Jump to content

VW-mopo


Recommended Posts

Tämä näyttää aika hienolta versiolta. Onko tämä SU Mini 850 kaasari? Tilavuushan olis kohdallaan perus neulalla 1600 moottoriin per puoli. Lämppärit varmaan auttais käyntiä. Yhdusputkesta en osaa sanoa mikä on sen vaikutus? Jos kokemusta niin olis hyvä tietää!

T. MAH

Link to comment

Terve

Tein tuon "imusarjan " sellaiseksi että saan käännettyä ne kaasarit keskilinjalle tai suoraan eteen/ taakse tai jos oikein alkaa reihakkaaksi niin vaikka suoraan ulospäin....kokeillaan nyt SU:ta  kun noita on aikanaan kunnostettu aika monta ..ja on nyt ollut pääosin vain hyllyn täytteenä n. 30 muun fetissi kaasarin kanssa. ja testikone on valmiina pukissa. Kaksipyttyisessä boxerissa ei väliputkella (ns, turbo putki) ole varsinaisesti muuta hyötyä kun nätimpi tyhjäkäynti..ja käy nätimmin tyhjää vaikka seoksien säätö olisi hieman pielessäkin..no tutkitaan ja tehdään sellainen kun hyvin pelaa, tai heivataan nämä kaasarit takas hyllyyn...on siellä vielä variaatioita rittävästi:D

niin ja minin 125 kaasarit ja toimivat lämppärit löytyy kurkulle ja männälle+ hieno bimetalli "termari kytkin"...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

No tuli hieman liioteltua tuon proto mallin kanssa,,mutta noilla nyt pystyy jatkaa hommaa vaikka käyttöön asti ,jos tuo kaasutin tyyppi tuntuu mukavalta..ja tuo irrotettava ja kääntö lukituspalalla oleva kaasutinyhde on sitten korvattavissa jonkin muun kaasuttimen yhteellä kun keksii lisää kokeiltavia...eli tuossa saa nyt sen kaasuttimen käännettyä ,ja lukittua eri kulmiin tuolla lukituslevyllä ,ja kumiyhde pehmentää hieman värinöitä....tälläistä tälläerää...

DSCN1019.JPG

DSCN1020.JPG

DSCN1022.JPG

Link to comment

Terve

kyllähän muuttuva kurkuinen kaasutin hyvin toimii, ja "kurkun" koko säätyy kuomituksen mukaan, eli ei yhtään hullumpi kaasutin. Mutta tässä mopo hommassa , niin tavan boxereiden , kun näiden vw boxereiden kanssa , on tullut sellainen huomio että jos molempia sylintereitä tai sylinteripareja syöttää omat kaasuttimet, niin ne pitää olla varmatoimisia ja jos niissä on toimintahäiriöitä niin se pitää tulla esiin heti, eli jos kaasutin toimii omillaan (ilman mitään yhdysputkia tms.)niin toimintahäiriön huomaa heti. Muuten saattaa käydä niin että kone toimii niin että toimiva puoli tekee duunia niska limassa ja toinen on pekkasilla...siinä tää duunintekijä ns. palaa äkkiä loppuun. Siksi suhtaudun hieman nihkeästi (ainakin vw-mopossa) erillisiin "nurkka" kaasuttimiin ja olen pyrkinyt selviämään joko yhdellä keskikaasarilla tai yhdellä tuplalla. No nyt on testattu taas monenlaista kaasutinta ja nuo erilliset pikku SU:t hylkäsin juuri sen takia että jo testivaiheessa huomasin että toinen puoli kävi selkeästi kuumempana kuin toinen , ja syyksi paljastu toisen kaasuttiminen osittainen toimintahäiriö..Yhdellä pikku SU:lla toiminta oli suunilleen sama kun yhdellä tavan omalla keskikaasarilla, paitsi että SU:ssa olisi parempi ja idioottivarma rikastin ja ei suuttimia jotka tukkeutuisi. Mopo tyyppinen iso Dell Orto kiihdytyspumpullinen luistikaasari ei toimimut juuri mitenkään hyvin, eli hylkyyn..Yhdellä isommalla SU 150 :llä (Volvo ) meno oli taas aika railakasta ja kone antoi kyllä selkeästi ulos enempi ja kaasun vastaavuus oli samaa luokkaa kun tuplalla..tuo saattaa olla käyttöön otettava vaihtoehto, etuna myös samat kun pienemmässä ei oikeastaan juurikaan mitään suuttimia ja hyvä rikastin ja kuormituksen mukaan säätyvä kurkku. Molemmissa SU kaasuttimissa oli alipaineoton alipainetaso varsin korkea pienillä kaasun ja luistin asennoilla, eli perusennakot piti säätää  pieniksi , ja keskipako/alipaine jakajassa tuli max. 30..35 astetta hyvin nopeasti ulos varsin matalilla kierroksilla..Taas kun kuormitus ja kierrokset nousee tulee keskipako mukaan, mutta tuleeko väliin notkahdus jää sitten ajotestien varaan, mutta ainakin alhaalta kiihdyttäessä on ennakot hyvin mukana. Eli varsin mielenkiintoinen tuo kaasutin ja varmaan viimeistelen sellainen imusarjoineen valmiiksi ajotestiin. Lähtökohtaisesti paras kaasutin /imusarja yhdistelmä, mihin näitä muita verrattiin oli tuo pieni solexin (32 PHH)tuplasivuimu , sen kaasunvastaavuus oli huippua ja käynti  tasaista ja kaunista. Miinuksena oli heikko alipainetaso jakajalle (vaatisi isomman kellon ja/tai keskipakoissäädön herkistämisen) ja talviajossa aika reipas polttoaineen kulutus n. 8 l/100 :lla , mutta tosiaan muuten kaasuttimen fyysinen koko ja toiminta vähintään tuon ison SU:n tasoa. Tällä tietämyksellä alan nyt jatkojalostaa tuota isompaa SU:ta tuon PHH:n kaveriksi...tälläistä pohdintaa tällä erää

