Jump to content

Takajousituksen kumipuslien vaihto


Recommended Posts

3 hours ago, Kahviäijä said:

 

Ongelma on nyt siinä että kun lähti ajamaan niin vähänkään terävämpi pomppu ajaessa, esim. reikä tiessä, kanttarien ylitys,... niin takapäästä kuuluu kova metallinen kolahdus, taitaa olla jopa pelkästään apukuskin puolelta. Normaali ajossa ääntä ei kuulu eikä myöskään katsastuksen iskaritestissä (ainakaan auton ulkopuolella). Otin sitten illalla kyytiin 3 aikuista takapenkille ja ehkä hieman vähemmän herkästi kolahti enää.

 

Nostit perää niin paljon että ulosjoustovarat loppuivat. Rajoittava kohta on lähellä suojakantta, latta ja "kehys" ottavat kiinni toisiinsa.

Link to comment

Nyt sain tänään tutkittua asiaa taas. Eli vaihdoin suojakannet ja apukuskin puolelle uuden ulomman kumin, vasta vaihdettuun oli kerenny tulla jo nirhamia liukkarista huolimatta. Ja sitten tiukkasin kunnolla renkaat ilmassa ja maassa, ja samalla tajusin että kruunumutteri ei ollu viimeeks tiukattu 350nm vaan käsin ulkonäköisesti samoille kohille kun irrottaessa. Sitten renkaat paikoilleen ja koeajolle.

 

Koeajolla vaikka kuinka yritin rääkätä jousitusta ni vain kerran kolahti, ja sekin oli huomattavasti hiljaisemmin kun viimeeksi. Eli taisi auttaa riittävästi, voihan se olla että jousitus asettuu vielä vähän kuhan enemmän ajelee. Eli vikaa oli puslien puristuksessa ja ulosjousto on kans hilkulla. Nyt se on sillei että pystyy jatkaa ajamista.

Link to comment

Kuparirasvaa ku unohtu hakea wurthiltä kumiliukkaria. Enkä oo siitäkää varma että kuivuuko se kumiliukkari sit pois. Kyllähän miä useeseen otteeseen  jysähtelyjen välissä olin käyny kattomassa lattojen kehystä, mutta ei niissä ainakaan mitään silmiinpistävää näkyny, nosturillakaa ei mitään selkeää osumaa ollu näkyny.

Link to comment

Miten sitä tutkii ku ei meinaa millään enää jysähtää? pitäis olla GoPro kamera minkä kiinnittää lokariin että näkis mitä siellä tapahtuu mutta ei nyt tähän hätään löydy. Ja huomenna bussii matkaa Mikkeliin, jos jysähtelee taas niin sitten pitää nostaa lattaa ylemmäs, takasi lähtökorkeuteen. Ei kait siinä muuta oo tehtävissä, en usko että iskareissa ois mitää vikana ku katsastuksessa anto hyvät lukemat tiistaina.

Link to comment
On 9/12/2019 at 11:40 PM, Urbantoy said:

No jostainhan jysähdys kuuluu.. pitäskö setviä.. ei ole mitää tekimistä puslien tai kansienkaa tai kansien tiukkuuden kanssa.. Jos se lyö pohjaanlöyntikumien vastimeen?

Varmaankin lyö linkin kuvassa nuolen osoittamassa kohdassa rauta-rautaa-vasten yhteen. Takapäässä ei muuta ulosjouston rajoitusta ole.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/650282.jpg

Link to comment

kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta)

Link to comment
34 minutes ago, Kahviäijä said:

kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta)

 

Ne on varmaan tehtaalla ymmärtäneet että tuossa kohtaa on ulosjouston rajoitus, eli ei se kolahtelu varmaan vaarallista ole. Mullakin on kolahdellut jo vuosia silloin tällöin, jousitus on korkealla.

Link to comment

Eikö siellä näy jälki varmasti tuossa kohta minkä Multanen osoitti.. luulen että tuolta se ääni tulee.. 

Mulla tontitetussa valassa on näkyvissä latan yläpuoliset jäljet ku lopsauttaa pohjaan..

EDIT: korjataampa edellstä editointia ku taas on ulosanti b-luokkaa niin kuin aina mullla, siis jäljet näkyy säätölatan säätöruuvissa ku hakkaa siihen

Vai joutuukohan tässä taas kuvan ottoon, mutta ku ei vielä ole ryömintävaihde päällä

Edited by Urbantoy
Link to comment

Ei katsastuksen iskaritesti paljoa kerro iskuvaimentimien kunnosta. Aika huonot täytyy olla, että hylky tulee. Jos ulosjouston vaimennus on löysä, niin helpommin lyö rajoittimeen. Minulla on myös perää nostettu. Punaset konit nurkissa eikä kolahtele. Hyvät iskarit parantaa muutenki auton ajo-ominaisuuksia. Punaset konit on ollut paras investointi mitä olen omaan autooni tehnyt.

