Jump to content

Kadron/Brosol 40/44EIS single port Type1 + kytkinongelmaa...


paspit

Recommended Posts

Syksyn mittaan tuli ajatus, josko sitä vapuksi saisi nurkkakaasarit -66:sen konetilaan asennettua. Niinpä selvittelemään mahdollisia sopivia kokoonpanoja 1-reikäkansille (1600 putket/1500 1-r kannet) ja ostoilmoitusta palstalle kirjoittamaan; uudet voisi olla liian helppo ratkaisu.

 

Pari vastausta tulikin ja molemmissa kadroneita tarjottiin. Loppuvuodesta tartuin tarjoukseen jossa mukana scatin uusi vivusto, alkuperäiset imusarjat ja suodattimen kannet, kaasareiden lisäksi luonnollisesti. Kaasarit itsessään oli päällisin puolin ok kunnossa, mutta selvästikin työtä vaadittiin että saataisiin kaikki pelaamaan niin kuin tarkoitettu.

 

Projekti on nyt siinä vaiheessa, että odotellaan säiden lämpenemistä, jotta viitsii mennä talliin asentelemaan osia paikoilleen. Jos nyt ennen vappua.

 

Eli tähän pisteeseen päästiin purkamalla kaikki osiin ja osat ultraäänipesuriin. Sitten tilailtiin osia Ylöjärveltä ja Ameriikoista. Amerikan tilaus oli lopulta turha rahanmeno ja odotus, koska kiihdytyspumpun putket, jetpipet, olikin suureksi yllätykseksi mukana myös Aircooledin kautta tulleessa korjaussetissä tiivisteiden kanssa. No nyt on toiset varalle (tai myyntiin vink). Samalla tuli uudet ilmanputsarielementit.

 

Samaan aikaan kaasareita kasaillessa uusilla osilla (tiivisteet, kalvot, jouset, kohot), lähti imusarjat ja putsareiden kannet hiekkapuhalluksen jälkeen pulverimaalaukseen. Maalattiin kiiltävällä mustalla, koska ajatuksena on rakentaa konetila pikkuhiljaa käyttäen lähinnä mustaa ja alumiinia. Ei lähdetä hurjastelemaan väreillä, ei ole ollut tapana.

 

Samalla kun osat oli levällään, niin tein ilmanputsareiden kiinnikkeiden korotuksen. Amerikan testeissä tuo monta hp lisää, kun saa avarrettua tuota ilman saantia...saa nähdä, tulihan tehtyä. Muutenkin oli tarpeen noita kiinnikkeitä kunnostaa, niin samalla tuo meni.

 

Lisäksi toiseen kaasarin runkoon piti tehdä loppuun tehtaan aloittama alipainesysteemi. Rungosta messinkitulppa irti, ja tilalle putkilähtö. Helppo homma, vaikeinta oli löytää sopiva putki tähän. Lopulta sorvattiin vanhaan 4mm niittiin 2,5mm reikä, tuli parempi kuin hyvä, värikin just oikea. Samalla tuunattiin kaasuläpän rungosta alempi reikä umpeen, muuten kaikki kanavat tehtaalla jo tehtyjä. Alipaineputki siksi, että tarkoitus on käyttää alkuperäistä jakajaa. Samoin bensapumppuna tulee toimimaan alkuperäinen, paineiden kanssa odotettavissa pientä jumppaa todennäköisesti.

 

Kaasuläppärunkojen kanssa oli vähän siinä kintaalla, että lähdetäänkö niitä holkittamaan uudelleen. Ei tehty nyt, mutta katsotaan antaako siihen aihetta myöhemmin.

 

Nyt siis kaikki kasassa ja perussäädöt tehty lähinnä kaddieshackin hyvien ohjeiden perusteella. Tässä jatkeena kuvia projektin varrelta, jatketaan kun asennukset alkaa. Toivottavasti siis hyvissä ajoin ennen vappua.

