Jump to content

Rekisteröintikatsastus


Recommended Posts

Heissan,

 

arvatkaas kuin kävi rekisteröintikatsastuksessa? Sattu yllättäen hiukan huono tuuri ja vastassa olikin joku nuori pojankloppi joka ei oikein osaa hommiaan.

 

Ensinnäkin auto hylättiin kun ei ollut alkuperäistä rekisteriotetta, oikeaksi todistettu jäljennös kylläkin mutta se ei kelpaa. No nyt pitää täyttää joku lappu jossa kerron että paperit on hävinny...Mulla oli katkeamaton info omistajista varmaan 20 vuodelta mut ei niillä mitään tee. Ei ees luovareita kyselty. Mullakin ollu tää jo 10 vuotta.

 

Toiseksi mooottorista pitää tehdä selvitys että mitä osia on vaihdettu. Jos on perus 1.8 niin ei ikinä ennen oo kukaan kysyny yhtään mitään. Nyt pitää tehdä luettelo.

 

Kolmanneksi takajarrusatuloiden kiinnikkeestä laskelmat että kestää. Just, täytyy kysellä josko joku töissä tekee FEM analyysin. Tuloksellahan ei oo väliä, kunhan on laskelma.

 

Oikeestaan kysymys kuuluu, olenko minä vai katsari väärässä?

 

Nyt narahtaa korkki..

Link to comment

Kyllä mie selvityksen ymmärrän mut sitä että pitää hommata paperi joka ei kerro yhtään mitään kuten lujuuslaskelma jonka voi kuka vaan tehdä. Siitä mitä sen laskelman pitää sisältää ei ole minkäänlaista ohjetta. Jos oikeaksi todistettu paperi ei kelpaa niin mikä kelpaa? Ei se paperi miksikään muutu vaikka sen tulostaa eri järjestelmästä. Aina se on samanlainen. Senkin ymmärrän että moottorin osien muutos pitää tehdä jos on luvanvarainen muutos tai ahdettu tai omavalmistemoottori. Jos on perus kuutiotilavuuden lisäys niin ei mielestäni tartte kertoa yhtään mitään mikä mäntä siellä nyt on. Joo, ei ole iso vaiva kirjotella listaa, mutta vituttaa taas maksaa uusinta katsastus ja ootella jotain lappusta ties mistä arkistosta.

Link to comment

Tosiaan noi kaikki kohdat määrää Trafi eikä katsurin mielialat / oma harkinta..

 

Mutta jos minä saisin päättää, niin tottakai haluaisin kaikki yli 20v ajoneuvot katsastus vapaiksi ja vapaaksi rajoituksitta kaikista muutoksista..

Mutta siihen että joku voisi ilman mitään virallista dokumenttia rekisteröidä, vaikka minun autoni omiin nimiinsä niin Never ever !

Siitä kuuluukin vaatia liput ja laput, jollei orkkis (aitoa) otetta omistuksesta löydy

Link to comment

1. Eikö nämä paperittomien omistusoikeusmuutokset vaihtuneet taannoin konttoreilta Trafille? Mielestäni järkevä muutos. Tuollaisia toimenpiteitä tuskin montaa kappaletta tehtiin vuodessa per konttori. Josta seuraa se että käytännöt todennäköisesti olleet todella kirjavia minkälaisilla todistuksilla on saatu auto vaihdettua jonkun nimiin. Nyt homma keskitetysti Trafissa ja toivottavasti syynäävät paperit paremmin läpi ja yhdenmukaisilla vaatimuksilla.

2. Itsekö sanoit että moottoria on muutettu vai moottorin ulkonäköönkö katsuri tarttui? Ymmärrettävää että rekisteröintikatsastuksessa tällaiset syynätään normaalia katsastusta tarkemmin. Olisi pitänyt itse valmistautua kertomaan ja perustelemaan että moottori on vakio tai kirjailla valmiiksi joku nimellinen selvitys että mitä on vaihdettu. Ihan yhtä lailla ne tarttuu jos huomaavat että uudempaan autoon on vaihdettu esim. turbo.

3. Ei se katsastaja voi silmämääräisesti todeta kestääkö joku itse tehty jarrusatulan kannake (joka on muuten aika oleellisesti turvallisuuteen vaikuttava seikka) vai ei kestä. Kun sinä toimitat sinne laskelman, vastuu katsastajalta siirtyy sinulle. Olet vastuussa että laskelma on paikkaansa pitävä ja osa kestää.

