Jump to content

Jarrujen tasapaino säädin


TF_Osku

Recommended Posts

ABSien asentaminen kannattaa aloittaa laittamalla takapäähän säädettävä proportioning valve. Sitten jos se ei toimi hyvin niin tilaa ABSin osat ja heittää seuraavana viikonloppuna alle   ;)

 

Näyttäs nimittäin että että Porsche on laittanut ABSienkin kanssa prop. valven takamoottorisiin. Jotkut ottaa niitä pois ratakäytössä ja fiksuimmat laittaa vielä takaisinkin (tai laittavat säädettävän tilalle).

Vaikka olisi ABSitkin niin ei takapyörien kuulu olla lukkiutumisrajalla jokaisessa normaalia hieman kovemmassa jarrutuksessa asvaltilla.

Link to comment

Tähän projektiin joka siis sisältä tuon auton läpikäynnin päästä päähän on varattu aikaa 1-2 vuotta ja ABS jarrut joko suunitellaan sinne tai sitten ei ei niitä sinne aleta hetkessä heitelemään se syy miksi koko tämä läpikäynti tehdään on se että ensimäisellä kieroksella oli liikaa mutua nyt mietitään rauhassa vaihtoehdot läpi joihin kuulu kaikki mitä vain löydän. Toiminnan pitää toimia myös teoriassa, jos en ymmärrä kaikkea asiaa on selviteltävä lisää tai valittava ratkaisu johon uskon ja jonka toiminnan ymmärrän. Toistaiseksi proportioning valve ei ilman ABS systeemiä ole vakuutanut, ongelma on teoreetisella tasolla yritän hahmottaa miten tuo portautetusti toimiva järjestelmä voi ratkaizta portaatoman ongelman siksi aluksi hain kurman mukaan säätyvää säädintä koska se huomioisi ongelman portaatomasti. Se mikä tästä tekee paljon ongelmalisemman kuin normaalisti on tuo suuri painojakauma poikeama. En sano etteikö se voisi toimia olen vain vielä kuulolla vaihtoehtoisille tavoille ratkaista ongelman ja tutkin edelleen jo ehdotettuja verioita, käytän myös laskinta ja yritän päätellä voisiko se toimia vai ei. Voi olla että se vaati kaikki edellä mainitut jos niin on ne laitetaan. Mutta ei enään kasauksen jälkeen sitten se enään vain säädetään ja eletään tehtyjen valintojen kanssa testi rundaa on nyt tehty yli 20 vuotta

Link to comment

Tein tämmösen kaavion, näähän on aina olleet suosittuja

xD

 

Ajattelin että asiaa on helpointa käsitellä jarrusylinterin paineena, joka kohdistuu sitten jarrupaloihin tai kenkiin. Oletetaan tässä että jarrut on valittu oikeankokoisiksi auton painonjakaumaan nähden.

 

post-77-0-22550400-1513806793_thumb.png

 

 

Lisäyksiä: Korjasin tuon asvalttijarrutuskohdan + pedal box käyrän

Edited by multanen
  • Like 1
Link to comment

Nyt ollaan asian ytimessä, isoin ongelma tietenkin nyt tuo kulma joka tietenkin mukailee käyrää mutta korvaa sen kahdella suoralla viivalla. ideali mailmassa tuo jarru teho olisi myös paraabeli, ei kaksi suoraa viivaa jotka myötäilevät paraabelia. käyrän kuviohan on aika pitkälle auto kohtanen ja minulla on aika vakaa käsitys ajettuani tuota autoa ja säädettyäni, että ne heitot eri jarrutus alustoilla ja nopeuksilla on aika isot. eli tuo käyr saata olla aika paljon tuota kuva rumempi. Toistaiseksi ainoat säädöt jotka vivat huomioida tuon paraabelin oikein ilisi jokin joka huomioi oikean jarrutus tarpeen. Eli esimerkiksi kuorman mukaan säätyvä systeemi. ABS tekee sen myös pilkomalla ja hakkaamalla. Se on totta että yleensä tuo varmaan riittää mutta minun tapauksessa pää teheo löytyy aluksi takaa ja lopussa edestä ja näinhän se hyvin harvassa autossa on.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Lähimmäksi vihreätä käyrää pääsisi näillä vermeillä kallistamalla ensin pedal boksilla hieman (vähemmän kuin piirroksessa) ja sitten proportioning valvella taittaa loppupäätä alemmaksi (eli mitä viestissä #8 ehdottelinkin). Sen voisi sitten säätää niin ettei takajarrut lukkiinnu ensin missään olosuhteissa, eli koko ajan oltaisiin jonkin verran enemmän tai vähemmän vihreän alapuolella.

 

ABSithan toimii kyllä.

