Jump to content

Juna 1967 pogostalta rustfetishgarageen


Trophy

Recommended Posts

6 hours ago, Tanhis said:

Tuohon olisi hyvä väsätä jonkun näköiset tuet kattokourun paikalle että saisi korin vääntövoimia minimoitua.

Juu näkyy parin sentin sisällä olevan liike kaikkineen, mutta hyvä tosiaan tukea. Oli jo semmoinen putki -setuppi siellä mutta ei ollut tukeva. Tallissa taas pohtimassa mitä laittaisi ?

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tunnistusapua aloittelijalle. Help.

 

Ruostemöykkyä soodatettu hieman..

Onkohan tuo 12V vauhtis? Näyttäisi olevan 140hammasta.

 

Kone näyttää koodin perusteella olevan 1967-1970 vuosien väliin tehty 1600cc. Tarkoitus olisi laitella 12v sähköt sit aikanaan ajokkiin.

 

 

 

17C82AFB-1536-46D6-8412-CEA8CCB3A0A7.jpeg

413E058C-4C00-4D34-89EC-01EC0DEE2117.jpeg

Link to comment

Hienohampaisia vauhtipyöriä on ollut 6 ja 12 volttisissa moottoreissa, mutta kytkin näyttää olevan 180 mm. Moottori  on vaihtomoottori ja sen numero on stanssattu varmaan Suomessa kun noin heittelehtii. 

  • Like 1
Link to comment
  • 5 weeks later...

Akselistohommaa aloiteltu. Ruosteropposten kunnostus / laakerointi / puslittaminen edestä ja tanko. Akseliston purku kavennusta varten.

 

koneesta & laatikosta rasvat ja muut shaibat pois

 

Laatikon kiinnikkeiden sovittelua taka-akselille

 

ohjausvaihteen korvaus kulmavaihteella ja haussa vielä hammastanko joka käy 

 

jarruosaa laatikollinen eteen..

 

1C7234AC-ACB7-44D9-A5E9-C32912DAA246.jpeg

ED1575C1-CA48-436E-B71C-4C274FF02818.jpeg

122FFB32-7D8E-4F38-84CD-9196D5303108.jpeg

EE72EC4F-141A-42CC-BAD9-0ADE1CDBAD41.jpeg

7AA7CE06-9E56-4510-AC80-07439E9F05C0.jpeg

B15C8EE6-55AC-404D-9407-261A840FF953.jpeg

2CC3E44C-5993-42AE-9DD3-35C24A5F1CBD.jpeg

2741E036-B51E-4E0A-83FC-EF11AAABEBBD.jpeg

3807220A-82FF-40C6-865C-18E4D56DB24F.jpeg

4AB04624-BC5A-40D1-BACC-989FF8A589E0.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 3
Link to comment
  • 3 weeks later...

Etuakselin modausta

Säätöpalaa CSP:ltä ja päätylevyä Autocraftengilta. -4” laikkaa ja vielä pitäs sovitella urkkapuslat ja pyöritellä hitsaten sit ympäriinsä päädyt paikalleen. Musta epoxi ja musta urkkaväri.

 

 

Tietääkö kukaan muuten, että millä asemalla se Stevie Wonder katsastaa?

D73B82ED-3B33-47DE-ABF6-1E5626899338.jpeg

B700F795-AA28-4059-9F55-D0F06EC4D2A1.jpeg

53056D1F-069B-4A65-92D2-EFDB4AA99A89.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, Trophy said:

Jarrujen ja napojen rassausta, jotta sais nää junikseen akselistoille käymään ja toimisivatkin vielä. Voisikohan noihin laittaa minkä tahansa kaksipiirisen päösylinterin?

 

 

 

Itselläni samoilla jarruilla gti golf 22,5mm sylkkä. Monen vuoden projekti ollut että vaihtaisin pienempään kun tarvii jerkkua että pysähtyy. 

