Jump to content

The Hulk


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Taisi olla kuudes hihna mikä alkoi olla sopiva, Motonetin tiskillä piti käydä pariin otteeseen hakemassa sovituskappaleita 😄

 

IMG_9872.thumb.jpg.fc50487c8d62f2864035b49622718096.jpg

 

Maalausharjoitukset aloitin pikkuosista. Jospa tämä alkaisi taas sujua ennenkuin pääsen runkoon ja tankkiin saakka...

 

IMG_9824.thumb.jpg.3b6a7163d6219bba5191b7a574bd79c2.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tänään ehdin vihdoinkin talliin hikoilemaan. Kaikki muu paitsi runko olisi nyt epoksin peitossa... ja just nyt kuvaa katsoessani muistin, että tankin työkaluluukku jäi sitten maalamatta. Seuraavaksi runko kiinni moottoripukkiin jotta saa pyöriteltyä epoksin joka koloseen pohjiksi.

 

 

IMG_0081.thumb.jpg.7a487692d2ea37047c067b93d3257f0a.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Emmää raaskinutkaan teurastaa tuota Uralin alkuperäistä varaosa jarrulevyadapteria. Aloin miettimään, että jospa joskus kuitenkin tekisi mieli laittaa levy myös taakse. Joko tähän tai tuohon toiseen pyörään tai siihen kolmanteen mikä odottaa jo rakenteluvuoroaan varastossa 😄

 

Otin kynän kauniiseen käteen, piirsin haluamani adapterin ja teetin kokonaan uuden adapterin. Sattui löytymään harrastajaystävällinen koneistamo ihan lähinurkilta!

 

IMG_0131.thumb.jpeg.bfe29257d19fa816d46e58a35287ca4d.jpeg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

On tää hidasta, miten musta tuntuu ettei minkään autoprojektinkaan kanssa ole mennyt pohjien hieromisessa aikaa näin paljon. Väliväriksi vedetty epoksi paljasti vielä muutamia fiksattavia kohteita. Tätä kirjoitellessa tankin ja lampunkuupan päälle on laskettu filleri ja lauantaina vois päästä harrastamaan vesihiontaa niiden osalta.

 

IMG_0195.thumb.jpg.bdbfa34106bfb286db8387e9a7e4b87c.jpg

 

Etualalla näkyvä tankin työkaluluukku meinasi hieman kivistää. Tajusin loppumetreillä, ettei tankin mukana tullut luukku sopinutkaan paikoilleen. En sitten ollut testannut sitä paikoilleen kertaakaan. Onneksi varastossa oli useampia luukkuja mistä lopulta yksi mahtui ja istui kohtuu nätisti paikoilleen. Samalla tuli opittua, että itäpyörien pisaratankin luukkua on ainakin kolmea eri mallia ja myös koot heittelee valmistuspäivän ja mestarin senhetkisen olotilan mukaisesti. Kahta samanlaista ei ole olemassakaan 😄

  • Like 1
Link to comment

Kyllä kai se puolikiiiltävä pitäis olla...mun mielipiteenä. Nykyisin automaalit on niin hyviä että ei taida  olla sen puolen ongelmia...jotkut sanoo että raskaankaluston värit olis vielä kestävämpiä/halvempia?..mutta ei ole kokemusta siitä. Ennen käytettiin (ja itse käytän vieläkin värisevissä osissa kuten lokasuoja tms.) mukana 10..15% pehmikettä. joka estää lohkeamia ja halkeamia .

Link to comment

Joo, automaaleilla on tarkoitus mennä ja oikea maalari maalaa. Tuota vain arvoin, että mahtaakohan mustasta olla useampia värikoodeja vai riittääkö että sanoo "tahdon puolikiiltävän mustan" 😄

 

Bussin alustassa on Temadur kestänyt hienosti jo monta kesää, sillä kait "raskastakin" kalustoa maalaavat. Mutta nyt pitäisi saada kerrasta siistiä jälkeä, niin ei itse kehtaa alkaa ruiskuttelemaan.

Link to comment

Kyllä mä luulen että riittää kun sovitte kiillon määrän...se on hyvä ottaa talteen se suhde kuinka paljon mattapastaa väriin sekoitetaan, niin on mahdollisuus saada suht samaa sävyä uudelleenkin. Pienissä pinta-aloissa ei niinkään ongelma mutta isommissa pinnoissa jo vaikuttaa .. hyvä esimerkki on sekoittaa "valmiiksi" puolikiiltävää purkkiin ja maalaa siitä sitten osamaksulla silloin tällöin...no se mattapasta toimii hyvin juuri kun se sekoitetaan ja ruiskutetaan, mutta  ei kun seos vanhenee....

