Jump to content
Art_Zi

-57 Ovaali

Recommended Posts

Ok, mites toi sit kytketään?

 

86 = maihin

30 = jarruvalo?

85  = vilkkure?

87 = vilkkuviiksi ?

87a = jarruvalokytkin ?

 

Ei taivu enää ajatus, ko pari päivää tätä pyöritelly... :)

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Vastasin jo osin edelliseen, mutta laitetaan vielä tähän:

 

85  = vilkkuviiksi

86 = maihin

30 = jarruvalo

87 = vilkkurele 49a

87a = jarruvalokytkin

 

85 ja 86 voi olla myös toisin päin, sillä ei oo merkitystä

Edited by -tipi-

Share this post


Link to post

Kannattaako tossa ylemmässä piirrustuksessa nyt tehdä jotain toisin, jos miettiin niitä peräkärryn valoja?

 

 

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Art_Zi said:

Noni, ei muutako motonettiin ja kokeilemaan jossain kohtaa.

 

lopullinen.thumb.JPG.20c37cd724abba488f64a73a1ecb4ff5.JPG

30 ja 85 on vinkkarin releessä väärinpäin.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Art_Zi said:

Kannattaako tossa ylemmässä piirrustuksessa nyt tehdä jotain toisin, jos miettiin niitä peräkärryn valoja?

 

 

 

No ota mun edeltävällä sivulla oleva peräkärrysähkökuva ja otat tuosta yllä olevasta kuvasta kärryn vilkkujen perusreleille navasta 30 vilkku ohjauksen ja jarruvalon vain haaroitat omalle releelleen. Ja itse lisäsin vielä tuohon takavaloillekkin oman releensä eli kärrylle yhteensä 4-relettä ja releille omat sähköt omalla sulakkeella.

Share this post


Link to post

Okei....olin jo suunnittelemassa lisää vilkkureleitä :D

 

Piirtelen jossain kohtaa taas, ni saatte korjata :D

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Art_Zi said:

Okei....olin jo suunnittelemassa lisää vilkkureleitä :D

 

Piirtelen jossain kohtaa taas, ni saatte korjata :D

20160726_223717.jpg

 

Tuossa oman auton peräkärryreleet, ennen kuin olin paksun sähkön tuonut 30-navalle.

 

Ja tosiaan niillä 12V mini releillä saat tehtyä tuon hienosti. Itselläni on 6V ohjausjännite niin ei muutakuin isoa relettä saatavilla. Tietty takapenkin alla oli kivasti tilaa isoillekkin releille.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post
22 minutes ago, Tanhis said:

 

No ota mun edeltävällä sivulla oleva peräkärrysähkökuva ja otat tuosta yllä olevasta kuvasta kärryn vilkkujen perusreleille navasta 30 vilkku ohjauksen ja jarruvalon vain haaroitat omalle releelleen. Ja itse lisäsin vielä tuohon takavaloillekkin oman releensä eli kärrylle yhteensä 4-relettä ja releille omat sähköt omalla sulakkeella.

 

Eli otan siis tosta 5-napasen 30:stä ohjauksen?

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Art_Zi said:

 

Eli otan siis tosta 5-napasen 30:stä ohjauksen?

Edit: eiku siis jos otat siittä niin silloin kuin painat jarrua palaa myös kärryn vilkku. Mutta jos taasen otat sen aikaisempaa niin silloin kärryn vilkku vilkkuu kokoajan. Eli mielestäni aikaisempaan kytkentään tarvitsisi lisätä joko vilkkurele tai sitten laittaa kärrylle oma vilkkureleensä. Ei oo helppoo tollasten jenkkivalojen kanssa.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Tanhis said:

Edit: eiku siis jos otat siittä niin silloin kuin painat jarrua palaa myös kärryn vilkku. Mutta jos taasen otat sen aikaisempaa niin silloin kärryn vilkku vilkkuu kokoajan. Eli mielestäni aikaisempaan kytkentään tarvitsisi lisätä joko vilkkurele tai sitten laittaa kärrylle oma vilkkureleensä. Ei oo helppoo tollasten jenkkivalojen kanssa.

