Jump to content

sähköjen muutos


Recommended Posts

Mulla on tässä ikuisuusprojektin aikana kauhea tarve suunnitella etukäteen kaikkia juttuja. Nyt päässä pyörii sähköt, eli muuttaisiko ne 6v->12v?

Olisi ilmeisen helppoa tässä vaiheessa, kun kaikki on levällään. Kupla  on siis -67, 1500 alunperin. Sitä ei ole tarkoitus entisöidä, museoida, hulluna virittää-tuunata, vaan tehdä ihan kelpo ajelupeli. Hiukan jotain ulkonäöllisiä juttuja, ja ehkä jossain vaiheessa hiukan piristää jos taidot riittää.

Kysymys kuuluukin, onko tuossa jotai mieltä vaihtaa nuo sähköt vai ei? Mielestäni 12v sähköt laittaessa ei ainakaan menetä mitään, paitsi rahaa..Eli järkeä vai ei?

Eikä paljon kiinnostaisi tuota starttia alkaa laittamaan kuntoon (toimii kyllä mutta on aika rupunen) pääty on aikoinaan kai hajonnut ja tilalla kilometri teippiä..

Tässä on siis 6v startti ja 12v vauhtipyörä, olen antanut itseni ymmärtää että tuo kestäisi myös 12v.

post-3529-0-85534900-1511636729_thumb.jpg

Link to comment

Itse en ole kuullut 6v järjestelmiä juurikaan kehuttavan, kaiken ollessa kunnossa kyllä jotenkin pärjää silläkin.

 

Itse muuttaisin 12v. Starttia ei ole tarpeen vaihtaa 12v. Itselläni ollut juniksessa ja on nytkin Karmanissa 6v startti 12v järjestelmässä. 6v starttia olen käyttänyt jos vauhtipyörä ollut 6v ja laatikko vanhan mallinen (vaihteiston startin akselin puslanreikä vanhassa laatikossa isompi, voi kyllä laittaa 12v startin paksuseinämäisellä puslalla)

Link to comment

14 vuoden 6 volttisen omistuskokemuksella vaihtaisin itsekin 12v mikäli ei ole tarkoitus säilyttää alkuperäisyyttä.

 

6 volttisella pärjää kunhan, kuten mainittu, kaikki on teknisesti täysin kunnossa ja ottaa sellaisen "perkele minä tämän kesytän" -asenteen. Kuusvolttisten osien saatavuus hankalampi, akkujen saatavuus hankalampi, apuvirran saaminenkin hankalaa jne. Sellaista lisäsäätöä se aiheuttaa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

  • Like 1
Link to comment

Pyyhkijän moottorikin menee 6volttisena ja pärjää jos ei ihan jatkuvalla syötöllä aja kaatosateessa.

Pyyhkijät vaan vippasee melko haipakkaa ja jatkuvasti päällä ollessaan varmaan päästää sisältään tehtaan asennussavut. Mutta tosiaan sitä varten on myynnissä diodeja jos ei koko moottoria halua vaihtaa.

 

Pakollisten osien vaihtolistalla lienee sulakkeet, hehkulamput, akku, laturi, lataussäädin (jos käyttää ulkoista) ja releet

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Täältä ääni 12V sähköille. Olen nimittäin ollut reissussa mukana, jossa liikuttiin noin tasan kaks vuotta 

sitten pimeän aikaan (6V kuplalla) ja pätevä ajovalo saatiin niin, että pidin taskulamppua repsikan ikkunasta ulkona. Omilla valoilla

näki noin 3-metrin päähän joten Led-Lenceri valaisi huomattavasti tehokkaammin kuin noi 6V tuikut. (eikä ollu kovinkaan suuri taskulamppu)

 

Toinen kosketus olis 6V-sähköihin kun tota omaa paksua pakerrettiin leimalle vuos sitten. Kyllä tuli muutama

vittu ja saatana ku ei ollu akkua, ei ollu akulle laturia, polttimot piti mettästää ties mistä, startti pyöritti jos pyöritti

ja muutenkin vitutti ku apuvirtaakin oli melko mielenkiintoinen antaa.

 

Noissa kahdessa kokemuksessa oli mulle riittävästi syitä siihen, miksi teen tohon omaani 12V sähköt tämän talven aikana.

Tarkoitus kuitenkin on käyttää tota keksintöö muutenkin kuin kesällä päivisin joten koen positiivisenä lisänä kunnon ajovalot. (aion laittaa ksenonit).

Link to comment

Pyyhkijän moottorikin menee 6volttisena ja pärjää jos ei ihan jatkuvalla syötöllä aja kaatosateessa.

Pyyhkijät vaan vippasee melko haipakkaa ja jatkuvasti päällä ollessaan varmaan päästää sisältään tehtaan asennussavut.

