Jump to content

-57 Ovaali


Recommended Posts

8 hours ago, metake said:

 

Mitä jos vaan purkaisit vielä kerran ja kasaisit sellaisilla osilla jotka on tarkoitettu yhteenkuuluviksi?

 

Eli vaihtasin vetarin suojaputket paksutolppamallisiks tai jarrukamat takas ovaalin omiksi.....ehkä tuo laakeri on helpompi vaihtaa tässä kohtaa jos sillä saa vuotamisen loppumaan..

Link to comment

Jompikumpi vaihtoehto noista, tai sitten koko laatikon vaihto uudempaan.

Ei tuo laakerin vaihto auta mitään koska et saa sitä tiiviiksi siihen pesään ja öljy pääsee laakerin ulkopuolelta vuotamaan. Toisekseen se suoja on vain pölytiiviste eikä se pidä öljyä kovinkaan pitkään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
3 hours ago, Art_Zi said:

Meneekö tonne ovaalin halkastavan lootan paikalle paksutolpan loota bolt on?

Tai meneekö paksutolpan suojaputket halkastavaan lootaan bolt on?

 

Paksutolpan tai uudempi loota menee kun vaihtaa nokkakappaleeksi juniksen nokkakappaleen. Tunnen noita halkaistavia hiukan huonosti, mutta jos en ihan väärin muista niin myöhäisempiin menee, varhaisempiin ei. Sitä että missä menee vuosimalliraja en muista, enkä tuosta em. ole muutenkaan täysin varma, joku halkaistavat laatikot hyvin tunteva vois vahvistaa...

Link to comment
1 minute ago, Pasi said:

Miksi täytyy vaihtaa laatikkoon nokkakappale? 

Auton rungossa oleva laatikon etummainen kiinnityspiste on eri korkeudella. Keppilinja ei mene kohdalleen, jos ei vaihda juniksen nokkapalaa. Voi toki muuttaa myös kiinnityspistettä, mutta se on työläämpi.

  • Like 1
Link to comment
7 hours ago, PZQ said:

Uuden nokka kappaleen hinta niin edullinen, että juniksen orkkis sohloksi kuluneet kannattaa unohtaa.

https://www.csp-shop.de/getriebe/schaltgehaeuse-301-205-211h-22751a.html

Hinta on kyllä ihan hyvä mutta se nokkakappaleen puslan vaihto ei nyt ole mikään amerikan temppu ja jäkismailan joutuu ostamaan myös tuon lisäksi.

Link to comment

Omaan 57 ovaaliin vaihdoin uudemman laatikon. Juniksen nokkakappaleella. Laatikon etureuna nousee ja kone jää takareunasta noinv2cm alemmas. Mikä oli mun mielestä ihan ok. Tuli pakoputkelle paremmin tilaa. 1800 koneessa tuli leveyden kanssa vähän ongelmia,mutta tuo takapään alas jääminen helpotti sitäkin. Venttiilikopan raudat otti kiinni niihin sivulla oleviin hyllyihin. 

 

Sihen puslaa,joka tulee lätkämailan ja vaihdetangon väliin joutu poraa uudet reijät. 

Sit sai vaihteet paremmin toimimaan. Mutta siitähän tanhis jo mainitsikin.

 

Moottorin saa tietty ylemmäs,tekemällä korkeamman vaihteiston takakannakkeen

  • Like 1
Link to comment
 
Onko splitissä sit eri ku kaverilla oli kuulemma muutamia senttejä (oisko 4cm) liian pitkä? Toki tästä o vuosia jo aikaa ni en sen tarkemmin muista sitä tapausta...


Uudempi kone on hiukan pidempi (olisko just ton 4 cm ?) kuin vanha kiinteällä laturinjalalla oleva, eli siitä koneen vaihdosta alkaa ne pituusongelmat ei laatikosta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment

Eikös tämä donitsi etukiinnike jatkunut 58-59 asti vai oliko vain busseissa.

 

Ja tähänhän on olemassa myös oma speciaali nokkakappaleensa minkä kanssa saa käytettyä alkuperäistä donitsi puslaa.

