Jump to content

Speedster replica 1955


Jani

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Vähän on ollut huonosti speedster-aikaa viime aikoina. Uutta tallia kun joutuu rakentamaan muuton takia y.m hässäkkää.

Jalkatilaan tuli kuitenkin tehtyä Porsche tyylinen jalkatuki ja polttoaine hanan vipu asennettua.

Hyvä uutinen on kuitenkin että vihdoinkin Trafi myönsi luvan rakentelulle. Paljon aikaa ja piirrustuksia luvan myöntäminen vaati.

20200301_182318.jpg

Edited by Jani
  • Like 9
Link to comment
11 hours ago, Jani said:

Hyvä uutinen on kuitenkin että vihdoinkin Trafi myönsi luvan rakentelulle. Paljon aikaa ja piirrustuksia luvan myöntäminen vaati.

 

Upeaa.. nyt kun on yksi taisteltu sen paperihässäkän läpi, tämä sun tapaus käy varmaan referenssinä..

trafi ei voi kieltää muita ku yks on hyväksytty.. vai oonko mä taas aivan kuutamolla.. 

 

Niin meni munkin valaan kanssa että se leimattiin kaks litasena ku kerran aikaisemmin oli jo leimattu eräs toinen.. vaikka oikeasti oli alle sen

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment
7 hours ago, Urbantoy said:

 

Upeaa.. nyt kun on yksi taisteltu sen paperihässäkän läpi, tämä sun tapaus käy varmaan referenssinä..

trafi ei voi kieltää muita ku yks on hyväksytty.. vai oonko mä taas aivan kuutamolla.. 

 

En tiedä onko merkitystä referenssinä....Jossain kohtaa kun tämän luvan saanti vaikutti toivottomalta niin yritin vedota siihen että on näitä tehty ennenkin Suomessa. Trafin vastaus oli että sillä ei ole merkitystä mitä ennen on tehty, kaikki autot/ tapaukset ovat yksilöitä ja päätös tehdään harkinnan mukaan. Onneksi antavat kuitenkin meille autoharrastajille mahdollisuuden toteuttaa harrastusta.

  • Like 2
Link to comment
11 hours ago, Jani said:

En tiedä onko merkitystä referenssinä....Jossain kohtaa kun tämän luvan saanti vaikutti toivottomalta niin yritin vedota siihen että on näitä tehty ennenkin Suomessa. Trafin vastaus oli että sillä ei ole merkitystä mitä ennen on tehty, kaikki autot/ tapaukset ovat yksilöitä ja päätös tehdään harkinnan mukaan. Onneksi antavat kuitenkin meille autoharrastajille mahdollisuuden toteuttaa harrastusta.

Sama vaikutelma tuli kun aikoinaan veivasin Kartin lupia

Link to comment

Välttämättä eivä edes anna toteuttaa harrastusta eli jä lupa saamatta vaikka vastaavia lupia oli jo aiemmin annettu. Eli virkamies voi halutessaan käyttää omaa harkintaa vaikka

ennakkotapauksia olisi. Eriarvoistaa kyllä minun mielestä kansalaisia. Perusteet vaihteli ex- kolleekan syyttämisestä virkavirheestä lupa papereiden (Tuv-hyväksyntä kyseiselle automerkille)

vanhenemisesta. Tuv-hyväksyntään vedotessa suomalainen virkamies voi halutessan lytätä saksalainen autotehtaan tilaaman tutkimuksen vaikka muutoin tuv-hyväksyntää käytetäänkin luvan ehtona esim. alustan muutoskatsastuksissa.

Noh, aika parantaa vitutuksenkin.

Link to comment
54 minutes ago, -tipi- said:

Aikamoiselta byrokratian mielivallalta kuulostaa mahdollisuus, että toinen saisi luvat samoilla hakemuksilla ja toinen ei.

 

 

 

Olen samaa mieltä DWL Moosen kanssa.. Kyllä samoilla suunnitelmilla pitäs saada jos yhdelle on jo myönnetty luvat.. Eikös se perustuslakikin horise jotain kansalaisten yhdenvertaisuudesta

Edited by Urbantoy
Link to comment
3 hours ago, Urbantoy said:

 

Olen samaa mieltä DWL Moosen kanssa.. Kyllä samoilla suunnitelmilla pitäs saada jos yhdelle on jo myönnetty luvat.. Eikös se perustuslakikin horise jotain kansalaisten yhdenvertaisuudesta

Joo, mutta silloin myös asian esitystapa täytyy olla vastaava. Esimerkiksi jos hyväksytyssä luvassa on ollut nippu laskelmia ja cad piirustuksia tehtävistä muutoksista ja niitä ja näitä reunaehtoja esimerkiksi hitsaussaumojen näyttämisestä ennen maalausta/hiomista. Kun taas seuraavassa hakemuksessa käsin piiretty kuva liiteenä ja viittaus edelliseen hyväksyttyyn lupaan niin tuskin se niin vain läpi menisi vaikka olisikin rakenteiltaan identtinen edelliseen.