Ja mitä harrasteauton budjettiin tulee niin aika pieni murhe yksi uusintakatsastus. Eiköhän se elämä näytä paljon valoisammalta jo ensi viikolla tämän suhteen :) Oikeasti todella pieniä asioita hoitaa kuntoon.

  • Like 1
Link to comment

Rakennemuutosmääräys ja sen soveltamisohje edellyttää moottorinvaihtolomakkeen täyttämisen ja esittämisen jos moottorin tilavuus lisääntyy yli 10%.Akselistomuutoksissa muutettu osa on nimenomaan selvityksen perusteella todettava valmistetun kyseiseen ajoneuvomalliin sopivaksi.Mitäänhän ei nykyään kielletä ja viranomaiset edistävät asiakkaittensa hankkeita edimerkiksi antamalla ohjeita.

  • Like 1
Link to comment

Ei niitä luovareita kyselläkkään rekisteröintikatsastuksessa. Auto katsastetaan kuten olisit katsastamassa

Hyvää hyvyyttäsi viimeisen rekisteriotteen mukaisen omistajan autoa.

Sitten kun katsastus on ok auto ns. leimassa, niin siirrytään tiskillä toiselle luukulle ja siinä tehdään omistajuuden vaihdos

Luovareiden perusteella.

sitten voi ajella kotiin korkkaamaan,,,kuohuviinit

  • Like 1
Link to comment

Jos moottori ei ole vakio, tai muuten vakio mutta iskutilavuutta kasvatettu alle 20%, niin siitä pitäisi olla tehoinmittaustodistus nykyisen Trafin ohjeen mukaan. Tuota ne ei vielä vissiin su

lta älynneet vaatia?

Vanhat säännöt on voimassa vielä tämän vuoden loppuun siirtymäajan uusien rinnalla et kaikista ei tartte teholappua vielä.

Link to comment

Mun mielestä teholappua ei tartte sen soveltamisohjeen mukaan. Määräys sen vaatii mut soveltamisohje ei...perus trafia, tiiä itekkään mitä haluavat.

Soveltamisohje ei tuohon juurikaan ota kantaa, mutta määräyksessä on melko yksiselitteisesti sanottu, ja tuota tuntuvat nyt katsastuskonttoreilla noudattavan:

 

Kohta 2.2:

 

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai

kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin

tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan. Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa.

 

Tuossa siis sanotaan kyllä melkoisen selvästi, että jos moottori on jotain muuta kuin vakio niin teholappu on oltava. Ainoastaan tuo kaasuttimien muuttaminen ruiskuksi ja pelkästään iskutilavuuden muutos rajataan ulkopuolelle.

Link to comment

Kävin taas konttorilla, vein sinne jonkun aataminaikaisen kantakortin joka saattaa ehkä kelvata, selvittelee sitä. Mosan sanoin olevan 1678cc ja siinä on 88 männät. Nyt meinas että pitää olla silti teholappu mutta sain jängättyä että eikös sitä pidä vertailla mallisarjan suurimpaan mosaan eli 1.6l ja siihen tuo massiivinen tehonlisäys 10% ruiskusta ja pikkusen päälle kuutiotilavuudesta. Pienen jupinan kanssa se kelpaa...

 

Mutta nyt ei kelpaa jarrut mistään nurkasta. Jarrujen täytyy olla tehokkaammat että kelpaa...mistäs vitusta nyt tuohon tempaset jarrut jotka on tehokkaammat? Pakko laittaa jotkut vieras merkkisen auton jarrut että kelpaa ja sit taas tehdään lujarit osista. Jotenkin tuntuu että nyt mennään aika vaikeesti läpi tätä katsastusta.

 

Eli käytännössä jos olet laittamassa aftermarket jarruja autoon niin ne ei kelpaa koska valmistajalta täytyy saada lappu jossa kerrotaan kuinka tehokkaaseen/painavaan autoon ne käy. Mulla olis kyllä maksiman satulat vielä joten kait laitan ne eteen ja hommaan lujarit osista. Ja jos laitat toisesta autosta jarrut niin myös pääsylinteri pitää olla oikeanlainen...

 

Sellainen pyyntö olis että jos jollain olis laittaa levyjarrullisen kuplan etuakselipainot ja se vw maahantuojan lappu jarrujen riiittävyydestä. Paljonkohan tän kg:n etuakselipaino on? Tanhis?

