Jump to content

The Hulk


Recommended Posts

Nyt olisi sopiva vispilä tulevalle perävälitykselle jotta nopeusmittari saadaan näyttämään suht oikeita lukemia. Ei käy kuten tuon aikaisemman Dneprini kanssa, mittarin mukaan jos ajelee satasta, niin mennään reilu 120km/h :D

 

IMG_8122.thumb.jpg.22efe898b1f2ae5b2d794119d406ec89.jpg

 

Nyt pitäisi jostain haalia vaihteisto tuohon vispilän eteen.... palapeli....

 

  • Like 1
Link to comment

Keulan kanssa meinasi jo välillä vähän jänskättää. Voyagen keulaputket halusin kun ne menee heittämällä Dneprin kolmioon ja ovat vähänkuin "orggis" osia ja niissä on valmiit korvakkeet tuplalevyille. Jossain vaiheessa sitten selvisi että kaikki Voyagen etuvanteet onkin 18" kokoisia ja tuplalevynavatkin kaikki 36 pinnaisia :( Hyllyssä seisoi kromattu 19" kehä mikä vaatii 40 pinnaisen navan.

 

Sitten selvisi että vuosimallin 2007 ja siitä eteenpäin uusissa Uraleissa näytti olevan 40 pinnainen etunapa ja siihen saisi kiinni levyn. Ainakin toiselle puolen. Muuten hyvä mutta eihän näitä napoja saanut mistään. Sitten bongasin internetin ihmeellisestä maailmasta Sergei nimisen kaverin. Laitoin tyypille mailia ja kysäisin piruuttani että sattuisko löytymään tällaista napaa. Sergei vastasi, että tottakai, haluutko mustan vai alumiinin värisen. Parit mailit läheteltiin, maksoin navan ja jäin odottamaan jännityksellä mitä sieltä tulee vai katoaako kaveri rahoineen päivineen.

 

Tänään postiin saapui yllättäen paketti ja katos vain, sieltä paketistahan paljastui just sitä mitä hain!!! Täydellinen uuden Uralin levyjarrunapa, jopa laakerit ja napahilutkin tuli kaupantekijäisinä!

 

IMG_8125.thumb.jpg.a9c1e5e5a1b17aaf0da0c2384d8b114f.jpg

 

Teoriassa tuohon pitäisi saada sopivan adapterin sorvaamalla levy myös toiselle puolen. Nyt enää sopivat pinnat jostain ja niputtamaan vanne kasaan.

 

Seuraavat pari viikkoa pitää varmaan syödä kaurapuuroa, tää ei ollut se halvin vaihtoehto ;)

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Kannet puhalsin puhtaaksi, poistin rasvat ja maalasin. 

 

IMG_8143.thumb.jpg.b8a14efb6f9f0dd8d72ae047517c5ec9.jpg

 

Sit totesin että ei hyvä. Meni liian mustaksi kokonaisuus. Kokeilin jopa kiillottaa ripoja mutta se vasta kauhelta näyttikin. Joten puhalsin kannet takaisin alumiinipinnalle.

 

IMG_8144.thumb.jpg.6bd7bcb8a961f8e43172ff8ab7ebfa23.jpg

 

Putsaus oli helppoa kun ei tuo Motonetin maali tunnu pysyvän missään pinnassa kiinni. Tuotekuvauksen perusteella odotin edes pikkuisen parempaa kuin normi kilinkolinmaali mutta ei. Lähtee irti kynnellä raaputellen eikä kestä yhtään esim. bensaa. 

 

Just teippasin kertaalleen maalatut sylinterit ja seuraavaksi puhkun nekin puhtaaksi. Kai se on vedettävä pulveri sylinterien pintaan että saa nätin ja kestävän pinnan.... 