Juuri viime perjantaina kun juniksen katsastin katsuri totesi, niin kuin joka vuosi, että "löytyhän ne jarrut ku vaan polkas kunnolla":)

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Pientä edistystä jälleen vw tehtaan ”der virabel” -pajalla siilinjärvellä

 

Eli rustfetishgarage gmbh tuotantoa oleva valohönnä katolle. Tulipahan tehtyä, mutta mikäs valo siellä saa palaa lain mukaan? Parkki? Eikös lisävaloja pidä edelleen lain mukaan olla parillinen määrä?

 

ei o vielä kiinni. Pohjassa kahdessa kohtaa m8 kierteet 

lie läpipultattava katon läpi?

 

jarrut roplailtu uusilla tiivisteillä kasaan ja ehosteltu hieman. 

 

1303 vaihteiston sarvet ois nyt paikallaan ja pitkittäispalkit koteloitu umpeen. Saa työntää kotelomassaa ne kohta täyteen.

 

sillai kai. Kait se etenöö vaikka välistä vähän kysyykin muunmuuassa motivaatiota..

 

 

2B3E8BAB-DC11-45FB-804E-2CF504E9D482.jpeg

AB7DC67B-53C7-47A5-8ECA-E3F11EF05BFA.jpeg

51D399B2-061F-4E26-B0A1-2471A0857A14.jpeg

34B7D444-989F-480B-94D5-26CC8C29BE20.jpeg

FFB0800B-8F24-4126-95F3-187FEF05A30D.jpeg

1FECAEF0-DF1B-450A-8907-47D3103C83E8.jpeg

8E8FA126-7A49-465C-9A82-9228A95B2B91.jpeg

  • Like 2
Link to comment
8 hours ago, Trophy said:

Eli rustfetishgarage gmbh tuotantoa oleva valohönnä katolle. Tulipahan tehtyä, mutta mikäs valo siellä saa palaa lain mukaan? Parkki? Eikös lisävaloja pidä edelleen lain mukaan olla parillinen määrä?

 

 

Eikös tuo taannoin just muuttunut eli ei tartte olla enää parillista määrää. Senhän takia niitä hölmönnäköisiä ledibaarejakin alkoi autojen keuloille ilmestyä.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Khyyl

 

Sahahommia vaihteeksi.

 

ei saanut alhaalta päin korjattua pyöränkoteloita siistiksi yläkulmistaan ja madaltaakin pitäisi koko kyytiä eli nostaa pyöränkoteloita samalla ylemmäs. Sipaisin ne vanhat kotelot pois ja tehdään sit kokonaan uutta tilalle.

 

kohta alkaa pikku hitsausjobi taas jahka ensin rullaillaan kaikki kaaret valmiiksi asti ja muotoonsakin 👍

 

kymmenes pullo muuten kaasua menossa jo ja kolmas kela lankaa... 

4B8066A6-4202-4585-ADDF-044A096F9388.jpeg

3C49FDAC-808F-494A-901A-B1E5D5FE0ED1.jpeg

079063B4-AF14-433D-8F8C-2397D25F3EE5.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 5
Link to comment
  • 4 months later...

Pyhien ratoksi pientä päivittelyä tallissakin. Takaloksujen mallailua paikalleen. 

 

Huoltoluukun sovittelua konekopan kanteen. Kävin tämän laikkaamassa isolla vaivalla irti yhdestä palliksesta niin kait se sit pitää laittaa, vaikka meinas unohtua vintille...

 

parit olat kasattu uusiksi. Yhdet normit. Yhdet droppiversiot hebster ohjein tehtynä.

jos vielä kolmannet ja neljännet tekis kun tuli hankittua aihioita kerralla enemmän 🙂

6F77C515-CBB0-49E3-BC6D-727CF3340946.jpeg

50AF7C29-3599-44FB-9F1C-FDC8AC102CDF.jpeg

71CA57DC-8F7E-44DE-961D-0CA0B485E468.jpeg

DBC498A8-BE2B-42C6-81F4-E90B4F04FC98.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 6 months later...

Pientä edistystä havaittavissa. Koko kevään ja

alkukesän turausten jälkeen. 

