Jump to content

Volkkariaiheiset linkit


Guest zrx

Recommended Posts

On muuten todella ärsyttävät sivut. Vaihtaa väkisin suomenkieliset sivut päälle, ilman että voisi tuota mitenkään ohittaa. Ja nuo suomenkieliset sivut on todella sekavat, ei voi esim. mallikohtaisesti hakea mitään. Voi toki olla että on mun puhelimesta kiinni...

Link to comment
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Tässä volkkariaiheinen linkki 👍

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja katsastuslainsäädännön uudistamisen II vaihetta koskevaan hankkeeseen (LVM008:00/2017) liittyvästä asetusluonnoksesta, jolla määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta vapautettaisiin O2-luokan perävaunut ja muut kuin luvanvaraisessa käytössä olevat yli 40-vuotiaat ajoneuvot. Asetus ehdotetaan tulevaksi voimaan 20.5.2019 ja sillä korvattaisiin voimassa oleva liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annettu valtioneuvoston asetus (1245/2002).

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=ac279c89-5573-4b5c-8166-b3be199fa96e

Link to comment
52 minutes ago, Etelän Hetelmä said:

Tuosta viimeisestä tulee sellainen olo, että 'liian hyvää ollakseen totta'...

 

Just näin. Veikkaan että tämä johtaa tienvarsikatsastuksiin eli valvonnan siirtymistä enenevässä määrin liikenteessä olevien ajoneuvojen valvontaan kerran vuodessa tapahtuvan katsastuksen sijaan. Ja siellä tienvarressa ei sitten olekaan se tuttu katsastusmies joka on katsonut sormien läpi valojen korkeuden ja rekisteriotteeseen merkattua moottoria suuremman vaihtoehdon...

Link to comment

Eihän tuossa nyt mitään järkeä ole muutenkaan. Katsastuksen tarkoitushan ei ole ihmisten kiusaaminen, vaan kaiken maailman pommien pitäminen pois liikenteestä. Jokin "kevennetty" katsastus voisi olla ehkä järkevämpi +40v. autoille.

Link to comment
12 minutes ago, APO said:

Eihän tuossa nyt mitään järkeä ole muutenkaan. Katsastuksen tarkoitushan ei ole ihmisten kiusaaminen, vaan kaiken maailman pommien pitäminen pois liikenteestä. Jokin "kevennetty" katsastus voisi olla ehkä järkevämpi +40v. autoille.

 

Ei se kevennetty katsastus auta mitään kun auto vedetään tonttiin tai vaihdetaan ne itse levitetyt peltivanteet alle heti katsastuksen jälkeen. Poliisi ei ehdi valvoa ja nyt halutaan autot jatkuvan valvonnan piiriin jolloin niiden pitäisi olla kunnossa muutenkin kuin kerran vuodessa katsastushetkellä. Tämähän on loistava tapa markkinoida asia harrastajille kun kaikki hihkuu innosta että katsastus poistuu, kunnes totuus selviää... Sama koskee jarrullisia perävaunuja kun ne ruvetaan valvomaan tien päällä niin samalla saadaan näppärästi valvonnan piiriin myös jarruttomat kärryt...

Link to comment
19 minutes ago, metake said:

 

Ei se kevennetty katsastus auta mitään kun auto vedetään tonttiin tai vaihdetaan ne itse levitetyt peltivanteet alle heti katsastuksen jälkeen. Poliisi ei ehdi valvoa ja nyt halutaan autot jatkuvan valvonnan piiriin jolloin niiden pitäisi olla kunnossa muutenkin kuin kerran vuodessa katsastushetkellä. Tämähän on loistava tapa markkinoida asia harrastajille kun kaikki hihkuu innosta että katsastus poistuu, kunnes totuus selviää... Sama koskee jarrullisia perävaunuja kun ne ruvetaan valvomaan tien päällä niin samalla saadaan näppärästi valvonnan piiriin myös jarruttomat kärryt...