 

Just tätä mietinki, että varmaan kärrylle pitäs olla oma vilkkurele...pitää vähän pähkäillä..

Share this post


Link to post

Nyt se ois piirretty "puhtaaksi", eli itelle helpoin lukea.

 

Ja noilla 85 ja 86 ei oo väliä kumminpäin tulee?

 

5bbf3b6fe964e_autopluskrrylopullinen.thumb.jpg.d9f84a06b75cacb4db79e0038d31c74f.jpg

 

 

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Noni...... hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

 

Ja ei ole väliä kumminpäin 85 ja 86 tulee siellä on välissä kela joka ei tiedä miten päin virta sille tulee.

 

Mutta virallisesti menee din koodiston mukaan näin:

 

85 relay coil - Important if relay coil has diode in parallel
86 relay coil + Important if relay coil has diode in parallel

Share this post


Link to post

Nonii. Sähköhommat "aloteltu". Piirsin vielä itele puhtaaks ton ylemmän kaavion silleen, että releet o vierekkäin ni helpottaa omaa ajatusta ko työstää liitoksia.

 

Eilen hain Motonetistä pussillisen releitä, johtoja ja liittimiä (TÄTTÄRÄÄ meni 100eur). Viikonloppuna pitää vielä hakia Oulun keikalla (huomena kattoo Kärpät-Sport, joka päättyy 5-2 🤘) Biltemasta vähä abikohaarotusliittimiä (joita ei saa Motonetistä) ja 7-napanen johtosarja, ni saa kaikki kytkennät tehä keulapellin alla ja yhtenä nippuna johot sit taakse.

 

Päätin tehä kaikki johotukset 1,5mm2 johdoilla ja ei ollu ehkä paras ratkasu... noissa mikroreleissä kun on 4,8mm liittimiä osa ja niihin ku laittaa ton relesokkeliin tarkotetun liittimen ni siihen ei saa kahta 1,5mm2 johtoa kolvattua millään. Eli nyt ei voi "linkittää" esim. releiden maita nippuna, vaan joka releeltä pitää vetää maajohto erikseen. Pitää sit niputtaa ne ja pultata koriin.

 

20181012_202807.thumb.jpg.cd74bfcc6d65ead746568f4f01017a6a.jpg

 

Noo näillä mennään... 😎

 

20181012_203053.thumb.jpg.d5621cbb0fd8b8e81b5495d3563b04ac.jpg

 

Ja myös kaikista tärkeintä eli "teippituningia" on aloteltu 😂

 

20181012_161049.thumb.jpg.9c88250b0f117b766a654d5bb79a27ae.jpg

Share this post


Link to post

Pitikö noita sulakkeita vaihella isommiks ku muuttaa sähköt 6V -> 12V. Nyt paikallaa ne valkoset, eli 8A?

 

Ja minkä kokoset sulakkeet pitäs laittaa noitte uusien piuhojen välliin, mitä nyt tulee tässä vilkku/peräkärrinjohtohässäkässä?

 

Ja voiko tota uutta sulakeboksia "sillata" johdoilla ettei tarvis akulta vetää 6 eri piuhaa?

Screenshot_20181015-222600.thumb.png.cc093b6c5259758ffdb57b1bfe16d312.png

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

1. Ei 2. Riippuu minkäpaksuisia johtoja käytät esim.1,5 mm2 johdolle 10A on vielä sallittu/turvallinen.  3. Voi.

 

Share this post


Link to post
53 minutes ago, tolvana said:

1. Ei 2. Riippuu minkäpaksuisia johtoja käytät esim.1,5 mm2 johdolle 10A on vielä sallittu/turvallinen.  3. Voi.

 

1. ok

2. Johdot on juuri tuota 1,5mm2. 10A on sallittu/turvallinen, mutta mikä on järkevin?

3. Eli voin sillata tolla 1,5mm2 johdolla ja reppuselkälattaliittimellä?

 

Share this post


Link to post

Siltaamisessa pitää vain muistaa että tuleva piuha täytyy olla sitten niin paksu että kestää kaikki lähtevät.