Hitsauskone varmaan pehmiää seuraavaksi. Valehtelematta viisi kelaa mennyt lankaa ja kymmenen pulloa kaasua. Kilo tinaa ja kakskytä purkkia happoväriä. Kohta toki pääsisi kittaamaan. Vaikka asennuslonkeroa.

jos joku näitä lukee ja miettii

että aloittaa vastaavan. Niin usko. Älä

aloita.

menee kaikki rahat ja ei riitäkään. Yöt tallissa ja kädet kipunoista palovammoja täynnä. Ois

samalla rahalla laittanut valmista kesäautoa pitkän pätkän jo...

E1742F40-8AED-4378-81BD-E776F6D0AA1E.jpeg

FD363919-ACD8-468A-BCFF-C3407EDECBBE.jpeg

0614BC2C-FC5B-4953-B066-834605E865E5.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 3
Link to comment

...toki eihän se yhtä jännää ois kun tää esim että rakentelee saunasta taas autoa ja samalla vaihtaa koko tekniikan. Tai ostaa tallin täyteen

pellintyöstökoneita ja ihmettelee mitä

sattuu tulemaan.

Ensimmäinen autoprojekti kuitenkin ja jo nyt vähintään vuotta etukäteen näyttää katsastuksesta jo painajaisia...

esim. ohessa ohjaukseen osasia kasa lattialla. Uutta ohjausakseliaihiota simpukan tilalle. Nuistahan se laitethaan sopimaan tölkin kulmavaihteeseen ja siitä

edelleen Opel Gsi astman simpukkaan. Ja kysyttäessä vastataan tyynesti. Original. OEM...

3F09F91F-CA58-47E1-BCC1-EFA759AE82D9.jpeg

  • Like 4
Link to comment
On 8/14/2018 at 8:23 AM, hpa said:

Valomääräysten ei siis lain mukaan pariton lisäkaukovalo yhteisreferenssi max 100.

 

Jepulis. Kun juniksen omat ovat hehkutuikkuja (tai mitä tähän nyt tuleekin, halogeenit? aka 2*20) niin katolle jää vielä 60. Sillä saa aika hyvän lisäpitkän.

Link to comment
  • 4 months later...

Moottorille tuli askarreltua jämäputkista ja traktorin työntövarren pätkästä pukki, jossa konetta voi pyöritellä, niin eipähän pyöri lattialla pölyssä enää.

kun kerran tuli nostettua pukille niin pitihän sitä samalla hieman lasikuulilla puhaltaa jotta näkee mikä on laatuaan. ja sitten piti koe-aukoa pari pulttiakin...

 

kone ei ole ollut käynnissä. tulpasta päätellen toimivuus saattaa olla heikkoa... lie venttiili ja mäntä tutustuneet toisiinsa lähemmin?

 

 

Tarkoitus olisi edelleen tästä teetättää kone jollakin osaajalla.

 


KYSYMYKSIÄ:

 

tulkkaanko oikein?
as41 lohko eli alkujaan 1600cc (8/73-9/80)?

lohkon numero stanssattu vinoon ja B00alkuinen eli uusittu jossain vaiheessa, ei alkuperäinen lohko.

 

130piikkiä vauhtipyörässä eli 12V sähköt.

 

onko tämä t3 palliksen kone, kun takakannakkeet ja öljyntäyttöputken paikka ilmeisesti laitettu umpeen messingillä?

 

 

mitä tuosta pitää katsoa, kun purkaa auki? Kannet ja männät ja sylinterit voinee suosiolla heittää romukoppaan? 
 

Hyllyssä olisi imusarjat 2reikäkansille ja dellorto 45:set putsareineen. Öljynkierron osia myös irtokierron rakentamiseksi...

 

3E698619-E1EC-4857-AAC6-514FDC2F8A71.jpeg

D6B7700A-E77B-4D10-83F5-DDB5D0F7E9C0.jpeg

4CA541E8-1D19-4382-AE25-A5CC93AB57BC.jpeg

B36ED474-28A8-4384-AB37-DEF45F22D2BB.jpeg

1B983E57-67BC-4BBB-A351-BACBD74C6920.jpeg

2608C1F6-303E-454C-A09B-C8D658310537.jpeg

5C5ABE59-E76C-41CB-B0EE-BC911119010F.jpeg

Edited by Trophy
Link to comment

Tuo VW kierrätysmerkki jyrsimättömässä numeropaikassa yleensä tarkoittaa ns universaali kampikammiota missä on takakannakkeen paikat ja type 3 öljytäyttö ja yleensä myös normaali öljytikun paikka. Eli samaa kampikammiota on voitu käyttää kaikkin mahdollisiin kone/ajoneuvo komboihin.

