Jump to content

Alastarolla kiihdyttelyt loppumassa


mikko k

Recommended Posts

Itse uutinen tietysti ikävä ja harmillinen.

 

Vähän nuo Overdriven kommentit kuitenkin ihmetyttää. Jos "Moottorirata sijaitsee merkittävällä pohjavesialueella" ja ulkopuolinen taho (Pöyry) on tehnyt analyysin ja todennut kiihdyttelyn olevan yksi kolmesta isosta riskistä pohjavedelle niin pakkohan asialle on jotain tehdä. Vaikka kiihdyttelyn katsominen mukavaa onkin niin enemmän kuitenkin arvostan sitä että Suomessa hanasta tulee puhdasta vettä :)

  • Like 4
Link to comment

Suomella väkilukuun suhteutettuna paljon menestystä eri moottoriurheilulajeissa. Surullista seurata miten jotkut ottaneet esim keskellä korpea sijaitsevan/sijaitsevat radat silmatikuikseen. Muutenkin moottoriurheilun harrastamista suomessa tehdään vaikeammaksi kuin kannustettais.

 

Palataan lähemmäs ruotsinmallia ja aletaan enemmän järjestää öisiä kiihdytyskisoja keskellä valta/moottoriteitä.

 

hyvin hoidettuna ja järjestettynä tuskin esim Alastaron kilparadalta pääsee sellaisia vahinko sattumaan jolla pilattaisiin pohjavedet siellä.

 

Pelkkä riski ei riitä perusteluksi jos ko paikassa on jo vuosikymmeniä ajettu kilpaa ilman pohjavesiä pilaavaa vahinkoa.

 

Pelkkä elämä maapallolla melkoista riskien väistelyä ja jos varman päälle pelataan, hengittäminen pitäis kieltää sen haittavaikutusten johdosta.

 

Kadulla nähdään:)

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Just jossain oli artikkeli, jossa kerrottiin ympäristölupien olevan kunnossa ja että moottorirata laajennetaan kansainväliset mitat täyttäväksi. Vai sekoitanko nyt johonkin toiseen rataan?

Kyse oli siis nimenomaan rata-ajosta, eli varttimailin kiihdyttelystä.

 

t. Mika

Link to comment

Alastaron moottoriradan ympäristölupa mahdollistaa sen laajentamisen kansainväliset vaatimukset täyttäväksi mikäli KOHO:n ehdot todetaan täytettävän.Ensi vuonna on luvan päivitys ja silloin todetaan tilanne onko ehdot täytetty. Kiihdytystoiminnan vaatimia toimenpiteitä ei radan omistajankaan mukaan ole taloudellisesti toiminnan vähyyden vuoksi mahdollista tehdä. Siis nykyisen ympäristöluvan mukaan kiihdytystoiminta loppuu vuoden 2018 lopussa ja mutkaradan saaminen kansainväliset mitat täyttäväksi vaatii suurta ulkopuolista rahoittajaa. Pöyryn selvitys sinänsä täyttää vaatimukset, mutta siinä ei ole katsottu tarpeeliseksi spekuloida voitaisiinko kiihdytystoiminta saada lupaehdot täyttäväksi. Ratasuoraa voidaan käyttää muuhunkin esim pysäköintiin.Mitään uutta ihmeellistä ei ole tapahtunut joka kiihdytystoiminnan lopettaisi.Malmin lentoasema-alueesta on tehty suojeluesitys, tätä pitää seurata.( yövuorossa ei enää tule painokelpoista tekstiä, saati sitten ymmärrettävää) 

Edited by hpa
Link to comment

Ai että kiihdyttelyjatkot onkin kiinni radan omistajasta? Mutkarata kans kiinni. Sekin on saman pohjavesialueen vaikutuspiirissä. Sillähän sais sitten ajajat Botniaringille. Ja se taas sopii mulle hyvin kun matkaa on sinne 30km.. Jos vaikka sitte tekisivät uuden varttimailisuoran tuonne Jurvaan kans..

