Jump to content

Kaksi tulppaa


Recommended Posts

Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä..

Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä

jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.?

 

Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.?

 

Link to comment
9 hours ago, arvuuttaja said:

Kuutiotilavuuden kasvaessa ongelmaksi taitaa muodostua täydellinen palaminen, eli koko seos pytyssä ei välttämättä räjähdä..

Alfaromeo käytti kahta tulppaa jo 2.0 koneessa -80 luvulla muistaakseni ja Volvon Evo 2.8-2.9 koneissa taitavat myöskin olla, sekä

jotkut prätkät. Olikohan vielä niin, että toinen tulppa tulee vähän jäljessä räjäyttäen loputkin palamattomasta seoksesta.?

 

Mikähän tässä olisi järkevin tapa lähteä tuota ideaa toteuttamaan kaasutin koneeseen ja tietysti ilman virranjakajaa.?

 

Moottoripyöriin mm rautapää HD ja Ducatiin on laitettu extra tulppia käyttämällä tuplapuolaa jolloin sytyttää yhtäaikaa...noi viivästys kipinät on sitten taas tehty joissakin aftrmarket syttyboxeissa.

 

Link to comment

Se mikä myöskin tukee tätä teoriaa on tallissani oleva vanha Suzuki DR 650 R. Joskus Kurapyörä porukassa letkassa ajettaessa takana tulevat kertoivat

mopedini haisseen bensiinille giljotiinin vääntyessä auki.. Ilmeisesti oli toinen tulppa pimeä ja kun seuraavaan reissuun vaihdoin tulpat, niin suoritus parani,

eikä kukaan puhunut mistään polttoaineen katkusta..

Link to comment

Kiitos Alex, tuota jakaja touhua itsekkin olen miettinyt, mutta ei..

Sit seuraavava vedos olisi kaksi trikkeriä, joista toinen säädettävä..

Ehkä mielestäni paras olisi tehdä vauhtipyörään (iso kehä) jossain

jyrsimessä hampaat lukupäille ja kahdet syttö järjestelmät..?

Link to comment
12 hours ago, Ketsa said:

Muistelisin lukeneniini, että herra Hoover piti tuplatulppaa tarpeettomana lentokoneen moottorissa. Eli ainut hyöty sen lisäämistä oli lentopuolen vaatimusten täyttäminen.

Tässä voisi olla semmonenkin takana että tehonlisäys tulee vasta puristusten mukana. Eli jos puristussuhdetta ei nosteta niin tehokaan ei juuri nousisi (lentokoneessahan moottori ei varmaankaan saa nakuttaa vaikka toinen sytytysjärjestelmä on pois pelistä).

 

Spekulaatiota:

Kuvittelen että nakutus tulee VW:ssä sen takia että palorintama "ahdistaa" loput palamattomasta seoksesta pieneen tilaan männän ja kannen välissä (vastapäätä tulppaa). Paine siellä nousee paikallisesti nakutusrajan yli.

Toinen palorintama sotkisi tämän "nurkkaanahdistusilmiön" jolloin puristuksia olisi varaa nostaa.

Link to comment

Itse olen ymmärtänyt että tuo tuplatulppa homma on hemipalotiloja varten  ja parhaimmillaan silloin kun on iso pattipää mäntä. Kiila ja ammepalotilassa taitaa olla jokseenkin turha jos haetaan maksimi tehoa.

s-l300.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...