Jump to content

Puuhapallo -77


Recommended Posts

  • 1 month later...
2 hours ago, Tanhis said:

Type 3 puhallinkoppa tuohon koneeseen kiinni niin saat maksimaalisesti tilan käyttöön. Sitten huoltoluukku penkin alle niin ei tarvitse miettiä miten konetta pääsee huoltamaan.

 

Tilat mallinnettu jo nykytekniikalla, eli pahvilla ja pakkausteipillä 😄

Jos madaltaa takaosan penkkiä enemmän niin menee pian polvet suuhun...

Eli edelleen mennään Type 1 moottorilla.

 

121143863_10160922390897580_6853038139422205535_o.thumb.jpg.9dd0df786958051dc7f5880ce8c4b44b.jpg

  • Like 2
Link to comment
4 hours ago, MicaL said:

 

Tilat mallinnettu jo nykytekniikalla, eli pahvilla ja pakkausteipillä 😄

Jos madaltaa takaosan penkkiä enemmän niin menee pian polvet suuhun...

Eli edelleen mennään Type 1 moottorilla.

 

 

Minulla oli mielessä pöytä missä olisi voinut istua molemminpuolin naamat vastakkain. Mutta Cardboard Aided Desing on näppärä tapa hahmoittaa.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Pää hajoaa!!!

Onko palliksen laatikossa kytkinakseli noin sentin sivussa vaihdelaatikon keskisaumaan/keskilinjaan nähden?

Eli takaa katsottuna moottori (kampiakselilija) olisi noin sentin oikealla auton keskilinjaan nähden?

 

Piti aloittaa moottoritilan peltien tekoa moottorin ympärille ja kauhukseni huomasin ensin että hihnapyörä on noin sentin sivussa runkoon nähden. Kaikki mitat täsmäävät ja kaiken pitäisi olla suorassa ja ristimitassa, vaihteiston kuoren keskilinja on rungon keskellä ja suorassa mutta moottori kokonaisuudessaan konehuoneessa sentin sivussa...

 

Jotenkin ei tullut edes mieleen että vaihteisto ja moottori ei olisi aivan samassa linjassa ylhäältä katsottuna, mutta voisiko kuitenkin olla näin? En oikein päässyt asiaa vielä luotettavsti mittaamaan kun kone ja laatikko paikoillaan...

Link to comment
10 minutes ago, MicaL said:

Pää hajoaa!!!

Onko palliksen laatikossa kytkinakseli noin sentin sivussa vaihdelaatikon keskisaumaan/keskilinjaan nähden?

Eli takaa katsottuna moottori (kampiakselilija) olisi noin sentin oikealla auton keskilinjaan nähden?

 

Piti aloittaa moottoritilan peltien tekoa moottorin ympärille ja kauhukseni huomasin ensin että hihnapyörä on noin sentin sivussa runkoon nähden. Kaikki mitat täsmäävät ja kaiken pitäisi olla suorassa ja ristimitassa, vaihteiston kuoren keskilinja on rungon keskellä ja suorassa mutta moottori kokonaisuudessaan konehuoneessa sentin sivussa...

 

Jotenkin ei tullut edes mieleen että vaihteisto ja moottori ei olisi aivan samassa linjassa ylhäältä katsottuna, mutta voisiko kuitenkin olla näin? En oikein päässyt asiaa vielä luotettavsti mittaamaan kun kone ja laatikko paikoillaan...

 

Edited by Matti-Pekka
x
Link to comment

Kyllä mää pikaisesti mitaten väittäisin että mullakin on nelkku konehuoneessa noin 10mm oikealle päin keskilinjasta, kun takaa päin katsotaan. Tai sitten mulla on koneluukku 10mm enemmän vasemmalle 😄

 

EDIT: ja on se kytkinakseli sen kymmenisen milliä sivussa askin keskilinjasta eli pää takaisin kasaan ja oot saa ihan oikeissa mitoissa 😉

 

IMG_2965.thumb.jpeg.65fab722928d8623411ff23aaa703da1.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment

Kiitos Kimmo vaivannäöstä ja asian vahvistamisesta. 

 

Itsekin sen jotänään  aamupäivällä selvitin kun tiputin askin ja koneen pakettina alas ja vähän tarkemmin linjailin.

Eilen kun tuon 10 mm "virheen" huomasin, niin aivoissa sumeni sen verran että järkeily ei ollut enää parhaimmillaan. Sitä vain etsi ensimmäisenä virhettä omista tekemisistä eikä pieneen mieleen tullut ajatustakaan siitä että onhan se voitu jo alun alkaen laittaa vähän sivuun.

 

Eilen vasta tallista lähdettyä tuli mieleen mahdollisuus että voisiko vaihdelaatikko ja moottori olla hieman eri linjassa sivusuunnassa.

Siksi myös tuon kysymyksen tänne heitin.