 

 

post-3610-0-46887500-1518013528_thumb.jpg

post-3610-0-47522400-1518013556_thumb.jpg

post-3610-0-62233500-1518013576_thumb.jpg

post-3610-0-11146200-1518013606_thumb.jpg

post-3610-0-84368900-1518013636_thumb.jpg

post-3610-0-97550200-1518013655_thumb.jpg

post-3610-0-07205500-1518013685_thumb.jpg

post-3610-0-75553700-1518013713_thumb.jpg

Edited by paspit
Link to comment

Tuota vivusto- ja lämpöasiaa tutkiskelin aiemmin, oli puolesta ja vastaan mielipiteitä. Mutta se kävi aika selväksi, että on ainakin parempi kuin kadronin alkuperäinen.

Saa nyt nähdä sitten käytössä, kuinka lämpö vaikuttaa. Ajatus on säätää käyntilämpöisenä säädöt kohdilleen ja katsoa tuleeko toimeen, vai kiukutteleeko kylmänä.

Link to comment
  • 2 months later...

No niin, päästiin tämän projektin kanssa jo lähes maaliin, vaikka välillä meni pari viikkoa yksikätisenä...

Eli eka käynnistys uudella kokoonpanolla tehty tänään! Kyllähän tässäkin taas nälkä kasvoi syödessä, ja tuli tehtyä muutakin kuin alkuperäinen kaasareiden päivitys. Nyt on siis uudet johdotukset ja letkut, bensalinjat teräsputkesta, moottoritilan tiivisteet sekä uusi puhallinkoppa tuulettimineen (vanhan mallin 36hp jälkituotantokoppaan piti loogisesti olla leveämpi uudemman dh-kopan tuuletin...).

Peltiosat on hiekkapuhallettu ja maalattu. Myös moottoritila sai uuden maalin, kun vanhojen tulipellin bitumieristelevyjen poiston jäljiltä oli siivottavaa ja sivukoteloissa pientä pintaruostetta piilossa.

Kaikkien näiden vaiheiden jälkeen siis työnsin auton tallista ulos. Sammuttimen otin viereen valmiiksi ja käyntiin. Hetken sahaamisen jälkeen heräsi eloon, ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä suorilta perussäädöillä. Kaasuun vastaa ainakin paikallaan heti, ei epäröi yhtään. Eikä missään ollu vuotoja havaittavissa, eli ei menny hukkaan se aika kun niitä varmisteli. Kaikki bensalinjan liitokset halusin helposti näkyville, että pääsee ottamaan heti kiinni jos jotain vuotoja joskus tulee. Mikään oo paskempaa kun tien päällä ihmetellä palavaa autoa...

Tarkemmat säädöt saa odottaa huomiseen. Pikaisesti perstuntumalta tuntuu olevan ainakin siellä päin, ainakin niin hyvin että naapurin katolta tuli lumet alas kun löin koneet käyntiin  :)

 

IMG_20180412_202214.jpg

  • Like 1
Link to comment

Koeajot ajettu tänään, ja kaikki pelaa, paitsi...kytkin alko luistamaan...huoh... No katellaan jos se tuosta asettuisi, mutta tuskinpa, jumppaa siis tiedossa.

 

Samalla askartelin moottoriluukkuun omanlaisen 'deck lid stand offin', elikkäs tuen jolla luukun saa alareunasta auki lisätuuletuksen tarpeeseen. Monennäköisiä mielipiteitä näyttää olevan tuosta luukun raottamisesta, onko siitä hyötyä vai haittaa viilenemisen kannalta. Mutta luukun yläreunaa en halunnut kiinteästi cool air kitillä avata, kun turhaa päästää vedet sisään. Nyt tällä omalla virityksellä saa tarvittaessa alareunan auki 10cm, ja käytetään omaa lukkoa. Ja käden käänteessä saa korotuksen pois ja luukun normisti kiinni. Katsotaan miten tämä proto käytössä pelaa, maantiellä ainakin hienosti pysy kiinni.

Seuraavaksi luukkuun karamoottori termostaattiohjauksella. Tai sitten ei.