 

Kyllä ihmettelen miten ne tuplaturbo V8 +1000hv menee läpi...

Link to comment

Tässä olisi vuoden -72 1302S:n akselipainot.

 

Akseli 1 suurin sallittu 470kg

 

 

Akseli 2 suurin sallittu 780kg

 

E:Näinköhän tämä kelpaa verrokiksi kun on perssonit. Eli akselistorakenne melkoisen erilainen.

Edited by Paadre
Link to comment

mietin kans että pitäiskö vaihtaa, mut taas maksaa kaikki alusta ja koko rumba..

 

Missäs saa tehomittauksen tehtyä tässä kanta-häme alueella? Jos penkittää sen maksimi sallitun tehon niin ei tartte jarruille tehdä enää mitään. Tosin sit ne epäilee että se ei pidä paikkaansa kun tilavuus on kerta kasvanut ja noillahan on oikeus kyseenalaistaa mikä lappu tahansa.

 

Tietty katsastuskone olis yks vaihtoehto mut tässä on normaalia enemmän hommaa vaihtaa se eikä sen vuoksi oikein napeksi.

 

EDIT: niin sellanen pilkun nusutus tuli mieleen että jos laittaa eteen porssen "bolt on" sarjan niin eihän se satulan kiinnike kelpaa kun se on mitoitettu pienemmälle satulalle..

Edited by Simon Templar
Link to comment

Siis mitkä jarrut nyt oli? Jotkut ostetut? Jos niin kuitti ja linkki/kopio putiikkiin missä kerrottu minkä vehkeen jarrut kyseessä. Noi laput on itsellä kelvannut ilman painoja. Ovat tehdasvalmisteiset ja siihen autoon tarkoitettu.

Tietty jos rakennetut jarrut, niin tarttee hieman noita akselipainoja. Kannakkeista nyt kysytty mitään, koska olleet riittävän jytkeet tai valmiit.

 

Parolassa W-Dyno, kerro Veskulle terveisiä, jos ei liian kaukana.

Edited by JaniM
Link to comment

ihan perus aftermarket kamaa noi takajarrut, mut ku ne ei kelpaa koska tehot on nyt suuremmat kuin suurimmassa sallitussa mosassa.

Vakiojarrut kelpaa teholle joka on suurin sallittu +20%, miksei nämä sitten kelpaisi jos vastaavat vakiojarruja?

Link to comment

No tuota mie oon yrittänyt sille katsarille jängätä mut ku se on erimieltä. Kun minun mielestä vertailumoottori tarkoittaa suurinta mahdollista moottoria joka autoon on saanut. Ja määräyksessä sanotaan että jarrut vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa. Yritin soittaa trafiin mut siellä kukaan vastaa puhelimeen. Täytyy taas ohimenomatkalla käydä konttorilla...

Link to comment

Moottorityyppi= koodi kampikammiosta esim. AN 245xxxx joka on sit alunperin esim 1584cc 50hp. Tähän vaihdettu 88 mm sylinteriputkisarja( kuitti) ja muutettu ruiskuksi ja tosta sit tarpeen mukaan 60hp teholappu. Moottorinohjauksellahan tuo on ihan helppo toteuttaa jne.

Link to comment

Ei taida auttaa kun toi jampesteri oli jo soittanut heidän tekniseen tukeen ja tommoset ohjeet oli tullu. Sinänsä ihmeellistä kun kävin kysymässä samaa asiaa toiselta konttorilta ei olis mitään ongelmaa. Silläpä meinasin sit vaihtaa konttoria. Toinen vaihtoehto olis muuttaa takalevyt rummuiksi ja vaihtaa 1500 kuutioinen kone.

 

Vaikeintahan on oikeasti saada jostain virallista lappua jossa joku vahvistaa että tämä osa käy tähän. Kukaan ei tee sellasia. Varmaan volkkarilla on joku aina valmiina kun joku simo soittaa suomesta että "voisitsä tehdä lapun jossa kerrotaan voimansiirron soveltuvuudesta tähän mun pirssiin"...

Link to comment

Viranomaisjärjestelmässä lienee jo viretieto asiasta ja esitetyistä vaatimuksista. Auttaiskohan keskustelu ko. aseman päällikön tai ketjun tekniikkavastaavan kanssa?

 

Tätä arvelin itsekin... Estääkö katsastuksen keskeytys viranomaisjärjestelmään tiedon kirjautumisen?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...