Kuormantunteva venttiili tai kaksi saattaisi myös lopulta toimia, mietityttää vaan että miksiköhän maailmasta ei löydy yhtään kuplaa tai takamoottori-Porschea joissa semmoseen on päädytty (vei tietäskö joku edes yhden?).

 

Nyt vasta hokasin tuota omaa töherrystäni katsellessa että pelkkä raaka pedal box sopii aika hyvin mutkarata-autoihin asvaltilla. Suoran päässä jarrutus on se paikka missä voi hävitä tai voittaa paljon aikaa, pedal boxilla sen saa säädettyä juuri kohdalleen. Sisään kääntäessä ei takajarrujen osalta voi oikeastaan voittaa paljon mutta häviää heti puoli sekuntia jos takapyörä menisi lukkoon. Eli siinä kohtaa ei tarvitsekaan enää olla takajarrut ihan 100% teholla mukana.

 

Ralli- yms. krossijokamiesautojen jarruttamisesta en tiedä mitään. Ilmeisesti siellä kuitenkin mennään välillä joskus pikkumatka takapää lukossakin..?

Link to comment

Tässä autossa on sitten sekä etu että taka käyrä melkoinen banaani koska etu pää on niin kevyt että ennen kuin painoa siirtyy eteen ei etupäällä tee mitään, Vain huomiona ja jos sitten plottaa ettu jarru käyrän lineaariseksi niinkuin teet se tarkoittaa että taka käyröstä tulee suhteessa sika hurjan banaani.

Ja miksi yleensä ei ole on ehkä enemmän kysymys siitä että millaisia painojakaumia autoissa on ja miten nopeasti ne kulkee. Porschen ratkaisu on ollut pitää painoa hieman enemmän edessä joka korjaa tuon ongelman he myös siirsivät takarenkaita taaksepäin juuri korjataksen asian sellaiselle tasolle missä tuo saadaan hanskaan yhdellä kulmalla. pitää huomata että jos akseliväli on pienempi on painoa myös enemmn etu renkailla. Yksikään etumootori tai keski mootori auto ei painin tämän painojakauma ongelman kanssa. Eli suomeksi sanottuna yleensä painojakaumaa ei päästetä näin pieleen, ja siten tarvetta tuolle ei ole. Mulla se nyt lipsahti katsastus teknisistä syistä (ai kuinka rakastan meidä viranomais määräyksiä).

Edited by TF_Osku
Link to comment

hieman tuo tulee muutumaan vielä huonompaan suuntaan mutta varmaan luokkaa n.500 takana n.260 edessä (tämä on kyllä vedetty hatusta mutta sinne päin). kuivasumppu lähtee takaisin taakse tässä yhteydessä sen siirtäminen eteen oli kiva ajatus teoriassa mutta ei käytännössä. pitäis varmaan punnita tämän hetken tilanne, se on tosin vaikeaa nyt kun on mootori ulkona akku ulkona kuivasumppu ulkona ja kojelauta ulkona eikä renkaita alla. Kuski ja apukuski suurinpiirtein keskellä joten niiden vaikutus n. 45kg per henkilö per akseli. Voin tarkistaa jossain vaiheessa jos olisi tarkempaa tietoa olisikohan se painojakauma tullu punnittua sinne rekisteri otteeseen samala kun muutos katsastus tuli tehtyä, ainakin se punnitiin sen muistan, ja myös tuon kokonais massan muistan olleen 760kg (saatoi olla 780kg).

Mootori laatikko paketti on noin 150kg ja siitä suurin osa eli mootori ja osa laatikkoa taka akselin takana. kuplaan verattuna tilanne on tuon mootorin verran pahempi myös kevyempi kori huonontaa jakaumaa. Parantavia on takarenkaiden siirtyminen Porschen paikalle eli 70mm taaksepäin.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Edellisessä piirtelin jarrupiirien paineita mutta tähän keissiin sopii ehkä paremmin suoraan jarruvoimat. Eli reilusti takapainoisessa autossa takajarrujen pitää olla ensin tehokkaammat ja sitten heikommat kuin etuset.

Takapainohan on sinänsä asvalttijarrutuksessa hyvä asia, pysähtyy pikkusen nopeammin.