Mulla toimi hyvin, mutta eivät pysähtyneet. Oli niin kova vauhti, että pyörähti pysähdyskohdan yli. Akun kaapeli piti otta irti, että sai pysähtymään. Minulla oli onneksi sellainen pyhkijänmoottori, jonka sai muutettua 12 volttiseksi ankkurin vaihtamalla http://www.aircooled.fi/tuote/5804/pyyhkijan-moottorin-ankkuri-12v-6vn-pyyhkijanmoottoriin

Link to comment

Pakollisten osien vaihtolistalla lienee sulakkeet, hehkulamput, akku, laturi, lataussäädin (jos käyttää ulkoista) ja releet

Muut kyllä mutta sulakkeita ei tarvitse vaihtaa, sulakkeet suojaa johtoja ja johtojahan ei vaihdeta mihinkään. Tästä oli melko pitkä keskustelu jo tuossa toisessa ketjussa joka oli tähän linkattu.

  • Like 1
Link to comment

-68 - 69 PYYHKIJÄNMOOTTORI SOPII SUORAAN PAIKALLEEN, AKSELI ON MILLIN OHUEMPI, TOIMII VUOSIA KUN LAITTAA AKSELIN PÄÄLLE KUTISTESUKAN JA KOVETTAA SEN KUUMAILMAPUHALTIMELLA. Kokemuksen äänellä opastelen.

Link to comment

-68 - 69 PYYHKIJÄNMOOTTORI SOPII SUORAAN PAIKALLEEN, AKSELI ON MILLIN OHUEMPI

Yritin, ei sovi. 68 - 69 akseli on millin PAKSUMPI, ei mahdu, ei vaikka kovasti mieli teki. Pitää katkaista käyttötanko uudesta ja vanhasta, ja hitsillä takaisin niin että moottorin pää on paksulle akselille ja ulkopää orkkis pienelle akselille.

Link to comment

Mulla on myös toistakymmentä vuotta ollut 12v ja kuten muillakin 6v laturi on pelannut moitteettomasti.

 

Sen sijaan pyyhkiöissä oli alkuun vastus, olikohan 1.5 ohminen, se oli muuten hyvä mutta kun se lämpesi (ja se lämpesi), niin pyyhkijät liikkuivat tarpeettoman lujaa. Vaihdoin sen sitten tuommoiseen säädettävään jossa saa nopeuden säädettyä oli hyvä ja mukava, mutta tänä syksynä hajosi jo toinen tuommoinen juuri ennen katsastusta eikä juotosten herkistely auttanut; nyt on taas vastus takaisin - onneksi löytyi vielä ja pääsin konttorille ajoissa. Satsaan varmaan kohta tuohon 12v ankkuriin.

 

Sen verran minusta 12v järjestelmä on parempi (lieneekö vaihtovirtalaturin ansiota), että kertaakaan ei ole akku tyhjentynyt vaikka ajan pääasiassa lyhyitä lenkkejä. Luulen että lataa pienemmillä kierroksilla, 6 voltin aikaan akku oli usein niin tyhjä että piti laittaa työntämällä käyntiin - siitä vaihdoin releen ja laturi käämittiin uudelleen muttei minusta vaikuttanut.

Link to comment

Mulla on pelannu moitteettomasti oma splitti 6volttisena ~10vuotta. Kertaakaan ei ole tarvinnu pukata käyntiin. Releytin startin herätteen ja laitoin lisämaan akulta vaihdelaatikkoon. Vinkkareita joutuu jonain keväinä herkuttelemaan että nousee ylös asti.

 

Mulla on odotellut jo jonkun vuoden ohut 12v laturi että tekisin muutoksen, mutta ei ole jaksanut kun on pelannut 6volttisenakin.

Link to comment

Omassa ghiassa ei kyllä ole ollut mitään mainitsemisen arvoista pahaa sanottavaa 6V sähköistä. Tein kylläkin kaikki johdot ja liitokset uudelleen. Toisessa about samanikäisessä kolkissa ajovaloille tuli about puolet lähtöjänniteestä loput jäikin sitten tasaisesti sulakepesään vaihtoreeleelle ja liitoksiin.

 

Mutta tosiaan helpompaa saada toimiva systeemi 12v muunnoksella kuin laittaa 6V systeemi toimimaan kunnolla. Tietty itsellä varmaan aikapaljon pelastanut itse rempattu laturi ja 6V punainen optima.

Link to comment
  • 2 months later...

Tällainen kysymys on herännyt vielä mielessä, elikäs kun aion nuo sähköt vaihtaa 12v, niin vaihtovirta vai tasavirta? Olen koittanut etsiä juttua siitä kumpi on parempi mutta aika laihoin tuloksin. Vaihtovirta vissiin lataa enemmän, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä? Lisäksi ilmeisesti joutuisi ostamaan (taas) lisää osaa, laturin jalan ja bensapumpun kaiketi? Tuohon nykyiseen jalkaan kun sopii luullakseni 12v tasavirtalaturi suoraan, kun vanha 6v on 105mm halkaisijaltaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...