Repeat Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Morjensta vaan, Useamman välivuoden jälkeen olisi tulevana talvena jälleen tarkoitus herätellä harrastuspeli ajokuntoon 😊 Kyseessä on oma ensimmäinen omistamani auto -64 Kupla, jonka hommasin joskus opiskeluaikoina 90-luvun lopulla. Autolla ei ole ajettu nyt n. 5-6 vuoteen ja se on ollut säilössä mökillä odottaen uutta innostusta. Jonkin verran tuossa kiertelin autoa ympäri ja vaikuttaisi edelleen olevan aika ruosteeton tapaus 😅 Tähän auttaa kummasti se, että 80-luvulla auto on käyty läpi silloisen omistajan toimesta. Ajatuksena olisi laittaa sisusta uusiksi aikalailla kokonaan koska säilytyksen aikana se on päässyt homehtumaan, kattoverhoilu oli vaihtokunnossa jo ennen välivuosia. Maalipinnasta löytyy jonkin verran sanomista, mutta kokeillaan josko menis pienillä paikkauksilla + myllyttämällä. Lisäksi hieman matalammaksi olisi tarkoitus autoa saada, kun aika korkealtahan tuo näyttää. Moottori ja laatikko ovat sentään kunnossa, tai ainakin olivat ennen pidempää säilömistä. Harrastetilaksikkin valmistui reilu vuosi sitten n 30m2 lämmin talli omakotitalon yhteyteen, joten matka hartastuksen luoksekkaan ei pitäisi olla este. 11 Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Hieno patina..älä vaan mee ruikkiin uutta maalia päälle onnistuneien pohjien kanssa 1 Quote Link to comment
HSuomi Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Helppo ja hieno projekti! -säätökeula -M&H:t -strokeri -sisusta helvettiin ->viivalle :D 1 Quote Link to comment
ARTO Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 (edited) Eiiii, poijjaat on aivan hakoteillä mikä tälle parasta. Uudet brassipuskurit paikalleen samoin brassikapselit ja jos vielä joku brasilialainen sähköosakin löytäis paikkansa. Kylän deekuin maalari tekemään vapisevin teippauksin appelsiinipintaisen ylimaalauksen ja että museotarkastuksen meno olis tyylillä hoidettu, pohjaan vähintään 7 kerrosta pensselitectyyliä ja koteloihin se mobilistien salainen ase, teräketjuöljyn ja Mobilin rallyformulan sekoituksella kotelosuojaksi. Jotenkin näin tai toisella tapaa...😁 Edited August 20, 2018 by ARTO Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Tonttiin ja rookkeri konttiin.. Quote Link to comment
sleepercooler Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Kunnon sleeperi..... Quote Link to comment
Tanhis Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 11 hours ago, ARTO said: ............. ja koteloihin se mobilistien salainen ase, teräketjuöljyn ja Mobilin rallyformulan sekoituksella kotelosuojaksi. Mulla oli yksi fästy missä pohja ja akselit ja puolet koneesta oli suojattu tälläisellä yhdistelmällä. Ihan vitun hirveä sotku aina kun jotain auton alla touhusi. Entisellä omistajalla on varmaan vieläkin pihatiellä fästyn kokoinen öljyläikkä kun se siinä yhden kesä kerkesin paikallaan seisomaan. Quote Link to comment
jazi Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 4 hours ago, Tanhis said: Mulla oli yksi fästy missä pohja ja akselit ja puolet koneesta oli suojattu tälläisellä yhdistelmällä. Ihan vitun hirveä sotku aina kun jotain auton alla touhusi. Entisellä omistajalla on varmaan vieläkin pihatiellä fästyn kokoinen öljyläikkä kun se siinä yhden kesä kerkesin paikallaan seisomaan. Ei oo onneks tarvinnu käydä alla. Enää ei muuten tiputtele allekaan tallissa. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 44 minutes ago, jazi said: Ei oo onneks tarvinnu käydä alla. Enää ei muuten tiputtele allekaan tallissa. Juu ne on kaikki jo Saarisen pihalla. Jos se olisi itsellä vielä ollut niin olisin pessyt sen pohjan ja suojannut jollain asiaan tarkoitetulla tuotteella. Ja eiköhän kaikki suurimmat lapsuudet siittä autosta tullut jo korjattua minun aikana eli pitäisikin toimia ;) Ja ettei nyt kokonaan aiheesta karattaisi ja toisen projekti topickkia kaapattaisi niin kiilloitustahan tuo kupla lähinnä kaipaisi, patinaa tuosta ei saa muutakuin mobilistin mielessä. Fiksu madallus tuollaiseen tulee droppiolilla ja takalattojen asentoa kääntämällä. Jos sisutan laittaa kokonaan uusiksi niin samalla kannattaa laittaa muutama paketti vaimennusmattoa esim STP gold motonetistä ennen lattiamattoja niin matkustusmukavuus kasvaa samalla oleellisesti muutaman satkun sijoituksella. Ja onneksi kuplaan saa hyvin lähestulkoon kaikkia sisustan verhouksia valmiina. Mutta tähän sellainen varoituksen sana että ennen kuin tilailet verhouksia ja laitat rahaa kiinni tilaukseen niin varmista toimitusaika kun näissä voi olla suuriakin ongelmia aikataulullisesti ennen kuin haluamasi tuotteen saat. Quote Link to comment