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jarrulevyjä valmistava firma ilmoitti tekevänsä kyllä levyt mutta vain valmiista dwg/dxf kuvista joten ei auttanut kuin opetella piirtämään CAD:llä. FreeCAD koneelle, pari päivää ihmettelyä ja navan adapterien mittailua. Tulipahan opeteltua tämäkin. Hyvä hyvä, taputin itseäni olkapäälle. Pikkuisen jännitti mitä sieltä leikkaamosta tulee pihalle, kun kuvia eivät mitenkään kommentoineet. Tänään sain levyt käsiini ja ne olivat just eikä melkein!

 

Gammasäteily synnytti Hulkin joten säteilyvaaran varoitusmerkkiä mukaillen piirtelin tällaiset 😉

 

IMG_0297.thumb.jpg.8b52742a3afa0662bc5d180b4ccb8d13.jpg

  • Like 9
Link to comment

Nonni, sitten kohdattiin hieman haasteita. Nyt kun kaikki palaset oli kasassa, niin ilokseni totesin että jarrusatulat ottavat pinnoihin kiinni. Taisi sittenkin olla liian leveät nämä GSX-R:n satulat tuolta vanteiden puolelta. Levyjä jos siirtäisi 7-8mm navasta ulospäin niin sitten satulat mahtuisivat, kun tekisi muutamia muitakin modifikaatioita. Täytyy ottaa aikalisä, hankkia lisää tietoa ja vertailla vielä muutamia eri satuloita. Olis pitänyt ostaa jemmaan ne keväällä ne CB750:sen satulatkin kun sellaiset oli tyrkyllä 😞

 

IMG_0298.thumb.jpeg.bf13bc13c73570e19d5180f9d4de0b0f.jpeg

Link to comment

Satulaongelma ratkesikin yllättävän nopeasti. Samalla kaverilla keneltä ostin edelliset satulat oli vieläkin hyllyssä nämä Brembot mitä jo vuosi sitten tuumailin mutta päädyin kuitenkin GSX-R:n satuloihin. Eilen lähtivät postiin ja tänään odottelivat töistä tullessa automaatissa. Nämähän sopivat kuin nenä päähän! 

 

IMG_0315.thumb.jpg.b83d52acd8288b7b0dfd28e97b766d8f.jpg

 

Purkuun ja puhallus perään. Jos nuo viikonlopun aikana ehtisi suojailla, niin voisi maanantaina kiikuttaa pulveroitavaksi. Purkaessa vaurioitui yksi mäntä, kele, mutta näihin löytyy onneksi osia lähes joka putkasta. 

 

IMG_0316.thumb.jpeg.7e2d221bcf56de3d31e92652c2acabef.jpeg

 

Etuakselin ja keulaputken kanssa ilmeni myös haasteita. Joko keulaputki on joskus edellisessä elämässään saanut iskun tai sitten tätä ei ole koskaan mihinkään akseliin edes soviteltu. Pyöreä akseli ei aavistuksen soikeaan reikään mene tätä syvemmälle 😕

 

IMG_0307.thumb.jpg.46ef288d5076a72d7b27fcd60907110c.jpg

 

Luottokoneistamollakaan ei ollut vääränkätisiä kierretappeja joten jouduin eBay kaupoille. Briteistä löytyi kohtuu hintainen vasenkätinen tappi. Toivotaan että tästä selvitään pelkällä kierteiden "putsauksella".

  • Like 2
Link to comment

Elämäni ensimmäinen poskikumien asennus. Lämpö kuulemma auttaa joten ensin kumien keitto kattilassa ja sitten kuumat kumit pyörähti melkein itsestään paikoilleen. Alkuun meinasin askarrella omat kumit teksteillä mutta nämä rivoitetut orggis kumit oli kuitenkin ihan jees. Sama rivoitus toistuu venakopissakin. Työkaluluukun reunaan kietaisin kromilistaa.

