Jump to content

Museoikäisen retkibussin tuonti???


Recommended Posts

En osaa käyttää googlea ilmeisesti sopivien etsintäsanojen puuttuessa, mutta eikös se museoautomääritelmä ole 30 vuotta ja jos tuo maahan sitä vanhemman museointikuntoisen kulkupelin, niin ei menis enää veroa. Ja jos olis diesel, niin ei menis sitä käyttövoimamaksuakaan. (Anteeksi vesivessoista puhuminen, mutta muuallakaan ei tiedetä...)

No niinpä taas viinilasillisen ääressä haahuilin uneksimaan sellaisesta tölkkibussista, joka täyttäisi nuo ehdot. Mutta ennen kuin varaan menoliput Koblenziin (ja myyn nuo harrastepelit saadakseni rahaa mukaan) niin kertokaa onko vielä/enää mahdollista?

Link to comment

Verohan ei tosiaan paljon tule noin iäkkääseen autoon. Tuossa Tarfille linkki jossa jotain kerrottu:

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvon_osto_ja_myynti/ajoneuvon_maahantuonti

 

Autoverolaskuri: (tätä ei pidä sotkea ajoneuvoveroon)

http://www.belcar.fi/autoverolaskuri/

 

Tommosta tölkkiä ei taada nykyään saada leimattua kuin pakuksi tai henkilöautoksi? Eikös se "retkeilyauto"-nimike hävinnyt kokonaan.

Link to comment

No sitten kun se on museorekisteriin merkitty, niin eipä tuolla ole mitään merkitystä onko paketti-, henkilö-, palo-, kuorma- tahi polkuauto. Vakuutus on sen 25-40€/vuosi, ei muita veroluonteisia maksuja. Katsastus on joka toinen vuosi tuon ikäisessä. Niin ja kyllä museoauton määritelmään muutakin kuuluu kuin 30 vuotta valmistusvuoden päättymisestä.

Link to comment
44 minutes ago, Tuomo Lehmikangas said:

Retkeilyautoa ei liene ollutkaan? Matkailuautoja ne on käsittääkseni aina olleet.

 

Linkitetty auto, vaikka hieno onkin, ei mielestäni ole museorekisteröintikelpoinen.

Tuo tölkki oli äkkihaulla löydetty westfalia mutta ilmeisesti 2,1 wasserilla olis se parempi vaihtoehto. Jos Tuomo tuosta vaihtaa vanteet orkkiksiin viispuolavanteisiin, niin miksi ei olis museokelpoinen? Nuo retkikalusteet lienevät alkuperäisiä? Kori näyttäis olevan ihmeenkin siisti

Link to comment

Missään nimessä en ole asiantuntija tölkkien osalta vaikka niitä muutamia omastakin pihasta löytyy. Vielä vähemmän osaan sanoa museokatsastuksen osalta. Museokatsastuksessa kuitenkin käsittääkseni ovat sitä tarkempia, mitä uudemmasta ja yleisemmästä ajoneuvosta on kyse.  Eli lähtökohtaisesti ei museotarkastaja ole helposti hyväksymässä mitään tölkkiä.

 

Mutta jos lähdetään siitä, että näkyviltä osin vähintään pitää olla alkuperäistä, niin kuvissa jo pari juttua nappaa silmään:

- Ohjaamon matot

- Etuovien kaiuttimet ja soitin vähintään. Saati sitten takapenkin kaiuttimet. Ehkä jos matkailuautovarustelusta löytyy dokumentti että on tuollaisena 1987 lähtenyt niin sitten.

- Matkustamon verhoilu ei vaikuta alkuperäiseltä

- Matkustamon apujakkaran saranointi uusittu aikakaudelle epätyypillisellä tavalla. Tuskin alkuperäinen?

- 230 v pistoke auton ulkopuolella on ikäkauttaan uudempi

 

Nämä pieneltä vaikuttavat asiat vain antavat viitteen siitä, että hyvin todennäköisesti muuallakin on asioita joita on tehty niin, ettei museokelpoisuus täyty.