 

Hehheh Matti. Kirjoitit varmasti jotain nokkelaa kun tiedät mun neuroosin siitä että kaikki pitää olla symmetrisesti tasapainossa eikä mikään voi olla sivussa. Olisit vain jättänyt kirjoituksesi, olisin sen kyllä kestänyt 😄

Link to comment
3 hours ago, MicaL said:

Kiitos Kimmo vaivannäöstä ja asian vahvistamisesta. 

 

Itsekin sen jotänään  aamupäivällä selvitin kun tiputin askin ja koneen pakettina alas ja vähän tarkemmin linjailin.

Eilen kun tuon 10 mm "virheen" huomasin, niin aivoissa sumeni sen verran että järkeily ei ollut enää parhaimmillaan. Sitä vain etsi ensimmäisenä virhettä omista tekemisistä eikä pieneen mieleen tullut ajatustakaan siitä että onhan se voitu jo alun alkaen laittaa vähän sivuun.

 

Eilen vasta tallista lähdettyä tuli mieleen mahdollisuus että voisiko vaihdelaatikko ja moottori olla hieman eri linjassa sivusuunnassa.

Siksi myös tuon kysymyksen tänne heitin.

 

Hehheh Matti. Kirjoitit varmasti jotain nokkelaa kun tiedät mun neuroosin siitä että kaikki pitää olla symmetrisesti tasapainossa eikä mikään voi olla sivussa. Olisit vain jättänyt kirjoituksesi, olisin sen kyllä kestänyt 😄

Miten tuonkin nyt korjaa näyttämään hyväksyttävältä(keskeiseltä)....täytyy konsultoida jotain visionäärii joka hävittää tuon epäkeskeisyyden jollain optisella kikalla....

Link to comment
  • 1 year later...

Ei ole näköjään vuoteen tullut yhtään päivitystä palstalle, mutta ei ole paljoa tallissakaan tapahtunut. Suunnitelmat ovat vaihtuneet tällä välin moneen kertaan. Umpikopin runko on laikattu pois, tehty taas uudelleen ja rälläköity taas pois...

 

Alaosan putkirunkoa en ole viitsinyt  muutella vaikka sekin kävi muutaman kerran mielessä. Saa nähdä tuleeko tästä nyt jokin pickup-hybridi-matkailuauto. Tässä vähän kuvasaastetta vuoden tauon jälkeen :D

 

 

 

 

vp2.jpg

 

vp1.jpg

 

vp3.jpg

 

vp4.jpg

 

vp5.jpg

 

vp6.jpg

 

vp7.jpg

Edited by MicaL
  • Like 11
Link to comment
On 1/9/2022 at 4:43 PM, KimmoH said:

Tää on kyllä älyttömän nättiä jälkeä. Millä sää Mika hiot nuo saumat/pellit ?

 

Jos hiottava pinta on suora tai loivasti kaareva niin ehdottomasti parhaan tuloksen saan esihionnassa paperilaikalla jota käytetään kovamuovisen tukilaikan kanssa kulmahiomakoneessa. Karkeus 60 tai 80. Ja lopuksi aina 125 mm epäkeskohiomakoneella puolipehmeällä tukilaikalla, varsinkin kaikki pyöristykset ja kaarevat pinnat. Kaarevissa pinnoissa, varsinkin terävimmissä kulmissa jos täytyy vielä saada vähän muotoa pehmeämmäksi niin käytän karheutta 40, muutoin riittää 60. Terävien kulmien alkupyöristys onnistuu myös hyvin lamellilaikalla koska ei tee niin suoraa pintaa kuin tukilaikka ja paperi. 

 

Mutta joo, hitsisaumat kulmahiomakoneella tukilaikalla niin ei syö sauman vierestä peltiä montulle niin kuin lamellilaikka tuppaa tekemään. Ja lopuksi aina epäkeskolla perään.

 

Mutta ei ole yhtä oikeaa menetelmää, taitaa hyviä tapoja olla melkein yhtä monta kuin tekijöitäkin...

 

Tässä vielä loppukevennykseksi lyhyt pätkä hiontaa ja hinkkausta molemmilla menetelmillä :D

 

 

 

  • Like 11
Link to comment
11 hours ago, MicaL said:

 

Jos hiottava pinta on suora tai loivasti kaareva niin ehdottomasti parhaan tuloksen saan esihionnassa paperilaikalla jota käytetään kovamuovisen tukilaikan kanssa kulmahiomakoneessa. Karkeus 60 tai 80. Ja lopuksi aina 125 mm epäkeskohiomakoneella puolipehmeällä tukilaikalla, varsinkin kaikki pyöristykset ja kaarevat pinnat. Kaarevissa pinnoissa, varsinkin terävimmissä kulmissa jos täytyy vielä saada vähän muotoa pehmeämmäksi niin käytän karheutta 40, muutoin riittää 60. Terävien kulmien alkupyöristys onnistuu myös hyvin lamellilaikalla koska ei tee niin suoraa pintaa kuin tukilaikka ja paperi. 