Link to comment
18 minutes ago, Tanhis said:

Joo, mutta silloin myös asian esitystapa täytyy olla vastaava. Esimerkiksi jos hyväksytyssä luvassa on ollut nippu laskelmia ja cad piirustuksia tehtävistä muutoksista ja niitä ja näitä reunaehtoja esimerkiksi hitsaussaumojen näyttämisestä ennen maalausta/hiomista. Kun taas seuraavassa hakemuksessa käsin piiretty kuva liiteenä ja viittaus edelliseen hyväksyttyyn lupaan niin tuskin se niin vain läpi menisi vaikka olisikin rakenteiltaan identtinen edelliseen.

 

Pitänee Janin kanssa hieroa papereista juttua jos tommoseen päätyisin, mitä en usko.. mulle riittää valaalla vaellus.. 

Link to comment
4 minutes ago, -tipi- said:

Onkos nuo päätökset jotain salaisuuksia, eikö Trafin pitäs julkasta mitä ovat hyväksyneet.

 

Ei oo salaisuuksia mutta jokainen anomus on yksilöllinen ja päätös sen mukainen.Luvan saamiseen auttaa paljon jos on todella hyvä selvitys mitä tehdään ja miksi.

Edited by 68teevee
  • Like 1
Link to comment
57 minutes ago, 68teevee said:

Miks ne pitäs julkasta?

 

*Julkis*hallinto. Laki asiakirjojen julkisuudesta määrittelee asiat niin että ellei ole erityisiä syitä salata, niin kaikki asiakirjat ovat julkisia ja ne täytyy kansalaiselle antaa jos tämä niitä pyytää. Ei alkuperäisinä, mutta joko sähköisessä muodossa tai kopioina.

 

AKE, Trafi ja Traficom omaavat pitkän historian jossa tällaisella pyyhitään ahteria: Ei anneta koska ei anneta.

 

 

Link to comment
55 minutes ago, 68teevee said:

Just. Niinkuin sanottu, kaikki anomukset/autot ovat yksilöitä ja päätökset tehään niiden mukaan.

 

Kun on kädessä 60 sivua dokumenttia, jonka mukaan auto tehdään (samasta sarjatuotteesta) ja pannaan sama dokumenttinippu viranomaiselle, niin jonkun muun päätöksen saaminen samasta asiasta on puhdasta mielivaltaa ja vetoaminen "yksilöön" on vain mielivallan pimittämistä.  Hallintomenettelylaissa on myös aika tiukka vaatimus siitä että viranomaisen toiminnan *pitää olla ennakoitavissa*. Pykälä, jolla ajoneuvohallinto AKE:sta asti on pyyhkinyt ahterinsa.

 

Tämä "yksilöön"  vetoaminen on tyypillinen viranomaiskyykytys, jolla vaikkapa tyyppihyväksyntätodistukset Trafi vaati runkonumeroon asti identifioituna. 100% mielivaltaa ja rikos: Sarjatuotantolaitteet eivät ole yksilöitä vaan massatuotteita. Vaikkapa CE-hyväksynnän (tai EU-tyyppihyväksynnän) kohdalla tämä on itsestäänselvyys, *vain* Traficom on pulju joka saivartelee itsestäänselvyydestä. Ei varmasti ole sattuma, vaan tietoinen kyykytyspolitiikka joka perustuu puhtaasti asenteeseen. Sitä sitten koiteaan piilotella jeesustelemalla pykälistä, täysin tietoisena siitä että pykälät eivät yksittäishyväksyntöjä koske.

 

Tätä on seurattu AKE-ajoista asti ja systemaattinen pilkunnussinta ja kyykytys ei ole muuttunut mihinkään vaikka vuosikymmenet kuluvat. Vain selitykset vaihtuvat.

 

Aina pitää muistaa että Traficomilla on juridinen valta hyväksyä *ihan mitä tahansa* liikenteeseen EU:ssa. Kirjaimellisesti.  Sopiva ajoneuvoluokka vain ja kilvet kiinni. Siis jos halua olisi.

 

Se, että puuttuu tekninen pätevyys ja poliittinen halu tehdä niin, on se ongelma. Britit ovatkin hyvä esimerkki päinvastaisesta politiikasta: "Jollei ajokki ole suoraan vaarallinen (muille), niin mikä ettei".  Siihen taas ei paljoa tarvita: Alusta ja jarrut jotka ovat suhteessa tehoon ja jonkunlaiset valaistus/merkinantolaitteet ja kriteerinä on ajokin vaarattomuus *muulle liikenteelle*. Ei se, että kuljettaja tai matkustajat ovat "turvassa". Sellainen onkin aika jeesustelua kun moottoripyörällä vielä saa ajaa.