Link to comment
27 minutes ago, jrasi said:

 

Näitäkin tuli tutkittua samalla kun cermakromea katselin pakosarjoille. Pytyt meni jo pulverimaalaamoon ja vielä tehdään parit koevedostukset väreistä ennen lopullista maalausta. Sylinterit eivät saakkaan mustaa päällensa vaan aivan jotain muuta ;)

Link to comment
On 8/8/2018 at 2:01 PM, KimmoH said:

 

Töistä tullessa keittiönpöydällä odotti positiivinen ylläri. Putkentaivuttimeen tilattu luisti + lestisarja saapuikin huomattavasti etuajassa. Nyt ei pitäisi ainakaan välineistä olla kiinni nättien mutkien syntyminen runkoputkiin ;) Seuraavaksi voikin kirmata naapuriin tilaamaan runkomatskua.

 

 

IMG_8047.thumb.jpg.27eb60234e3186edfc1c0cd13282d525.jpg

 

Nyt meinaa pikkuisen kyrsiä. Ei tällä Big Bendillä vääntänyt edes 32mm huonekaluputkea mutkalle, saati sitten lopullista runkomatskua. Ei vaan voimat riitä ja tuplatulla vipuvarrellakaan ei tullut mitään. Alkoi vain pelottamaan, että mitä hajoaa ja milloin. Speksien mukaan tuolla pitäisi 1,5-2mm seinämävahvuus mennä ja kolmemillinenkin ois kauppiaan mukaan voinut mennä. En tiedä mistä mehupillistä tällä on muka moottoripyörän runkoja väännelty kun laitteen mainoksia tavailin...

 

Kai se on käännettävä katse hydraulisiin taivuttimiin ja toivottava, että nämä muuten hyvät lestit saisi hyödynnettyä jossain sellaisessa vehkeessä. Tulipahan taas heitettyä rahaa ikkunasta ulos.

 

Link to comment

Niin se taitaa tuo Bendi olla ihan käsi forcella toimiva? saisikohan sen viriteltyä johonkin "hyde klapikoneeseen" jotta saisi enempi woimaa...mutta tietysti riippuu millaisia mutkia meinaa tehdä. Minulla on ollut taivuttimelle ehkä vaativin tuo siksakki tuolla rungon takahäkin liitokseen(putkiseinämä 3.2). sitä ei taida saada bendillä tehtyä??..mutta riippuu tosiaan tuleeko runko levitettäväksi vai lasketuksi..mulla tietty voisi olla jouten joku valmis kehtoputki nepparin runkoon....

runkomutkia.JPG

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Kaunis ajatus oli levittää, laskea ja taivuttaa joka suuntaan ;) Mutta katotaan miten käy. Bendi on käsikäyttöinen ja selkeästi vaatisi pehmeämpää putkea. Mun "tinaustoholla" ei saanut kuin hetkellisesti jostain kohtaa putkea punaiseksi, pitää varmaan hakea tehokkaammat pelit tai työntää putki grillihiilien sekaan illalla. Hermothan tuossa meni, väänsin yhden testiputken tuhannen lommoille ja heitin romulavalle :D Se putki ei enää mulle ala...

 

Täytyy käydä tsekkaamassa tuota biltsun tunkkimasiinaa luonnossa ja jos siihen sais jotenkin nuo bendin lestit kiinni.

 

Mutta älä hukkaa kaikkia valmiita putkia, jos tää mun kuvio menee metsään!

Edited by KimmoH
Link to comment

Terve

ostin oman tasotaivuttimen puuilosta..se oli tuon linkin mukainen, mutta  uudempaa mallia (tuo kuva siitä wanhemmasta, jossa huonompi työsylinteri) ihan hyvä ja mukava käyttää kun saa kappaleet tarkastella tasossa ja tehdä rajoittimet ym. tein tuohon uusia tuki rullia ja kiillotin alkuperäiset lestit.

 

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=669354

 

  • Like 1
Link to comment

Näillä bendin lesteillä pääsis kyllä yhtähyvään tai jopa parempaan taivutusten laatuun kuin alkuperäiset venäläiset. Kun vain saisi naitettua kaveriksi vähän hydrauliikkaa, jerkku loppuu käsivarresta kesken, ei tuohon mitään älyttömiä voimia tuntuis tarvitsevan. Täytyy istahtaa piirustuslaudan ääreen, jos tuon alkuperäisen vipuvarren korvaisi omatekoisella, työsylinterillä kääntyvällä vivulla.