 

Edit: eli tämmönen

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1882200

Edited by Tanhis
Link to comment
23 minutes ago, metake said:

 


Uudempi kone on hiukan pidempi (olisko just ton 4 cm ?) kuin vanha kiinteällä laturinjalalla oleva, eli siitä koneen vaihdosta alkaa ne pituusongelmat ei laatikosta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Tossa splitissä ongelmat (muistaakseni) alko laatikon vaihdosta. Uudempi kone meni vanhan lootan kans ok, mutta uudemman lootan kans ei.

 

Pitänee katella joku kerta jos ton lootan alkaa vaihtaan. Viimestään sit ku uuen koneen tekee...

Nyt ei se jumppa oikein nappaa...

Edited by Art_Zi
Link to comment

Jatkampa vielä sen verran tätä jauhamista tosta jarrujen bolt on sopimisesta ovaali vs paksutolppa, ni josko joku muu pääsis helpommalla tulevaisuudessa.

 

Amerikan poikien juttuja ku tankkas ni tulin siihen käsitykseen, että homma lähti omalla kohdalla kusemaan siinä kohtaa ku mukaan tuli nuo reiälliset laakerikannet. (Vm 65-66)

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=476299

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=393484

 

Eli vuoto-ongelma ratkeaa vaihtamalla vetarinsuojaputken päädyt paksutolpasta (tai koko laatikon joka on sit oma show), tai käyttämällä paksutolpan kilpien kans ovaalin laakerinkansia (+öljynheittäjiä). Tämä tosin vaatii sen, että noihi aftermarketrumpuihin pitää porata reiät.

 

Tai ehkä nykysellä kombolla sit tolla tiivisteliimalla, jota Tutkija ehottaa.

Edited by Art_Zi
Link to comment
5 hours ago, Art_Zi said:

 

Tossa splitissä ongelmat (muistaakseni) alko laatikon vaihdosta. Uudempi kone meni vanhan lootan kans ok, mutta uudemman lootan kans ei.

 

Pitänee katella joku kerta jos ton lootan alkaa vaihtaan. Viimestään sit ku uuen koneen tekee...

Nyt ei se jumppa oikein nappaa...

Nyt varmaan muisti temppuilee. Minä vaihdoin ensin uuden konee 58-kuplaan, josa on alunperin samanlainen vaihteisto kuin sinulla. Piti takimmaista peltiä muokata jotta sai sen sopimaan. Sen jälkeen vaihdoin uudemman vaihteiston eikä siitä aiheutunut mitään ongelmaa.

Link to comment
22 minutes ago, x-pj said:

Nyt varmaan muisti temppuilee. Minä vaihdoin ensin uuden konee 58-kuplaan, josa on alunperin samanlainen vaihteisto kuin sinulla. Piti takimmaista peltiä muokata jotta sai sen sopimaan. Sen jälkeen vaihdoin uudemman vaihteiston eikä siitä aiheutunut mitään ongelmaa.

 

Joo tää oli siis kaverilla tää case muutama vuos takaperin, joten muista nyt tarkkaan miten se meni...

Link to comment
Eli vuoto-ongelma ratkeaa vaihtamalla vetarinsuojaputken päädyt paksutolpasta (tai koko laatikon joka on sit oma show), tai käyttämällä paksutolpan kilpien kans ovaalin laakerinkansia (+öljynheittäjiä). Tämä tosin vaatii sen, että noihi aftermarketrumpuihin pitää porata reiät.


Paksutolpan kilvet ei auta, koska ne on samalla mitoituksella noiden reällisten kanssa, pitää olla nimenomaan ne ovaalin laakerikannet. Lisäksi pitää olla oikeankokoiset o-renkaat, ovaalissa ne on muistaakseni paksummat. Jos kaikki tiivisteet pitää niin öljynheittorengasta ei tarvita, se on vain siltä varalta että stefa vuotaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
12 minutes ago, metake said:

 


Paksutolpan kilvet ei auta, koska ne on samalla mitoituksella noiden reällisten kanssa, pitää olla nimenomaan ne ovaalin laakerikannet. Lisäksi pitää olla oikeankokoiset o-renkaat, ovaalissa ne on muistaakseni paksummat. Jos kaikki tiivisteet pitää niin öljynheittorengasta ei tarvita, se on vain siltä varalta että stefa vuotaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Siis joo eli nyt mulla tulee paksutolpan kilvet + ovaalin laakerikannet (koska ovaalin vetarinsuojaputken päät).

