Jump to content

Recommended Posts

Nyt on pientä pulmaa elektronisen vilkkureleen kytkennässä mittariin. Tein sen tuon kaavan mukaan ja samalla releellä, jossa "P":n pitäis (maadottaa? ja)  saada vilkun merkkivalo toimimaan. Muuten vilkku toimii erinomaisesti, mutta tuossa on nyt se ongelma, että merkkivalot mittarin alareunassa on maaton suhteen päinvastoin ja kytkennät sen takia keskenään kimpassa. Eli jos öp ja lataus valot palavat, vilkun merkkivalo ei enää toimi ja päinvastoin. Neuvokaas noviisia. Ongelma-alue tossa keltaisessa kuplassa...

 

 

relekytkentä.jpg

Edited by SePi
typoja...
Link to comment
16 minutes ago, Tanhis said:

Laita vilkun merkkivalolle muovinen kanta jossa kaksi liitintä sillon voit tehdä kytkennän sellaiseksi kuin haluat. Vai ymmärsinkö ongelman väärin.

Erillisellä merkkilampullahan tuo olis yksinkertaisinta - ilmeisesti, mutta muuten tuon alkuperäisen kuplan mittarin muokkaaminen toisenlaiselle polttimolle on vähän niin ja näin. Ongelman lienet ymmärtänyt. Eli tässä mun käsissä olevassa kytkennässä plussa tulee vilkun merkkilampulle "väärää" kautta. Latauksen kanssahan tarvitaan +/+ tilanne ja öljynpainevalo ei taida tietää kummin päin virta kulkee. Mutta tuo nykyinen ledien kanssa tarvittava rele haluaa maadottua normaalisti miinuksen kautta.

Vai oonko mä nyt vaan jonkun aivojen blackoutin kanssa vaan jumissa...

Link to comment

Jos tykkäät kikkailla, niin voithan laittaa tuon elektroniselta vilkkureleeltä tulevan virran käyttämään vaihtavaa kytkevää (mini)relettä, joka sitten maadottaa vilkun merkkivaloa ;o)

 

Edit: ja kyllä se öljynpainevalon anturi on maadoittava, kuten laturikin maadoittaa merkkivalonsa. En ymmärrä mitä tuolla +/+:lla tarkoitat, tai paljon muutakaan edellisestä postauksestasi.

Edited by -tipi-
releen tyyppi
Link to comment
1 hour ago, SePi said:

Erillisellä merkkilampullahan tuo olis yksinkertaisinta - ilmeisesti, mutta muuten tuon alkuperäisen kuplan mittarin muokkaaminen toisenlaiselle polttimolle on vähän niin ja näin. Ongelman lienet ymmärtänyt. Eli tässä mun käsissä olevassa kytkennässä plussa tulee vilkun merkkilampulle "väärää" kautta. Latauksen kanssahan tarvitaan +/+ tilanne ja öljynpainevalo ei taida tietää kummin päin virta kulkee. Mutta tuo nykyinen ledien kanssa tarvittava rele haluaa maadottua normaalisti miinuksen kautta.

Vai oonko mä nyt vaan jonkun aivojen blackoutin kanssa vaan jumissa...

Ei sitä alkuperäistä mittaria tarvitse muokata jos sinne muovisen kannan laittaa. Tai voithan törkätä sinne vaikka ledin esivastuksella kun on elektronisesta releestä kyse niin se ei välitä millainen polttimo mittaristolla on.

Link to comment
9 hours ago, -tipi- said:

Jos tykkäät kikkailla, niin voithan laittaa tuon elektroniselta vilkkureleeltä tulevan virran käyttämään vaihtavaa kytkevää (mini)relettä, joka sitten maadottaa vilkun merkkivaloa ;o)

 

Edit: ja kyllä se öljynpainevalon anturi on maadoittava, kuten laturikin maadoittaa merkkivalonsa. En ymmärrä mitä tuolla +/+:lla tarkoitat, tai paljon muutakaan edellisestä postauksestasi.

No mun selitykset Tipi on tätä mutu kieltä, mutta +/+ tilanteella tarkoitin sitä, että vaihtovirtalaturi tarvitsee sen laturin merkkivalon kautta tulevan plussan herätteeksi ja kun laturi alkaa puskea virtaa, niin molemmilta puolilta polttimoon saapuu plussaa ja valo sammuu. Näin olen antanu itteni uskoa asiantilan olevan. Normi kuplan vilkkureleen merkkivalohan toimii vilkkujen kanssa samaan tahtiin, mutta valo päinvastoin. Tuota ledeille suunniteltua relettä ei saa (tai en ainakaan minä) toimimaan vastaavasti, koska merkkivalolle menevä virta ei maadotu mittarin polttimon kautta.

Educate me if I'm wrong ╭(╯^╰)╮

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...