Jump to content

Lisäöljyjäähdyttimen sijoittelu


Recommended Posts

Lisäöljyjäähy sijoitetaan perinteisesti takatavaratilan alle kuskin puolelle raittiiseen ulkoilmaan. Onko mitään raikkaita uusia ideoita tähän sijoitteluun?  

 

EDIT: jäähyn sijoitus etupäähän on poissuljettu ratkaisu

 

EDIT: tarkennuksena vielä, että tällä kertaa olisi tarkoitus lähteä ihan maantielle asti ja pitäisi myös päästä perille kohteeseen useamman kymmenen kilometrin päähän, eikä vaan lähikauppaan.

Edited by Mäki
Link to comment

Mulla oli joskus tämmöinen visio...

 

Kuskin puolen takalokasuojan alle, pyörän eteen kapea ja niin korkea jäähdytin mitä mahtuu. Alumiinipellillä kotelointi niin että kestää ehjänä ja scooppi alustasta raittiille ilmalle, ilman poisto ylhäältä pakarin luokse.

 

Jäi kokeilematta koneen pois myynnin vuoksi...

 

Tuon jälkeen tullut turattua vain näiden melkein vakio koneiden kanssa joissa normijäähdyttely systeemit piisanneet...

Link to comment

Idean raikkaudesta nyt en tiedä, mutta jos viitsii askarrella niin kenno+flekti varapyöräkoteloon ja kotelon takaseinä kennon kohdalta auki. Kotelon pohja sopivasti auki/reijitys, alle scooppi ja kennon yläpuolelle levy, ettei ilma karkaa tavaratilaan. Toimii vaikka ainoan öljynjäähdyttimen paikkana, kun mitoitukset on sopivat.

 

Kannattaa muuten miettiä näitä lisäjäähdyttimiä asennettaessa, että kulkeeko koko öljykierto lisäkennon läpi vai vain osa öljystä. Jos kaikki öljy kiertää kennon kautta niin kennon virtausvastukseen pitää kiinnittää huomiota entistä enemmän.

Yleensä noiden pienten "lisäkennojen" virtausvastus on niin suuri, että ne ja liian pienet letkut aiheuttavat älyttömän painehäviön isoilla kierroksilla ja sitten taas ihmetellään huonoja öljynpaineita ja vuotavia suodattimia.

Esim. täältä (pdf linkki) voi katsoa miten Setrabin kennojen painehäviöt ja jäähdytystehot muodostuvat.

http://www.setrab.com/products/proline/products/std-oil-cooler/

 

 

Edited by VW-63
  • Like 1
Link to comment

Meitsi päätyi pitkien pähkäilyjen jälkeen sijoittamaan mesacool tyylisen lisäjäähdyttimen vääntösauvaputken alle. Ilmanotto samalla ajatuksella kuin mitä sveitsiläisessä kaupallisessa taka-aisojen alle tulevassa ratkaisussa on käytetty.

Link to comment
17 minutes ago, mikan said:

Milloin teidän mielestä lisäjäähdytin on tarpeellinen? Mulla on kirvassa, mutta luulen että siinä se on ihan tarpeeton, kun ilma kiertää muutenkin niin hyvin.

 

t. Mika

Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle.

Link to comment
10 hours ago, Tanhis said:

Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi...

 

Voisitko perustella tarkemmin, ei oikeen mene omaan ymmärrykseen toi teoria.

Link to comment
10 hours ago, Tanhis said:

Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle.

 

Höpöhöpö... kirput niin keveitä että jos kone edes jotenkin säädöissä ei takuulla lämpene, AI miksikö.... kirput keveitä ja kokonaisilmanvastus kuplaa paljon pienempi, joten maantiellä esim satasta ajaessa kone menee ihan... sanonko.

Link to comment
11 hours ago, Tanhis said:

Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle.

Tätä komenttia en kyllä tajua näin asiantuntijana ollenkaan.. saisko faktoja sekä selvitystä mielellään.. mihin tuo perustuu.. veikkaan että ei mihinkään..

Link to comment
On 13.8.2018 at 10:13 PM, Ketsa said:

Meitsi päätyi pitkien pähkäilyjen jälkeen sijoittamaan mesacool tyylisen lisäjäähdyttimen vääntösauvaputken alle. Ilmanotto samalla ajatuksella kuin mitä sveitsiläisessä kaupallisessa taka-aisojen alle tulevassa ratkaisussa on käytetty.

Laitas Ketsa linkki tuohon sveitsiläiseen ratkaisuun

Link to comment
17 hours ago, Urbantoy said:

Tätä komenttia en kyllä tajua näin asiantuntijana ollenkaan.. saisko faktoja sekä selvitystä mielellään.. mihin tuo perustuu.. veikkaan että ei mihinkään..

