Jump to content

Kupla 1200 67


rausku

Recommended Posts

Ahdasta on mutta näköjään se sopii. Pitääkö sitä kuitenkin moukaroida? Varmaan alkuperäinen koppa pesee aftermarket osan? Toki sirompi koppa on tyylikkäämpi.

Voi mahtua tai sitten voi olla, että joutuu hieman naputtelemaan koppaa sisään. Kaikki autot ja moottorit on yksilöitä eli sovittamaan joutuu. Riippuu myös moottorin kokoonpanosta. Mitä leveämpi kone, niin sen paremmin puhallinkoppa mahtuu, mutta sitten voi loppua tila konehuoneesta.

Link to comment

Ahdasta on mutta näköjään se sopii. Pitääkö sitä kuitenkin moukaroida? Varmaan alkuperäinen koppa pesee aftermarket osan? Toki sirompi koppa on tyylikkäämpi.

Jos haluaa maksimoida lämmönvaihtimien kautta sisälle puhallettavan ilman, niin ainakin siinä alkuperäinen on huomattavasti noita "30 hp" koppia tehokkaampi, mutta jos auto on ainoastaan kesäkäytössä niin asialla ei ole suurempaa merkitystä.

 

 

Kyllä niitä kankia voi käyttää, kone levenee hiukan. Eli noin 6mm, laskinko oikein?

Itse välttäisin koneen leventämistä viimeiseen saakka, etenkin kun tuo suunniteltu moottori 69 iskulla pärjää vallan mainiosti vakio kangilla. Leventämisen seurauksena (yleensä) joutuu painimaan moottoripeltien ja pakoputken kanssa nyt ainakin.

 

 

Nuo keinuvivut vielä mietityttää että kannattaako tuon w110 nokan kanssa käyttää vakio keinuja vai välitettyjä?

Mulla on tuon nokan kanssa 1,25 välityksellä olevat, ja muistaakseni niitä siihen suositellaan. Toimii se toki vakioillakin ja keinut on helppo vaihtaa koneeseen myöhemminkin vaikka moottorin ollessa paikoillaan.

 

 

Tuplien imarit on niin lyhyet että ei tarvii lämmityksiä

Vaikka tuoki auttaa tilannetta, niin suurimmaksi osaksi se jäätämättömyys johtuu siitä kun yhden kurkun sijasta on neljä suurempaa niin virtausnopeus kurkussa laskee niin paljon pienemmäksi että jäätämistä ei esiinny.

 

Pari talvea sitten ajelin 1776 koneella ja tuplakaasareilla varustetulla kuplalla +5° ja -20° välille sijoittuvissa lämpötiloissa ilman esilämmitystä ja ilman ryyppyjä ja ilman ongelmia.

Link to comment

 

Mulla on tuon nokan kanssa 1,25 välityksellä olevat, ja muistaakseni niitä siihen suositellaan. Toimii se toki vakioillakin ja keinut on helppo vaihtaa koneeseen myöhemminkin vaikka moottorin ollessa paikoillaan.

 

 

Vaikka tuoki auttaa tilannetta, niin suurimmaksi osaksi se jäätämättömyys johtuu siitä kun yhden kurkun sijasta on neljä suurempaa niin virtausnopeus kurkussa laskee niin paljon pienemmäksi että jäätämistä ei esiinny.

 

Pari talvea sitten ajelin 1776 koneella ja tuplakaasareilla varustetulla kuplalla +5° ja -20° välille sijoittuvissa lämpötiloissa ilman esilämmitystä ja ilman ryyppyjä ja ilman ongelmia.

 

Ootko käyttänyt ihan koneen omia keinuvipu akseleita vai uusinut ne samalla?

 

 

Tuo kaasari homma on hyvä tietää että nämä tuplat toimii ilman ryyppyjä, sekin on mietityttänyt. Torissa oli näköjään ihan jollain firmalla kiinan idf 40 webereitä myynnissä 140e kpl. Jostain olin lukevinani että ihan toimivia kaasareita ovat, suutin koot saattaa heitellä, mutta nehän on muutenkin katsottava läpi.

 

Tuli tänään vähän näperreltyä ja tein tuon lohkon halkaisu työkalun ja vauhtipyörään metalli varren, että sain hihnapyörän pois.