 

Ja mieluummin laittaa mahdollisimman vähän liittimiä eli siltaaminen mieluummin vaikka kolvaamalla kaksi johtoa yhteen apicoon ja niitä sitten tökkii sillaksi tuohon sulakerasiaan.

 

Eli tyyliin tuleva johto akulta apicoon(sulake 1) -johto-apico(sulake 2)-johto-apico(sulake 3)-johto-Apico (sulake 4)

 

Olipas vaikeasti selitetty mutta toivottavasti kävi selväksi.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Joo, eihän tuo paha rasti oo akultakaan vetään, kun joka tapauksessa johtosukka menee akun vierestä..

Share this post


Link to post
4 hours ago, Tanhis said:

Siltaamisessa pitää vain muistaa että tuleva piuha täytyy olla sitten niin paksu että kestää kaikki lähtevät.

 

 

 

1 hour ago, metake said:

Tällaisella hoituu tuo johtojen haaroitus asiallisesti: https://m.motonet.fi/fi/tuote/386918/Blue-Sea-Systems-kytkentakisko-2x4mm-pultti-5-x-liitosruuvi-Max-48V--100Amp


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Varmaan riittää 10mm2 kaapeli (kun on boksilta lähtee 6 kpl 1,5mm2 piuhoja), ja järkevin varmaan tuolla kiskolla sillata...

 

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

10 mm2 kaapeli riittää vaikka sulla olis kaikki lähdöt yhtä aikaa käytössä täydellä kuormalla. Todennäköisesti riittää hyvin 6 mm2 kaapeli jolloin sulla voisi olla 4 lähtöä käytössä yhtä aikaa täydellä kuormalla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post

Relesokkeleiden piuhat ois kohta done. Sit alkaaki auton omien johtojen silpominen ja yhdistäminen.

 

Koittanu pähkiä millä nuo kaikki sais nätisti tonne keulapellin alle ja tullu siihen lopputulemaan, ettei millään.

 

10 kpl releitä + 6 paikkanen sulakerasia + 2 kytkentäkiskoa ei istu oikein mitenkään tuonne siististi.

 

Aattelin tempasta jonkin sortin "telineen" tonne kuskin puolelle takapenkin alle, johon saan pultattua relerokkelit, sulakerasian ja noi kiskot ja sit sieltä vetää keulapellin alle yhden nipun (7 johtoa) ja yhdistää johdot sit keulapellin alla ja kutistesukkaa päälle. Eipähän tule keulapellin alunen niin rävelletyn näköseks..

 

 

Share this post


Link to post

Hahmottelin jo pellistä "telineen" tonne penkin alle ja sit ku laitoin releet yms. kiinni ni hokasin että prkl tuo lämpökäikäle o tossa.

 

20181019_222925.thumb.jpg.b8856be3ffb750c8b6f3bb225034248d.jpg

 

Nuohan kärähtää samantien nuo johot ku lyö lämppärin päälle.

 

Eli suunnitelmat meni nyt vähä uusiks. Pitää hakia vähä vaneria ja tuunata kannellinen kotelo tonne takapenkin selkänojan alle ja tehä nuo johot sinne. Onneks on pelivaraa piuhoissa vielä 😎

 

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Eriste sorsan äänenvaimentsjan päälle niin se on hyvä just tuolla mihin ne oot mallannut. Ja siellä vaimentajan sisässä on jo valmiiksi villaa eristeenä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 11.10.2018 at 3:00 PM, Art_Zi said:

Nyt se ois piirretty "puhtaaksi", eli itelle helpoin lukea.

 

Ja noilla 85 ja 86 ei oo väliä kumminpäin tulee?

 

5bbf3b6fe964e_autopluskrrylopullinen.thumb.jpg.d9f84a06b75cacb4db79e0038d31c74f.jpg

 

 

 

Eikö mulla tässä nyt nuo viikseltä lähtevät johot ristissä? Eli alemmasta nastasta menee virta oikealle vilkulle ja ylemmästä vasemmalle? Tossa mun piirtämässä kuvassa menee just toisinpäin....ainaki jos kattoo orkkis sähkökuvaa ni pitäs olla....

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Keulapellin alla johdotukset done.