 

Mä oon samaa mieltä Metskun kanssa.. Yks kunnon katsastus per vuosi (miks ei vaikka joka toinen vuosi, sekin käy) mutta nää tienpäällä tehtävät tarkastukset on yhtä shaipaa ihan varmasti.. Joku mustikka koppalakissa ei tajua mitään jos sille sopivasti vastaa niihan varmasti vetäsee herneen noukkaan.. Montako tarkastusta voi vuoden aikana tehdä, ei mulle auvennu tosta luonnoksesta.. enkä mä kyllä ymmärrä tota kapulakieltä ollenkaan, kierojen savolaistenkin kieli helpommin tulkattavaa ja silloin on ite oikeassa ku sen joutuu tulkkaan aivosoluille

Link to comment

Sitä minä tässä ajankin takaa, että jonkinlainen katsastus täytyy olla, olkoon sitten kevennetty jos helpotuksia halutaan. Vanteet ja tontitukset on aika lailla ainoita asioita joita voi tien päällä tarkistaa. Alustan osien, jarruja ym osien kuntoa ei paljon katsella. Puhumattakaan että resursseja tuohon hommaan ei tuu koskaan olemaan.

Edited by APO
Link to comment
27 minutes ago, APO said:

Sitä minä tässä ajankin takaa, että jonkinlainen katsastus täytyy olla, olkoon sitten kevennetty jos helpotuksia halutaan. Vanteet ja tontitukset on aika lailla ainoita asioita joita voi tien päällä tarkistaa. Alustan osien, jarruja ym osien kuntoa ei paljon katsella. Puhumattakaan että resursseja tuohon hommaan ei tuu koskaan olemaan.

 

Nykyisillakin tienvarsikatsastuslaitteilla saadaan testattua jarrut (liikuteltava jarrudyno) ja nostettua auto ylös ja testattua alustan osien kunto (liikuteltava nosturi), sekä testattua nopeasti mm. maavara. Saati sitten kun tätä ruvetaan tekemään työkseen ja rakennetaan ihan sitä varten vielä kattavammat laitteistot. Ja resurssiongelma on jo ratkaistu sillä että tätä työtä rupeaa tekemään yksityiset katsastusasemat joille tämä on bisnestä ja käytännössä rajattomat resurssit...

Link to comment
2 minutes ago, metake said:

 

Nykyisillakin tienvarsikatsastuslaitteilla saadaan testattua jarrut (liikuteltava jarrudyno) ja nostettua auto ylös ja testattua alustan osien kunto (liikuteltava nosturi), sekä testattua nopeasti mm. maavara. Saati sitten kun tätä ruvetaan tekemään työkseen ja rakennetaan ihan sitä varten vielä kattavammat laitteistot. Ja resurssiongelma on jo ratkaistu sillä että tätä työtä rupeaa tekemään yksityiset katsastusasemat joille tämä on bisnestä ja käytännössä rajattomat resurssit...

 

Eli se tuo 'liian hyvää ollakseen totta' onkin kohta yhtä helevettiä harrastajalle ku tien päällä voi tulla pahimmassa tapauksessa useampi "katsastus", varsinkin jos yksityiset saa ruveta suhraan huolella tuon tienvarsikatsastuksen kanssa.. Ja rahastus tulee varmasti toimimaan huolella, tuskin ne tarkastaa ilmaseksi

 

Taas hyvin toimiva systeemi muuttuu päin persusta.. vrt taxiuudistus

Edited by Urbantoy
Link to comment
8 minutes ago, metake said:

 Ja resurssiongelma on jo ratkaistu sillä että tätä työtä rupeaa tekemään yksityiset katsastusasemat joille tämä on bisnestä ja käytännössä rajattomat resurssit...

Jos tosiaan ajetaan tätä takaa, niin sittenhän tuossa ei tietenkään ole mitään ongelmaa.

 

Mutta on kyllä tosiaan kertakaikkisen paska idea.

Link to comment
21 minutes ago, APO said:

Mutta on kyllä tosiaan kertakaikkisen paska idea.

 

Jep, paluu 80-luvulle jolloin ei uskaltanut ajella edes ilman roiskeläppiä...

 

Harrastajat tän on itse ajaneet tähän tilanteeseen, valitettavasti. Kyllähän trafi seuraa aikaansa ja lukee juuri tällaisia foorumeita eikä tarvitse kuin katsoa liikenteessä olevia harrasteautoja niin melko nopeasti on asiantuntijan pääteltävissä että kaikki autot eivät ihan täytä kaikkia määräyksiä. Katsastuksessa ei saada kaikkia kiinni kun maavara on helppo nostaa korkeammaksi ja tarvittaessa vaihtaa vaikka toinen moottori katsastukseen. Poliisi on voimaton kun resurssit ei riitä mitenkään valvontaan, eikä oikein aina asiantuntemuskaan. Tilanne muuttuu aika oleellisesti jos auto voidaan ihan oikeasti katsastaa ihan koska vaan, niin siinä on paha enää selitellä kun etuhelma raapii maata ja takapyörät on niin vinossa että sisäkulma ainoastaan hiukan tapaa asfalttia, silloin onkin kilpien lähtö ja valvontakatsastukseen määrääminen tosiasia ja sakot päälle, kolme kertaa kesässä tuo niin onkin jo jalkamies... Kyllä tätä varmasti on trafissa mietitty että mitenkä saadaan homma edes jotenkin oikeille urille, ja nyt saadaan samalla näppärästi kaikki ajoneuvot valvonnan piiriin, jarrulliset ja jarruttomat perävaunut, hinattavat laitteet, peräkärryjen kuormat ja sidonnat, moottoripyörät yms...