 

uinxtF7.jpg Joo 15eurolla ois saanut oikean työkalun mutta aikaa tämän tekemiseen meni noin puolituntia ja kaikki osat oli romurautaa. Siinä nähtiin ettei pidä mitään rautaromua heittää pois

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Nonni projekti elää edelleen hiljais eloa, olen lähinnä koettanut haalia osia pitkin suomea :D 

 

vakio 2 reikäkansiakin tuli hommattua että voisin harjoitella kanavien kiilloitusta. Noihin 044 kansiin en haluaa harjoitella ;)

Nämä vakio 2 reikäkannet on kyllä herättänyt mielenkiintoa, jos näillä saisi tehtyä parempi väänntöisen koneen, kommentteja? Näissä kansissa on kyllä pieniä kolhuja palotilassa mutta näistä voisi tulla muotoilulla ja kansien laskulla ihan kelpo kannet? Ainakaan yhtään halkemaa en löytänyt.

 

Olen tässä nyt koettanut pähkäillä mitä sisäosia alan käyttää moottorissa. 90,5m sylintereillä tämä tulee se on nyt varma.

Nokka vaihtoehdothan täytyy vielä miettiä sen mukaan, kumpia kansia käytän vai voisiko suosiolla ostaa miedomman w100 nokan? toimiiko tämä vielä hyvin tuplakaasareilla?

Empillä on kyllä houkuttava paketti: http://www.aircooled.fi/tuote/5152/nokkaakselisarja-4100-reikapaanostajin-t1-empi Onko porukka käyttänyt tätä settiä, onko hyvä? 

 

Toinen vaihtoehto olisi englen w110 nokka-akseli + ratas ja febi nostajat.

 

sitten pitäisi vielä päättää mitä laakereita käytän koneessa, joku fiksu taisi mainita "elä säästä sisäosissa". Eli mitä laakeria kannattaa ostaa kolbea, mahle vai jotain muuta? Kuhan nyt saisin aikaiseksi purkaa tuon lohkon mistä otan kampuran, niin tietäisin minkälaista laakeria sinne laitetaan :D

Link to comment

1776CC w110 ja tupla 40 milliset on kyllä varsin hyvä standardi ajopannu. Menee ihan vakiokansillakin, pikku putsailu kanaviin vaan parantaa tilannetta.

 

Tuo w100 on sitten 1641cc pannun tupla nelikymppiset, mutta 27mm kurkut standardipannu pikkuveli. Tommonen ollu 15 vuotta umpparissa ja on hyvä.

Edited by DOODAH
  • Like 1
Link to comment

Hansikaslokeron kannesta oli syksyllä puhetta.

esWIHeQ.jpg

Tosiaan kannen lukko oli vaihdettu ja samalla pilattu tuo kansi. Onneksi löytyi tilalle räpeltämätön. Nyt pitäisi maalata kansi ja asentaa paikalleen, mutta tuleekin nyt ongelmaksi millä saadaan joko kojelauta kokonaan maalatuksi tai luukku patina lookkiin ettei se paista kun naantalin aurinko.

Saatiinkos me yksi mielisyys tämän väri numerosta?

Onko näissä ollut joskus se renkaanpaine tarra?

 

Edit: Kyllä se väri oli fontanagrau L595

Edited by rausku
Link to comment

Vanhaa ja uutta maalia ei saa täydellisesti samaan sävyyn tai kiiltoon. Jostain kulmasta eroa ei huomaa kun taas toisesta huomaa ja vuoden kahden päästä taas uusikin maali vanhetunut jne....

 

Sitä lähemmäs, sitä paremmin työ onnistunut.

Link to comment
  • 3 weeks later...

1776CC w110 ja tupla 40 milliset on kyllä varsin hyvä standardi ajopannu. Menee ihan vakiokansillakin, pikku putsailu kanaviin vaan parantaa tilannetta.

 

Tuo w100 on sitten 1641cc pannun tupla nelikymppiset, mutta 27mm kurkut standardipannu pikkuveli. Tommonen ollu 15 vuotta umpparissa ja on hyvä.

Meniskö 36mm weberit vielä noilla 044 kansilla? Ois sopu hintaan tiedossa yhdet.

Link to comment

No niin sain hommatuksi kaasuttimet tulevaan moottoriin 36mm IDF Weberit "made in italy".

MtN2Ca2.jpg

Nämä täytyis pestä ja ruveta katsomaan mitä sisälle laitetaan.

Muutama ihmetyksen aihe tuli jo kättelyssä. Miksi tässä on 2 osainen tuo polttoaineen tulo puoli?

 

3Veb6Wv.jpg

 

ja mikä on tuo kuvassa näkyvän vaijjeri paikan tarkoitus, joku ryypyn tapainenko?

Link to comment

Polttoaineen tulopuolella bensa kiertänyt yhden kaasarin kautta seuraavalle.