DSCN1026.JPG

DSCN1027.JPG

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Muistanko Matti väärin, kun muistelisin sinun hieman kokeilleen jo kerran aiemmin tuota PHH-kaasaria, silloin kauan sitten kun molemmille sellaiset hommasimme ja sinä ne kunnostit?

Silloin ei tainnut toimia noin hyvin, mikähän on nyt toisin? Onneksi se minunkin kaasari on vielä tallessa ;)

 

Link to comment

terve

joo kokeilin niitä alfan kaasareita silloin ja siinä oli hieman liian iso kurkku..joten se kurkku pitäis vaihtaa,( jos siinä oli vaihdettava kurkku) tai sitten yrittää saada sopivasti muuten lisää soppaa...tuo mikä mulla nyt on kiinni on pienempi solex PHH 32  ja ne toiset (mikä mullakin tuolla vielä odottaa muutosta..) oli 35..tai 36 kokoa. Mutta kyllä uskoisin nekin saavani joskus toimimaan kun hieman jumppaa...nuo alfan kaasarit antaa kyllä ihan kivasti woimaa kun vaan on koneessa enempi runtua, mutta näissä mopohommissa tuolla koneella ajellaan melkein tyhjäkäynnin ja 1/4 kaasun asennoilla, ja silloin olisi kiva saada hyvä kaasunvastaavuus, ja siihen ei oikein isompi tavan kaasari helposti pysty...Joko puuhapallo on liikenteessä?

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Kävin samalla mittaamassa ne kimppaostokaasarit..ne on PHH35 ja kurkut dia. 30 eikä ne ole vaihdettavat kurkut....no sehän ei haittaa mitää jos pitää saada hyvät kaasarit hurjasteluun! tai jos tehdään tähän käyttöön niin siihen voisi sorvata vaihdettavat kurkut vaikka 24 ,..26 esim. jolloin sais kaasunvastaavuutta myös kaasun "kilpikonna asennoille". Noissa on irrotettavat sekoittajat ja suora putki eli vaihdettavien kurkkujen teko ei ole mikään Ameriikan temppu...mutta kannattasko myydä jollekin hurjapäälle vai säästää tuleviin uusiin harrasteajoneuvoihin...:D

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
  • 1 month later...

