Jump to content

Rekisteröintikatsastus


Recommended Posts

.........Paljonkohan tän kg:n etuakselipaino on? Tanhis?

 

page57.jpg

 

Aika mielenkiintoiselta konttorilta kuullostaa. Pyydä nyt ihmeessä kaikki pyynnöt kirjallisena ettei joka kerta mieli muutu kun uusiksi tulet näyttämään.

Link to comment

no omissa projekteissa ja tuttavapiirin "hankalissa" muutoskatsastuksissa, ei konttorin vaihdosta ole ollut muuta kun hyötyä...ennen ei saanut edes jälkitarkastaa kun siinä mulkkulassa jossa ekana v..tuiltiin, mutta ei onneksi enää. Riksussa on harrastajat käyttäneet ainakin yhtä konttoria jossa asiat on ollut asiapohjalla..minä en tiedä sen konttorin nimee, mutta paikalliset varmaan selventää..itse olen vw moottori vaihdot mopoon..leimannut Hämeenlinnan Kantolan (Kaus) katsastuskonttorilla,,hyvin homma sielläkin on pelannut, vaikka mun mopo oli ensimmäinen johon ko. muutoksen tekivät.

Link to comment

Kävin toisella konttorilla speksillä mitä mun pitää selvittää kun vaihdoin takajarrut levyiksi ja etujarrut mallisarjan suurimpiin levyihin. Ja nää muutosvaatimukset oli jo laitettu vireille...mosan muutan takasin 1500cc niin ei tartte tehomittauksia.

 

No nyt pitää olla selvitys mistä autosta takajarrut on, selvitys pääsylinterin riittävyydestä ja jarrupiiristä. Etujarruista riittäis ehkä joku selvitys jossa kerrotaan että tätä autoa on tehty näillä jarruilla...

 

Ei oo helppoo. Jos oisin tienny että jarrujen kanssa on näin vaikeeta niin en tosiaan ois vaihtanu. Tiiättekö, alkaa jo vituttaa tää paskan väsääminen leimakuntoon. Ostakaa tää romu poies ennen kun mulla hajoo pää.

Link to comment

Hei, tässä jumpassa kannattaa tutustua myös aiempaan määräykseen (779/1998), sillä:

 

"Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998)."

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

 

13 § Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi;

 

Tuo on siis se lakiteksti, jonka mukaan auton omistajan ja katsastajan pitää toimia. Jos jotain muuta vaaditaan, niin sitten katsastajan pitää näyttää mihin lain kohtaan vaatimus perustuu.

 

t. Mika

 

ps. Nää jarrujutut on aina ollut vaikeita. Auton omistaja haluaa laittaa autoonsa paremmat jarrut, mutta kohtaa vain byrokraattisia ongelmia.

Link to comment

Niin ja sellainen 1,8 pitää mennä sukkana läpi ilman mitään tehotodistuksia, jos moottorille ei ole tehty muita muutoksia kuin kasvatettu kuutiotilavuutta korkeintaan 20%. Tässäkin kannattaa lukea tuon 779/1998:n pykälät 5 ja 6.

 

t. Mika

Link to comment

Perus loota paikallaan.

 

se nyt takertuu näihin:

 

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna; Milläs hemmetin dokumentilla mie tuon todistan että loota on sama? Vetarit ym.

 

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; Juu, ruisku on, mutta se 10% korotus ei näämmä riitä tolle vaan vaatii mittauksen.

 

Nyt tartteisin vw t34 ja vw t3 varaosakirjat ja räjäytyskuvat jotta voin näyttää tolle katsurille että nämä osat tähän kuuluu. Ei se tosin auta jos esim. satulassa ei ole mitään merkkiä jota voit verrata kirjoihin. Tai takajarrut. Ne on myyty T3 käypäsenä settinä, mutta kun tuo tehon kasvu on ihan järetön niin nämä eivät oikein käy tai pitää olla selvitys että nää käy myös T34 autoon. Joissain esitteissä mainitaan että t34 on saanu levyillä, mutta ei sitä että ne on samat kun t3 joita myydään. En tiiä, täytyy ehkä koittaa sitä toista konttoria jossa ei tartte kun pääsylinterin mitoitus jne. todistaa...sit kun saan lujuuslaskelmat niin täytyy varmaan hiukka haastaa katsaria että voisitko tarkistaa nuo?

