Urbantoy Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 (edited) Niinkuin DWL_Puavo mainitsi toisessa topikissa että aika heikkoja nuo vetarin kumit on, omatkin olleet paskana jo viimekesänä, mutta ei tarvinnut vaihtaa ku skippasin katsastuksen rekisterinumeron perusteella tälle kesälle.. Mutta mistä löytys kestäviä eikä tarvis niiedn kanssa kahden vuoden välein jumpata.. saatanan ärsyttävää että tuommosta paskaa yleensä myydään. Nyt haluais vaihtaa kunnolliset, vaikka taitaa se olla märkä uni.. Onneks nään muitakin märkiä unia enkä vain vetarinkumeja Edited April 29, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
portu Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Hmm. Oisko tölkin sopivat? Tölkkifoorumilla on painittu samoilla ongelmilla. Jos sopii niin eikun hakee tölkin vetareita jostain ja saa hyviä orkkis käytettyjä, ne on todettu parhaiks. Motonetissakin on jonkun toisen merkin alla sopivia ilmeisesti ja kestävämpii. Quote Link to comment
Jiibee Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Samathan ne on Pallossa ja 2WD Tölkissä. Jos ei hyviä käytettyjä löydy niin Löbron tuotteisiin sijoittaisin roposeni. Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 29, 2018 Author Share Posted April 29, 2018 (edited) 14 minutes ago, Jiibee said: Samathan ne on Pallossa ja 2WD Tölkissä. Jos ei hyviä käytettyjä löydy niin Löbron tuotteisiin sijoittaisin roposeni. Siis early bay ja 2wd tölkissä menee samat?? Mistähän Lörot löytys, vai marssinko varaosaputkaan että tahtoo löbrot Edited April 29, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
ARTO Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Hyvällä tuurilla paikallisestä mätänetistä löytyypi hyvälaatuiset kun varaosatiskilla muistuttaa laatuvaatimuksista ja pyytää useamman valmistajan paketin ottamaan hyllystä näytille... Quote Link to comment
mikan Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Muistan, kun aikoinaan japanin ihmeeseen sai olla joka kesä vaihtamassa vetarien kumeja. Nykyisessä etuvetokäyttiksessä on vetarin kumit kestänyt hyvin 440 tkm. Takatuuppari volkkarissa pitäis tuon perusteella hyvälaatuinen kumi kestää miljoona km. Samaa mieltä Urbantoyn kanssa, että tuollaisia paskoja ei saa myydä. t. Mika Quote Link to comment
tolvana Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Tarkastakaa samalla ne bensaletkut, perusmotonetgates kestää max vuoden Quote Link to comment
Tanhis Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Itsellä meni käyttiksessä vetarinkumi paskaksi alle vuodessa, orkkis kesti sen 300tkm eli ihan hirveetä kuraa tosiaan myydään nykyään. Tilalle tulikin sitten muovinen katsotaan miten se mahtaa siellä toimia. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Vetarin suojakumien vaihto ei onneksi ollut miulle kummoinenkaan homma kun auto oli jo nosturilla. Pyörä pois, puol metriä jatkoa pulttipyssyyn ja vetari irti. Tallilta löytyi kolme suojakumia josta valitsin uuden Löbron ja käytetyn merkittömän joka ei ollut halkeillut. Toinen uusista vaikutti turhan muoviselta. Sinänsä ihan tosiaan nopea homma kun muistaa vähän katsoa ettei asentaessa nivel nuljahda sellaiseen asentoon että kuulat tippuu pitkin tallia, sitten siinä meneekin kauemmin. Melkein yhtä suuri homma on yrittää olla rasvaamatta koko tallia, naamaa, persettä ja työkaluja sillä hemmetin lankilla. Eilen syynäsin just nuo bensaletkutkin läpi, oli Motonetin Gates "multi fuel" ja joku pätkä vielä etanolillekin tarkoitettua letkua. Taivuttelin ja nujuutin mutta kerrankin kaikki olivat täysin ehjät! Ja ovat jo nekin nyt 2v vanhat, osa pätkistä ehkä jopa 3. Lahen Classiccia varten tarttee enää asentaa varuilta Blazecut ja kytkeä joku akku hupiakuksi että mankka muistaa kanavat. Jaa ja jos nyt sitten kytkisi subikan vahvistimelle herätteen kun jotain reissua varten sen vaan nopeasti haarotin normivirrasta ja sehän viekin yllättävän paljon virtaa vaikkei soisikaan. 1 Quote Link to comment