 

Pura nyt ensiksi osiksi ennen kuin mitään tuomiota teet mistään osasta.

 

Ja palliksessa ei ole ollut t3 koneita lainkaan vaan ne on kolkkien specialiteetteja.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Koekasattua

 

Kahteen vuoteen tullut tämmöistä tallissa. Usko vähän palautui ja hämmästys oli iso tähän  elämäni EKAAN omaan autoprojektiin, kun oma-rakentamat osat sopi kuin sopikin paikalleen koekasauksessa 👏 

 

haastetta olla pitää ja ei tiennyt kyllä hankkiessa mikä odottaa ☺️
 

Kori kauttaaltaan puhallettu ja hieman muutettu: pyöränkoteloita nostettu sen about 8cm ja tehty kokonaan 1.25mm pellistä uudet sisäloksut, ovien sisälaidasta otettu tuon 8cm pois, tehty uudet lattiat ja uusi runko koko matkalle (kaikki saumat hitsattu aikalailla ympäriinsä), juna-valo katolle johon rompetorilta vanha 17cm marshal umpio soviteltu, sohvapenkki irtojakkaroiden tilalle ja sen kiinnitykset duunattu, Etu ja takapuskurin kiinnikkeitä muokattu sisemmäksi kliinimpää ilmettä varten. Konehuoneen huoltoluukku soviteltu pallokeula bussista, sekä junabussin -ikkuna-aukot aukeavine ikkunoineen kylkiin 8kpl, vanhemman mallisen etuvilkkujen ”nännit”. Kyljen ritilät flipattu toisinpäin.

 

Muutokset vakioon tekniikassa mm. Porsche 944 jäähdytetyt levyt joka kulmassa, Porschen navat, erillisjousitettu perä irs kuplasta (vaihteiston sarvet, IRS kiinnikkeet hitsattu kuplan osista bussin torsio akselin päälle, IRS kuplan vetarit ja vetaritumpit, flippiolat Hebster ohjein ja säätöakselisto itse rakennettu. On 4” kapeampi kuin alkuperäinen, csp säätöpalat keskellä. taakse laitettu säädettävät latat jousitukseen transporterhousen valikoimista, säädettävät koni iskarit joka kulmassa, ohjaus tehty kokonaan paloista uutta ohjaus-akselia ja niveliä myöten, hammastanko soviteltu paikalleen, alla 7,5” ja 8,5” leveät 16” vintage BBS:t. 

Takana kaariin pyörästä jää näemmä 2mm. Sisäloksun kattoon jää renkaasta 8cm ja edessä 6cm.... vielä kärsisi hieman ruuvata matalammaksikin.Eturenkaat sopii kääntymään Maavara 9cm ilman konetta ja sisustaa ja ja ja.. katto 172cm korkeudella maasta nyt. 
 

Ja vieläkin ihmetyttää että oikeasti sopivat nuo ja omaan silmään alkaa näyttää toimivalle !

Siihen meni kaksi vuotta osimoilleen..

Jos purkaisi taas kaikki nuo irto-osat irti ja koripukkiin takas. Saisi pohjaan oikean epoxin. Sitten kittihommia... Pintaväri ja sisustan materiaalit vielä päättämättä 🧐 

ensi talvi sit varmaan tekniikan kimpussa ja jussina 2021 ajetaan 😎

AE5CE709-435E-46E7-9A65-85E4AD1BC8B8.jpeg

  • Like 15
Link to comment

Ohjauksen osasia jos jotakuta kiinnostaa

 

Osat näkee kuvista

-gm hammastanko (mallimerkintä kuvissa)