IMG_20180414_161756.jpg

Edited by paspit
Link to comment

Joskus omassa autossa testailin luukun aukasua alareunasta. Tulin siihen tulokseen, että maantiellä kyllä auttoi jäähytyksessä, mutta nurkka-ajossa ei. Saattoi jopa nostaa lämpöjä. Siinäkin mielessä tuollainen helposti muunneltava ratkaisu on järkevä.

Link to comment

Kyllä se taisi tulla kytkinrempaa nyt heti kauden alkuun...aamusta kun menin vielä kokeilemaan, niin kytkinpoljin meni pohjaan ok, mutta eipä enää palautunut ylös.

Alle tarkistamaan, siellä näyttäisi vaijeri ja kuori olevan ok paikallaan, ja vaijerin kiinnityssilmukka ehjä, kaikki liikkuu normaalisti. Eli päällepäin ei mitään havaintoa viasta, mutta ei vaan palauta tuota poljinta ylös, vaikka mikään ei laita vastaan. Joku siellä kytkimessä nyt takertelee talven seisonnan jälkeen, vaikka eilen tuli tunnin verran ajeltua. Silloin kaikki pelasi normaalisti lukuunottamatta pientä luistoa vedätettäessä.

 

Uskaltaakohan tuosta vivusta, mistä vaijeri vetää, yrittää varovasti saada palautettua kytkintä ylös? Sen vivun oma jousi ei sitä jaksa palauttaa. Ihan kuin jumittaisi levyä akselin pooreihin tjsp., eikä siksi palaudu takaisin?

Edited by paspit
Link to comment

Eikös sen polkimen pitäisi palata ylös sen laatikon päässä olevan vivun yhteydessä olevan jousen voimalla? Tarkoitan että vaikka asetelma jäisi jotenkin pohjaan, pitäisi polkimen silti palautua.

Kääntyykö se laatikon akseli käsin/tongeilla vääntämällä? Ettei vaijeri hanaa vastaan tai itse akseli hirtänyt kiinni. Tällöin voisi päästä ongelmasta ihan öljyllä.

 

Onko laatikossa alkuperäiset pronssipuslat, uretaanit käsittääkseni voivat turvota ja jumittaa paketin.

Jos mikään laatikon päässä ei liiku, lienee painelaakeri jumiutunut jotenkin asetelman kanssa.

Link to comment

Laatikon akselin vivun tuo vaijeri vetää ok, mutta vipu ei siitä palaudu takaisin ylös. Vaijerissa on löysää tässä vaiheessa, ja se liikkuu normaalisti. Vipu ei liiku takaisin ylös ainakaan käsivoimin, mitä altapäin sitä pystyy vääntämään.

Laatikko pitäisi olla ihan alkuperäinen 1300:sen laatikko, ja sisuskalut sen mukaiset. Ei ole ollut mulla auki (vielä).

 

Link to comment

Mikäs tuon laatikon sivussa olevan vaijerin vetämän vivun vakioasento on, sillon kun poljin on ylhäällä? Pystysuorassa? Kun nythän kytkimen pitäisi nimenomaan irrottaa, jos tuo vipu on jumissa ala-asennossa, ja nyt kytkin ei irrota. Nyt vipu nojaa eteenpäin n. 30° kulmassa, kytkin ei irrota ja vaijeri löysällä.

Laatikon päässä vaijerin kuori (bowden tube) on tukevasti paikallaan, ja asiaan kuuluva mutkakin siinä on.

Edited by paspit
Link to comment

Eiköhän siellä ole haarukan toinen sakara antautunut ja painaa painelaakeria vinossa. Jos ei tietoa koska sinne mitään tehty ja ei ole budjetti satasesta kiinni laittaisin uuden asetelman, levyn ja painelaakerin jokatapauksessa. Saattaa säästää harmeilta tulevaisuudessa. Eihän siihen sitten enää jää arvailun varaan kuin se haarukka ja mahdollisesti kytkinakselin stefa. Eikä osia kannata etukäteen tilailla, saa sitten varmasti oikeat kerrasta kun näkee mitä sieltä ulos tulee.

