Jump to content

hyvä kampikammio liima...


Recommended Posts

Terve

Olen saanut hyviä vinkkejä tästä usein..mutta en löydä niitä ,enkä muista....eli mikä olisi hyvä tiivisteliima kuplan kampikammioiden  puolikkaiden väliin? jotenkin hämärästi muistan että Loctite 510...? jos on kokemuksia jostain hyvästä normi teollisuus-/autotarvikemyymälän valikoimasta löytyvästä (siis ei tilaustavarasta...) niin vinkkiä kiitos ja jos on erityisen varottavia ko. tarkoitukseen periaatteessa sopivia ,joita ei pidä käyttää, niin niistäkin voisi varoittaa...kiitos..

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Parasta mitä ollut niin Kent painepullossa oleva silikoni musta tarttuu,kestää,helppo putsata pois ja lisäksi pysyy vaikka pinnassa olisi pikkusen rasvaakin.

Toinen perus mitä oon käyttänyt on locktite musta silikoni   .  

Laita mitä laitat kunhat et käytä punaista silikoonia se on sellaista että ranteet auki ja silmis kirvelee kun näkee et joku käyttänyt :)

Link to comment

Aika monta on mieltä..ja tästä voisi melkein vetää johtopäätöksiä,,että melkein kaikki tasotiivisteliimat ja muutkin tiivisteliimat on tuossa kohteessa ihan hyvät , melkein torttuhillokin, eli kohde ei sitten niin kriittinen ole ,tai sitten melkein kaikki liimat on vaan niin hyviä että kelpaa tuohonkin....sanokaa nyt "luumuhillon" lisäksi edes yksi liima mikä ei ole tuossa kohteessa kelvollinen...

Link to comment

Tästä on joskus aikaisemmin ollut pitkä keskustelu ja silloin ehdotin wurth tuote moottoritiivisteliima,se ei ole silikooni pohjainen vaan epoksihartsi pohjainen liima jota jää pintojen väliin olematon kerros kun osat yhdistetään. Tuolla kun olen kasannut niin yksikään ei ole vuotanut.

Edited by Tutkija
  • Like 1
Link to comment

Permatex, Gasket Maker Sealant#4 ja Loctiten Permatexia vastava tuote havaittu toimivaksi, viimeiselle en muista numeroa.

Pensselipullo, sama shellakan haju kuin Permatexin tuotteessa. Nämä yleensä purkaessa/huoltaessa mukavia kun liukenevat

normaaleihin maalikaupan ohenteisiin eikä kasatessa kauheaa kiirettä kuivumisen suhteen.

Link to comment

Ok. oliskohan tää nyt taputeltu..tuota mulla on hyllyssä , olen käyttänyt tätä paperitiivisteiden sillä puolen joka pitää ehkä avata..ja toisella puolen sinistä hylomaria..en pitänyt tätä liimaa mitenkään erikoisen hyvänä..mutta mukavana käsitellä ja tarvittaessa purkaa, mutta jos tuo saa ääniä niin tehdään sillä...

 

 

post-3033-0-44919700-1512509057.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Toisenmerkkisten ilmajäähyjen puolella suositaan kovasti Loctite 574 ja ThreeBond 1104 liimoja.

http://forums.pelicanparts.com/911-engine-rebuilding-forum/284737-complete-engine-sealant-thread.html

Pätee myös Volkkarin mottiin. Tos linkissä keskustelu menee aika akateemiseksi, mutta on siellä asiaa.

Tiivisteen pitäis olla semmosta joka puristuu välistä pois täyttäen vaan "kolot" pinnoissa. 

Ei taida silikonit ja Hylomar poistua täysin, voi jäädä runkolaakeri pesät löysiksi....

Älkää käyttäkö Hylomaria stefojen ulkopinnoissa, voivat pullahtaa ulos kun H ei kovetu.

 

Link to comment

Mie käytin viimeksi tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602306/Permatex-Supra-Blue-Tiivistesilikoni-80-ml


En oikein ottanu noiden väreistä selvää kun "musta" samanlainen ei eronnut mistään luettavissa olevista spekseistä millään tavalla. Oisko sitten sama kama mutta väriltään mustaa. Tuo sininen oli ihan nätin näköistä, pysyy pehmeänä riittävän kauan että saa hyvin puolikkaan paikalleen ilman apukäsiä, eikä ole vuotanut. En oo tosin joutunut purkamaan tällä kasattua konetta. Samaa sinistä oon käyttänyt menestyksekkäästi esim. reippaasti lohkosta korroosioituneen öljypohjan kannen tiivistämiseen, öljypumpun paperitiivisteiden kanssa ohuelti, pyttyjen ja lohkon välissä jne ja hyvin on pitänyt.

 

Aiempaan "punainen silikooni" joka haisee vahvasti ammoniakilla - se on kyllä juu todella vittumaista nyppiä ja liuotella osista irti. Pito-ongelmia ei senkään kanssa ole kyllä ollut. Aiemmin käytettiin myös jotain Loctiten mustaa tasotiivistettä jossa oli myös ihan omanlaisensa haju. En muista sen numeroa. Senkään kanssa ei ole ollut ongelmia.