Pitkäaikaisen pohdinnan , suunnittelun ,sähläilyn tuloksena vihdoin tuo mopon ct kone alkais olla runkovalmiina... tyhjätasku matti laittoin ihan uudella kampuralla ja T1 nokalla + kovilla T4 nostajilla...geometriaa kyllä tähdättiin tarkkaan ja usko on vahva että pitäis toimii. Hyvät sylinterit+männät pitäis vielä valita...mulla olis valmiina alkuperäiset vw 1500 pytyt ja männät, mutta olisko parempaa....sitä taas puolvuotta pähkäillään...Mopo olis jo odottamassa tätä konetta.

DSCN1042.JPG

DSCN1043.JPG

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

No nyt on sommiteltu moottorin kiinikkeet paikoilleen, eli tässä sen nyt pitäis olla hyvä pötköttää...tein nyt eri lailla tuon rungon eli pääosin levitin tuota alakehtoo , kokeilin että tulisko lisää tilaa kaasuttimille ja alkuperäinen muoto säilyis paremmin . Nyt oli hyvin lyhyt runko ,ilman swingiä , jatkoin runkoa vain 100 mm  ja yritin saada alkuperäisen (-40 lukusen) tyylin säilyy..mutta muuten en kyllä taida enää tehdä levittämällä toista..ei se vaan ole niin mieleinen tyyli ja on siinä muutamia juttuja jotka on vähän hankalia...mutta tuosta lähdetään eteenpäin, yläkehto , toinen sovituskone jossa pytyt+kannet ja pakoputkien jne. tekoon...

DSCN1182.JPG

DSCN1183.JPG

DSCN1184.JPG

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

No nyt  "ämmä" on harrastajalla jo sovittelu vaiheessa(putkiston tekoo,kiinikkeitä, vaunun rungon muokkausta  jne...) ja viimein maalaus. Taitaa tulla tuolla samalla panssarivaunun värillä kun olikin...aika vekkulin näköinen mittasuhteiltaan ..melkein yhtä lyhyt kun alkujaan ,kone vaan leveämpi ja topakamman näköinen.

DSCN1235.JPG

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Tänään tuli laitettua pojan mopon "Uusi" kone kiinni  mun vwk:hon. ajellaan puolitankilla nyt hieman säätöjä ja sitten oma uusi kone paikalle...tuo wanha uskollinen tosi hyvä woimapesä meni jo toiselle lajitoverille mopoon...pahuksen hyvä kone vaikka paljon ajettu olikin.

DSCN1285.JPG

DSCN1286.JPG

  • Like 2
Link to comment

Nyt ajettu testiajoja Volvon SU-kaasarilla...se on kyllä aika makee tuossa...tasasta woimaa alhaalta asti, kohtuu taloudellinen, sivistyneen tuntuinen, mutta siitä puuttuu se "isku" minkä tavan kiidytyspumpullinen esim. PHH antaa...mutta mukava se kyllä on..ja helpposäätöinen...vaikea valinta.

DSCN1294.JPG

  • Like 2
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Saattaisi tulla myyntiin vw runkomuutettu itämopo Suomi kilvissä,(dnepr 10/36) runko tehty ja pulverimaalissa mukana adapterit kytkimeen/kone/pakillinen laatikko, muutettu kytkin vw vauhtiksen napaan.ym.ym. oikeastaan kasausta ja konetta vailla oleva projekti...paketin mahdollinen kokoonpano ja osien määrä vielä avoin, mutta jos asiasta periaatteellista kiinnostusta niin ota yhteys yv.nä ..siis hintaa ei vielä ole , kun myynti hieman epävarmaa..mutta vinkkinä mahdollisesta hyvästä ja helposta vw-mopoprojektista...

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
On 6/8/2019 at 6:38 PM, Matti-Pekka said:

Saattaisi tulla myyntiin vw runkomuutettu itämopo Suomi kilvissä,(dnepr 10/36) runko tehty ja pulverimaalissa mukana adapterit kytkimeen/kone/pakillinen laatikko, muutettu kytkin vw vauhtiksen napaan.ym.ym. oikeastaan kasausta ja konetta vailla oleva projekti...paketin mahdollinen kokoonpano ja osien määrä vielä avoin, mutta jos asiasta periaatteellista kiinnostusta niin ota yhteys yv.nä ..siis hintaa ei vielä ole , kun myynti hieman epävarmaa..mutta vinkkinä mahdollisesta hyvästä ja helposta vw-mopoprojektista...