 

post-77-0-99243600-1513878929_thumb.png

Link to comment

Mutta jos taka jarrut vetää lukko rajoille alhasessa nopeudessa, voiman paloilla, eli siis myös paineen pitäisi laskea kovemmissa nopeuksissa joissa painoa takanta kadonnut ja siirtynyt eteen, tai sitten joutuu säätämään jo lähtöjään huippu jarrutuksen mukaan jolloin jää tehoa käyttämättä alemilla jaruvoimilla takapääsä kun painoa ei ole siirtynyt esim liukkaala alustalla.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Itseleni vastaten siis itselleni onhan se tietysti kokonaisuutena pienempi koska kokonais voima joka likkuaasta syntyy on pienempi. Eli siis toisinsanoen ne voima subteet menee vain ristiin liukkaala suurinpiirtein painojakauman mukaan ja paremalla kitkalla hyvinpaljon eteen sirtyneenä. Sen varmaan voisi jopa laskea likukitan auheuttamasta momentista ja sen aiheuttamasta painon siirtymästä. Pitää varmaan kaivaa paperi ja kynä ja ihmetellä lisää.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Tekniikan maailman kannessa oli joskus pakettiauto joka jarrutestissä nosti perän ilmaan ja kolautti etupuskurin tiehen. Tällaisen auton takajarrujen ideaalikäyrä koukkaisi mielestäni takaisin alas. Eli takapää keventyy lopulta niin paljon että mitä kovempaa jarrutetaan sitä vähemmän takapään pitäisi jarruttaa. Kyseinen auto (Peugeot J7 ?) oli etupainoinen, painopiste korkealla.

Nyt sitten jos ajatellaan teoreettista autoa jossa painopiste on tienpinnan tasalla; tällaisessa paino ei siirry ollenkaan ja käyrä voi olla täysin suora.

Tästä päätelmänä: Sulla on itse asiassa varmaan normaalia suorempi tuo takajarrujen ideaalikäyrä koska painopiste on takana ja ilmeisesti epätavallisen alhaalla..?

Link to comment

Jos laskin oikein mille ei tietenkään ole takeita mulla siirtyis painoa taka akselilta etu akselille noin 74 kg tehden paino jakauman kuivalla asfaltilla jarutettaessa 335/425 ja jäällä se olisi sitten 270/490 kitkakertoimien olessa 0,8kuivalla ja 0,1 jäällä. Tästä voidaan laskea jarru voimien tarve ja itse asiassa voisi kitka arvoja muutamalla saada piirettyäkäyrän. Niin siis jäällä siirtymä olisi vain 9,4 kg.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Jos laskin oikein mille ei tietenkään ole takeita mulla siirtyis painoa taka akselilta etu akselille noin 74 kg tehden paino jakauman kuivalla asfaltilla jarutettaessa 335/425 ja jäällä se olisi sitten 270/490 kitkakertoimien olessa 0,8kuivalla ja 0,1 jäällä. Tästä voidaan laskea jarru voimien tarve ja itse asiassa voisi kitka arvoja muutamalla saada piirettyäkäyrän. Niin siis jäällä siirtymä olisi vain 9,4 kg.

Aika pieneltä tuntuu painonsiirto. Painopisteen korkeus on siis ilmeisesti mitattu tai muuten tiedossa? Laita vaan tänne se ja akseliväli (2470mm?) niin kyllä palstan matematiikkasiipi laskee (en itse kuulu ko. osaston henkilöstöön).

Link to comment

Jotain lähtökohtaa maksimi painonsiirrolle, vastaus saattaisi olla oikealla hehtaarilla jo:

 

akseliväli 2400mm (normi kupla)

hidastuvuus 1g, eli n. 9.8 m/s2

paino 850 kg, sis. kuski

painopisteen korkeus 45cm (Porsche 911 GT3)

 

Näillä tiedoilla painoa siirtyisi takaa eteen 156kg.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Kerrotaan nyt mihin päädyin eli lisäsin inertiakuulan pedalboxin rinalle tuossa pedaLboxin rinnalle joka siis puolittaa takajarrujen tehon kun kiihtyvyys riittävä. Asensin sen vielä niin että voin kallistaa sitä joten pääsen säätämään hetken jolloin se regoi.

Tässä menee vielä tovi ennen kuin päästään ajamaan mutta uskon ainakin että pitäsi toimia.

20231013_233302_resize_20231013_233801.jpg

20231013_233257_resize_20231013_233801.jpg

  • Like 1
Link to comment

20231003_080339_resize_20231006_214624.thumb.jpg.753aa445f1425600420af60f37a04b1d.jpg20230928_152156_resize_20231006_214625.thumb.jpg.d7f6e8f601d90ef4c5b6f52d2097811f.jpg20231003_080516_resize_20231006_214624.thumb.jpg.5031c58308dfb7c1171c0690503732c0.jpgTämä nyt ei liity jarruihin mutta tunnistaako kukaan tämän tiivisteen ja vois sanoa mistä autosta on kotoisin. Tuli haettua n.1990 Tattarisuon romikselta auton ovesta ja nyt tarttis uudet ja ehjät. Piru kun en kirjannut ylös mistä kinneristä ovi oli. Voin myö korvata toisella mutta sais olla saman kokoinen ja todella mielellään noilla lipareilla jotka menee karmin päälle.

Siis ovilasin liukutiiviste kyseessä.

Edited by TF_Osku
added more pictures
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...