Link to comment
On 30.6.2018 at 11:16 PM, Tuomo Lehmikangas said:

Missään nimessä en ole asiantuntija tölkkien osalta vaikka niitä muutamia omastakin pihasta löytyy. Vielä vähemmän osaan sanoa museokatsastuksen osalta. Museokatsastuksessa kuitenkin käsittääkseni ovat sitä tarkempia, mitä uudemmasta ja yleisemmästä ajoneuvosta on kyse.  Eli lähtökohtaisesti ei museotarkastaja ole helposti hyväksymässä mitään tölkkiä.

 

Mutta jos lähdetään siitä, että näkyviltä osin vähintään pitää olla alkuperäistä, niin kuvissa jo pari juttua nappaa silmään:

- Ohjaamon matot

- Etuovien kaiuttimet ja soitin vähintään. Saati sitten takapenkin kaiuttimet. Ehkä jos matkailuautovarustelusta löytyy dokumentti että on tuollaisena 1987 lähtenyt niin sitten.

- Matkustamon verhoilu ei vaikuta alkuperäiseltä

- Matkustamon apujakkaran saranointi uusittu aikakaudelle epätyypillisellä tavalla. Tuskin alkuperäinen?

- 230 v pistoke auton ulkopuolella on ikäkauttaan uudempi

 

Nämä pieneltä vaikuttavat asiat vain antavat viitteen siitä, että hyvin todennäköisesti muuallakin on asioita joita on tehty niin, ettei museokelpoisuus täyty.

 

Ai siinä on noin paljon epäkohtia. No, pienellä työllä museoon. Veikkaan, että toi 230V pistoke ei haittaa kun kyse on kuitenkin turvallisuudesta.

Link to comment

Kalliita ovat hyvät tölkitkin, varsinkin kun jossain lukee Oettinger. Jos nyt hyvät pallokeulat ja erityisesti, jos jossain lukee Westfalia ovat hintavia, niin varmaan muutaman vuoden päästä hirvitellään jäljellä olevien tölkkien hintoja. Junakeulathan ovat jo pois tavallisen kuolevaisen ulottuvilta joko ylivoimaisen entisöinnin, tai liian suuren hintalapun takia.

 

Mutta jostain syystä tuo Koblenzin caravelle, tai vastaava sitten kun rahat ovat kasassa, jäi kiinnostamaan

Link to comment

Käyttäjä JonasB:llä olisi SePille tiedossa Wesfalia Club Joker Turun seudulla 5000€ hintapyynnöllä, ei tarviis kaikkia nykysiä harrasteautoja realisoida, eikä Saksaan asti hakemaan mennä.

 

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment
On 30.6.2018 at 11:16 PM, Tuomo Lehmikangas said:

Missään nimessä en ole asiantuntija tölkkien osalta vaikka niitä muutamia omastakin pihasta löytyy. Vielä vähemmän osaan sanoa museokatsastuksen osalta. Museokatsastuksessa kuitenkin käsittääkseni ovat sitä tarkempia, mitä uudemmasta ja yleisemmästä ajoneuvosta on kyse.  Eli lähtökohtaisesti ei museotarkastaja ole helposti hyväksymässä mitään tölkkiä.

 

Mutta jos lähdetään siitä, että näkyviltä osin vähintään pitää olla alkuperäistä, niin kuvissa jo pari juttua nappaa silmään:

- Ohjaamon matot

- Etuovien kaiuttimet ja soitin vähintään. Saati sitten takapenkin kaiuttimet. Ehkä jos matkailuautovarustelusta löytyy dokumentti että on tuollaisena 1987 lähtenyt niin sitten.

- Matkustamon verhoilu ei vaikuta alkuperäiseltä

- Matkustamon apujakkaran saranointi uusittu aikakaudelle epätyypillisellä tavalla. Tuskin alkuperäinen?