Maasturi Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Keiteleen Koneesta T2 vetoakselin suojakumit. Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 (edited) Minkämerkkiset vai onko samaa paskaa ku muuallakin? Eikö kannatas ihan myyntimiehen mainita jos on parempaa ku muualla.. Just tässä topikissa puhuttu että joka paikasta löytyy samaa paskaa helposti.. Etsitään niitä PAREMPIA Edited April 30, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
ARTO Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Ja hinta... Laatua tuskin saa kysymälläkään selville.... Ja keskustelu keulikoon,hihii Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 Kyllä se yleensä kulkee laatu ja hinta käsikädessä ja sen huomaa kyllä että nyt tuli paskaa ku kädessä pitää.. Sen huomaa heti.. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Asiaa sivuten. Mitä jos haluaa alkuperäisten suojakumien kestävän mahdollisimman pitkään. Auttaako niiden silikoonilla tai muulla mömmöllä voitelu, mieluiten paikallaan ollessaan ? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Googlailin asiaa ja ei löytynyt evidenssiä sille että kumiosien ulkoinen käsittely auttaisi niiden kestossa. Sen sijaan törmäsin DuPontin(tm) matskuun Hytrel(r) jota kovasti kehutaan. http://www.dupont.co.uk/industries/automotive/chassis/case-studies/hytrel-25-years.html Sitä vähän googlailemalla, ilmeisesti ainakin Febi/Bilstein -suojakumit pitäs olla tätä Hytreliä. En mene ihan vannomaan minkä merkin suojakumit miulta oli vasta hajonnut, mutta pari vuotta ne kestivät eivätkä olleet halvimmat silloinkaan. Ensimmäisillä halvimmilla en ennättänyt edes ajaa, vaan ne piti vaihtaa jo ennen rekisteröintikatsastusta vajaa vuosi asentamisen jälkeen. Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 Pauvo, mitä noita valmistajia vetarikumeille on, febi (eikö ebikin myyty jonnekin vai olenko ymmärtänyt väärin), Löbro,Bilstein, kiinan paskaa.. Mutta muita.. En ole kerennyt vielä käydä kivijalasta kysymästä mitä niillä on hyllyssä tai tilaamalla.. Mitkä on siis hyvät? Hyvät nyt pitäs löytää Quote Link to comment
KimmoH Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Mulla loppu suojakumien syönti kun tein notchit runkopalkkeihin :D Vitsi vitsi... Nyt on toista vuotta ollut nämä kumit http://aircooled.fi/tuote/864/vetoakselin-suojakumi-irs-t24-68 Just viikko sitten alla makoilin ja edelleen vaikutti hyviltä, ehjät ja kimmoisat. Quote Link to comment
Jiibee Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 (edited) No miten olisi Original Teile - kumit..? Tuolta löytyy tarkempaa tietoa. Osanumero 251 598 201, kotimaan marmoritiskin hinnaksi ilmoitetaan 37,40€ kpl. Quote Siis early bay ja 2wd tölkissä menee samat?? Mistähän Lörot löytys, vai marssinko varaosaputkaan että tahtoo löbrot Joo. Meikä osti kierroksen GKN / Löbro niveliä ja kumeja Tölökkiin lähimmältä AD:lta kun olivat siellä sillä hetkellä edullisimmat. Käyttiksessä olen suosinut Motonetin SKF-vetoniveliä: Takuu 2 vuotta > kun kumi hajoaa, vien koko paketin takaisin ja otan uuden takuuseen. Eipähän tarvitse lutrata niveltä puhtaaksi > rasvat vaan sisään ja paikoilleen. Toinen pari on jo menossa. Nivelissä ei siis ole ollut mitään vikaa mutta kumit hajoaa. :) Edited May 2, 2018 by Jiibee Quote Link to comment
Maasturi Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 On 1. toukokuuta 2018 at 1:08 AM, Urbantoy said: Minkämerkkiset vai onko samaa paskaa ku muuallakin? Eikö kannatas ihan myyntimiehen mainita jos on parempaa ku muualla.. Just tässä topikissa puhuttu että joka paikasta löytyy samaa paskaa helposti.. Etsitään niitä PAREMPIA Pete Urbantoy voi ensin kertoa minkä merkkiset eivät ole kestäneet hänen autossaan ? Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 En niistä ole tietoa, tuli uusien vetareiden mukana, veikkaan kiinan paskaa.. mutta kiitos jiibeen tämä asia selvis, rahalla saa alkuperäiset ku osas kysyä.. Quote Link to comment