Link to comment

Joo laitoin kuitenkin osat tilaukseen, haarukkaa, haarukan korjaussarjaa ja stefaa myöten, laitetaan kaikki kerralla. Nyt keräämään inspiraatiota remppaan, pihahommina taitaa joutua tekemään. Toivottavasti ei tule kovin pahaa takatalvea...

Edited by paspit
Link to comment

Näinhän siinä kävi...painelaakerin toinen sokka pois paikaltaan, laakeri jumissa haarukan välissä ja jousenpätkiä pitkin poikin...haarukka oli ihan ehjä. Asetelman puolelta en päässyt vielä kunnolla katsomaan, täytyy nostaa perää että saa vedettyä moottorin pois alta.

Ja aika märältä näyttää tuo koppa, ja pahoin pelkään että se on vauhtipyörän puoleinen stefa kun on vuotanut. Saa nähdä miten vielä hommat paisuu. Sitä stefaa ei tullukaan tilattua, vaihteiston puolelle stefa on, mutta se näytti tietenkin kuivalta. Löytyiskö jostain Jyväskylän kulmilta tota vauhtipyörän stefaa, tai mittoja? -66 1300. Ei jaksais taas tilailla ja ootella...vaikka nopeasti ne osat on kyllä Ylöjärveltä liikkunut.

 

IMG_20180417_200623.jpg

IMG_20180417_202209.jpg

Link to comment

hatusta heittäsin 90/70/10.   vastaavan välttämiseksi jos on hitsikone niin kantsii etsiä painelaakerin sakaroihin sopivat rikat ja hitsata ne laakerin ollessa paikallaan noihin haarukan varsiin kiinni ja voi samalla vilkasta ne varsien yläpäiden saumat, orkkiksena melko onnettomat heftit niissä ja sulla kun jo käynyt pikku äksidentti tuolla niin siellä voipi olla vaikka halkeama ja varmaan osaat kuvitella kirosanojen määrän kun lyöt leegot nippuun ja kolmannella polkasulla haarukka sökösökösöö...

Link to comment

Nyt on uus stefa taskussa asennusta oottamassa. Samalla hankin uudet vetoakselin sisemmät suojakumit, kun nekin on nyt helpompi vaihtaa moottorin siirryttyä syrjään. Pienen pieni epäilys kumien tuoreudesta heräsi, kun kumissa teksti 'Made in West Germany' ? No jos tehtaalla ollu samat vanhat muotit käytössä kun hyvinä vanhoina aikoina, ja periytyy sieltä. Onpahan autenttista.

Edited by paspit
Link to comment
12 hours ago, hpa said:

Tullut moottoriin sitä alavääntöä ja kytkin vaan antautunut.Itse laitoin levyjousikytkimen vastaavaan yksireikäkansikeksintöön.Kytkin kesti ja moottori räjähti. 

Mikäs sieltä moottorista antautui kytkimen vaihdon jälkeen?

Link to comment

Kampiakselin stefa otettu irti, ja taisi tuon öljyvuodon syy selvitä; stefa ei ollu pohjassa asti, vaan kampikammion pinnan tasalla. Tästäkin taitaa olla kahta koulukuntaa kumpi on se oikea tapa. Itse kallistun tuon puoleen, että pitäisi olla pohjassa asti. Muuten asennukset on ollu asiallisesti tehtyjä, ei ole tullut omia virityksiä vastaan. Minun tietojen mukaan moottorilla ajettu n. 5000km alakerran remontin jälkeen, ja siltä kaikki kyllä näyttääkin, mutta stefa ei tuon enempää kestänyt väärällä asennuksella.

Kytkinlevynä oli melkein uuden veroinen 180mm LUK, joten sekin kielii siitä että remppaa on tehty lähiaikoina oikeasti. Nyt menee levy kyllä vaihtoon, kun saattaa olla saanu öljyä tuo nykyinen. Samanlainen LUK menossa tilalle, samoin LUKin asetelma ja painelaakeri.