Link to comment
  • 2 years later...

Mikäs on päivän sana tiivisteliimoissa lohkon puolikkaille ? Tuolla aiemmin tuli itsekkin kehuttua Motonetin myymää Form-A-Gasket "3" liimaa mutta nyt alkaa olla sen kanssa mitta täynnä. Kyllä se tiivistää mutta on niin helkutin sottaista käytettävää. 

 

Tätä Elringin AFD200 tiivisteliimaa mulle taannoin kehuttiin mutta näyttää menevän maailmalta tilailuksi. Motonetissä näyttää olevan tarjolla vain punaista Elringiä

Link to comment

Niin siis ainakin volkkarissa ei tiivisteliima saa olla kovettuvaa sillä on kysymys runkolaakerilinjan välyksestä. Liima joka ei täysin kuivu ikinä, sillä saadaan periaatteessa ns. nollavälys.

 

 

 

Mutta varmasti toimii toi Loctite 574 sillä sama juttu 911 kampikammiossa, kun ei ole erillisiä laakeripukkeja sisällä.

https://sierramadrecollection.com/Loctite-574-Case-Sealant-p17329.html

 

Tuota joskus käyttänyt myös:

 

https://www.csp-shop.com/en/tools/sealing-compound-curil-k2-000-698-gd-10946c.html

 

Link to comment

Sitten taas kun lukee Jake Rabyn tekstejä niin alkaa nuo punaiset Loctitet jänskänttää nelkun kasauksessa. Mut tää on tätä, netistä löytyy miljoona mielipidettä ja sit pitäis jostain välistä osata valita oma 😕

 

"When I have used 574 engines would begin to leak after 6-8 months of service."

 

"DO NOT SEAL CASE HALVES WITH 518! If you do you can forget EVER tearing the engine back apart! I live by 518 and introduced it to the aircooled world in the late 90s, but a HUGE mistake was sealing case halves with it, the second biggest mistake is using it to seal cylinders as it sets in a matter of 5-6 seconds and will create unequal deck heights every time."

 

Tuo aiemmin käyttämäni Form-A-Gasket 3 on tiivistysmielessä kyllä hyvää mutta mua on alkanut ottamaan niin paljon päähän sen kanssa touhuamisen sottaisuus, että jotain vaihtoehtoja on testailtava. Sitä ruskeaa tahmaa on joka paikassa ja viikon vielä paskantaakin sitä ainetta kun lohkon on sillä kasannut 😞 

Link to comment

Valintoja, valintoja ja liikaa vaihtoehtoja.. 😊

 

Tuo 5980 ei sottaa. Pysyy elastisena ja pitää öljyt koneessa sisällä. Lohkon puoliskat kuitenkin elää jonkin verran, joten kiinteäksi kovettuva on mielestäni huono ominaisuus.

 

Viimeksi kun olin dynossa tuolla vaparillani, niin 10 vedolla lämmitettiin 8 litraa öljyä n. 100 asteeseen eikä vuotoja ollut.

 

Onnea valintaan! 😁

 

Edit. Tuota mulla on myös sylinterien ja lohkon väliseen tiivistykseen, toimii sielläkin.

 

Edited by mikko k
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

Sitten taas kun lukee Jake Rabyn tekstejä niin alkaa nuo punaiset Loctitet jänskänttää nelkun kasauksessa. Mut tää on tätä, netistä löytyy miljoona mielipidettä ja sit pitäis jostain välistä osata valita oma 😕

 

"When I have used 574 engines would begin to leak after 6-8 months of service."

 

"DO NOT SEAL CASE HALVES WITH 518! If you do you can forget EVER tearing the engine back apart! I live by 518 and introduced it to the aircooled world in the late 90s, but a HUGE mistake was sealing case halves with it, the second biggest mistake is using it to seal cylinders as it sets in a matter of 5-6 seconds and will create unequal deck heights every time."

 

Tuo aiemmin käyttämäni Form-A-Gasket 3 on tiivistysmielessä kyllä hyvää mutta mua on alkanut ottamaan niin paljon päähän sen kanssa touhuamisen sottaisuus, että jotain vaihtoehtoja on testailtava. Sitä ruskeaa tahmaa on joka paikassa ja viikon vielä paskantaakin sitä ainetta kun lohkon on sillä kasannut 😞 

Tuo on ollut kyllä hyvä aine tuo Form-A-gasket 3:nen  , ja pitää hyvin...ajattelin seuraavan kerran "purkittaa" sitä muoviseen "lääkeruiskuun" jolloin sen annostelu olisi hallitumpaa kun tuolla omalla sudilla läträäminen. Tuo on vaan ollut pahuksen luotettava mönjä ja kokeilu uusiin tuotteisiin saattaa teettää taas pirusti hommoo...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...