Kyllä, ryypyn tapainen eli rikastin on tuo mekanismi. Se usein poistetaan ilmajäähymoottoreissa. Ei mahdu normi puhallinkopan kanssa eikä sitä välttämättä tarvita.

Mut on se mukava kun saa auton pakkasellakin käymään tyhjää heti eikä parin minuutin päästä...

  • Like 1
Link to comment

Polttoaineen tulopuolella bensa kiertänyt yhden kaasarin kautta seuraavalle.

Kyllä, ryypyn tapainen eli rikastin on tuo mekanismi. Se usein poistetaan ilmajäähymoottoreissa. Ei mahdu normi puhallinkopan kanssa eikä sitä välttämättä tarvita.

Jos ostaisin sen pikkusen puhallin kopan, niin jää tilaa ainakin sinne puolen. Toki jos on turhake niin mikäs siinä revitään pois. Ilmeisesti tähän löytyy sitä kantta jostain osana?

 

Molemmista kaasareista löytyy 2 lähtöä toisen voi hyödyntää letkun lähdöksi toiselle kaasarille, mutta mitäs toiselle keksis? Paluu linja tankkiin? Johonkin jemmaan tarviis varmaan bensanpaine säädin laittaa ettei tulvita näitä. Vai työntääkö tuo vakio pumppu ees niin paljoa?

 

ZSVeIj8.jpg kertooko tuo mitää mistä tämä mahdollisesti on peräisin?

Link to comment
  • 1 month later...

Vappu lähestyy ja aika on enemmän ja enemmän kortilla.

Eli eli uutta konetta nyt ei ainakaan vapuksi kerkiä tekemään.

Kerkesin tänään sentään tutkiskella nykyistä moottoria ja edelleen on todella pitkä startti ennenkun hörähtää.

 

Huomasin myös että kaasuttimen läppä-akseli on todella väljä. Kannattaako alkaa purkamaan tuota pict 28-2 kaasutinta ollenkaan, kun siinä tuntuu noin selvä klappi?  Kuvasta näkyy myös kohta josta alkaa vuotamaan bensaa akselin juuresta kun sitä heilutteli.

 

Hyllystä löytys yksi 31 pict-3 millä on ajettu 1300cc tekniikalla käykö tämä mitenkään päin tuohon 1200cc tekniikalla olevaan vai käykö se turhan rikkaalla kokoajan? (Suutin jumppaa?)

 

 

20180302_145803.jpg

Link to comment

Jaa-a... Ettei vaan kaasutin tulvisi kun läppäakselilta vuotaa?

 

Klappia saa olla aika lailla ennekuin se mihinkään oleellisesti vaikuttaa. Mikäs olikaan bensanpaine? Entä onko neulaventtiili tarkistettu? yms. kaasuttimen säädöt?

 

Mielestäni tuo alkuperäinen kaasutin kannattaa käydä läpi sekä samalla tarkistaa se bensanpaine.

 

Mikäli tulet siihen tulokseen että kaasuttimella ei mitään tee otan sen ilomielin vastaan ;-)

Link to comment

Nuo ko. kaasarit mitä mulla on niin niissä kaikissa on hieman läppäakselilla välystä, joissakin enemmän ja joissakin vähemmän.

 

Ei se vakio koneessa ole niin vaarallista, enemmän käyntiä häiritsee tulviva likainen kaasutin.

Link to comment

Tuli purettua ja kasattua kaasari. Mitään muuta erikoisempaa ei löytynyt, muutakuin neulaventtiilin alla oli kaksi tiivistettä, kohokamion kannesta oli 2 ruuvvia löysällä ja vähän ruosteista töhnää kohokammion pohjalla. Muuten kaikki oli siistissä kunnossa.

Vaihdoin neulaventtiilin, kiihdytyspumpun kalvon ja kohokammion tiivisteen. Mittasin bensan paineen 4psi eli 0,27bar tämä lienee normaali?

 

Itse varsinainen ongelmahan ei poistunut. Bensaa tulee vieläkin läppäakselin välistä :/ Tulvimista ei havainnut kun kurkkasin moottorin käydessä kaasuttimeen.

Link to comment

Pari tiivisterikkaa pitääkin neulaventtiilin alla olla, bensanpaine himpun verran liian suuri, pitäisi olla noin 0.2bar. Laita pumpun alle yksi tiiviste lisää ja mittaa paine uudelleen.

 

Tarkista että tiivistepinnat ovat suorat kohokammion kannessa ja rungossa. Olihan käytössä varmasti oikea kohokammion tiiviste?