 

Vieläkö tuntuu hyvältä uudistukselta?

  • Like 2
Link to comment
1 minute ago, metake said:

 

Jep, paluu 80-luvulle jolloin ei uskaltanut ajella edes ilman roiskeläppiä...

 

Harrastajat tän on itse ajaneet tähän tilanteeseen, valitettavasti. Kyllähän trafi seuraa aikaansa ja lukee juuri tällaisia foorumeita eikä tarvitse kuin katsoa liikenteessä olevia harrasteautoja niin melko nopeasti on asiantuntijan pääteltävissä että kaikki autot eivät ihan täytä kaikkia määräyksiä. Katsastuksessa ei saada kaikkia kiinni kun maavara on helppo nostaa korkeammaksi ja tarvittaessa vaihtaa vaikka toinen moottori katsastukseen. Poliisi on voimaton kun resurssit ei riitä mitenkään valvontaan, eikä oikein aina asiantuntemuskaan. Tilanne muuttuu aika oleellisesti jos auto voidaan ihan oikeasti katsastaa ihan koska vaan, niin siinä on paha enää selitellä kun etuhelma raapii maata ja takapyörät on niin vinossa että sisäkulma ainoastaan hiukan tapaa asfalttia, silloin onkin kilpien lähtö ja valvontakatsastukseen määrääminen tosiasia ja sakot päälle, kolme kertaa kesässä tuo niin onkin jo jalkamies... Kyllä tätä varmasti on trafissa mietitty että mitenkä saadaan homma edes jotenkin oikeille urille, ja nyt saadaan samalla näppärästi kaikki ajoneuvot valvonnan piiriin, jarrulliset ja jarruttomat perävaunut, hinattavat laitteet, peräkärryjen kuormat ja sidonnat, moottoripyörät yms...

 

Vieläkö tuntuu hyvältä uudistukselta?

 

Paskalta kuulostaa.. edelleen olen sitä mieltä että miks hyvä sydemi eli se vuosikatsastus uhrataan markkinoille.. Niinkuin Metsku sanoi, ei polliisilla ole resursseja tähän vaan annetaan vastuu ykstyiselle kuorinnalle.. 

 

Ja eihän niitä tienvarsikatsastuksia vui olla useaa per kesäraittilla ajelu? Täältä periferiasta väestölliseen keskitymään on sen verran matkaa että usea stoppi voi tulla helposti, ennen kuin edellisesta leima kunnolla kerennyt kuivaa

Edited by Urbantoy
Link to comment

Kauhukuvat on yks asia ja realismi sit taas toinen. Eli jos nyt mietitte että otetaan tuosta vaikka ohimenevä vt2 ja päätetään raahata sinne katsastusinssi tai kaksi, liikuteltavat jarrudynot ja nosturit ym kalusto jne taukotilat niin missä vaiheessa se yksityinen kiinnostuu tästä? 

 

Siinä kun se tarkastus ei voi edes maksaa samaa kuin oikea katsastus niin ropisee viimeisetkin innot tähän. Ei niitä peräkärryjäkään ehkä ihan satoja mene tunnissa ohi. 

Link to comment
6 minutes ago, GT78 said:

Kauhukuvat on yks asia ja realismi sit taas toinen. Eli jos nyt mietitte että otetaan tuosta vaikka ohimenevä vt2 ja päätetään raahata sinne katsastusinssi tai kaksi, liikuteltavat jarrudynot ja nosturit ym kalusto jne taukotilat niin missä vaiheessa se yksityinen kiinnostuu tästä? 

 

Siinä kun se tarkastus ei voi edes maksaa samaa kuin oikea katsastus niin ropisee viimeisetkin innot tähän. Ei niitä peräkärryjäkään ehkä ihan satoja mene tunnissa ohi. 