 

Onneks huomenna on perjantai

Link to comment

Pitäis katsurin uskoa että vaihteisto on auton alkuperäinen tai ainakin perustella väittensä ettei ole.

Jarruista kuitti ja se teholappu, mikä on ongelma?

Teholappu nyt vaan on nykyaikaa ja sitä nuo haluaa useinkin enkä oo kuullu että lapun saaminen olisi mikään ongelma.

Link to comment

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; Juu, ruisku on, mutta se 10% korotus ei näämmä riitä tolle vaan vaatii mittauksen.

"2.2 Moottorin muuttaminen

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan. Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa.

 

Jos käsitin oikein, niin moottoriin on tehty nämä kaksi muutosta, jotka nimenomaan rajataan tehonmittausvaatimuksen ulkopuolelle. Kovasti ihmettelen vaatimusta dynolapusta..

 

 

P.S. Lue yksityisviestit...

Link to comment

Tämä minun vanha sotaratsu pomppasi ensimmäisen kerran viime katsastuksessa muutosten takia, olisi pitänyt olla sitä ja tätä todistusta...

 

Soitto katsastusaseman omistajalle ja onneksi hän hoiti asian järkevästi ja katsasti sen ilmaiseksi pahoittelujen kanssa seuraavana päivänä kun hän ei ollut silloin paikalla, tämä on katsastettu heillä toista kymmentä vuotta samassa kunnossa.

 

Olen jo miettinyt pitäisikö laittaa alkuperäiset jarruosat takaisin taakse kun ne tuntuu herättävän eniten huomiota... en halua uutta muutoskatsastusta kun sellainen oli vuonna -92 kun auto valmistui eikä tullut mitään prosenettejä eikä vaihdettujen osien määrää (ainoastaan 1,58L kuutiotilavuus otteeseen, levyjarrut ja säätökeula oli vaan hyvä juttu), nyt jos tekee uudestaan niin ei tiedä mikä lopputulos on... haluan pitää sen 100% autona

 

Onneksi löytyy katsastusmiehiä joilla on pelisilmää ja sanoo että tässä on nyt leima ja kysyy saako käydä koeajolla kun vaikuttaa olevan hauska laite ja tulee takaisin hymyilevänä :P

 

2014022106_zps211ea997.jpg

 

86822B65-14C3-4674-B3EA-3DD030BB117B_zps

Edited by Dennis
Link to comment

Moottori menee vaihdetuksi jos tilavuus kasvaa yli 10% jolloin katsari voi vaatia teholapun jos huvittaa.

 

Pitäis katsurin uskoa että vaihteisto on auton alkuperäinen tai ainakin perustella väittensä ettei ole. Juu, mutta mun pitää selvittää sen voimansiirron kestävyys, miten käytännössä?
Jarruista kuitti ja se teholappu, mikä on ongelma? Kuitti ei kelpaa, sen toimitin tietty jo heti kärkeen. Pitää olla selvitys että noi jarrut on just tähän autoon ja näille tehoille sopivat
Teholappu nyt vaan on nykyaikaa ja sitä nuo haluaa useinkin enkä oo kuullu että lapun saaminen olisi mikään ongelma. Niin, rahasta se on vaan kiinni. Trailerivuokrat + vetoauto ja vitusti säätämistä jotta saa tehot kohdalleen

 

Jos se oliskin vaan tosta teholapusta kiinni niin no problem.