Toi o-rengas pitää viel tutkailla...joka paikka näyttää myyvän samaa settiä swingiakselisiin...

Edited by Art_Zi
Link to comment
  • 1 month later...

Päivitelläähä tätäki.

 

Etulokarit ja puskuri ja piipit tuli pultattua joulukuussa. Ei oo paljoa talliin päässy/joutanu.

20181202_172440.thumb.jpg.2b232d247de42e8e3410677d725fba15.jpg

 

Vannepajalta tuli takavanteet ja lähiaikoina viä puhallukseen ja maalaukseen.

IMG-20190105-WA0012.thumb.jpeg.b421d7130a37f7e89e92ed0550415585.jpeg

 

Perääki tipautin jo valmiiks noille vanteille ja totesin ettei onnistu. Tilaukseen lähtee Limebugilta 2" puottavat ja sääjettävät latit jossain kohtaa. 

 

Sähköhommat tein just loppuun. Vielä pitäs 12v vinkkarit tilata ja sit testata menikö kaikki ok.

 

Nyt jos jois tuon Urbockin pois ja iha vaa fiilistelis toista talli-iltaa 1,5 kuukauteen.

 

20190105_171709.thumb.jpg.3f25965c196aa0d85e12fbd93925e4fe.jpg

Edited by Art_Zi
  • Like 5
Link to comment
5 hours ago, Art_Zi said:

Vannepajalta tuli takavanteet ja lähiaikoina viä puhallukseen ja maalaukseen.

 

Perääki tipautin jo valmiiks noille vanteille ja totesin ettei onnistu. Tilaukseen lähtee Limebugilta 2" puottavat ja sääjettävät latit jossain kohtaa. 

 

Mikä siinä perän tiputuksessa ei onnistunut ja miten noi säätölatat ratkaiseen tilanteen? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen...

Link to comment
On 1/5/2019 at 11:26 PM, metake said:

 

Mikä siinä perän tiputuksessa ei onnistunut ja miten noi säätölatat ratkaiseen tilanteen? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen...

 

Tiputus onnistuu, mutta ko tontittaa kunnolla ni latit "pohjaa" eli alkaa hakkamaan tuohon yläreunaan ko menee nii veltoks. (kuva lainattu netistä)

 

image.thumb.png.1dfc8fed8d2a376d6b2d0c7d79af1b1c.png

 

Tarkotus hommata tällaset, jotka puottaa jo valmiiks 2" (+ säätö päälle), ni ei menis ihan veltoks koko perä...

 

https://www.limebug.com/product/view/3811/t1-beetle-ghia-type-3-swing-axle-2-adjustable-dropped-spring-plates-24-1116-spline#temp

 

 

Edited by Art_Zi
Link to comment
Just now, x-pj said:

Jousituksen jäkkyyteen noilla ei ole  mitään vaikutusta. Joustovara tuossa kyllä kasvaa, kun latassa on mutka. Mahtuuko takapyörä niin ylös, että joustovara lopuu suorasta latasta?

 

Oonko mä nyt sitten jotain ymmärtänyt väärin noiden "notch"lattojen kanssa.. Jos noilla putoo tuon 2"" jo vakioasennossa niin ei tarvi säätää lattaa ihan ala-asentoon ja sitä myöten jousituksen pitäs pelata paremmin.. Mutta mun ajatusmaailmaahan kukaan ei ymmärrä, en itekkään välillä.. Korjausta mielellään jos ollaan taas pusikossa, tai Metakea mielyttäen, boksereissa pakkasessa lumikasassa..

Link to comment

Vääntösauva on siintä vekkuli jousituksena autossa et yhtään sen jäykempi ei vääntösauva ole ellet kiristä esikiristystä valmiiksi niinkuin alkuperäisessä asetuksessa tehtaan jäljiltä on. Eli vääntösauvajousen jäykkyys kasvaa tiettyyn rajaan saakka kierrettäessä sauvaa,lopulta se vaan myötää eikä kiristy enää... Jos esijännitystä ei ole se on aivan yhtä pehmoinen asennosta riippumatta,ajokorkeus vaan muuttuu. Tietysti oikein alas kun säätää niin onhan se pehmoinen kun vääntösauva ei toimi ollenkaan niinkuin on suunniteltu eli kanna ajoneuvon massaa....