 

Kauhukuvahan tuo on.. Kerro jos ymmärrät (lukemalla ton luonnoksen) paremmin miten tossa käy.. Se on varmaan että tuskin parempaan mennään.. 

Link to comment

En sano että olisin mitenkään oikeassa kun en osaa ennustaa tulevaisuutta. Mutta tässä hetkessä uskoisin että tienvarsitarkastuksen on tarkoitus olla sekä a) pelote omistajille pitää romut kunnossa ja b) tyynnyte tai vastaus lainsäätäjille kysymykseen "entä valvonta" jonka katsastusala esittää ensimmäisenä. 

Link to comment
Just now, GT78 said:

En sano että olisin mitenkään oikeassa kun en osaa ennustaa tulevaisuutta. Mutta tässä hetkessä uskoisin että tienvarsitarkastuksen on tarkoitus olla sekä a) pelote omistajille pitää romut kunnossa ja b) tyynnyte tai vastaus lainsäätäjille kysymykseen "entä valvonta" jonka katsastusala esittää ensimmäisenä. 

 

Jos noin menis ois ok mutta tuskin yksityinen katsastusala luopuu ilman märinöitä hyvästä rahastuksesta ja voittojen valuttamisesta ulos suomesta.. se on varmaa..

Ensimmäinen munaus tehtii ku katsastus vapautetiin aikanaan..

Ku lukee listan sieltä keltä komentit haluaa, ekana on katsuriasemat

Link to comment

Noo, totta tuokin. Toki katsurit on hieman shokissa kun katsastusten väliä mentiin juuri harventamaan. Siinä mielessä tämä on heille toinen isku palleaan..yli 40v katsastusmäärät lienee aika pieniä verrattuna tuohon katsastus välin harvennukseen alle 10v ikäisissä?

Link to comment
6 minutes ago, GT78 said:

Noo, totta tuokin. Toki katsurit on hieman shokissa kun katsastusten väliä mentiin juuri harventamaan. Siinä mielessä tämä on heille toinen isku palleaan..yli 40v katsastusmäärät lienee aika pieniä verrattuna tuohon katsastus välin harvennukseen alle 10v ikäisissä?

 

Alle kymppiikäsessä ihan jees varmaan tuo jokatoinen vuos katsastus, ja minusta se kunnon kerta vuoteen sopii meille yli nelikymppisillekin.. Viime kesänä löytyi se surullinen ennen DWL:ään tapahtunut episodi kunnon katsastuksessa ja hyvä että löyty eikä jossain tiettömällä taipaleella jarruletku pohki ku polsin pohjaan menee ja hirvi hytissä.. Sen verta tarkkaan tarkastin kyllä että pidin ihan läphuutojuttuna mutta nosturilla tukivarret eriasennossa ja kulumat paljastu.. hyvä niin, tuskin paljastuu tienpäällystestissä jollain levikkeellä

Edited by Urbantoy
Link to comment

Luin tuon luonnoksen läpi ja siellä kovasti esiteltiin että tienvarsikatsastuksia ei saisi tehdä kuin poliisi tai vastaava.

 

Jos se on lopullisessakin ehdotuksessa mukana niin kelpaa, ellei, niin tästä tehdään raha-automaattia katsastusasemille: Raahataan vehkeet vaikka kuutostien varteen ja "katsastetaan" jokainen joka menee ohi, vapaasti valitulla hinnalla. 50e per auto ja muutama sata autoa päivässä, kyllä rahaa tulee kuin tuutista eikä tarvitse tehdä paljon mitään.

 

Mitään mainintaa siitä että tienvarsikatsastus korvaisi määräaikaisen tai päinvastoin, tuosta esityksestä ei löydy, löytyy vain:.

 

"Valvontakatsastus ei korvaa määräaikaiskatsastusta. Jos valvontakatsastukseen määrätylle
ajoneuvolle suoritetaan määräaikaiskatsastus, ajoneuvon hyväksyminen määräaikaiskatsastuk-
sessa korvaa valvontakatsastuksen"

 

Nykyhallinon tietäen täysin selvää on se, että valvontakatsastuskin tulee maksamaan jotain ja kas kummaa, lakiesitysluonnos ei puhu asiasta yhtään mitään. Eikä varmasti ole vahinko että hinta on jätetty määrittelemättä. Tai edes hinnoitteluperusteet.