 

Mutta joo, hitsisaumat kulmahiomakoneella tukilaikalla niin ei syö sauman vierestä peltiä montulle niin kuin lamellilaikka tuppaa tekemään. Ja lopuksi aina epäkeskolla perään.

 

Mutta ei ole yhtä oikeaa menetelmää, taitaa hyviä tapoja olla melkein yhtä monta kuin tekijöitäkin...

 

Tässä vielä loppukevennykseksi lyhyt pätkä hiontaa ja hinkkausta molemmilla menetelmillä :D

 

 

On kyl komeeta jälkeä ja kuten mainitsit tapoja on varmaan just niinpaljon kuin tekijöitäkin. Itse suosin ekassa hionnassa paksumpaa hiomakiveä. Ei lämmitä peltiä niin pahasti kuin esim lamelli ja loppuviimeistely sitten lamellilla. Mutta mainitsemasi tapa menee kyllä testaukseen.

 

Btw onko kellään tälläisestä kokemuksia. Lähinnä mielessä tulppahitsien hionnan kanssa ja pisteiden hionta irti jos toinen pelti menee roskikseen.

751297.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Kyllä toi on kans ihan huippu kone saumojen kanssa. Tai niiden tulppahitsien. Saa helposti ajettua sauman pellin tasalle syömättä ehjää peltiä vierestä.

 

Nauhoja vaan menee niinku leipää jos jotain huonoa haluaa mainita. Mutta ei ne 50mm hiontalaikat kulmakoneeseenkaan kauaa terävänä pysy. Mutta siistiä jälkeä tulee!

Link to comment
  • 2 years later...

Oletteko tehneet jonkinlaiset lukitusmeistaukset pallonivelien ulkoreunaan?

Vanhoissa sellaiset oli, ehkäpä jopa alkuperäiset valmistajan tekemät. VW:n Service Manuaalissa sellaiset tehdään erikoistyökalulla jollaista minulla ei ole.

 

1000014656-01.jpeg.a85407c2007251948790e01a30448804.jpeg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Koekasailin pyöränripustuksia ja törmäsin haasteeseen. Jarrusatula ei keskity oikein jarrulevyyn nähden ja  ottaa jarrulevyn sisäpuoleen kiinni. Kasattu jotain väärin? Empin droppiolat, brassijarrulevy ja orkkis jarrusatula...

 

PSX_20240329_110900.thumb.jpg.7c66f0748c215969678c2c71da809f28.jpg

 

Link to comment

Tuo on tietysti helppo kikka, mutta jääkö johonkin muualle todellinen vika/virhe, vai onko jälkituotanto-osat vain sinnepäin tehtyjä? 

 

Satulan ura on kokonaisuudessaan noin 4 mm isompi kuin jarrulevyn paksuus. Nyt tuo 4 mm:n välys on kokonaan toisella puolella, joten pari milliä pitäisi satulan tai jarrulevyn siirtyä.

Link to comment
1 minute ago, MicaL said:

Tuo on tietysti helppo kikka, mutta jääkö johonkin muualle todellinen vika/virhe, vai onko jälkituotanto-osat vain sinnepäin tehtyjä? 

 

Satulan ura on kokonaisuudessaan noin 4 mm isompi kuin jarrulevyn paksuus. Nyt tuo 4 mm:n välys on kokonaan toisella puolella, joten pari milliä pitäisi satulan tai jarrulevyn siirtyä.

Ainakin kuplan droppiolissa on ollut paljon epätarkkuuksia ja erilaisia virheitä, joten olkia epäilisin. Voi olla, että toinen puoli on erilainen.

Link to comment

Mittasin sisemmän pyöränlaakerin vastinpinnan ja jarrusatulan kiinnityspinnan välisen mitan ja noissa droppiolissa oli juurikin tuo kahden millin heitto verrattuna alkuperäisiin olkiin. Eli korotusta sitten vaan johonkin väliin.

 

Nuo jarrulevyt tilasin TRW:n valmistamina, mutta sain jotkut brassilevyt. En jakasanut alkaa selvittelemään myyjältä miksen saanut sitä mitä tilasin. Yleisestikin aika vaikea tietää osamyyjien osien valmistusmaata tai valmistajaa. Toki joissakin ilmoitettu reilusti, että kiinalainen, ilmeisesti niin huonoja että pakko jo mainita :)

 

Link to comment
CSP ilmoittaa kyllä että ei ole mitään kuraa odotettavissa.. 
image.thumb.png.2b0de5c8a05e906fb3425ce5bc9ffdf9.png
Mutta CSP:n satuloitakin pitää shimmailla prikoilla vuosimallista riippuen..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...