 

Pitänee käydä tsekkaamassa tuo puuilonkin laite....

 

IMG_8208.thumb.jpg.dcb414ac922917e4684b7f625ea359a0.jpg

Link to comment

Sillä hetkellä kun runkoputkisuunnielma alkoi miellyttää silmää, tuli mieleen öljynsuodatin, douh! Pitää hakea pienempi suodatin sovitusta varten. Alunperin oli tarkoitus kuljettaa runkoputket putken/kahden verran korkeammalla, niin että lohko uppoaa niiden väliin nätisti. Tällä korkeudella ei orggis suodatinta mahdu edes ruuvaamaan paikoilleen. Suodatin olisi kuitenkin kiva vaihtaa ilman jalan irroitusta lohkosta. Pitäisköhän pidentää suodattimen jalkaa tai siirtää suodatin muualle tai jotain... Takaisin piirustuslaudan ääreen.

 

IMG_8237.thumb.jpg.a629223e2e780c73628f9f9c580f4d7e.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kävin hakemassa Bilteman pikkusuodattimen (50-056) ja sen mahtuu ruuvaamaan paikoilleen vaikka runkoputket tuosta ali kulkisikin. Mielellään en alkaisi muualle siirtelemään, tilaa kun ei kauheasti ole ylimääräistä missään muuallakaan käytettävissä. Täytyy ekan runkoversion valmistuttua tehdä koekasaus ja katsoa toimiiko ajatukset. 

 

Benderi toimi hienosti ja vääntövarat riittivät justiinsa tarpeisiini. Jos haluais yli 90 asteen mutkia, niin sitten pitäisi tuohon keulille laittaa toinen pumppu mihin tehkisi vaihdon kun pitkästä pumpusta loppuu kääntövarat. 

 

IMG_8249.thumb.jpg.afa70608289cc68949347a696a94524e.jpg

 

Alunperin oli tarkoitus harjoitella köykäisemmillä putkilla mutta pitkän mittailun ja tuumailun jälkeen otin ja väänsin kerrasta lopullista runkomateriaalia. Kerrasta täydelliset peilikuvat! 

 

IMG_8252.thumb.jpg.bd997e95217d42c799cbb75335b6e64f.jpg

 

Takapään vääntelen muotoihinsa vasta kun runko on jigissä pilkottuna ja saan tarkemmat mitat. Nyt on orggis lohkoa, runkoa ja type 4 lohkoa mittailtu pitkään ja hartaasti. Päädyin levittämään sen verran että type 4 mahtuu solahtamaan runkoputkien väliin ja runkoputket kulkevat noin 60mm alempana lohkon kohdalla kuin Dneprin alkuperäinen runko.

Edited by KimmoH
Link to comment

Pakosarjoja varten taivuttelin putkia. Pitäisi jotkut vanhat lämmönvaihtimet teurastaa, niin saisi nuo kansiin tulevat päät niistä. Nyt ei ole kuin yksi tumppi hyllyssä. 

 

IMG_8262.thumb.jpg.da5c68fa1cb34194853b062b06c0caf6.jpg

 

Mitenkähän mahtaa toimia. Jos yhdistäisi nuo putket jo heti toisen pako-aukon kohdalla ? Vai pitäisikö tehdä putkien yhdistäminen vasta toisen pakoröörin jälkeen ?

 

IMG_8263.thumb.jpg.fcc0fd042329bc96876336bf7e0e89e5.jpg

Link to comment

Jep. Täytyypä pitää tuo lowbuggetin vaihtoehto mielessä. Mulla on yhdet "J-putket" tallin nurkassa ja olen tässä käynyt sisäistä taistelua niiden palastelun suhteen. Niissä olis hyvät päät mutta sitten ei olisi koekäyttöpenkissä enää putkia :/

Edited by KimmoH
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...