-gm raidetangot molemmat oikeakätisellä kierteellä m16x1.5 OP117 malliset

-nissan raidetangon päät (m16x1.5 kierre) 13.5mm kartiolla (laatikko kuvissa)

-olkien flippauspalat 13.5kartiolla (vaatii 16 reiän)

-tölkin ohjausvaihde (malli kuvassa) rättinevelet otettu pois 


nivelakseli tölkin ohjausvaihteelta hammastangolle puuttuu kuvista
 

toisessa päässä niveltä borgeson nivel uspartsilta) tupla d 17mm hammastangon päähän ja toinen pää 3/4” putkeen käypänen.

 

toisen pään nivel Toyota yaris johon tuo 3/4” putki käy suoraan. Nivel taas käy suoraan tölkin ohjausvaihteeseen, koska levitettävä malli boorituksen kohdalta. Nivel akselin pituus 210mm plus päät.

 

 

rattiputki näkyy kakkoskuvassa. 32mm putki jonka sisään teetetty 19mm akseli jossa läpireikä töötin johtoa varten. Päät  teetetty vw boori alapäähän, Yläpäähän teetetty juniksen simpukadta kopioitu kartio ja kiilaura ratille sekä 16mm kierre päähän. Sisällä nylon holkit, jonka varassa ohjausakseli pyörii. 
 

 

 

 

9E4C584D-59D3-4112-A71D-585B28D0DC41.jpeg

ADE40224-8D8E-41A3-B6ED-2C2738FB1EF5.jpeg

5065511D-59BE-4D97-9803-D917F1E4544E.jpeg

0CF09143-8D3D-4DE2-AFD1-70AD562F0DA8.jpeg

C30B8020-EC16-4A94-B26C-B720ECD59DCB.jpeg

FE517B6F-A641-4958-8A65-6A52E27DAABE.jpeg

B03DBB48-FF93-4F8A-A64B-32D4860396CE.jpeg

C7065EF5-EC42-4795-98F0-E9782846C650.jpeg

Edited by Trophy
  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Toinen raidetangon pää jää kyllä hurjan ulos kun kierteitä katsoo.

 

Toivottavasti kierteet riittää aurauksia säätäessä niin että pysyy paikoillaan?

 

Hienoa auto tulossa ja hyvinkin selvästi muillekin ilmaistu millä osilla keula kasattu..siitäkin peukku!

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment
56 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Toinen raidetangon pää jää kyllä hurjan ulos kun kierteitä katsoo.

 

Toivottavasti kierteet riittää aurauksia säätäessä niin että pysyy paikoillaan?

 

Hienoa auto tulossa ja hyvinkin selvästi muillekin ilmaistu millä osilla keula kasattu..siitäkin peukku!

Hyvin bongattu

ei ole kohdistettu, tulee molemmat Jengaosat saman verran ulos, kun laittaa siten, että ratissa saman verran kierroksia kumpaankin suuntaan.  Eli hammastankoa säädetään vielä, oli jo koekasauksessa erittäin Ok ja lyhennytin toista raidetankoa sen mukaisesti. Eilen jäi ititkoiden syödessä näemmä laittamatta kohdalleen. ☺️


on vielä itseasiassa tuo Hampitangon keskiosa, josta raidetangot lähtee rikoilla shimmattu. Pitää teettää siihen alle shimmi alumiinista vaikkapa..

Edited by Trophy
Täydennetty vastausta
  • Like 1
Link to comment
10 minutes ago, Trophy said:

Hyvin bongattu

ei ole kohdistettu, tulee molemmat Jengaosat saman verran ulos, kun laittaa siten, että ratissa saman verran kierroksia kumpaankin suuntaan. 

 

Kuinka paljon saa rattia kääntää hammastanko ohjauksella per puoli ?

Link to comment
3 hours ago, PZQ said:

Kuinka paljon saa rattia kääntää hammastanko ohjauksella per puoli ?

Palttiarallaa reilu kolme taitaa olla reunasta reunaan eli lienee sitten reilu Puolitoista kierrosta suuntaansa.

 

mutta klappia ei ole yhtään.