Vauhtipyörän pulttikin lähti irti, kun sai lattaraudasta tehtyä kunnon lukituksen. Metrin varrella vääntöä ja vähän kumivasaraa avuksi koputteluun. Nyt mietinnässä, miten saan tuon pultin oikeaan momenttiin (350Nm) väännettyä takaisin? Momenttiavaimesta ei taida olla apua noin isoilla momenteilla?

Link to comment
Kampiakselin stefa otettu irti, ja taisi tuon öljyvuodon syy selvitä; stefa ei ollu pohjassa asti, vaan kampikammion pinnan tasalla. Tästäkin taitaa olla kahta koulukuntaa kumpi on se oikea tapa.


Vaikka olisi useampikin koulukunta niin silti on vain yksi oikea tapa ja se on pohjaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Link to comment

Motonetin 350Nm vääntimen hain, ihan laadukkaan oloinen peli. Nyt levy ja asetelma jo paikallaan, ja kone odottaa paikalleen laittoa. Sitä ennen pitää saada kytkinhaarukka vielä vaihdettua. Levyn keskittämiseen bongasin täältä hyvän ja toimivan vinkin, mini-Maglite toimi siinä hyvin oikean keskittämistapin puuttuessa.

Tuo kampiakselin stefan väärä asennus vahvistui öljyvuodon aiheuttajaksi, sillä vauhtipyörässä oli selvästi palanut rantu kumia kiinni kaulan ympäri. Ja rantu oli siinä kaulan kaarevalla osalla, johon stefan huulen ei pitäisi hangata.

Link to comment

No niin, se on tämäkin taas tien päällä. Koeajot ajettu, ja kaikki toimii ?

Nyt on uutta osaa laitettu melko paljon. Oikeastaan kaikki osat kytkinkopan sisältä, ja samalla vaihtu vetoakseleiden suojakumit ja vaihteistoöljyt. Ja tätä ennen laitettu jo ne projektin alkuperäisen otsikon mukaiset Kadronit.

Kun vielä laskee mukaan syksyllä vaihdettu etuakseli + muut tilpehöörit keulalle, niin luulis taas pärjäävän.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tämä alkoi nyt tökkimään...kaikki pelasi oikein hienosti, kunnes alkoi paukuttamaan putkeen. Ensin yhdellä reissulla ohimenevästi, siitä pikkuhiljaa lisääntyen ja nyt ei meinaa pelata ollenkaan. Eli käy vajaalla, yhtä tai kahta sylinteriä jättää pois.

Käyntiin lähtee heti laakista aina, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti mutta paukauttaa putkeen päin epäsäännöllisesti, kaasua painettaessa alkaa paukkumaan ja rötäämään. Eli pintakaasulla pystyy ajamaan, mutta kun kaasua painaa niin alkaa käymään vajaalla ja paukkumaan rajusti.

Imuvuotoja ei pitäisi olla, ei käy kuumana, kiihdytyspumppu ruiskauttaa tasaisesti molemmissa kaasareissa, venttiilin säädöt tarkastettu, kuukauden vanhat tulpat, päivän vanhat tulpanjohdot...

Seuraavaksi kokeilen vielä toisilla tulpilla, kun se on helppo kokeilla, mutta en jaksa uskoa tulppien hajonneen kuukaudessa.

Mitä pitäisi vielä tarkastaa? Sytkää ei ole käännelty, eikä muutakaan muuteltu.

Edited by paspit
Link to comment

Ei ollu...eikä ollu emulsioputket tukossa, kaikki oli silmämääräisesti kunnossa, kanavat ja suuttimet rassattu/puhallettu.

Jakajan kannenkin putsailin, ja tulpat tarkistin. 3/4 oli selvästi nokisia, 1/2 normaalit. Eli jotain vikaa kuskinpuolella...

Samat oireet jatkuu, rajusti paukkuu.

 

Mikä voi olla? Ei kai puola oireile tuolla lailla? Ja ai niin, tässä on kärjetön sytytysmoduuli, voisiko se olla antautunut? Miten mitata?

Edited by paspit
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...