Link to comment

Eikös se osaluettelo vaihdetuista osista riitä? Muuthan osat ovat alkuperäisiä silloin, kun ei ole vaihdettu. Noi kuvat korjauskirjasta pitäis kelvata laatikosta. Aikamoista kiusantekoa alkaa oleen jo, kun vaatimukset muuttuu joka päivä.

Tuossa kävi yksi 944, johon oli vaihdettu turbollinen orggis kone. Kappas konttorilla sano että vaparin laatikko ei kelpaa -> teholappua ja teho oltava max se 20% alkuperäisestä eli moottorin vakiotehoinen ahtimen kera. Ei yhtään yli.

Link to comment

Moottori menee vaihdetuksi jos tilavuus kasvaa yli 10% jolloin katsari voi vaatia teholapun jos huvittaa.

 

 

"Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa."

 

Ellei muuta osoiteta, eli kuka voi osoittaa ja mitä? Mun mielestä ei tuon perusteella katsastaja voi mielivaltaisesti vaatia teholappua. Nyt pitäisi olla joku lakia tunteva tekemässä tulkintaa.

 

t. Mika

Link to comment

Mulla noi takalevyt (taitaa olla sama sarja kun Denniksellä) on mennyt maininnalla että jarrujen parantaminen ei vaikuta prosentteihin, tarviis ehkä muutoskatsastaa. Aina ovat kehuneet jarruja, ehkä siksi ei asiasta ole sen enempiä tarvinnut vääntää.

 

Koneesta on merkintä vuodelta nakki ja muusi, että 1600, vaihdettu kannet ja männät ja sylinteriputket, ei prosentteja merkittynä. Kehuu aina että hyvin on vetoja.

 

Nyt sanoi että jokos me kohta merkitään noin renkaat ja vanteet otteeseen. Joo ens kerralla sitten.

 

Ja viimeiset kolme kertaa alla droppiolat, ei kallistuksen vakaajaa edessä. Onneksi vielä jossakin järki voittaa, mutta ei kauaa  kiitos Trafin nussijoiden.

Link to comment

Mulla on uus strategia tälle päivälle. Tulostin sata sivua owners manuaalia ja varaosanumeroita joista käy ilmi että karmanissa on typ 3 jarrut, jotka siis nyt on eessä. Takajarrut pitäisi kelvata kun on ostokuitti että käy IRS peräiseen. Näihin takasatuloihin on tehty uus kiinnike jonka lujuuslaskelmat valmistuu tossa työkaverin toimesta. Lisäksi ehdotan että muutan kuutiotilavuuden takasin 1500cc jolloin muutoksena on enää ruiskun lisääminen ja sen tehon kasvusta ei tarvitse olla todistusta, eikä sitä saa vaatia, mielestäni.

 

Nyt kun olen aukottomasti todistanut että etujarrut käy, niin sillon tämä auto pitäisi vastata minun mielestä vertailumoottorilla varustettua autoa, eli 1.6l levyjarruilla. Ja sillon lain mukaan tähän saa laittaa ilman tehomittausta ainakin ton ruiskun.

 

jos se jamppa on siellä tänään niin täytyy ottaa mustaa valkosella mitä pitää tehdä. Taidan katsoo tän leikin loppuun asti. Ja sit kun saan mustaa valksella niin sen jälkeen voi alkaa tekemään valitusta.

 

Niin ja tossa vanhassa lakitekstissä mainitaan että muutettu moottori ei tartte isompia jarruja, joten ruiskun lisääminen 1500cc mosaan pitäis mennä rummuilla.

Link to comment

Luin nyt koko ketjun ajatuksen kanssa ja pitää sanoa että mielenkiintoiseksi alkaa menemään... :-/

 

En ole vielä ehtinyt lukea koko ketjua ajatuksella, mutta hieman alkaa hirvittään mikä souvi on oman juniksen kanssa sitten joskus edessä....