Edited by Tutkija
  • Like 1
Link to comment
20 minutes ago, Tutkija said:

Vääntösauva on siintä vekkuli jousituksena autossa et yhtään sen jäykempi ei vääntösauva ole ellet kiristä esikiristystä valmiiksi niinkuin alkuperäisessä asetuksessa tehtaan jäljiltä on. Eli vääntösauvajousen jäykkyys kasvaa tiettyyn rajaan saakka kierrettäessä sauvaa,lopulta se vaan myötää eikä kiristy enää... Jos esijännitystä ei ole se on aivan yhtä pehmoinen asennosta riippumatta,ajokorkeus vaan muuttuu. Tietysti oikein alas kun säätää niin onhan se pehmoinen kun vääntösauva ei toimi ollenkaan niinkuin on suunniteltu eli kanna ajoneuvon massaa....

 

Tuttu tilanne tuo että perä menee löysäksi, ei tarvinnut olla paljon vettä urassa ku tuntu että pysyykö koko laitos tiellä ku luikerteli miten sattuu.. Noilla "notch" latoilla saa kummiskin paremmin tuota esikiristystä ku siinä on pudotusta jo valmiiks sekä säätö siihen päälle latalle.. vai oonko mä tajunnut taas jotain jopa oikein

Link to comment

Niin en siis tarkottanukkaa että jäykkyyttä sillä sääjettäs, mutta sitä esijännitystä.

 

Tolla 2" puottavalla sais ehkä vähä sitä esijännitystä sinne ja silti tontitettua. Nyt se takapää heiluu ja huojoo ko mikäki ko siellä ei oo mitään jännitystä...

Edited by Art_Zi
Link to comment

Noissa valmiiksi notsatuissa latoissa on yleensä myös vähän enempi pituutta kuin vakiolatoissa. Tämä vähentää taka aurausta jousituksen mennessä alaspäin. Ja yleensä kun kunnolla tontitetussa on vielä camberia reilummin ja kun peliin lisätään vielä raju taka auraus niin silloin ymmärrettävästi takarenkaan tiehen kiinni ottava kuvio menee aika pieneksi.

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, Art_Zi said:

Niin en siis tarkottanukkaa että jäykkyyttä sillä sääjettäs, mutta sitä esijännitystä.

 

Tolla 2" puottavalla sais ehkä vähä sitä esijännitystä sinne ja silti tontitettua. Nyt se takapää heiluu ja huojoo ko mikäki ko siellä ei oo mitään jännitystä...

Vakiojousituksessakin jännitys on vain silloin kun pyörä on ilmassa. Pyörät maassa latta on irti ulosjoustorajoittimesta.

 

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, x-pj said:

 

Onko siellä nyt minkälaiset iskarit? Jousen tehtävä on kannattaa autoa ja iskarin tehtävä vaimentaa heilahtelut.

 

Vanhat paskat iskarit nyt testivaiheessa. Eli uusiks nekin menee.

Tilaan silti nuo valmiiks puottavat ni ompa mahdollisuuksia enämpi ja sit toi Tanhiksen mainittema aurausasia. 🙂

Edited by Art_Zi
Link to comment

On noissa latoissa paljon hyviä ominaisuuksia. Mutka auttaa siihen, ettei ota kiinni jouston rajoittimeen, jos oikein alas haluaa mennä. Säätö helpottaa oikean ajokorkeuden hakemista. Pituus auttaa lähinnä siinä, ettei tarvitse vakiolattojen soikeita reikiä vinguttaa pidemmiksi. Takapyörien aurauskulman joutuu aina säätämään, jos takapään korkeutta muuttaa. Siksi niissä latoissa on ne soikeat reiät. Vanhat latat saattaa myös olla kuluneet puslan kohdalta, jää väljäksi vaikka laittaa uudet puslat.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...