Jump to content

Ilma-VW ja ulkoinen startti ?


Recommended Posts

Formula Veessä on ilmeisesti oma starttimoottori aina mukana?

 

Onko jossain laitteessa käytetty erillistä ulkoista sähkökäynnistintä formuloiden / kilpamoottoripyörien tyyliin, kampiakselin päästä pyöräyttämällä käyntiin tai jotain sellaista? Siis 'sähköinen veivi' ...

 

 

Link to comment

Vesipumput sun muut teollisuusmoottorit starttaa joo veivillä ja kai sellaiseen 'lovipulttiin' vois jotain sähköpyöritintäkin sovitella.

 

Millaisella kytkennällä kisavehkeiden sähköstartit moottoriin tarttuu?

 

 

Link to comment
  • 1 month later...

Tähän palataksemme - onko jossain (ilma-?) Volkswagenissa starttimoottori sijoitettu kohtisuoraan kytkinakseliin nähden? Startti siis töpöttää 'pystyssä' kytkinkopan kupeessa. ESA 20 -paloruiskussa on paikka startille, mutta asennus tuollainen mihin vakiostartti ei osu. Mitä starttia ESAssa on käytetty / mahdollista käyttää? (kuva lainattu asiaa pohtivasta facebook-keskustelusta, mittasuhteen näemmä vääristyy kopioitaessa)

 

Ei automaattista vaihtoehtoista tekstiä saatavilla.

Link to comment

Tuossa Esassa on vääränlainen vauhtis. Joku on laittanut tuohon normi vauhtiksen. Kuuluisi olla vauhtis, jossa hammaskehä on sivulle päin ja silloin tuohon paikalle laitetaan molemmista päistä laakeroitu vw-startti. Kaksi tuollaista olen purkanut ja molemmissa oli edellä kuvattu vauhtis.

Link to comment

Väärä vauhtipyörä niinkuin Mesikämmen kertoi,mutta ainakin niissä mitkä olen purkanut tai nähnyt on ollut ihan oma teollisuusmoottorin startti.Boshin valmistama molemmista päistä laakeroitu,mutta enemmän sellaisen tavallisen auton startin näköinen(siis ei VW:n ).

Mulla on varmaan muutama ylimääräinen startti ja ehkä vauhtipyäräkin.

Link to comment

Hienoa, mulle! ;-)

 

Tuon kuvan ottanut kaveri kuitenkin esittää, että hänellä on kolme pumppua suoraan palokunnilta ja niissä on kaikissa tuollainen 'tavallinen' vauhtipyörä. Pumppu-Kulmala alunperin suunnitellut option sähköstartille, mutta todennut asian turhaksi ja/tai liian kalliiksi ja asentanut pumppuihin tavallisella vauhtiksella varustetut normi-teollisuusmoottorit ...?

 

Miten Sampo-puimuri starttaa ...?

 

 

Link to comment

Näemmä Esojakin on sitten erilaisia. Tallissani olevassa ei näytä olevan tuollaista kiinnityskohtaa startille, ruuvikiinnitteisellä peltilapulla oleva reikä kylläkin, mutta tuo valukohouma startin kiinnitystä varten puuttuu. Vuosimalliero?

Link to comment
2 hours ago, -AP- said:

Näemmä Esojakin on sitten erilaisia. Tallissani olevassa ei näytä olevan tuollaista kiinnityskohtaa startille, ruuvikiinnitteisellä peltilapulla oleva reikä kylläkin, mutta tuo valukohouma startin kiinnitystä varten puuttuu. Vuosimalliero?

On ainakin esa 20 ja esa 30, viitanneeko tuottoon? 2000 ja 3000 litraa min? Isompi on käsittääkseni isommalla koneella, puheissa ainakin 1600cc

 

parissa 30:ssä mitä käynnistellyt on ollut sähköstartti mutta myös veivausmahdollisuus.

ehkäpä startti ollut delux-optio😁

 

 

Link to comment

Valmistajan historiikista:

Vuonna 1968 ESA-20:n rinnalle tuli uusi 1.600 litraa minuutissa tuottava ESA-30, jonka pumppu oli yksiasteinen ja vesirengasimulaitteen korvasi pakokaasuejektori. Rakenne oli yksinkertainen ja luotettava, ja tuoton kasvusta huolimatta ruisku oli samanpainoinen ja -kokoinen kuin vanha ESA-20.

Sähkökäynnistystä oli tarjottu lisävarusteeksi moottoriruiskuihin jo 60-luvulla, mutta vakiovaruste siitä tuli ESA-30:een vasta vuonna 1971.

 

 

Link to comment

Nuo minun purkamat olivat 70-luvun alussa valmistettuja. Molemmat olivat 1600 koneella, jossa on yksireikäkannet. Imusarja on vanhanmallinen ja eri kokoinen kuin kuplan koneessa käytetyt.Keskikaasari on solex 32. Startti oli molemmissa kyljessä pystyssa ja oli molemmista päistä laakeroitua mallia. Startin malli oli varmaankin tuo Turon tarkentama. Syy purkamiseen oli se, että ne tulivat minulle romiksen kautta ja molempia oli käsitelty kovakouraisesti romukouralla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Työntyipä tänään vasten tahtoani tollainen 1965 mallin vesipumppu tallin luiskalle ja siinä ei ollut edes startin paikkaa.

Ns. kytkinkopassa sokea startinmallinen kohta ylhäällä ja laturissa pelkkä akseli ilman lataukseen liittyviä käämityksiä.

Dynamo oli laturin hihnapyörän yläpuolella ja jonka kytkemällä sai "kojetauluun" työvalon ja tietysti kampikäynnistys..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...