 

Toki Traficom ei ole ainoa viranomainen joka jakelee täysin sattumanvaraisia päätöksiä: Kun siitä ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen missään, niin ei ole tarvinnut tehdäkään asialle mitään.

  • Like 4
Link to comment

Tästähän muodostui mielenkiintoinen keskustelu. Minulla ei ole kokemusta Trafi luvista muuta kuin tämän kanssa.  Saa nähdä mikä käytäntö on heillä sitten seuraavan projektin kanssa 😊

  • Like 1
Link to comment
14 hours ago, Urbantoy said:

 

Miks kaikki pitäs tehdä uudestaan jos ne on jo kerran tehty.. tätä idiotismia en koskaan ole tajunnut että tehdää uudestaan asia mikä on jo kerran tehty.. 

Ruottissahan aikoinaan koottiin kaikki systeemit (ei erilliset luvat) joilla saa laitteen kuin laitteen katsastettua kirjaan nimeltä "SRFO Handbok", jota saa ostaa vapaasti.

https://sfro.com/index.php/boken/koepa-boken

Vaan eipähän onnistunut ikinä Suamesa, eikä tule onnistumaan. Muutoshommista on tehty salatiedettä ja tuloksia varjellaan kuin "viisasten kiveä".

Tuttavani, jolla on pitkä historia katsastushommista (työnsä puolesta) sanoi taannoin, että "kaiken voi katastaa"... mutta ei osannut vastata, että miksi se on niin piilossa pidettyä tietämystä.

  • Like 1
Link to comment

Kesäkuussa 2020 piti tulla uuden rakenteen muutosmääräykset voimaan.Ootellaan.Poikkeuslupa on poikkeustapaus jostakin mikä pitää hakijan itse selvittää.Nyt pitää päivittää tietokone niin pääsee taas tutkimaan.Työkone etana.

Link to comment
  • 5 months later...

Jouduin vielä kerran tekemään uuden tallin muuton takia, joka nyt on vihdoinkin  valmis.

Nyt on ollut aikaa autoharrastukseen ja speedy alkaa olla viimeistelyä vaille rek.katsastusta. Ensirekisteröinti kilvet '55 vuodelta tilattu, muutaman viikon sisällä pitäisi olla kilvitettynä. Ja sitten tas puretaan pohjatöitä ja maalausta varten....

20200912_145610.jpg

  • Like 9
Link to comment

Minun mielestä ihan turhaa jamppasua jukisuuslaista.. jos mulla ois luvat millä rakentelu onnistus, laittasin ne heti kysyjälle.. sehän vaan edistää rakentelua ja tätä harrastusta ja kulttuuria.. 
Mitä enemmän näitä rakennettas, sen helpommin Trafikin siihen varmaan suhtautus, ku yks tehty, pakko antaa toisenkin tehdä

Link to comment
1 hour ago, Urbantoy said:

Minun mielestä ihan turhaa jamppasua jukisuuslaista.. jos mulla ois luvat millä rakentelu onnistus, laittasin ne heti kysyjälle.. sehän vaan edistää rakentelua ja tätä harrastusta ja kulttuuria.. 
Mitä enemmän näitä rakennettas, sen helpommin Trafikin siihen varmaan suhtautus, ku yks tehty, pakko antaa toisenkin tehdä

Onhan näitä tehty 2-4kpl jo aikaisemminkin poikkeusluvilla. Tosin kanta-autoina on ollut uudemmat kuplat.

 

Sporttiauton Jannen kautta sai aikaisemmin Pilgrim sarjaa, jossa  mukana tuli dokumentit, jolla luvan sai melko pienellä painilla.

Edited by Tonii73
#
Link to comment
21 minutes ago, Tonii73 said:

Onhan näitä tehty 2-4kpl jo aikaisemminkin poikkeusluvilla. Tosin kanta-autoina on ollut uudemmat kuplat.

 

Sporttiauton Jannen kautta sai aikaisemmin Pilgrim sarjaa, jossa  mukana tuli dokumentit, jolla luvan sai melko pienellä painilla.

 

Tämä 2-4 kpl on suurinpiirtein tiedossa, en nyt oo kelannut kuvia läpi montako niitä on.. 

Se vvaan saattaa olla kynnys ruveta askarteleen ku ei tietoa miten se hakemus tehdään, copy/paste toimii aika hyvin niinkuin oikeassakin työelämässä dokumenttien osalta

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...