Huoletta kuitenki ajelisin. En minäkään usko, että pienestä kolahtelusta vois olla mitään haittaa.

Link to comment

Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni

 

Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää.

Link to comment
7 hours ago, Kahviäijä said:

Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni

 

Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää.

Nuo on oikeat eli Konin tuotenumerot 80-2220 ja 80-2110. Minä tilasin täältä https://modificars.fi/  Ei sielläkään ollut hyllyssä, mutta tilaavat tehtaalta hollannista. Viikko siinä tais mennä, mutta hinta oli vähän edullisempi, kuin tuossa linkissä.

Link to comment
  • 7 months later...

Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita?

Link to comment
8 hours ago, Eikka said:

Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita?

Hyvälaatuiset kumipuslat. Vaikka vanhat on ehyet, ne on kuluneet. Puslan pitää olla todella tiukka, jotta tuohon kohtaan ei jää liikkumavaraa. Pienikin liikehdintä takapyörässä häiritsee ajonautintoa. Uretaanipuslat ei sovi vakioautoon. Niillä saa vielä tiiviimmän rakenteen, mutta ne välittää pyörämelua autoon.

Link to comment
  • 6 months later...

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

Link to comment
2 hours ago, Lintunen Harri said:

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

Helpommalla vois päästä värkkäämällä puristin, jolla vetää lattaa iskaritornista.

Link to comment
4 hours ago, Lintunen Harri said:

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

 

Tai laittaa ne nyt paikalleen suoraan, eli jää hieman tonttiin ja hieroo korkeuden kohilleen sitten, kun on koppa päällä?

Link to comment

Kettinki kiinni iskaritorniin ja toinen pää tunkin "etuakseliin" kiinni ja samalla tunkilla nostat lattaa takapäästä.

Ketju pitää alustan paikallaan samalla kun tunkki nostaa lattaa.

 

Tuollainen kuva irroituksesta löytyi netistä, mutta toimii myös asennettaessa...

1783903.jpg

Edited by JTG
Link to comment

Ketju/tunkki (Bahco 3tn) yhdistelmä oli aika huteran tuntuinen. Vähän järjen vastaisesti koetti kuitenkin nostaa tunkin etupäätä ylös? 

Mut helposti ja nopeasti onnistui kun poras lyöntiankkurit M10x40mm lattiaan. Ketju vääntösauvaputken ympäri ja M10 pultilla ketju kiinni ankkuriin. Sit vaan tunkilla lattat ylös ja paikalleen. 

Link to comment
  • 4 months later...

Onkohan tossa taka vääntösauvat nyt väärillä booreilla. Mielestäni laitoin juuri kuin ne olikin ja oli taistelua, kun koppa oli vielä irti. Z bar ottaa jo kontaktiin vaikka ei oo auto vielä ees kasassa saati kuormattuna. Etupää ei jousta auton painosta yhtään. Kevythän se keula on, mutta ei sinne ny hirveesti lisää painoa oo tulossa.

20210411_112539.jpg

Link to comment

Vapautin jousilatat ja vääntösauvan jännityksestään ja mittailin rullamitalla jousilatan päästä etäisyyttä iskarin kiinnitys pisteeseen, tämän jälkeen vasta vedin booreilta kokonaan jousilatat irti. Keulaahan ei vissiin pysty vakio osilla muuttamaan?

Link to comment
1 hour ago, hpa said:

Uudet iskunvaimentimet edessä voivat nostaa keulaa.

Ja katkenneet väntösauvat voivat laskea.

 

Mutta eiköhän tässä olisi fiksua nyt vain säätää takapäätä uudestaan.

Link to comment
  • 1 year later...

Onko nuo vääntösauvat keskenään identtiset vai onko yksilöitä? Toisin sanoen joutuuko esijäykkyyden säätää molemmin puolin yksilönä jotta saa perän samalle korkeudelle keskenään? Löysäsin nyt nuo latat ja ovat keskenään samaan esijäykkyyteen kyllä säädetty, mutta oikea puoli on paino pyörillä 1,5 cm alempana kuin vasen. Sauvat on alkuperäiset ja asennettu oikeille puolilleen.

Link to comment
7 hours ago, Eikka said:

Onko nuo vääntösauvat keskenään identtiset vai onko yksilöitä? Toisin sanoen joutuuko esijäykkyyden säätää molemmin puolin yksilönä jotta saa perän samalle korkeudelle keskenään? Löysäsin nyt nuo latat ja ovat keskenään samaan esijäykkyyteen kyllä säädetty, mutta oikea puoli on paino pyörillä 1,5 cm alempana kuin vasen. Sauvat on alkuperäiset ja asennettu oikeille puolilleen.

 

Alunperin identtiset mutta nepä eivät vanhene välttämättä ollenkaan samaan tahtiin, josko ovat 60-lukuisia niin nyt ovat yksilöitä, pitää säätää erikseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...