Jump to content

Nokka-akselin rattaan niitit


Recommended Posts

Tervehdys

 

Huomasin tuossa, että nokka-akselin ratas heiluu. Yhdessä niitissä näyttäisi olevan löysää niin että ratas vätkyy. Kyseessä siis alkuperäinen vakio nokka, kolmella niitillä.

Akseli ei muuten vaikuta mitenkään huonolta. Elikkäs voiko tuota niittiä hakata tiukempaan,vai kiinnittää ratas jollain muulla?

Link to comment

Joo, pitää katsoa. Tässä tuli toinenkin ongelma mihin koitan just löytää ratkaisua. Kampiakseli ja nokka-akseli pyörii kyllä hyvin silloin kun vaan toinen on paikallaan. Yhdessä ei paljon pyöri, nokka nousee pois paikaltaan.

Jos kampiakselissa on erilainen (uusi) ratas mitä vanha oli, niin mistähän tiedän millainen uus ratas pitäisi nokka-akseliin hommata?

En siis tiedä minkä rattaan koneistamolla laittoivat, ja tuskin enää sielläkään muistavat..

Link to comment

Kampuran rattaita on olemassa kolmea kokoa, nokka-akselin rattaita useampiakin eri kokoja mutta ilmeisesti vain alkuperäisissä rattaissa. Miulle ei ole vakiosta poikkeavia rattaita vielä vastaan tullut omalla tallilla puretuista koneista joten ne eivät ihan yleisimmästä päästä ole, tai sitten en oo vaan tallin hyllyltä katsonut n. 10 vakionokkaa tarkkaan. Rattaissa pitäisi jossain olla merkintä mikäli eri kokoinen, nollaa ei ilmeisesti merkitä mutta -1, -2, +1, +2 -merkinnät on johonkin kohtaan stanssattu.

 

Uusiotuotantorattaat on vain vakiokokoa mutta niissä tuppaa mitoitus olemaan toisinaan vähän sinnepäin etenkin nokkapyörässä. Se nokan nouseminen on uusilla rattailla ihan tyypillistä mutta sen ei missään nimessä pitäisi paljoa vastustaa, kevyt painaminen nokasta pitäisi riittää ja suht vapaasti sen pitäisi kuitenkin pyöriä.

 

Nopein olisi varmaan testata toisella nokalla mahtuuko pyörimään normaalisti.

Link to comment

Joo, pitää katsoa. Tässä tuli toinenkin ongelma mihin koitan just löytää ratkaisua. Kampiakseli ja nokka-akseli pyörii kyllä hyvin silloin kun vaan toinen on paikallaan. Yhdessä ei paljon pyöri, nokka nousee pois paikaltaan.

Jos kampiakselissa on erilainen (uusi) ratas mitä vanha oli, niin mistähän tiedän millainen uus ratas pitäisi nokka-akseliin hommata?

En siis tiedä minkä rattaan koneistamolla laittoivat, ja tuskin enää sielläkään muistavat..

 

Koneistamo niittasi rattaan? Tuskinpa niittasi? Jos vaihdetaan uusi ratas niin kiinnitys tehdään kolmella pultilla ( upotus huomioiden ). Jos yhdistelmä ei pyöri niin kannattaa katsoa kummankin hammastus ja hioa kuprut pois.

Link to comment

Ei niitannut. Voi olla että olen hiukan epäselvästi selostanut, mutta tässä uusiks.

 

Lohko aarporattu, 0.5mm

Kampiakselissa uudet laakerit ja molemmat hammaspyörät.

Nokka-akseli koskematon, paitsi vanhat niitit hiukan löysät. Uudet laakeriliuskat toki on.

 

Näitä akseleita kun sovittaa lohkon puolikkaaseen, niin erikseen kyllä pyörivät. Molemmat paikallaan ei.

Virranjakajan akseli on paikoillaan.

 

Muutaman hampaan verran pyörähtää, sitten jumittaa.

Pitää illemmalla kokeilla vielä uusiksi, katsoa että kampiakseli on kunnolla pohjassa ja tutkia löytyykö rattaista merkintöjä, kuten tuolla aiemmin vastattiin.

Link to comment

Tässä pari kuvaa tuosta hammaspyörästä. Noita toisesta päästä "taittuneita" on siten että 3 huonoa, sitten hyviä, ja vastakkaisella puolella taas 3 huonoa. Suunnilleen sen verran tuo yhdistelmä pyörii ennen stoppia. Ja menee niin tiukkaan että ihan pienellä voimalla ei liiku. Takaisin päin toki menee.

Nuo tuntuu kun sormella hipelöi, voiko ne tosiaan pantata niin paljon?

Kannattaako niitä yrittää hioa pois ilman että ottaa ratasta irti, vai onko siinä sitten joka väli täynnä mujua. Vahvasti epäilen että en saa itse irti, saatika takaisin paikalle.

post-3529-0-07822300-1509555659_thumb.jpgpost-3529-0-43335700-1509555671_thumb.jpg

Link to comment

Vedetty näköjään normaalilla 2 käpäläisellä ulosvetäjällä ratas pois kampiakselilta ja saatu hampaat taipumaan. En hiosi hampaita ainakaan hammaspyörä paikoillaan kampiakselissa,pois ottaminen ja sitten hionta. Oikea tapa korjata vika kylläkin on vaihtaa hammaspyörä ehjään,mut toimii kyllä hampaita viilaamallakin.

Link to comment

No ei ne hampaat uudessa hammaspyörässä ole kieroja vastakkaisilta puolilta,minä ainakin huomauttaisin asiasta. Todennäköisesti laittaneet hammaspyörän takana olevan runkolaakerin väärinpäin paikalleen ja siksi joutuneet ottamaan hammaspyörän pois edestä.

Edited by Tutkija
Link to comment

Luulen että on porattu. Silloin soittivat että lähtee muualle porattavaksi, ja soittivat myös koska tuli takaisin. Tuntuu myös hyvin istuvan paikoilleen. Vois tietty yrittää mitata se vielä.

Nokka-akselin uudelleen niittaamisesta ajattelin luopua siksi, kun en tiedä mihin kohtaan se pitäisi kiinnittää. Eli meneekö ajoitus pieleen?

Ei se kyllä niin paljon liiku että hampaan verran menisi pieleen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tämäkin tästä selvisi, hiukan meni aikaa kun oli muuta puuhaa. Mutta koneistamo siis laittoi tuon kampiakselin kuntoon, ja nokka-akselin laittoon sain täältä ohjeet, porasin niitit pois, tein m8*1 kierteet ja pulteilla kiinni. Jonkun verran toki piti pulttien kantoja madaltaa että pyörii.

Mutta kysyttävääkin oli, kun tuossa joskus pääsen laittamaan pakoputkia kiinni, niin onko niissä pakosarjan pultinreiissä tilaa porata 10mm reiät ja mahtuuko sinne niin iso mutteri?

Tuo toinen kansi, jonka ostin vanhan haljenneen tilalle, niin sitä on joku käpälöinyt siten, että toisen pään pinnapultit on isommat. Ja vielä siten että toinen on m10 ja toinen luullakseni 3/8...

Tommonen m10-m8 pinnapultti vois jostain löytyä, mutta toi tuumakokoinen voi olla hankalampi löytää.

Link to comment

Muista varmistaa ettei nokan pultit kanna öljypumppuun, jollet ole sitä vielä tehnyt. Olit kyllä maininnutkin jo niitä madaltaneesi.

 

ps. volsu nöyhtää on eli jos tulee jotain tarpeita niin voipi ottaa yhteyttä.

Edited by mite^
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...