Maasturi Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Tämä palsta ei ole veikkaustoimisto missä veikataan, jos alkaa haukkumaan jotakin varaosaa niin pitäisi olla tarkempi selvitys asiasta. Mistäs ne täydelliset vetoakselit ( vai oliko kyseessä vetonivelet ) olivat lähtöisin ? Normaalisti suojakumista löytyy joitakin valmistajan merkintöjä. Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 No niitähän on hyvä nyt kaivella kurasista suojakumeista, eikä paketit ole tallessa ja ei kyllä käynyt edes mielessä että semmosta kuraa kumit on ku paikalleen panin.. lue JiiBeenkomentti, sehän sanoo et Löbrokaan i kestä ku kaks vuotta, vetonivelet on ihan kunnossa.. Veikkaan että ihan samaan kuraa nuo koko vetarit mitä muualla myydään, myös sulla.. Ei niitä monta tekijään löydy tältä pallolta. Nivel on varmaan ok, mutta hintaa painettu alas ku saatu halvatkumit.. Kyllä tuo sun pitäs tietää ku niitä kauppaat.. Quote Link to comment
Jiibee Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Tarkennan vielä edellistä postaustani: Kestotestin kohde: etuvetoinen välimallin Passatti, vetonivelet, ulommat Toinen alkuperäinen vetarin kumi rikki > vaihdan molemmat ulommat nivelet SKF:n niveliin / vetarin kumeihin. 6700 km jälkeen oikea vetarin kumi on särki. Antautunut todennäköisesti 2015 tammikuun kovien pakkasten takia. Vaihdan nivelen takuuseen, jätän SKF:n kumin hyllyyn ja kasaan Löbron kumilla. 9700 km myöhemmin vasen vetarin kumi on rikki. Vaihdan nivelen takuuseen, jätän SKF:n kumin hyllyyn ja kasaan Löbron kumilla. 41000 km / 1,5 vuotta myöhemmin vasen Löbron kumi antautuu (revennyt haitarin juuresta) . Puhdistan nivelen ja asennan takaisin hyllystä otetulla SKF:n kumilla... Tämän jälkeen on ajettu 20 000 km lisää ja toistaiseksi ovat vielä ehjät. Sisäpään nivelissä on edelleen 450 000 km pyörineet alkuperäiset vuodelta '95. Kestotesti jatkuu... 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 Kiitos Jiibee tarkennuksesta.. ei ne kilsat varmaan mulla vaikuta vaan yksinkertaisesti aika Suomen oloissa.. Oisko 15tuhatta tullut kolmeen kesään, ja molemmat vetarit aamen molemmista päistä, ihan "pykineet" niinkuin paskalle kumille käy.. No nyt hommataan alkuperäiset ja kokeillaan, aika sitkee oot ku jaksat sen vaihtoruljanssin, ku se on vielä niin vittumaista sen möhnän takia Quote Link to comment
Jiibee Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 (edited) Noin kävi sille Löbro:lle. Ei ollut pykinyt, oli vain mennyt poikki. Kestäisikö taka-akselilla paremmin kun ei tarvitse kääntyä niin paljon..? Quote No nyt hommataan alkuperäiset ja kokeillaan Marmoritiskiltä haetulla alkuperäis-varaosallahan on kahden vuoden takuu. En sitten tiedä koskeeko se vetoakselin kumeja..? Kannattaa pitää kuitti tallessa. Edited May 3, 2018 by Jiibee 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 3, 2018 Author Share Posted May 3, 2018 (edited) Ei pysty täältä periferiasta suoraa ajamalla, silloin ei päästä mihinkään.. Edited May 3, 2018 by Urbantoy typo taas Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 On 5/2/2018 at 4:47 PM, KimmoH said: Mulla loppu suojakumien syönti kun tein notchit runkopalkkeihin :D Vitsi vitsi... Nyt on toista vuotta ollut nämä kumit http://aircooled.fi/tuote/864/vetoakselin-suojakumi-irs-t24-68 Just viikko sitten alla makoilin ja edelleen vaikutti hyviltä, ehjät ja kimmoisat. Perutaampa hieman. Kesä meni ja tuossa viime viikolla makoilin auton alla, totesin että kumit näyttivät nyt siltä että menevät viimeistään ens kesänä vaihtoon. Jokaisessa kumissa kapoisemmassa päässä oli selvää pintamurtumaa havaittavissa :( Eli kolme kesää näillä nyt ajoi, riskillä ehkä vielä ens kesän. Quote Link to comment
son`der buzz Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 Joko arvon raati on päättänyt mistä saa ne parhaimmat nivelten kumit? Kaksi kesää rullattu abaut-2500km ja valmiit. Valmistajaa ei tiedossa. Febin kumit toimineet kuplassa. Entä palliksen nivelessä? Kokemuksia? Quote Link to comment