 

Käytännössä johtaa tilanteeseen että vuosikatsastuksen hinta maksetaan (teoriassa) kymmeniä kertoja vuodessa. En yhtään ihmettele että katsastusasemat odottavat tätä kieli pitkällä. Mitään rajoituksia sille, että miten usein saman auton saa valvontakatsastaa, ei ole määritelty. Siis vaikka joka päivä, monta kertaa päivässä, ainakin teoriassa.

 

Tällaisella tekstillä on aika selvää että luonnoksessa oleva rajoitus että vain poliisi saa näitä tehdä, häviää viimeistään siinä kohdassa kun tästä tulee hallituksen esitys. Berner kyllä ymmärtää mistä ja miten rahaa otetaan.

Link to comment
12 minutes ago, Kharon said:

Luin tuon luonnoksen läpi ja siellä kovasti esiteltiin että tienvarsikatsastuksia ei saisi tehdä kuin poliisi tai vastaava.

 

Poliisilla ei ole oikeuksia tehdä Suomessa katsastuksia, poliisin ammattitaidon ei katsota olevan siihen riittävä. Poliisi voi tarkastaa ajoneuvon kunnon että se ei ole vaaraksi tieliikenteessä, mutta tienvarsikatsastuksia ei poliisi voi suorittaa. Tienvarsikatsastuksissa toki yleensä on poliisi mukana, koska ainakaan tämän hetkinen lainsäädäntö ei määrää pysähtymään vaikka katsastusmies kuinka tien sivussa huitoisi pysäytyslätkää vaan siihen tarvitaan poliisi, mutta itse katsastuksen suorittaa katsastusmies.

Link to comment
15 minutes ago, Kharon said:

Mitään mainintaa siitä että tienvarsikatsastus korvaisi määräaikaisen tai päinvastoin, tuosta esityksestä ei löydy, löytyy vain:.

 

"Valvontakatsastus ei korvaa määräaikaiskatsastusta. Jos valvontakatsastukseen määrätylle
ajoneuvolle suoritetaan määräaikaiskatsastus, ajoneuvon hyväksyminen määräaikaiskatsastuk-
sessa korvaa valvontakatsastuksen"

 

Nykyhallinon tietäen täysin selvää on se, että valvontakatsastuskin tulee maksamaan jotain ja kas kummaa, lakiesitysluonnos ei puhu asiasta yhtään mitään. Eikä varmasti ole vahinko että hinta on jätetty määrittelemättä. Tai edes hinnoitteluperusteet.

 

Käytännössä johtaa tilanteeseen että vuosikatsastuksen hinta maksetaan (teoriassa) kymmeniä kertoja vuodessa. En yhtään ihmettele että katsastusasemat odottavat tätä kieli pitkällä. Mitään rajoituksia sille, että miten usein saman auton saa valvontakatsastaa, ei ole määritelty. Siis vaikka joka päivä, monta kertaa päivässä, ainakin teoriassa.

 

Valvontakatsastus on eri asia kuin tienvarsikatsastus. Valvontakatsastus suoritetaan sen jälkeen kun esim. poliisi on tien päällä havainnut liikennekelvottoman ajoneuvon ja vienyt siitä kilvet, ja määrännyt valvontakatsastukseen. Valvontakatsastus suoritetaan ihan normi katsastusasemilla.

Link to comment
16 minutes ago, metake said:

 

Poliisilla ei ole oikeuksia tehdä Suomessa katsastuksia, poliisin ammattitaidon ei katsota olevan siihen riittävä. Poliisi voi tarkastaa ajoneuvon kunnon että se ei ole vaaraksi tieliikenteessä, mutta tienvarsikatsastuksia ei poliisi voi suorittaa. Tienvarsikatsastuksissa toki yleensä on poliisi mukana, koska ainakaan tämän hetkinen lainsäädäntö ei määrää pysähtymään vaikka katsastusmies kuinka tien sivussa huitoisi pysäytyslätkää vaan siihen tarvitaan poliisi, mutta itse katsastuksen suorittaa katsastusmies.

 

Sitä minäkin vähän ihmettelin.

 

13§ sanoo kuitenkin

"Poliisi-, tulli- tai rajavartiomies voi määrätä valvontakatsastuksen tarkastuskohteet. "

 

Eihän ne niistä mitään ymmärrä kuin paperien osalta. Siitä, että mukana olisi joku katsastusmies, ei taas mainita mitään. Onkohan tuon luonnoksen tekijäkään ihan selvillä siitä että mitä siellä pitäisi olla, sillä vaikutelma on että ei.

