerroin aika hyvä kun niitä avaa :)

 

O-renkaita kannattaa vaihtaa ainakin kiihd.pumppujen suutinrunkoihin, seoksen säätöneuloihin ja kaasareiden synkkaamiseen tarkoitettujen alipainenippojen runkoihin. Neulaventtiilit kannattaa testata ja kohon taso kannattaa kans säätää.

 

Harmi vaan että imusarjat, imutorvet ja putsarit on niin järjettömän kalliita nykyään, vivustot nyt kohtuuhintaisia. Pelkät nurkkatuplakaasarit käytettynä ostettuna on yleensä vain n. 1/3 kokonaiskustannuksesta.

  • Like 1
Link to comment

Kiitoksia Puavo.

Muistelinkin että täältä palstalta löytyy ihan ohjeet tuohon kätisyyden vaihtoon ja löytyihän se.   Sehähän olikin itse Puavon tekemäkin.

 

Nuo kötöstelyt rapsuttelinkin jo pois sekä palastelin nämä muutenkin jo osiksi.Seuraavaksi alan UÄ-pesuriin näitä osia syöttämään. 

Ajattelin näihin hankkia täydelliset tiiv.sarjat sekä CB:ltä Jet Doctorit.

 

Vielä palaan noihin kaasuläppiin.  Toisen kaasarin läpissä on nuo pienet reiät ja toisen ei.  Mikä on reikien tehtävä ?

Mietin vain että tuuppaanko ne toisesta umpeen,  teenkö toiseen reiät vai annanko olla noin?

Link to comment

Olisiko jonkinlainen lisäilma tyhjäkäynnille. Ehdottomasti kaikki yksityiskohdat samanlaisiksi, itse tinaisin reiät umpeen.

 

Kannattaa muutenkin katsella erittäin huolellisesti eroavaisuudet lävitse ennen kuin kovinkaan paljoa lähtee osia ostelemaan. 

Link to comment

Jet doctorit on kuulemma hyvät, mutta nyt kun sanon sormet ristissä ja puuhun koputtaen - tälle kesälle miulla jo kohta 5000 kilsaa eikä yhtä ainoaa tukkeutunutta tyhjäkäyntisuutinta. Jos kaasarit on lähtökohtaisesti lävitse puhtaat, bensa on suodatettu useampaan kertaan ja ilmanputsarit istuvat tiiviisti, niin ongelma ei ilmeisesti ole ihan hirveän suuri.

 

Suurin skeidamäärä löytyy yleensä kiihdytyspumppujen kalvon takaa. Nykyään myös pitkään seisseissä kaasareissa on usein sellaista harmaata töhkää joka kyllä sulaa bräkleeniin mutta ei bensaan. Ainakaan mopossa "fuel stabilizator" ei ulkosäilytyksessä tähän vaivaan auttanut yhtään, toisaalta sisäsäilytyksessä doppelin kaasarit olivat täysin puhtaat em. aineen kanssa.

 

Läppien umpeentinaus on varmaan hyvä idea. Todennäköisesti parempi kun läppien vaihto, ellei tosiaan sitten samalla vaihda kätisyyttä. Sitten ne läpät tosin entistä helpompi tinata kun ovat irrallaan. Kannattaa myös kurkistaa että molemmissa kaasareissa on sama määrä ja samanlaiset progressioreiät (niiden ristipää-tulppien alla). Tarvittaessa niitä voi varovasti porata lisääkin, esim. IDA-kaasareissa on tyypillistä lisätä yksi reikä. En jaksa uskoa että ne muuten olisivat kovinkaan erilaisia esim. runkojen kanavilta tms. Vaan olikohan 48:ja ilman tri-jet -systeemiä, jos vain toisessa sellainen niin sitten niiden keskenään samanlaiseksi saaminen voi olla mielenkiintoisempaa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kyseessä kohokammion pohjalla sijaitseva kiihdytyspumpun takaiskuventtiili.

Kuuluuko tuo ruuvari hahlon keskellä oleva tappi liikkua,  vai onko se vaan tulppana reiälle josta kuula on saatu tuonne sisään? Eli kuuluuko tuosta tapahtua läpi virtausta vai ei? 

 

7542a-180x180.jpg7542b-180x180.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment
  • 3 months later...

Kiihdytyspumpumppujen säätö tuottaa ongelmia.

Toinen kaasari, 48D  on OK.  Tuotto 8ml per kurkku per 20 kaasuläpän avausta. Säätömutteria kiristetty niin että kierrettä näkyy n.3mm

 

48DD tuotto jää samalla proseduurilla vain 4ml.

Mutterilla säätämällä saa tuottoa pienemmäksi mutta lisää ei tule.

 

Molemmissa kaasareissa kiihd.pumpunsuuttimet kokoa 55

 

Tuleeko jollain mieleen mikä voisi ongelman aiheuttaa ja mitä sen kanssa kannattaisi tehdä?

 

Sattuuko kenelläkään olemaan Dellorto Superformance opusta? Mitä se mahtaa sanoa ylipäätään tästä kiihd pump säädöstä ja mitä suuttimia se suosittaa?

Edited by J.Ussi
Link to comment

55-koon suuttimet ovat kirjan mukaan vakiot kiihdytyspumppusuuttimet 48:lle. Mutterista sanotaan vain että siitä säädetään määrä: "Delivery of the pump can be adjusted by turning the nut". Alla kuva säädöistä joissa kerrotaan että 1600cc koneeseen pitäisi tulla 0.4-0.5ml kahdella pumppauksella, ja isompiin koneisiin "slightly more" - keskikaasarissa "more than double". Toiseen pitänee saada siis lähtökohtaisesti vähän lisää ja toisesta pitää vähentää.

 

Oikeastaan ainoa mikä tulee mieleen on se, että toinen kalvo on jäykempi kuin toinen, tai se on asentaessa pingottunut jotenkin tiukkaan. Myös tuo kohokammion pohjan kuulaventtiili joka oli edellisissä kuvissa, voisi jumittaa mutta ei se yleensä lävitse putsatuissa kaasareissa ongelmia aiheuta. Kalvot voi kokeilla vaikka vaihtamalla ne ristiin. Kai siellä vielä jostain olis voinut lähteä likaakin liikkeelle, ja DRLA:issa ihan joka ikinen mahdollinen lika tuppaa päätymään tyhjäkäyntisuutinten lisäksi nimenomaan kiihdytyspumppuun.

 

Tsekkaa vielä että rungossa on kiihdytyspumppujen kanavien kuulat ja painot oikein päin, ts. kuula alla ja messinkipaino päällä. Muutoin voi vetää ilmaa kanavasta sen sijaan että imisi bensaa kohokammiosta. Mutta silloin eron pitäisi luullakseni olla vielä huomattavasti suurempi.

post-35-0-46772800-1512459722_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...