Edited by Trophy
3,5 ei alle 3 kierrosta
Link to comment
  • 3 months later...

Puuseppänä vaihteeksi yrittänynnä olla kun hakenut samaa ritiläkuviota kojelaudasta kaiuttimen ritiläksi sohva helmaan..?

nyttemmin jo lasikuituhartsia levitelty sohvien runkoon myös

 

kolme pakettia stp black goldia liimailtu myössiisä ympäriinsä ja sisältä turittu jo maaliin. pitäs vielä kitata sekä maalata nuo kuidutetut sohvan rungot ja asennella hieman valoa sohvan helmaan ennen lattiapuuhia. 
 

ulkokuoren maalari haussa..

74E437D6-FAB3-471A-8A30-68CA986343F5.jpeg

9237CD3F-80DB-47CF-B82A-540E6B0A0135.jpeg

  • Like 2
Link to comment
42 minutes ago, Trophy said:

Puuseppänä vaihteeksi yrittänynnä olla kun hakenut samaa ritiläkuviota kojelaudasta kaiuttimen ritiläksi sohva helmaan..?

nyttemmin jo lasikuituhartsia levitelty sohvien runkoon myös

 

kolme pakettia stp black goldia liimailtu myössiisä ympäriinsä ja sisältä turittu jo maaliin. pitäs vielä kitata sekä maalata nuo kuidutetut sohvan rungot ja asennella hieman valoa sohvan helmaan ennen lattiapuuhia. 
 

ulkokuoren maalari haussa..

 

 

 

Kait tuohon keskelle tulee nostettava pöytä nii saa kunnon nukkumalääni, kunnon penthuussin.. mahtuu peuhaamaan yksin unissaan hyvin, vai onko tarkotus silti teltta kulettaa mukana.. Kyllähän tossa sohvalla nukkuu ku lääkettä ottaa tarpeeks, vähän mutkanukkumista mutta mitä väliä.. hyvältä näyttää

Edited by Urbantoy
Link to comment
7 hours ago, Urbantoy said:

 

Kait tuohon keskelle tulee nostettava pöytä nii saa kunnon nukkumalääni, kunnon penthuussin.. mahtuu peuhaamaan yksin unissaan hyvin, vai onko tarkotus silti teltta kulettaa mukana.. Kyllähän tossa sohvalla nukkuu ku lääkettä ottaa tarpeeks, vähän mutkanukkumista mutta mitä väliä.. hyvältä näyttää

Saa kyllä olla aika persjalkanen tai vahvassa puudutuksessa että tuossa nukkumaan mahtuu.

 

Eiköhän tuohon kannattaisi ennemmin ajatella irroitettava selkänojan palanen takaosaan että saisi konehuoneen päällisen hyödynnettyä nukkumiseen. Jatkon sohvan päälle saisi sitten toteutettua istuinosan vaneria jotenkin hyödyntämällä. Mutta jos ei ole ajatuksissa autossa nukkua niin turhaa sellaista on sitten edes suunnitella.

Edited by Tanhis
Link to comment
11 hours ago, Tanhis said:

Saa kyllä olla aika persjalkanen tai vahvassa puudutuksessa että tuossa nukkumaan mahtuu.

 

Eiköhän tuohon kannattaisi ennemmin ajatella irroitettava selkänojan palanen takaosaan että saisi konehuoneen päällisen hyödynnettyä nukkumiseen. Jatkon sohvan päälle saisi sitten toteutettua istuinosan vaneria jotenkin hyödyntämällä. Mutta jos ei ole ajatuksissa autossa nukkua niin turhaa sellaista on sitten edes suunnitella.

Juu retkeilyhommat erikseen 🙂

  • Like 3
Link to comment
  • 7 months later...
6 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Mitäs tälle projektille kuuluu?

Lepäävässä tilassa lämpimässä tallissa odottelee motivaatiota ja muistuttaa tallissa käydessä että ”anna rahaa”. Kone, sisusta ja ulkomaalit puuttuisi eli ei juuri mitään enää.

 

Genuine volkswagen money

pit 💶💶💶

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...