Nyt on Trafilta kirjallinen lupa saada auto rekisteriin, kun omistusketju katkennut aikoinaan, mutta tuossakin luvassa lukee, että lupa voimassa tämänhetkisten säädösten mukaan....mikä on tilanne sit joskus ku toi oma valmistuu...sitä ei tiedä kukaan.

 

Lisäksi suunnitteilla irssitys ja CSP:n levyt joka nurkkaan ja ehkä 4tyypin moottori... pitää miettiä konttorin valinta tarkkaan :)

Link to comment

Vertailumoottorisessa 1.6 54 hp autossa alkuperäiset levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana. Tähän moottoriin sitten rosenttikorotuksia.

 

1500S ja 1600 olivat minun käsityksen mukaan molemmat 54hp eli rummut pitäisi riittää ihan kivasti.

Link to comment

Minä tein oman autoni rekisteröintikatsastuksen vakiokokoonpanossa. Sen jälkeen moottorin muutoskatsastuksen sylinteritilavuudeltaan kasvatetulla vakiovertailumoottorilla (vakio kaasutin ja pakoputkisto. Muusta ne ei tiedä, jos ei kerro). Kaikki muut parannukset sitten näiden jälkeen. Kyllä siitä hiukan oli vaivaa, mutta hymyillen sujui kottorilla käynnit.

Link to comment

Olisko vaikka Tanhiksella lista vaihteistokoodeista mitä noissa on ollu? Luulis sellasen sille kyylälle riittävän.

 

 

Oma ehdotukseni kyllä on konttuurin vaihto, kun noin helvetin vaikeaksi haluavat asian kerran tehdä.

 

T34 on valmistettu type3 pohjalevylle ja on kevyin kaikista type 3 pohjalevylle rakennetuista autoista eli voit surutta mainita tämän asian. Tietty multa pitäisi löytyä varaosakirjasta sivut mistä käy lootat selväksi. Mutta alkaa aika kiusaamiselta vaikuttamaan koko homma tai ainakin turhalta pompottelulta.

Link to comment

Kävin ottaa yhen erän tossa kotimatkalla. Sain menemään jo vakiolevyt edestä läpi. Nyt pitää takajarruista olla laajempi selvitys että ne käy. Nää on CB performanssilta ostettu ja noissa lukee että käy kaikkiin IRS periin. No se ei riitä, vaan pitää olla erikseen mainittu että käy TYP 3 tai TYP34...Moottorista vaaditaan teholappu jos tilavuus kasvaa tosta vakiosta yhtään, koska moottoria on niin paljon muutettu...sillä ei oo mitään merkitystä vaikka laissa lukee että 20 pinnaa saa kasvaa, saa, mut mitattava on. No nyt sovin että minä teen tästä 1500 niin se on selvä.

 

Eli vielä tarkempi selostus takajarruista niin homma bueno. Ja nyt on mustaa valkosella että näin sovittiin.

Link to comment

Onneksi vanhan liiton katsastusmiehet alkaa olla eläkkeellä ja oppipojatkin harvenee.

 

Nyt on hyvä kun voi vaihtaa asemaa, ennen piti hymyssäsuin katsoa kun katsari nakuttaa piikkivasaralla pohjaan ruosteenalkupisteitä ja yrittää niitä sitten massapensselin kanssa paikkailla katsastuksen jälkeen.

 

Dokumentitkin löytyy nykyään netistä, eikä katsasri voi enää sanoa ihan mitä vaan.

 

Itse olisin jo vaihtanut tässä vaiheessa.

Link to comment

ÅÅÅÅÅKKEEEE! Oot rähmäpullan velkaa!

Jumankauta, onneksi olkoon :)

 

Kauankos tämä ehti oleen poissa liikenteestä ennen tätä päivää?

 

 

Ja pullan (ja kahvin myös) tarjoan välittömästi, vaikkapa ensi tiistain jaostapaamisessa?

Link to comment

Ehkä vähän kun sanoin että tää on nyt muutettu 1500 kuutioiseks.