Repeat Posted August 21, 2018 Author Share Posted August 21, 2018 Droppiolat itsellä olikin mielessä keulan pudotukseen, kun ei ole tarkoitus laskea kuin hieman. Takaa ilmeisesti n saman pudotuksen saakin jo hyppäyttämällä lattaa 1 pykälän? Vaimennusmattoa (jotain hifisysteemiä) jäikin yli sopivasti kun laittelin mattoa perheen kakkos autoon. Tuo auto on kattoverhoilusta päätellen aikanaan maalattu verhoilu paikallaan ka siksi jo vaihto kunnossa + repeillyt ja nyt viimeisenä ottanut hometya itseensä. Samoin penkkien verhoilut, ovi ja taka kylkipahvit ovat homeessa. Penkkien verhoilutkin oli jo vaihtokunnossa muitenkin ja siksi ei edes harmita. Museoida tuota ei ole tarkoitus missään nimessä sillä vaatisi liian suuren panostuksen. Mm väri pitäisi vaihtaa kun pinnassa 80-luvulta joku Passatin lievästi metallihohtoimen sävy. Mistäs muuten tollasia vahan mallisia leveämpiä vanteita kannattaa kysellä? Takapää kun huutaa leveämpää vannetta/rengasta varsinkin kunhan tuota alustaa hieman laskee. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 2-4 tuumaa kavennettu säätöakseli + dropit (pelkät dropit leventää raideleveyttä ja rengas alkaa ottamaan kaareen) Takaa napsu tai pari, mieluiten säätölatat. Empin klassiset vanteet, BRM vanteetkin sopii kuplaan Albertin peilit Sisustan kunnostus Ei strokeria, korkeintaan vakio 1600 -> leppoisaa ajelua ilman ropaamista. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 16 hours ago, Repeat said: Mistäs muuten tollasia vahan mallisia leveämpiä vanteita kannattaa kysellä? Takapää kun huutaa leveämpää vannetta/rengasta varsinkin kunhan tuota alustaa hieman laskee. Vannepajasta kannattaa kysellä vanteiden levittämistä. Quote Link to comment
Repeat Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Tämäkin projektin aloitus odottelee edelleen kunnollista motivaatiota, joten auto on edelleen mökillä tallissa 100km päässä. Josko sitä pääsis aloittelemaan kunhan talvi saapuu kunnolla. Parit 60-luvun varustelöydöt olen sentään onnistunut itselleni hankkimaan 😊 Quote Link to comment
Repeat Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Tämän projektin aloitus siirtyy nyt suosiolla ainakin vuoden eteenpäin. Autolle ei ole kerinny talven aikana tehdä mitään muuta kuin pari kertaa olen mökillä tallissa katsellut, mitä kaikkea pitäisikään alkaa tekemään. Suunnitelmat alkaakin olla aikalailla selvät, joten vaatisi vain sen pirun ison läjän motivaatiota ja tarvittavien uusien osien tilaista, selä tietysti aikaa. Viimeisen niitin tähän homman siirtymiseen sai aikaan viime viikolla operoitu polvi, joten tuskin edes pystyisin seuraavaan kuukauteen tekemäänkään mitään, vaikka nyt sitä aikaakin olisi 🙄 Quote Link to comment
Repeat Posted September 20, 2019 Author Share Posted September 20, 2019 Oho, sattu niin hassusti että sain jostain kaivettua motivaatiota ja vielä näin vapaaviikonlopulle joten projekti polkaistu käyntiin 😀 Alottelin sisustan purulla ja ainakaan vielä ei ole isompia ylläreitä löytynyt, paremminkin positiivisena yllätyksenä katellut, kun keskitunnelista ja pohjalevyistäkin löytyy lähes uuden näköistä maalipintaa eristeiden/mattojen alta 👌 Tarkoitus oli kyllä nostella kori pois pohjalta ja käydä pohja kunnolla läpi, mutta pitääpäs hieman harkita uudelleen 🤔 2 Quote Link to comment
Repeat Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 Niin vain nytkähti tämäkin aivan pienen askeleen taas eteenpäin. Irrottelin pohjan pois ja pesäsin painepesurilla enimmät vaseliini ja öljy *skat pois alustasta. Pohjalevy itessään vaikkuttais olevan kovaa peltiä ja pintaruostetta vain akkukotelossa, kun akku oli päässyt jäätymään ja halkeamaan säilössä (unohtu paikalleen). Korissa taasen vaikuttais pikaisella vilkasulla olevankin sitten edessä lämpökoteloiden läpi käynti 😣 Molemmilla puolilla suttas pohjaa irtotellessa 4 pulttia ja kun kopan nostin pois valui pultinrei’istä ruostetta 😕 Koko keksintö jää edelleen mökille ja tarkoitus olisi eka haalata pohjalevy kotiin ja käydä se läpi, ennen kuin edes kosken koriin. Aikataulu tosin on vielä auki, mutta kova tarkoitus olisi saada pohja käytyä läpi viimeistään ensi kevääseen mennessä. 1 Quote Link to comment
Repeat Posted September 15, 2021 Author Share Posted September 15, 2021 (edited) Suunnitelmiin kun tuntuu koko ajan tuleman muutoksia liiankin paljon, ei tälle ole yksinkertaisesti ollut aikaa. Näimpä eistyminen ei edelleenkään päätä huimaa, mutta tänään sentään laikkasin toisen läpökotelon irti ja aloin liimamaan uutta paikalleen. Lankahan se vaan ylläri ylläri loppui kesken illasta. Jos aamusta kävis lisää lankaa ja jatkais harjotuksia. Kuviakaan en touhuillessa edes muistanut ottaa 🙈 Edited September 15, 2021 by Repeat Quote Link to comment
Kharon Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Sisustan homeesta tuli mieleen että ainakin kannattaa kokeilla höyrypesuria siihen. Tappaa homeen ja homeen hajun aika tehokkaasti. Voi toki muutenkin olla pelastamaton tapaus, sitä ei täältä käsin tiedä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.