Jump to content

Ruosteenpoisto etikalla


Recommended Posts

Eli olen katsellut vaikka mitä ruosteenpoisto videoita netistä ja törmäsin etikkaan. Pitkänaikaa pitänyt koettaa vaikka mitä suolahappoja ja täry laitteita ja niitänäitä. Mutta en ole saanut aikaiseksi käytyä speciaali liikkeitä etsimässä sian vastalääkkeitä ja vaikka mitä epäkesko ravistimia jne. Tietty lasikuula kaappi olisi huippu mutta alkaa tallista loppumaan tila kesken. Ja ei ole ollut kauheasti tarvettakaan. 

 

No juu mutta siinä alkuhöpinät. 

 

Prismassa oli etikka 10% seoksena 0,80€/litra. Testasin heittämällä juniksen paskan jarrusylkän lasiin etikkaa 2 päivää sitten ja päivän likoamisen jälkeen kävin teräsharjalla osan läpi ja lopuksi vielä tänään uudelleen. Olin kyllä aika yllättynyt lopputuloksesta. Eli ainakin ensitestillä toimii. Vieressä vastaavassa kunnossa oleva sylkkä minkä likoomaan heitin. Sylinterin mäntä vaan tuntui katoavan hapettumien kanssa etikkaan eli alu valuosille tuota ei kannata käyttää.20180621_181055.thumb.jpg.812d5b64089b7aa72fb310b4e51ea3d1.jpg

Link to comment

IKH:lta 85% fosforihappoa 30e litra, tuolla lotraa aika paljon ja voi nyös uudelleen käyttää. Ei tartte huuhdella millään ja peittaa osat.

Eli hapotuksen jälkeen harjaa osat ja maalia päälle. Voi pensselöidä kevyen ruosteen päälle ja kuivuttua maalata paikoissa johon ei mekaanisesti pääse kunnolla poistamaan ruostetta...

Anitrol on samaa tavaraa mutta kallista..

Edited by SamiO
Link to comment

Purkissa on ohjeistus 1/10 eli tuolla litran törpöllä saa 10l tavaraa. Voi sivellä myös raakana. Oon sivelly sitä hankaliin paikkoihin ehkä 40% seoksena ja kuivuttua maalannu epoksilla päälle.

Edited by SamiO
Link to comment
  • 1 year later...

Kaivetaas tämäkin takaisin ylös.

 

Eli testasin annitrolin 11€/litra tölkin jarrukilpeen. Olisi pitänyt ostaa melkein kolme litraa että olisi saanut jarrukilven vadissa kokonaan pinnan alle. Putsasin kilven ennen käsittelyä kuppilaikalla suurinpiirtein puhtaaksi. Muutamassa tunnissa tuli ihan näkyvää tulosta ja kevyt pintaruoste oli lähtenyt helposti kävelemään. Melkein vuorokauden vadissa käännellen ollut kilpi näytti vieläkin siltä että lopullinen putsaus pitää vielä tehdä mekaanisesti tai puhaltamalla.

20191115_193334.jpg

20191115_193410.jpg

Link to comment

Jopa minä ostin suosiolla tölkkiin uudet jarrukilvet 🙂

https://aircooled.fi/tuote/3582/jarrukilpi-taakse-rumpu-oikea-t25-579792

Ei tarvinnut uusia edes uudelleen maalata, sen verran hyvä maalipinta oli noissa.

 

Mutta itse topikkiin liittyvä kommentti, itse olen isompia osia varten lantrannut Annitrolia vedellä (jopa 1:1) ja hyvin on mun käytössä toiminut. Mutta sen verran arvokasta kamaa tuo on, että enempi vaan pikkuosiin ja peltitöiden viimeistelyy Annitrolia tulee käytettyä. Ja teräsharjaus kierroksia yleensä on useampi matkan varrella.

 

Edited by Ketsa
Link to comment
  • 3 years later...

Itse käytin tavallista, mutta pitää nyt näin muutama vuosi myöhemmin myöntää että esim annitrol ja puuilosta saatavaan evapo rust on huomattavasti parempia vaikka etikkakin tietty toimii mutta pidemmällä aikavälillä.

Link to comment
On 7/14/2023 at 6:45 AM, Tanhis said:

Itse käytin tavallista, mutta pitää nyt näin muutama vuosi myöhemmin myöntää että esim annitrol ja puuilosta saatavaan evapo rust on huomattavasti parempia vaikka etikkakin tietty toimii mutta pidemmällä aikavälillä.

Anitrol ainaki on fosforihappoa kovalla litrahinnalla. Varmaan tuo toinenki.

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...