Noniin tämähän nyt oiken myrskyn nosti. Väitätkö etteikö kuplan koneen yläpuolen ja alapuolen eroittamisella ole mitään merkitystä koneen lämpöihin. Se onko auto minkä painoinen tai onko ilmanvastus millainen tai onko alla kolmekertaa normia leveämmät (+korkeammat) renkaat jätetään nyt pois yhtälöstä. Ja aika usein kirpuissa on 1200 koneita joissa ei ole niinpaljon jerkkua etteikö koneen lämmöistä tarvitsisi huolehtia. Eli sum-summarum kirpussa joissa aikausein vielä erikoisia koneen yläosaan lämpöähohkaavia pakosarjoja ei teidänmielestä ole suurempaa kuumenemisriskiä kuin autossa jossa kone saa kokoajan viileää ilmaa jäähdytykseen.

 

Ja ajetaanko siellä porojen seassa kirpuillakin.

Edited by Tanhis
Link to comment

Kyllä pohjesempana taitaa poroja riittää välillä enemmän ku ihmisiä tienpäällä.. En kyllä ihan asiantuntijana ole siitäkään varma. Mutta on niitä vähemmän silti ku ihmisiä väestöllisessä keskittymässä. Komia ois päästellä kirpulla pohjosen poroaluueella yöttömän yön aikaa, ne näkis silloin tarpeeks ajoissa.. Vaikka ne on kyllä semmosia puupäitä että ei ne tieltä mihinkään lähe vaikka kirppu siinä pörisee.. Tuohon lämpöjuttuu en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.. 

Eit: Tuolleen ne jolkotteli keskellä tietä pikkuhiljaa ojan pohjalle Nordkapin tourilla.. Ei ollut kiire pois tieltä..

IMG_9778.JPG

Edited by Urbantoy
Link to comment
36 minutes ago, Urbantoy said:

Kyllä pohjesempana taitaa poroja riittää välillä enemmän ku ihmisiä tienpäällä.. En kyllä ihan asiantuntijana ole siitäkään varma. Mutta on niitä vähemmän silti ku ihmisiä väestöllisessä keskittymässä. Komia ois päästellä kirpulla pohjosen poroaluueella yöttömän yön aikaa, ne näkis silloin tarpeeks ajoissa.. Vaikka ne on kyllä semmosia puupäitä että ei ne tieltä mihinkään lähe vaikka kirppu siinä pörisee.. Tuohon lämpöjuttuu en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.. 

Eit: Tuolleen ne jolkotteli keskellä tietä pikkuhiljaa ojan pohjalle Nordkapin tourilla.. Ei ollut kiire pois tieltä..

IMG_9778.JPG

Asiantuntijaksi itseäsi tituleerasit, oliko kyse sittenkin poroasiantuntijasta.

Link to comment

Kyllä se Maasturi on ihan sen asiantuntijan tittelin antanut. Nautitaan siitä tittelistä niin ptkään ku joku sen alentaa tavantallaajaksi mitä ihan normaalisti ollaan..

En ole muuten kyllä niin titteleiden perään..

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Moro  Jukka, oranssissa kuplassa minkä ostit multa niin pystyi hyvin ajamaan 100 km kiihdytteleen ja 10 vetoa ja 100 km takaisin ja lämmöt pysyi kurissa 😁

 

Tila ja tilanahtaus määrittelee kyllä sijoittelun suurimmaksi osaksi 

Edited by Meto
Link to comment

Mulla oli tuolla vetarin etupuolella pystyssä. Tein siihen alle tuommosen ilmanohjain pellin siinä toivossa että se saisi vähän edes ilmavirtaa. En tiedä auttoiko mitään koko lisäjäähdytin.

Rohkee 8L öljyä + vakio puhallin ja jäähdytin vaikuttaa aika tehokkaalta. Matka-ajon jälkeen miltei kärsi pitää kättä suodattimessa.

image.thumb.png.9d3345df96c8080c1bb0d0e36b7115af.png

Edited by HSuomi
Link to comment
On 14.8.2018 at 12:59 PM, Tanhis said:

Kirpussa itseasiassa kone ylikuumenee helposti kun kone pääsee imemään kuumaa koneen läpi jo kerran mennyttä ilmaa takaisin jäähdytysilmaksi. Mutta ei ylikuumenemista / lisäjäähyn tarvetta ilman mittaria oikein voi luotettavasti todeta. Kirpussa nyt helpoin on lyödä kinkkumittari öljytikun paikalle.

Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti.

 

Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan..

 

Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen.

Link to comment
1 hour ago, Meto said:

Moro  Jukka, oranssissa kuplassa minkä ostit multa niin pystyi hyvin ajamaan 100 km kiihdytteleen ja 10 vetoa ja 100 km takaisin ja lämmöt pysyi kurissa 😁

 

Tila ja tilanahtaus määrittelee kyllä sijoittelun suurimmaksi osaksi 

No tähän paksutolppaan tulee juuri tuo kone, mutta FK89/91 nokalla. 

