Jump to content

Säätölatat


Recommended Posts

Ostin tollasen -69 kuplan ja nyt pitäisi saada takapäätä laskettua. Millä lailla nuo säädettävät latat toimii? Pultataan vaan kiinni vai pitääkö jotain enemmänkin purkaa? Eka kupla niin ei oikein ole tietoa. Onko helpompi kun tuo perinteinen madallus, missä saa mun mielestä purkaa puoli autoa

Link to comment

Samanlainen homma se on vaihtaa säätölatat paikalleen kuin säätää vanhat eri asentoon. Toki jos haluaa vielä myöhemmin säätää, niin sittenhän ne säätölatat helpottaa kummasti. Ei ole mikään iso homma tuo perinteinenkään madallus tehdä, ei sentään puolta autoa :).

Link to comment

Alustanumero vaikuttaa vakioon asennuskulmaan josta lähdetään madallusta laskemaan.

 

Tosin voihan tuon summamutikassakin tehdä mutta joutunee tekemään useampaan kertaan että haluttuun lopputulokseen päästään.

 

Siksi varmaan noita säädettäviä lattoja jotkut suosivat?

Link to comment
  • 1 year later...

Ongelma säätölattojen kanssa, onko kukaan asentanut lattoja joissa sisemmän puslan sisähalkaisia on 51mm ovaaliin (-56)?  Vaikuttaa että ei ole puslaa joka olisi ulkohalkaisijaltaan riittävän pieni sopiakseen ovaali ikäiseen. Sorvaushommiksi taitaa mennä.

IMG_20190202_144218.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
On 2/2/2019 at 7:06 PM, MU said:

Ongelma säätölattojen kanssa, onko kukaan asentanut lattoja joissa sisemmän puslan sisähalkaisia on 51mm ovaaliin (-56)?  Vaikuttaa että ei ole puslaa joka olisi ulkohalkaisijaltaan riittävän pieni sopiakseen ovaali ikäiseen. Sorvaushommiksi taitaa mennä.

IMG_20190202_144218.jpg

 

 

Itsellä olisi kohtapuolin säätölattojen asennus edessä ja varmaankin törmään samaan ongelmaan, mulla vaan -58 kohteena. Nyt en ihan pysynyt kärryllä mitä täytyy pienentää kun en ole vielä sovittanut osia paikoilleen.. minulla myös on nuo punaiset uretaanipuslat.

 

Ymmärsinkö oikein, että sisemmän puslan ulkohalkaisiaa täytyy pienentää jotta se mahtuu paikoilleen?

Link to comment
28 minutes ago, Pasi said:

 

 

Ymmärsinkö oikein, että sisemmän puslan ulkohalkaisiaa täytyy pienentää jotta se mahtuu paikoilleen?

 

Juuri näin. Tosin näissä säätölatoissa taitaa olla vähän valmistaja kohtaisia eroja.

Link to comment
8 hours ago, Pasi said:

 

Ok, paljonko piti ottaa puslasta pois ja millä menetelmällä teit sen? 

 

Oma projekti on ollut vähän jäissä, eli ei ole tuosta edennyt. Tarkoitus oli sorvauttaa ulkokehältä tavaraa pois alkuperäinen kumipusla mallina.

 

7 hours ago, Maasturi said:

Parin kuukauden päästä pitäisi löytyä sopivaa puslaa.

 

Hyvä, ehkäpä odottelen näitä.

 

Link to comment
  • 3 weeks later...

AC kaupasta löytyy nyt 50 lukusiin sopivaa puslaa, pääsee taas pikkuhiljaa eteenpäin.

(kuvassa koekasaus, vääntösauvat puuttuu)

IMG_20190327_145535.jpg

IMG_20190327_125513.jpg

Edited by MU
  • Like 1
Link to comment
  • 4 months later...

Nostetaas tätä aihetta ja kysytään viisaammilta. Itsellä kanssa -69 kupla ja säädin orggis lattoja, mutta olipa työntakana saada latta takaisin paikalleen booriin. Kuuluuko sen olla todella tiukka, vaatien jopa voimakeinoja? Nyt perä tuli omaan silmään pykälän liian alas niin pitäisi nostaa napsu perää ylöspäin, mutta tuo latan takaisin asennus hirvittää jo valmiiksi. Onko jakaa jotain kikka3:sta tai muuta vinkkiä? Harkinnut jopa uusien lattojen hankkimista. Jossain youtube videoissa asentavat niitä vain käsin takaisin paikalleen. Kiitos jo etukäteen aloittavan harrastajan neuvomisesta. :)

Link to comment

Its en ole huomannut ongelma takasin asennuksessa, irroituksessa ennemminkin. Muistaa vain merkata sen lähtötilanteen molemmista päistä, ennen irroitusta, että pääsee takas lähtötilanteeseen. Jos semmosta kaipaa, kun yleensähän nää on kuskin puolelta matalammalla.

Link to comment
7 minutes ago, -tipi- said:

Its en ole huomannut ongelma takasin asennuksessa, irroituksessa ennemminkin. Muistaa vain merkata sen lähtötilanteen molemmista päistä, ennen irroitusta, että pääsee takas lähtötilanteeseen. Jos semmosta kaipaa, kun yleensähän nää on kuskin puolelta matalammalla.

No hemmetti. Sulla menee latat booriin siis ihan ilman voimakäyttöä sekä työkaluja? Epäilen silloin, että nuo latat ovat ottaneet jossain vaiheessa elämäänsä siipeensä. Hammastukset ovat kuitenkin täysin kunnossa molemmissa päissä.

Link to comment
3 hours ago, Arkkari said:

No hemmetti. Sulla menee latat booriin siis ihan ilman voimakäyttöä sekä työkaluja? Epäilen silloin, että nuo latat ovat ottaneet jossain vaiheessa elämäänsä siipeensä. Hammastukset ovat kuitenkin täysin kunnossa molemmissa päissä.

No kyllä niiden pitäisi mennä ilman voimankäyttöä, kuten -tipi- luonnehti. Noin niinkuin heittona: Eihän vääntösauvat ole menneet vääripäin? Niiden sisä- ja ulkopäät ovat eri boorituksella... Ei noita kyllä pitäisi edes saada ristiin, mutta kohtuuttomalla voimankäytöllä voisi onnistua.

Link to comment
4 hours ago, aki said:

No kyllä niiden pitäisi mennä ilman voimankäyttöä, kuten -tipi- luonnehti. Noin niinkuin heittona: Eihän vääntösauvat ole menneet vääripäin? Niiden sisä- ja ulkopäät ovat eri boorituksella... Ei noita kyllä pitäisi edes saada ristiin, mutta kohtuuttomalla voimankäytöllä voisi onnistua.

Eivät ole menneet väärinpäin. 😊

Link to comment
1 hour ago, MU said:

Mulla oli vähän samaa ongelmaa kun vääntösauvojen boorit olivat vähän ruosteiset. Viilalla pyyhkäisin jokaisen uran puhtaaksi niin hyvin upposi sen jälkeen.

Kiitos vinkistä, näyttävät kyllä ihan 'puhtailta', mutta kokeillaan tuota viilalla siistimistä 👍

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...