Tämä projekti on löytänyt nyt  uuden harrastajan.

Link to comment
  • 4 weeks later...

No kohta pitää alkaa taas talven mopo projekteja aloittelee..niitä onkin mukavasti kertynyt nurkkiin. Aloitin tekemällä vw mopoon hieman erilaista välitystä laatikkoon. Vaikka siellä nyt on pisin 3 vaihe ja pisin 4 vaihde (välitys 1) niin 3/4 välitys saisi olla vielä pidempi. Perävälitystä löytyisi vielä kaksi pidempää (joista toinen vaikeampi löytää , tarunhohtoinen harvahammas 10/33), mutta perävälityksen pidentäminen tekee maastoajon ja pakin välityksen liian pitkäksi monikäyttöiselle mopolle. Nyt pääsin käyttää karkaisu uuniakin ihan oikeaa toimeen ..eli päästin ensin sopivan ryppään rattaita joista sain sorvattua kytkentäosia ja hammaskehiä..sitten  karkasin ja kevyesti päästin sorvatut osat ja lopuksi prässäsin ja lukitsin hammaskehät kytkentäosiin. Nyt on kokeiluun menossa ratasparit jossa 3 vaihteen paikalla on vakio 4 vaihteen rattaat ja 4 vaihteen paikalla kauppalaadun 14% nopeuttavat 4 vaihteen rattaat pesitettynä toisin päin ..eli välitys 0.8 ylivaihde 4 vaihteeksi. Samalla tein napakammat toisioakselin laakeriholkit Nibralista  (NiBrAl) sattumalta Turengissa on laivapotkuri tehdas ja valukanavia on kertynyt hieman talliin...😊 no kohta päästää kokeilee että teinkö paskan..seuraavaksi on ollut kysyntää välitykselle jossa  vakio 4 vaihde kolmoseen ja kauppalaadun suora 4 vaihde(30% nopeuttava) liitetään uuteen kolmoseen nelos pariksi.

 

DSCN1567.JPG

Edited by Matti-Pekka
  • Like 2
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Välillä Turengissa laatikkoleikki.... nyt on tullut Puolasta uusia (+50% hintaa) JT tuotelogolla valmistettu suora (23/23) 4 .vaihteen rataspari, on kyllä totuttuun laatuun nähden aika tarkasti tehtyä tavaraa...Ja Turengin rasvanäppi on sorvannut/jyrsinyt / kauppalaadun pitkille nelosille sopivia 3. vaihteen rataspareja vakio 4. vaihteen välityksellä. Karkasu-uuni on jo päällä ja iltasella jo loimulohta....tai ainakin punakkaa terästä.

DSCN1717.JPG

DSCN1718.JPG

DSCN1719.JPG

DSCN1720.JPG

  • Like 1
Link to comment

Tänään Riksun Bilteman "mopoparkissa" oli tilaa....piti hakee lirumpaa oilia tuon tepon 20/50 mineraalin tilalle. Mopo oli seissyt reilun viikon ulkovarastossa ja tänään kun piti lähteä ajelee oli niiin nahkeaa saada kone ympäri, että piti polkusimellakin ottaa tangosta ja istuimesta kädellä apuja että sai ympäri.... no tuolla 5-40 synteettisellä se yleensä on notkistunut .

DSCN1728.JPG

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Taas väliin yksi vw-itämopon kioskikiituri laatikko...0.88 ylivaihde nelonen ja kolmonen vakio nelonen. Harvempaa väilitystä ei juurikaan nepparin pakilliseen neloselle saa, jos haluaa säilyttää varalla vielä polkusin käynnistyksen..mutta jos polkusimen akseli poistetaan , niin sitten....

DSCN1746.JPG

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

tänään sain nysvättyä nepparin kansiin venttiilien koneistukset valmiiksi kasausta vaille, wanhat laadukkaat pitkäripaset sai uudet seetit ja ohjaimet samalla myös. Samalla hiellä koneistin pojan mopon vw ct-koneeseen toisen kannen venttiilit ja seetit , huomiseksi valmiiksi asentaa koneeseen...huomenna nepparin kannet kasaan ja toinen vw:n kansi kasaan ja paikoilleen....sadepäivän askareita.

DSCN1895.JPG

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...