- 230 v pistoke auton ulkopuolella on ikäkauttaan uudempi

 

Nämä pieneltä vaikuttavat asiat vain antavat viitteen siitä, että hyvin todennäköisesti muuallakin on asioita joita on tehty niin, ettei museokelpoisuus täyty.

 

Aikakaudelle tyypilliset lisävarusteet ovat sallittuja ja radio, kaiuttimet ja  kumimatot lienevät erinomaisen tyypillisiä 80-luvulle. Minulla ainakin oli. :)

 

Matkustamon verhoilu taitaa olla matkailuautokonversion tuotosta eikä VW:n, joten se voi olla OK tai sitten ei: Jotain dokumenttia siitä että millainen siinä on alunperin ollut, museotarkastaja todennäköisesti haluaa. Esitteet (skannaukset esitteistä) tai mikä tahansa tehtaan markkinointivalokuva kyllä kelpaa.

 

Ennemmin kuitenkin veikkaisin että keskitytään siihen että hyväkuntoisen alkuperäisen tai asianmukaisesti entisöidyn ajoneuvon speksit täyttyvät ja siihen tarvitaan dokumentaatiota siitä että millainen ajokki on uutena ollut, tämäkin kun on kokolailla harvinainen laite. Siitä olen samaa mieltä Tuomon kanssa että niukkanaukka 30v ajokin kanssa museotarkastus on tavallista tarkempaa, eritoten kun osia vielä saa, joten osapuutteet tai väärät osat ovat korjattavissa.

 

Huolellinen dokumentaatio on jo puoli voittoa tässäkin.

 

-87 auto on itsellänikin ja vaikka se ei näytä aivan suoraan tehtaalta tulleelta tarkkaan katsottuna, niin kaikki viritykset olen purkanut pois ja korvannut oikeilla osilla, niitä kun vielä saa. Onneksi niitä oli kokolailla vähän, edellisetkin omistajat ovat olleet kokolailla tarkkana.

Link to comment

Museoauto ohjeet overdrive foorumilta: 

Museoautossa saa syödä ainoastaan kuivaa näkkileipää ja juoda sokeroimatonta sitruunamehua. Mitä rentouteen tulee, niin asustukseen pitää kuulua kireä pipo (kesäaikaan saa korvata nippusiteellä) ja autossa käytävän keskustelun täytyy kriittiseen sävyyn ruotia vieressä olevan auton vääränsävyisiä mustia ajovalon sähköjohtoja. Hymyileminen on sallittua ainoastaan 30 minuuttia vuodessa. Kaikki nämä asiat löytyvät pienellä painettuna sieltä museokilpiehdoista.

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment

Pitäis varmaan muuttaa otsikko, kun tekee mieli edelleen jatkaa jankkausta näistä retkibusseista. Ja vielä vesijäähyistä...

Jos löytyis hyväkuntoinen diiseli westy tölkki, niin onko kokemuksia/tietoa/esimerkkejä, kuinka tuo voimalaitos päivitetään 2,0 TDI:si? Olettaen tietenkin, että koko tekniikka päivittyy vaikkapa seuraavana projektina. Harmi, että nyt en luota näihin ilmavaivaisiin, koska tuota westyä käyttäisi myös oma jälkikasvuni reissuillaan ja varsinkin koneen pitää olla luotettava sekä riittävän tehokas vaikka kärrin (trailerin)vetäjäksi

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jos hakee museoautorekisteröinnistä säästöjä, niin se on kyllä hullun puuhaa. Museovakuutus on voimassa sen 30 päivää vuodessa, mutta mikset ajaisi ihan normaali liikennevakuutuksella ja ota auto silloin pois liikennekäytöstä, kun et aja. Olen painanut nyt menemään pari viikkoa tällaisella museoautolla ja kyllä vakuutus on se pienin erä, mitä sen kahden viikon aikana on maksettu; kulutus 15 litraa sadalla, uudet takaiskarit ja kansipahvi (+ tietty työt ja kannen plaanaus).