 

20181020_164450.thumb.jpg.da06b2a4c9633f08a4ee7387dd66744c.jpg

 

Pirun käteviä nuo tinasukat. Johot kiertää yhteen ja tuo sulattaa päälle.

 

20181020_164507.thumb.jpg.ee340216235f3ec48ac69a0b3541ab8b.jpg

Share this post


Link to post

Ei kait sillä väliä ole miten on piirretty kunhan ne kytkee oikein. Lähinnä kuvat auttaa omaa ajatusta siittä että on oikein kytketty.

Share this post


Link to post

Näinhän se on, mutta ite koitan tehä kuvan eka idioottivarmaks, ku en mistää mittää ymmärrä 😎 Ei tarvi sit miettiä nii paljo, ko kattoo vaa kuvia 😎 

 

Jarrujen ilmausongelmaanki löyty ehkä syy, ku ukko tuli polkemaan jarrua ja minä ilmaamaan. Autossa on vaa yks jarruvalokatkasija, ni laitoin siihe toiseen vasitun tulpan, joka oli näköjään liian löysällä ja ruutas nestettä sieltä pihalle ku polki painetta enämpi. Sit huomasin että oon korkannu kierteet kuskin puolen pyöränsylinteristä. 

 

Tuo valokatkasijan paikalle tuleva tulppa kiritty ja uutta pyöränsylinteriä hakemaan ja sit säätö jatkuu....on nämä kyllä ollu melko työmaa nämä jarrut.....

 

Edit. empä laita ihan kokonaan omaan piikkiin noita kierteen korkkauksia. ATE-laatua (!?) ko murtunu palanen pois....

 

20181021_200443.thumb.jpg.73da6ce391a8f3ce22dcec5f36f72c76.jpg

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Entiäsaatana. Taas näitä iltoja ko miettii, että onko täsä touhusa mittää järkeä ja naputtaa myynti-ilmoituksen valmiiks ja mietti painasko entteriä...... 😎

 

Kaikki jarruhilut uutta. Polkimessa 2mm välys. On kokeiltu imemällä, polkemalla ja paineella. On kokeiltu kauimmaisesta lähimpään. On kokeiltu ensin etupiiri ja sit takapiiri. On kokeiltu myös ensin takapiiri ja sit etupiiri. Ilmaa ei tuu mistään ja poljin painuu edelleen melkeen pohjaan.

 

Onko tosi että pääsylinteri on taas kerran jo uutena täys paska? Eikö näiden osien laatu oo parantunu yhtään 5 vuodessa? Edellisen kuplan kans oli sama homma sillon.....

 

Ideoita millä sais jarrut?

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post
On 21.10.2018 at 4:09 PM, Art_Zi said:

ATE-laatua (!?) ko murtunu palanen pois....

 

Pitää olla ATE:laisten kanssa tarkkana, ATE-Brasil on laadultaan ihan eri tavaraa kuin ATE-Germany. Kuva laatikosta jossa normi ATE-logot etupuolella..

ATE.jpg

Share this post


Link to post

Taas pari tuntia värkätty. Jonkulaiset jarrut tuosa nyt on, mutta poljin ei mee kovemmaks vaikka kui pumppaa. Poljin ei myöskään mee pohjaan asti.... Polkimen liike siis pysyy kokoajan samana.....ilmaa ei tosiaan tuu enää mistään, mutta vähän tuo ihmetyttää kun poljin ei mee kovaks...

 

Menisköhä noilla vai purkasko taas kaikki ja alottas alusta...

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Tuli käytettyä vitutuspäissään palasina tuo pääsylkkä. Kumet oli oikeinpäin ja kaikki silmämääräsesti ok.

 

Kasaan ja paikalleen. Sama lopputulos. Jarrut löytyy ja ilmaa ei tule, mutta poljin painuu todella syvälle ja on todella pehmeä.

 

On kyllä yhenlainen työmaa nämä tämän auton jarrut..... 

 

edit. niin ja saa suositella 100% varmasti toimivaa 2-.piiri pääsylkkää (19,05mm). Hinnalla ei oo enää väliä tässä vitutuksessa.

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...