Link to comment
18 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti.

 

Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan..

 

Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen.

Nyt kyllä Herr Caravan puki sanoiksi tämän Asiantuntijan ajatukset ku omat aivopierut ei taipunut sanoiksi.. Joku katkos korvien välistä näppäimistöllä esti ajatuksen virran, ja tuo porohommeli oli helpompi naputtaa kahdella sormalla ihan julkiseksi ku ihan ajatuksenvirran sotki.. Jos mikään päässä virtaa kummiskaan..

Link to comment
32 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Oisko kuitenkin niin että ghioissa, kuplissa, busseissa jne joissa kone on suljetussa tilassa on konehuoneessa alipaine. Ja jos tiivisteet puuttuu/on huonot niin puhallin imee jäähdytysilmaa juuri sieltä koneen lämpimältä puolen mistä tiivisteet falskaa eli alta kun ilmaa ei ole muualta saatavissa vapaasti.

 

Mutta se että kirpun kone vetäisi sisäänsä jo kerran koneen läpi mennyttä ilmaa on kyllä sama kerroin ku voittaa lotossa, onhan siinä avoimessa tilassa jäähdytysilmaa muualtakin tarjolla. Toki voidaan jeesustella että lämmin ilma nousee ylöspäin putkistolta jne mutta eiköhän se ehdi ennen puhallinta sekoittua melko moneen kertaan ympäröivään ilmaan..

 

Mutta minäkään mitään näistä tiedä, kunhan arvailen.

Niinhän sitä voisi kuvitella. Mutta aikausein auton perään muodostuu ilmapyörre joka kierrättää ilmaa auton alta perään pyörimään, esim farmariauton takaikkuna hiekkatiepätkän jälkeen. Eli ei siellä välttämättä se ilma kierrä siihenmalliin kun voisi kuvitella. Ja nyt pitää myöntää että en ole vielä kirppua tuulitunnelissa nähnyt että en mitään varmaa uskalla sanoa. Mutta siittä olen varma että suomalaiset lasikuitupajat jotka kirpun koreja on väsäillyt eivät ainakaa ole luomuksiaan tuulitunneleissa käyttäneet koneen jäähdytystä optimoidakseen.

Edited by Tanhis
Link to comment

Surffailin noita vanhoja topiikkeja läpi ja SePin projektista löytyi tällainen asennus. Paikkahan on jo kaikille tuttu ja kiinnitys suhteellisen helppoa akseliputkeen. Tosin taidan kääntää jäähdyttimen 90 astetta siten, että reiät osoittavat suoraan taaksepäin = suorat liittimet. Puhallinta kehiin ja hoover - moodiin. Sitten vielä sellainen alumiinikuuppa tuonne alle ohjaamaan ajoviimaa, kuten Salon Teron autossakin oli.

Ja tietysti moottorin ympärille alkuperäiset pellit ja kumitiivisteet estämään ilmamassojen sekoittuminen

P1110602.JPG

  • Like 2
Link to comment
8 hours ago, metake said:

Kirpuista en osaa sanoa, mutta tämä kulkee ilman lämpöongelmia vaikka on vielä turbiini tuomassa lisälämpöä..

RÖDI.jpg

 

Meinaako tämä sitä etteikö tämän jäähdytystä kannattaisi parantaa kun kerran ei tässä kombossa ylikuumene ;)

Link to comment
19 minutes ago, Tanhis said:

 

Meinaako tämä sitä etteikö tämän jäähdytystä kannattaisi parantaa kun kerran ei tässä kombossa ylikuumene ;)

Tämä on kyllä ihme vekotin. Teemulla ei ole edes sylinterin päälipeltejä ja autolla on ajettu tuhansia kilometrejä. SInänsä hyvä suoritus

Link to comment

No ei kiehu sitten millään..vaikka on aika kuuma kesäkin takana...kestää kyllä ajaa vaikka missä jonkassa ilman juuri mitään ajoviimaa (kokeiltu tosiaan on).. mutta aika lämmintä hohkaa kun ajaa tankillisen tuollaisessa +30 ilmassa ja pysähtyy johonkin liikennevaloihin tms. silloin nousee haarojenvälistä kohtuu lämmin henkäys...mutta paremmin tuntuu kone vetävän kun on vaan lämmin , ja ajon jälkeen voi kyllä aina laittaa käden venttiilikopan päälle (peltinen), eikä öljynpaine valo välky hitaalla tyhjäkäynnillä (oilit on teponoilin classik 20-50). Nyt on reilun parin kesän aikana vedetty n. 29 000km ja hyvin pelittää....ja sivuvaunukäytössä.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...