IMG_0627.JPG

Link to comment
On 25.7.2018 at 11:11 AM, Mäki said:

Jos hakee museoautorekisteröinnistä säästöjä, niin se on kyllä hullun puuhaa. Museovakuutus on voimassa sen 30 päivää vuodessa, mutta mikset ajaisi ihan normaali liikennevakuutuksella ja ota auto silloin pois liikennekäytöstä, kun et aja. Olen painanut nyt menemään pari viikkoa tällaisella museoautolla ja kyllä vakuutus on se pienin erä, mitä sen kahden viikon aikana on maksettu; kulutus 15 litraa sadalla, uudet takaiskarit ja kansipahvi (+ tietty työt ja kannen plaanaus).

IMG_0627.JPG

Siisti ponttooni!

Lähinnä käyttövoimavero on tollaisen painavahkon diesel bussin riesa. Toki sekin taitaa katketa seisotuksessa...

Link to comment
On 25.7.2018 at 11:11 AM, Mäki said:

Jos hakee museoautorekisteröinnistä säästöjä, niin se on kyllä hullun puuhaa. Museovakuutus on voimassa sen 30 päivää vuodessa, mutta mikset ajaisi ihan normaali liikennevakuutuksella ja ota auto silloin pois liikennekäytöstä, kun et aja.

 

Ehkä ei pitäisi tarttua moiseen provosointiin, mutta ei kai ole mitään mieltä laskea vakuutuksiin ja veroihin verrattavaksi kuluiksi korjauksia ja ajatella että kun nyt tein tonnin remontin niin vakuutus on pienempi kuluerä ja siten merkityksetön. Museoautovakuutuksen etuhan on juuri se, että se on jatkuvana 30 päivää silloin kun ajoa on. Jos omistaja ajaa kerran viikossa viemään lottokupongin ja ilmoittelee auton sen mukaan seisontaan ja pois, niin kuluja ja vaivaa kertyy sitä tahtia että tottahan toki se museoauto olisi ollut näppärämpi. Vaikkakin jäis 22 kierrosta lottoa pelaamatta...

 

 

 

 

Link to comment
9 hours ago, Tuomo Lehmikangas said:

 

Ehkä ei pitäisi tarttua moiseen provosointiin, mutta ei kai ole mitään mieltä laskea vakuutuksiin ja veroihin verrattavaksi kuluiksi korjauksia ja ajatella että kun nyt tein tonnin remontin niin vakuutus on pienempi kuluerä ja siten merkityksetön. Museoautovakuutuksen etuhan on juuri se, että se on jatkuvana 30 päivää silloin kun ajoa on. Jos omistaja ajaa kerran viikossa viemään lottokupongin ja ilmoittelee auton sen mukaan seisontaan ja pois, niin kuluja ja vaivaa kertyy sitä tahtia että tottahan toki se museoauto olisi ollut näppärämpi. Vaikkakin jäis 22 kierrosta lottoa pelaamatta...

 

 

 

 

Ehkä pikkuisen provosointia näin pitkän linjan mobilistina, mutta perusidea oli se, että auton saattaminen museorekisteröintikuntoon voi joissakin tapauksissa olla monen tuhannen euron kustannus, jolloin on harkinnan arvoista, että pitääkö auton ihan perusliikennevakuutuksessa. Omasta mielestäni museoautorekisteröinti ei ole mikään laadun tae, siitä vaikka esimerkkinä tuo minun M-B 190

Link to comment

Mielestäni museokatsastuksella on valtaisa hyöty, koska museovakuutus on voimassa 30vrk eli sehän tekee yhteensä 720 h ajoaikaa.

 

Åbo-kaveri sanoi että jos hän käy esim kaupassa museoautollaan, niin eihän siitä tule "merkata" ajoa kun n.15min yhteensä..

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...