 

Mutta korjataan tuota aiempaa väitettä aikarajojen puutteesta: Kolmen kuukauden aikaraja ainakin tekniseen tienvarsitarkistukseen on määritelty

"Jos todistus tai raportti osoittaa, että jokin tarkastuskohde on tarkastettu kolmen edellisen kuukauden aikana, kyseistä kohdetta ei tarkasteta uudel-
leen ilman perusteltua syytä. "

 

Siitä voi kinata että mikä on perusteltu syy, mutta ainakin paperilla joku rajoitus on. Tässä kohdassa. Sillä sitä, että millaisena se lähtee hallituksen käsistä, ei vielä tiedetä.

 

Ajatus siitä että oikein vanhaa kalustoa ei vuosikatsasteta lainkaan, on sinänsä oikeansuuntainen: Niillä ajetaan niin vähän että puhtaan rahastamisen puolelle mennään.

 

Tästä Mobilistin pitkäaikainen toimittaja Bremer kirjoitteli joskus ihan aiheellisestikin: Hänellä on puolenkymmentä 20- ja 30-lukuista museoautoa joissa osassa on täysmekaaniset jarrut ja parissa ei ole jarruja kuin takapyörissä ... näiden jarrujen saaminen sellaiseen kuntoon että ne täyttävät nykymääräykset (30% ero sallittu etujarruissa), on kovin vaikeata tai mahdotonta, joten ei ole sitten jaksanut katsastaa niitä ollenkaan, sillä mitään poikkeuksia vaikkapa mekaanisille jarruille ei Trafi tunne.

 

Käytännössä siis sovelletaan 50 vuotta autoa uudempia määräyksia auton katsastamiseen, erittäin lainvastaista touhua. Mutta sehän ei ole Trafia koskaan haitannut ja uusia määräyksiä tehtaillaan liukuhihnalta kuukausittain. Ilman mitään aikarajoja.

Edited by Kharon
Link to comment

Ei ne missään kuutostien varressa niitä katsastuksia ois pitämässä. Bug In Finnissä ja Bimmerpartyillä ne ois kilpiä irti ruuvailemassa. Tästähän on varottava esimerkki Wörtherseestä. Ja seuraus on et harrastajat ei tuu enää tapahtumiin.

 

Katsastuksen yksityistäminen oli kyllä kuluttajan edun mukaista, valtionasemat oli semmosiä natsibunkkereita, ettei mitään järkeä.

Link to comment
13 hours ago, -tipi- said:

Ei ne missään kuutostien varressa niitä katsastuksia ois pitämässä. Bug In Finnissä ja Bimmerpartyillä ne ois kilpiä irti ruuvailemassa. Tästähän on varottava esimerkki Wörtherseestä. Ja seuraus on et harrastajat ei tuu enää tapahtumiin.

 

Katsastuksen yksityistäminen oli kyllä kuluttajan edun mukaista, valtionasemat oli semmosiä natsibunkkereita, ettei mitään järkeä.

 

No se, joo. Ja välillä tien poskessa.

 

Mutta yksityistäminen oli sellainen kaksiteräinen juttu, ainakin täällä rannalla 1/3 katsastusmiehistä on ihan samoja kuin ennenkin, vain työnantaja on vaihtunut. Ja hinta noussut sadasta markasta 50 euroon. Paperilla toki 29e mutta sitten pakolliset mittaukset (käyttöautolle, Kuplassa ei moisia juuri tunneta) päälle niin hinta onkin 50.

Link to comment

Kaikki aina muuttuu huonommaksi mutta ei paremmaksi.Viime katsastuksessa herra kertoi että kuplassani ei ole mitään vikas.Ei uskonut vaikka kerroin mikä on vialla.Vastuu on edelleen  meillä itsellä oman ajoneuvomme kunnosta. Vaikka perneri lähettää rahaa, niin valitus alkaa. Ihme porukkaa ollaan.

 

 

 

 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tämän videon volkkariyhteys on ruoste ja hitsaamisen tarve.

 

Video ei sovellu perjantai känniääliöille, ilman lääkettä oleville adhd -tyypeille, eikä niille, jotka tykkäävät vain ajaa tai puhua volkkareista tai ruuanlaitosta.

 

Mutta meille, jotka viihtyvät tallissa ja joilta löytyy halua tehdä perusjuttujakin entistä paremmin, tämä on mielestäni yksi parhista parituntisista pellin hitsaamisen maailmaan.

 

 

  • Like 8
Link to comment
  • 2 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...