Link to comment

KHO ei ole vielä päättänyt mitään uutta tuosa asiassa

"Korkein hallinto-oikeus esitti, että kiihdytyskilpailutoiminta lopetetaan ja varikkoalueiden hulevedet johdetaan rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä.

 

Ei kai sen tuota enempää tarvitsekaan päättää, eli mitään uutta ei olekaan tulossa?

Link to comment

Ensi kausi vielä ajetaan ja sitten pannaan koko kalusto myyntiin. Pohjanmaalla ajetaan vaan osamatkaa ja Mikkeliin on sairaan pitkä matka. 
Malmilla ja muilla lehtokenttäradoilla on hengenvaarallista ajaa. Paluu offroadiin on jo alkanut, kävin tänään tekemässä kaupat maasturin vetoautosta

Link to comment

Eikö turun seudulla maistu aurajoen vesi.. sehän on hyvää olevinaan.. eikä kuin vähän vihreetä.. putket vaan sinne alastarolle siitä joelta.. 

Jos kho:n perustellaan mentäs turussa ei yhdestäkään hanasta tulis vettä.. eikö Pöyry vois käydä sen tutkimassa niin päästäs turusta myös..

Link to comment

Eikö turun seudulla maistu aurajoen vesi.. sehän on hyvää olevinaan.. eikä kuin vähän vihreetä.. putket vaan sinne alastarolle siitä joelta.. 

Jos kho:n perustellaan mentäs turussa ei yhdestäkään hanasta tulis vettä.. eikö Pöyry vois käydä sen tutkimassa niin päästäs turusta myös..

Noudatamme täällä Turussa edesmenneen kenraali Siilasvuon ohjetta, jonka hän antoi meille Libanonissa vuonna 1986; juokaa olutta, jos vesi ei ole puhdasta. Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta viimeiset 30 vuotta. RIP jo tuolloin eläkkeellä olleelle herrasmiehelle.

  • Like 1
Link to comment

Viimeisimmän oikaisun mukaan ratayhtiö on itse lopettamassa kiihdyttelyt..

 

"Alastaron moottoriradan kiihdytyskisoista aiemmin julkaistussa uutisessa oli virhe.

Uutisessa mainittiin virheellisesti, että korkein hallinto-oikeus on päättänyt kisojen lopettamisesta.
Kisojen lopettamista esittää aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävä Resykli Oy."

 

https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu

Link to comment

Noudatamme täällä Turussa edesmenneen kenraali Siilasvuon ohjetta, jonka hän antoi meille Libanonissa vuonna 1986; juokaa olutta, jos vesi ei ole puhdasta. Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta viimeiset 30 vuotta. RIP jo tuolloin eläkkeellä olleelle herrasmiehelle.

Hyvät ohjeet turkulaisille.. Vesi voitehista paras mutta aurajoen rannalla vettä jouneet paskantaa levää, vihreetä mössöä..

Link to comment

Trollit tekevät myös mediaa. Seuraavan linkin takana lausunnolla oleva KOHO:n edellyttämä selvitys.

https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/Lisatiedot.aspx?Asia_ID=1322879

Täydennys 31.10.2017 on Pöyryn latima selvitys, joka sisältää loppupäätelmän.

Uuden kiihdytysradan saaminen edellyttää nykyään maakuntakaavan mukaisuutta. Halukkaat voivat alkaa perustaa projektia.

tv h

Link to comment

Kaikki on poliittista lobbausta...kyse on Suomen suurimmasta vientivaltista maailmalle eli puhtaasta vedestä.  Siinä ei paljon yksi kiihdytyskaista paina saati "muutamien " harrastus jos kyse on miljardien bisneksestä...pahoin pelkään että samaan huutoon kaatuu koko rata pian...