 

Jos tiistaina on keliä niin vois vaikka hakee rähmäpullan. Kesärenkuloilla hiukka jänskättää ajella.

 

Olikohan 87 poistettu rekisteristä. Mulla tää ollu nyt 10 vuotta. Kyl ne konttorin tyypit on loppupeleissä ihan reiluja, tosin tulkitsee lakia niin pilkuntarkasti kun vaan voi. Eli tekevät työtään moitteettomasti tjs. Reilu 60 sivua liitteitä trafille jarrujen muutoksesta...

 

Olishan tässä voinu käydä vielä paljon huonomminkin jos kattelee noi projektikuvat läpi muutoksista jotka ei ihan lain kirjainta täytä. Niistä ei kannata enempää huudella, kamppaillaan sit ens vuosikatsastuksessa niistä. Ehkä joutuu menee samalle konttorille kun noi meni läpi siellä.

 

Huh, mut iso helpotus kuitenkin että on nyt kilvet.

  • Like 4
Link to comment
  • 5 months later...

Palaan tähän wanhaan aiheeseen tästä Riihimäen rekisteröintikatsastus perseilystä... Eräs riihimäkeläinen lajitoveri meni rekisteröimään ja muutoskatsastaa wanhaa venäläistä sivuvaunumopoo johon oli vaihdettu samalla uusi tehokkaampi (venäläinen Ural 750) moottori ja levyjarru keula ym. pikkusälää...Riihimäkeläisessä katsastustoimistossa oli naishenkilö hyökännyt aivan levottomilla kommenteilla ja vaatimuksilla kimppuun ..jutut oli ihan hurjia , enkä niitä ala tässä kirjottelee, mutta huvitti kun kaveri kertoin tämän henkilön maininneen "erään vw harrastajan" luulleen parempien jarrujen vaihdon olevan "niin vaan mahdollista"..silloin tuli mieleen tämä yksi mahdollinen perseily...no kun tämä kaveri järkyttyneenä palasi toimistolta ihan vaan paskaa käsisään ja mieli apeena , ja soitti mulle,,sanoin että nyt ei enää yhtään aikaa tai rahaa sinne vaan toiseen toimistoon. Tämä harrastaja kävi kysymässä hyvinkään katsastustoimistosta tekeekö he rekisteröintejä,,ja sai ajan samalle päivälle.  Rekisteröinti ja muutoskatsastus sujuin nopeasti siinä jutellen ja kirjattiin painot ja muut tiedot, homma oli selvä n. tunnissa ja hintakin vaan reilun 100 eur.  Näin se homman pitäiskin mennä. Samalla kun kaveri kävi siinä ensimmäisellä persepaikalla , niin kysyi toisen mopon tietojen muutosta rekisteriotteeseen...kun mopon merkiksi oli aikanaan kirjattu KMZ eli tehtaan nimi..ja mopo on Dnepr ,,no tämä aiheuttaa sen että mopoja ei suomessa ole tällä merkillä kai kun 2 kpl ja vakuutusmaksu on n. 3 kertainen tavan Dnepr vakuutukseen...no tämä Riihimäen perseilijä ei suostunut sitä tietysti muuttamaan/oikaisemaan..mutta ilman mitään erillisiä selityksi asia oikaisu hoitu samalla siellä hyvinkään oikeassa katsastustoimistossa..että tälläistä tälläerää..

  • Like 1
Link to comment

Voin vaan kuvitella tuon kaveris vitutusta. Mun pitäis tuunata hiukka noita tukivarsia mutta en tiiä mihin konttorille enää uskaltaa mennä ettei ne ala nillittää niistä. Noi tukivarret kun meni läpi tuolla tiukempaakin tiukemmassa stasin konttorissa. Se agentti otti ihan kuvia kaikesta ja varmaan vertaa niitä kuvia kun seuraavan kerran menee tonne.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...