portu Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 Minulla on kasa tölkin vetareita, joista otan kumit tarvittaessa. Taitaa olla parhaimpia noi vanhat. Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 27, 2019 Author Share Posted June 27, 2019 Minä meinaan kokeilla seuraavaks GKN Löbron valmistamia vetarin suojakumeja.. Quote Link to comment
Simon Templar Posted June 28, 2019 Share Posted June 28, 2019 Ainakaan SKF:t ei kestä. Just huomasin että kaikki neljä on paskana. Kesti 1000km ajoa. Sopivasti takuukin jo loppunut. Quote Link to comment
son`der buzz Posted June 28, 2019 Share Posted June 28, 2019 Tilasin Febin kumit. Myyjä ainakin opasti niiden olevan parhaat. Palaan aiheeseen kunhan saadaan kilometrejä kumeille. Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 28, 2019 Author Share Posted June 28, 2019 31 minutes ago, son`der buzz said: Tilasin Febin kumit. Myyjä ainakin opasti niiden olevan parhaat. Palaan aiheeseen kunhan saadaan kilometrejä kumeille. Mistä tulevat.. Quote Link to comment
son`der buzz Posted June 28, 2019 Share Posted June 28, 2019 Paruzzi tuotenumero: 21479 Quote Link to comment
Jiibee Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 (edited) Vaihdoin Quote Puhdistan nivelen ja asennan takaisin hyllystä otetulla SKF:n kumilla... Tämän jälkeen on ajettu 20 000 km lisää ja toistaiseksi ovat vielä ehjät. Sisäpään nivelissä on edelleen 450 000 km pyörineet alkuperäiset vuodelta '95. Kestotesti jatkuu... Vaihdoin muuten jälleen toukokuun alussa tuon kestotesti-käyttiksen vasemman vetonivelen: :) Kumi rikki samasta kohtaa kuin aikaisemminkin, ei ollut vielä ehtinyt mennä poikki. Tällä kertaa SKF kesti yhteensä n. 40 000 km jokapäiväistä käyttöä. Matka jatkuu jälleen uudella SKF:n tuotteella... :) Edited June 29, 2019 by Jiibee Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 On 4/30/2018 at 9:21 AM, DWL_Puavo said: Tallilta löytyi kolme suojakumia josta valitsin uuden Löbron ja käytetyn merkittömän joka ei ollut halkeillut. Toinen uusista vaikutti turhan muoviselta. No rikkihän ne oli näin vuoden jälkeen, yks jo ratkennut ja yks pykinyt, mutta en katsonut onko näissä leimoja enkä merkannut kumpi oli kumpi. Ajokilsoja ehkä max 2000 ja veikkaan että oli mennyt rikki jo viime kesänä mutta vasta leimalla huomasin ja olin ihan vaan välittämättä koko asiasta toistaiseksi. Sisempien nivelten kumit vielä ehjät ja halkeilemattomat! Taidan vaihtaa vara-vetarista vanhat kumit loppukesäksi. Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 29, 2019 Author Share Posted June 29, 2019 On tämäkin pikkujuttu, yksistä vetarin suojakumista on kyse ja täyttä paskaa näyttää kaikki olevan.. On se vaan häänöä eli kalenteriin näköjään vuosittainen vetarinsuojakumivaihto allokoida, vittu Quote Link to comment
Tanhis Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Tää on tätä nykymaailmaa. Eiköhän joku asetus ole määritellyt jossain että ainetta x ja y ei saa enää käyttää. Sitten kun nämä aineet x ja y on kuminkestävyyden osalta oleellisia aineita niin on joudutty keksimään joku korvaava melkein yhtähyvä aine ja tässä lopputulos. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 On 9/17/2018 at 10:16 AM, KimmoH said: Perutaampa hieman. Kesä meni ja tuossa viime viikolla makoilin auton alla, totesin että kumit näyttivät nyt siltä että menevät viimeistään ens kesänä vaihtoon. Jokaisessa kumissa kapoisemmassa päässä oli selvää pintamurtumaa havaittavissa 😞 Eli kolme kesää näillä nyt ajoi, riskillä ehkä vielä ens kesän. Meni se tämäkin kesä näillä kumeilla eli neljä kesää nyt vedetty samoilla kumeilla. Kapoisessa päässä edelleen murtuman alut mutta ei vieläkään puhki. Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 15, 2019 Author Share Posted September 15, 2019 Kimmo, minkä tekeleet nää nyt sitten? Tuot kuparihinkkiväriä mustan kumin kaa o muillakin, vai onko joku bulkkituote että lucky you jos kestää Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.