Jump to content

Dellorto DRLA 40


Recommended Posts

Onko ko. kaasuttimessa kannet tms. alla irtokuulia- jousia tms. mitkä voivat lähteä lentoon kun tarjoaa paineilmaan kanavien putsaukseen.

En tiedä johtuuko suuttimista tms. mutta ei meinaa kone jaksaa pyöriä kunnolla tyhjäkäyntiä eikä seos- eikä sytyttsyssäätö tahdo auttaa asiaa... Myös jos lyö kaasun äkkiä pohjaan niin ei herää heti kierroksille, vaan pitää kiihdytyspumpulla houkutella, joten viittaisi ettei saa kunnolla kakkua...

Link to comment

Kiihdytyspumpun kanavien ruuvien alla on kummassakin messinkipaino ja kuula, muita helposti häviäviä osia niissä ei oikeastaan ole. Kun purat kaasarin kannen niin ne on kannen alla rungossa kiihdytyspumpun puolella. Mie en suosi paineilmalla puhaltamista, vaan kanaviin bräkleeniä/carb cleaneria ja kaasari ylösalaisin että röpöt valuu pois. Skeidaa on tullut hurjia määriä ihan suht toimivinakin puretuista kaasareista. Kiihd.pumpun kannen ja kalvon alla on hyvä indikaattori, sinne kertyy ihan hirveästi likaa.

 

Paikallaan ollessa kaasaria ei saa miusta putsattua kunnolla kun röppö vaan kertyy kohokammion pohjalle josta sit taas kohta tyhjäkäyntisuuttimet tukossa. Ehkä semmoinen hammaslääkärin imuri voisi toimia samalla kun kaasaria huuhtoo :)

 

Samalla kun kaasarin kannen purkaa, kannattaa tsekata bensapinnan taso eli kohon säätö. Ja kaasarin bensaliitoksessa / banjossa on sisällä pieni suodatin joka kannattaa putsata.

 

Puavo

Link to comment

Hirmu pieniä on netistä löytyvät räjäytyskuvat ("drla parts locator" on hyvä hakulause). Tässä kuvassa yläreunan kaksi avattua ruuvia on ne joiden alla on painot ja kuulat. Kohokammion pohjalla olevassa messinkisuuttimessa on kuula sisällä joka ei pääse pois, mutta sen pitää helistä.

 

40+Dellorto+Dissassembly+062.jpg

Link to comment

Bypassit oletuksena täysin kiinni, ja sit kun mitataan kurkkujen välistä eroa niin se tasataan vähemmän virtaavan kurkun bypassilla.

 

Ne irtoavat lyijytulpat on jossain siellä kohokammion pohjan alla ja sen irrotessa tai edes löystyessä kaasarit rupeavat vuotamaan ("dellorto drip"). Mullakin ollut sellainen runko, eipä sitä hyvin enää korjattu.

 

"The Dellorto drip comes from corrosion, and degredation of the lead plug that seperates the idle-air inlet gallery from the fuel feed to the main jet. There's two in each carb; one per barrel. When this plug leaks, raw fuel from the float bowl will drain from the main fuel feed into the idle-air passage, and down to the progression ports, and the idle-air mixture screw."

Link to comment

Pitäisi löytää ko kaasariin suuttimien päälle suojakansi, olisiko kenelläkään myydä sellaista?? Minun kaasarissa on sellaiset urkupillit kurkkujen päällä ja niiden välistä puuttuu 2 ruuvilla kiini tuleva suojakansi. Urkupillien päälle painetaan vaan vaahtomuovipatruuna mutta se ei suojaa suuttimia...

Puhdistin tänään kaasuttimen tiivisteen irroitus crc sprayllä ja bräckleenillä, ja kaasuttimesta löytyi sellaista hyytelömäistä "räkää", saattoi olla kuivanutta tiivisteen irroitus sprayta, mutta huuhtelin kaasarin bräckleenillä parhaani mukaan...

Link to comment

Kieltämättä sellaiset imutorvien päälle laitettavat puhdistussukat altistaa entistä useammille tyhjäkäyntisuutinten tukoksille. Niistä pykälää suojaisampi versio on semmoinen tuplareikäinen Pipercrossi joka tulee kauttaaltaan kaasarin päälle, ja pysyy suht hyvin kaasarin pintaa vastenkin. Parempi vaihtoehto olisi kuitenkin laittaa pohjallinen ja kannellinen suodatin. Sellaisen kanssa saa ajella yleensä ainakin lähes koko kesän ilman tukoksia.

 

Niistä miulla parhaat kokemukset on CB:n alumiinipohjaisista ja -kannellisista putsareista, tai vastaavasti aidoista Dellorton peltikansista ja -pohjista. Myös sikakalliit K&N -putsarit toimivat hyvin. Halvimmat kiinalaiset peltipohjien ja -kansien kiinnipitoraudat tuppaa irtoamaan tärinästä pistehitsauksistaan jossain vaiheessa.

Link to comment

Niin minä meinasinkin, sitten ensi kesänä, mutta tänä syksynä mennään vielä vanhalla konseptilla ettei tartte alkaa muuttamaan ja säätämään ihan kaikkea.

Siinähän tulee kumminkin käymään niin, että kun yhtä muuttaa niin sitten pitää muuttaa toista ja kohta vaihtaa suuttimia jne jne...

Tosiaan noiden imutorvien välissä missä on aukko josta pääsee suuttimiin käsiksi, on suuttimien päälle tarkoitettu kannen paikka, tämä kansi puuttuu tästä imutorvilaipasta, ja jos jollakin on ylimääräinen kansi, niin olisin kannesta kiinnostunut...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...