 

Yhdessä ko. kaasarissa jota ropasin oli tuo kohokammion kansi käännetty kieroksi ja toisessa oli laitettu väärä tiiviste... Kierouden huomasin vasta kun tarkkaan mittasin kantta ja sen väärän tiivisteenkin hoksasin ihan sattumalta...

 

.

 

Link to comment
2 hours ago, Matti-Pekka said:

Sääditkö/tarkastitko bensanpinnan ja tutkitko vuotaako koho?

Tätä olenkin yrittänyt tutkia kuinka tämä oikeasti säädetään? 

 

17 minutes ago, NO H2O said:

Pari tiivisterikkaa pitääkin neulaventtiilin alla olla, bensanpaine himpun verran liian suuri, pitäisi olla noin 0.2bar. Laita pumpun alle yksi tiiviste lisää ja mittaa paine uudelleen.

 

Tarkista että tiivistepinnat ovat suorat kohokammion kannessa ja rungossa. Olihan käytössä varmasti oikea kohokammion tiiviste?

 

Yhdessä ko. kaasarissa jota ropasin oli tuo kohokammion kansi käännetty kieroksi ja toisessa oli laitettu väärä tiiviste... Kierouden huomasin vasta kun tarkkaan mittasin kantta ja sen väärän tiivisteenkin hoksasin ihan sattumalta...

 

.

 

Ai minä aattelin kun räjäytyskuvassa on vain yksi tiiviste että se on vahingossa jäänyt sinne.

Täytyy viritellä sinne yksi tiiviste alle. Ei kyllä löydy yhtään tiivistettä, mutta eiköhän tiiviste paperista leikattu kelpaa, minkä paksuinen oisi hyvä?

 

Samanlainen tiiviste mikä siellä kaasarissa oli niin meni sinne takaisin, eli reikien määrä täsmäsi. Ainut vain että vanha oli ohuempi mitä uusi.

Link to comment

Terve

Itsellä oli mopossa aluksi tulvimis ongelmaa...laitoin sinne neulaventtiilin runko osan alle sen yhden kupariprikan tilalle kaksi , ja tarkastin kuumalla vedellä ettei koho kuplinut(siis vuotanut) . Jouduin kumminkin vielä säätämään polttoaineen paineen 0.15 bar:n jotta satunnainenkin tulviminen oli varmasti pois kuvioista.

Link to comment
11 hours ago, rausku said:

Ai minä aattelin kun räjäytyskuvassa on vain yksi tiiviste että se on vahingossa jäänyt sinne.

Täytyy viritellä sinne yksi tiiviste alle. Ei kyllä löydy yhtään tiivistettä, mutta eiköhän tiiviste paperista leikattu kelpaa, minkä paksuinen oisi hyvä?

Yhdellä tiivisterikalla nuo ko.kaasarit tahtova tulvia vaikka olisivat kunnossakin. Kun laittaa toisen rikan niin laskee bensanpintaa sen verran että ei tulvi...

 

Riippuu käytettävissä olevasta paperista, mitä ohuempaa paperia sitä useampia tiivisteitä tarvitaan. Tuo selviää vain mittaamalla sitä painetta. Jos käytössä tarvikepumppu voi olla että paineen säätö hankalaa...

Link to comment
12 minutes ago, Lasse said:

Se noissa rivikoneisten kaasuttimissa on, että tuon vivuston joutuu säveltämään jotenkin kun se tulee toisessa kaasarissa kopan takapuolelle ja toisessa etupuolelle. Mutta tehtävissä toki.

 

Alfassa on bokserikone ainakin näissä vanhemmissa missä dellorton kaasareita käytetty... ja rivikoneenkin kaasari on käännettävissä tietääkseni kätisyys.

Edited by Racing
Link to comment
6 hours ago, NO H2O said:

Yhdellä tiivisterikalla nuo ko.kaasarit tahtova tulvia vaikka olisivat kunnossakin. Kun laittaa toisen rikan niin laskee bensanpintaa sen verran että ei tulvi...

 

Riippuu käytettävissä olevasta paperista, mitä ohuempaa paperia sitä useampia tiivisteitä tarvitaan. Tuo selviää vain mittaamalla sitä painetta. Jos käytössä tarvikepumppu voi olla että paineen säätö hankalaa...

 

Joku made in italy pumppu siellä on, eli on tarvike.

Laitoin 2kpl 1mm tiivisteitä ja paine putosi n. 2psi:hin eli 0.13 bar pitäis olla nyt bensanpaine. 