 

IMG_0345.thumb.jpg.5cf7f9bca6c7a571d8564289a4a92a18.jpg

 

IMG_0344.thumb.jpg.6659473414c294eb7e349e627f69ea0f.jpg

 

Työkaluluukulle hommasin Ukrainalaisen "bolt-on-osan". Muuten hyvä mutta kierreosuus on reilu 10mm liian lyhyt, eikä tämä yltänyt mulla missään tankki/luukku yhdistelmässä tankissa oleviin kierteisiin saakka. Vaikka olis yltänytkin, niin kierteet oli valmiiksi paskottu joten ei tuota olisi missään saanut pysymään kiinni. Sit piti vähän askarrella ja jatkaa kierteitä. Kuuluuhan se sanontakin että pitkä on pilalla, lyhyttä voi aina jatkaa 😄

 

IMG_0341.thumb.jpg.a0596b4fd03034d7521efba83494bd77.jpg

 

Tuohon voi repiä kulkuset sitten kun äkkijarrutuksessa liukuu jalat levällään tankkia pitkin 😄

 

IMG_0346.thumb.jpg.6e28279a80235319653f8945ceed42e4.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Keulaputkien tsekkaus ja välttävien kromi osien tilalle kaivelin lähes priimaa miljoonalaatikosta. Nyt käyn vielä sisäistä kamppailua, olisiko uudet helat paremmat kuin paikoillaan olevat. Ei nää huonot nytkään ole mutta voisko olla paremmat ?!? Pitää varmaan työntyä johonkin mittaamaan uustuotanto helojen mitat ennenkuin niputan keulan kasaan. Tosin eipä tässä hätä ole, kun omassa hyllyssä olleet tiivisteet eivät näihin passanneet mitenkään päin.

 

IMG_0409.thumb.jpeg.9c500ddd9f6384b0312514d04949ed26.jpeg

Link to comment

Noita heloja on tietysti useampaa mallia , vaikka sitä ei ostaessa tiedäkkään..joissain malleissa on ollut tiukempi hela (tai susi tavaraa myynnissä), ja mun tuurilla saan aina jonkun helan joka ei mee edes paikoilleen. Noita liukuheloja on ollut tuninki osina myös POM: sta valmistettuja, ja olen niitä joskus POM:sta itsekin sorvaillut. Pintakovuus on soolokäytössä tuon keulan akilleen kantapää (herkkä pompottaa pienissä nopeuksissa)..ja siksi on parempi löytää varmasti hyvin liukuvat(suorat) liukuputket ja herkät helat. Myös tiiviste rakenteita on erilaisia, ja joitakin ei saa kiristää tiukasti kiinni koska taas keulan herkkyys kärsii. Ehkä uudemman Uralin stefa mallinen poksimutteri on kumminkin herkin...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vaikka kuinka etukäteen mukamas sovittelin, niin piti sitä vain vinku kaivaa esiin että sain perän swingiin takaisin kiinni... Normal katastrof, mikään ei sovi paikalleen 😄

 

DSC_2159.thumb.jpg.6b71c6653bc693ce79c718ea55105ddd.jpg

 

Aika smooth tästä tuli, hitsaukset sain kohtuu hyvin piilotettua.

 

DSC_2173.thumb.jpg.922e9858994c4ab125a376620d9f68a5.jpg

 

DSC_2194.thumb.jpg.f6ba909fb6cfd44160f16ac513d86905.jpg

 

Nyt kun saisi vielä koneen kammettua paikoilleen ilman kolhuja....

Edited by KimmoH
  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jokaisen projektin nysväysvaihe, varovasti yritetään hinkata osia paikoilleen. Onneksi tässä on vielä muutama kuukausi jäljellä ennen dead linea....

 

Ukraina-kumi istuu paikoilleen helposti, kun ne ensin keittää kattilassa ja sitten sylkeä liukkariksi.

 

DSC_2234.thumb.jpg.d86db1cf55226ee7df19c6bd6b0caf42.jpg

 

Note to self, vaihteet eteenpäin ei loksahtele paikoilleen jos on pakki päällä 😄 Melkein jo aloin purkamaan vaihtestoa pois, kunnes tajusin, että mullahan on pakki päällä....

 

DSC_2232.thumb.jpg.26e5b6755458af063760fd7cea0414ed.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Startti istui paikoilleen, sopivat pultit on vielä jossain matkalla kotitalliin...

 

DSC_2235.thumb.jpg.916ff2fda982906cbe1e6dc8e4d3b62e.jpg

 

ja toivottavasti tuo startti toimii. Koneessa on meinaan sen verran ruttua ettei sitä tällä elopainolla poljeta käyntiin 😄 Veivi saa toimia toistaiseksi vain rekvisiittana. Ehkä tämäkin on lopulta tekniikkalaji. Niin tuon edellisenkin pyörän kanssa kävi ja nyt se käynnistyy melkein pelkällä vilkaisulla polkimeen...

 

DSC_2236.thumb.jpg.e52b204c34299f8c01513a0323a3088b.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...