 

hyvä alue Golfin pelaamiseen  :( ...ei saastuta ja kaikki on vihreää..ja kun niillä uusilla Audeilla ja Mersuilla painetaan hakkaamaan golffia niin ei edes ne parkissa seisovat autot valuta öjlyä maahan..

Link to comment

Kaikki on poliittista lobbausta...kyse on Suomen suurimmasta vientivaltista maailmalle eli puhtaasta vedestä.  Siinä ei paljon yksi kiihdytyskaista paina saati "muutamien " harrastus jos kyse on miljardien bisneksestä...pahoin pelkään että samaan huutoon kaatuu koko rata pian...

 

hyvä alue Golfin pelaamiseen  :( ...ei saastuta ja kaikki on vihreää..ja kun niillä uusilla Audeilla ja Mersuilla painetaan hakkaamaan golffia niin ei edes ne parkissa seisovat autot valuta öjlyä maahan..

Kyllähän aurajoessa vettä riittää.. sitä vaan pulloihin.. voi myydä vaikka limemehuna, ei sitä tarvi alastarossa pullottaa.. antaa suoraracen jatkua vaan..

Link to comment

Olisko tässä nyt semmoinen kuvio, että moottoriradalla on suojaukset valumavesille tehtynä ja kiihdytysradalla ja sen varikolla ei? Noi on aika kallita juttuja, joten oletan, että tästä on kyse.

 

Tällä Tampereen ja Pirkanmaan alueella on pantu joka ikinen polttoaineen jakelupiste joka sijaitsee pohjavesialueella säppiin for ever. Kunnat ovat tiukentaneet ympäristönsuojelumääräyksiä ja niissä nykyään kielletään mm. autonpesu jos vesiä ei johdeta kunnalliseen viemäriin.

Link to comment

Vettä löytyy yleensä jos poraa tarpeeksi syvälle. Alastaron mootorirata sijaitsee vedenhankinnan kannalta tärkeällä pohjavesialueelle. Tämän vuoksi toiminta edellyttää ympäristölupaa. Samoin polttoaineiden jakelu vastaavilla alueilla.Lupaa voi hakea ja saa jos täyttää lupaehdot. Sitten valituskierrosten jälkeen.

Link to comment

Tässä sitten tämän aamun tilanne, josta selviää tarkemmin ratayhtiön kanta kiihdytysurheiluun.

https://www.lauttakyla.fi/uutinen/191217/kiihdytyskisojen-tilanne-avoinna-alastarolla

Artisti maksaa tai ei esiinny ollenkaan.

https://www.jamesallenonf1.com/2017/02/major-f1-sponsor-allianz-joins-all-electric-formula-e-championship/

Teslat vaan jonoon.

Link to comment

Hpalle kommentoin sen verran, että kaikki moottoriurheilu edellyttää ympäristölupaa, jos ei muuta niin melusta johtuvaa. Prosessi on aika tiukka ja siitä ei yleensä selviä ilman konsultteja ja mittauksia, joten hintaa luvalle muodostuu useita (kymmeniä)tuhansia euroja. Lisäksi kyse on hallintomenettelystä ja siihen liittyvästä päätöksenteosta, joten valittajilla on mistä valittaa.

Link to comment

Hpattipää olen itse aluehallinnossa töissä, joten kaikenlainen lupamenettely on hyvinkin tiedossa. Esim rallit tekevät tilapäisestä melusta kirjaamoomme ilmoituksen. melusta. Asianosaiset tähänkin voivat ottaa kantaa.  

Link to comment

Aina tarvitsee hyvän cromo-rungon, senhän voi tehdä vaikka katuauton sisään. Aika hurjia laitteita täällä kyllä on, jos ei lentokentillä uskalla ajella.

Tuskin sinä tai kukaan muukaan lähtisi lentokenttäradalle ajamaan putkirunkoautoilla. On ne kentät sen verran möykkyisiä. Puhumattakaan mistään kovemmista luokista.

Edited by Mäki
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...