 

Täytyy vielä laittaa sen neulaventtiilin alle 2 rikkaa jospa se loppuis siihen se vuoto.

Link to comment
6 hours ago, Lasse said:

Se noissa rivikoneisten kaasuttimissa on, että tuon vivuston joutuu säveltämään jotenkin kun se tulee toisessa kaasarissa kopan takapuolelle ja toisessa etupuolelle. Mutta tehtävissä toki.

Eikait näitä vivustoja tarvii säveltää ja käännellä?

20180312_175649.jpg

Link to comment
8 hours ago, Lasse said:

Se noissa rivikoneisten kaasuttimissa on, että tuon vivuston joutuu säveltämään jotenkin kun se tulee toisessa kaasarissa kopan takapuolelle ja toisessa etupuolelle. Mutta tehtävissä toki.

 

Mistäköhän tällainen käsitys on syntynyt, että rivikoneissa käytettäisiin kahta saman kätistä kaasaria? Yleisimmin rivikoneet tuplilla jotka olen itse nähnyt on tehty kahdella erikätisellä kaasarilla, siten että vivut tulee kaasareiden väliin johon tulee sitten vaijeri tai vivusto kiinni, ja jossa on samalla kaasareiden synkkaus ruuvit.

 

$_58.JPG

Link to comment
21 hours ago, rausku said:

 

Joku made in italy pumppu siellä on, eli on tarvike.

Laitoin 2kpl 1mm tiivisteitä ja paine putosi n. 2psi:hin eli 0.13 bar pitäis olla nyt bensanpaine. 

 

Täytyy vielä laittaa sen neulaventtiilin alle 2 rikkaa jospa se loppuis siihen se vuoto.

Nyt menee merkilliseksi. Laitoin 2kpl rikkoja sen neulaventtiilin alle ja vuoto vain paheni läppäakselilta. Bensan pinta oli nyt 19mm. Täyttyy vielä tarkistaa koho että vuotaako se.

Link to comment

Menee joo...

 

Yleensä noilla perusjutuilla nuo saa pelaamaan nätisti.

 

Seuraava mikä mulle enää tulee mieleen on se että kaasari on jotenkin tukossa vielä jostain. Kovin montaa kanavaa tuossa ei ole joten senkin puolesta mielestäni parhaimpia volkkarin kaasuttimia mitä olla voi.

 

Sen minkä itse olen havainnut on se että huolellisesti putsattukin kaasari kasaamisen ja säätämisen jälkeen alkaa pelaamaan vasta pienen käyttämisen jälkeen kunnolla, toki se ei silloin vuoda.

kaasari.JPG

Link to comment
1 hour ago, NO H2O said:

Menee joo...

 

Yleensä noilla perusjutuilla nuo saa pelaamaan nätisti.

 

Seuraava mikä mulle enää tulee mieleen on se että kaasari on jotenkin tukossa vielä jostain. Kovin montaa kanavaa tuossa ei ole joten senkin puolesta mielestäni parhaimpia volkkarin kaasuttimia mitä olla voi.

 

Sen minkä itse olen havainnut on se että huolellisesti putsattukin kaasari kasaamisen ja säätämisen jälkeen alkaa pelaamaan vasta pienen käyttämisen jälkeen kunnolla, toki se ei silloin vuoda.

kaasari.JPG

Hyvä kuva. Sen verta alko vaivaamaan tuo että otin vielä kerran koho kammion kannen pois ja laitoin alkuperäisen neulaventtiilin kahdella rikalla. Kas kummaa vuoto lakkasi auton käydessä, mutta kun moottorin sammuttaa ja antaa hetken olla, niin akselin pää alkaa kostumaan.

 

Itellä tulee vähän sellainen olo, että joku paikka on jääny putsaamatta. Ideoita?

Link to comment

BPmMdAZ.jpg

Hansikaslokeron kanttakin sovittelin paikalleen ja eipähän tuo istunut kun tämäkin osa oli pilattu edellisen omistajan toimesta.

yeiaWb0.jpg

 

Eli nyt pitäisi keksiä millä tuohon saisi alkuperäistä vastaavan kiinnikkeen?

 

 

 

 

Edited by rausku
Link to comment

Joissain solex malleissa tuon kohon akselin päälle tulee sellainen messinkinen jousi joka pitää kohon oikeassa asennossa. Jos se puuttuu niin voi tulla juurikin tuollaisia mystisiä ongelmia että tulvii ja sitten ei tulvi. Tietty voihan se uusikin neulaventtiili olla paska jos sen vaihdoit.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...