Jump to content

SOLEX 31-PICT4 kaasarista


Recommended Posts

Kuplassani(-73) on otsikon mukainen kaasari,joka ei ota kylmällä ilmalla ryyppyä mukaan.Käy kylmänä tosi huonosti,sammuen välillä.

"ratas"liikkuu kyllä herkästi,eli oisko ns.lämpöjousi(?)viallinen?Lämmettyään käy niinkuin pitääkin.

Kuinkas sen sais testattua?Kehä,jossa ratas on,liikkuu tahmeasti liikuttaessa,ei kait sen asennolla ole väliä?

 

 

Link to comment

Mulla on yksi tuollainen  31 pict 4 kaasutin tuossa hyllynpäällä painona..se näyttää melkeimpä uudelta, ja on kyllä niin puhdas että kehtaa asuintiloissa hilloa...siinä on tuon kiihdytyspumpun määränsäätö jonkinmoisella termostaatilla ja ryyppi tavan sähköllä. vw no.11312021G, jos kiinnostaa voin kyllä myydä pois...

jos kiinnostaa niin yv tai maili

matti.paavela@pp2.inet.fi

Link to comment

Mitä vanhan testaukseen tulee, jos toimii samanlailla kuin pienenpinumeroisisssa kaasareissa, siellä on kaksi osaa. Vastus joka lämpiää ja jousi joka reagoi lämpöön ja kääntää läppää.

 

ensiksi mittaisin että ryypyn johtoon tulee sähköä. Pitäisi olla 12v aina kun avaimesta on väännetty sähköt päälle.

 

jos sähkö ok, voi koittaa vastusta mitata siitä vastuksesta. En tiedä paljon pitäisi ohmeina olla, mutta jos ääretöntä mittari näyttää, on vastus palanut poikki. Eli mittarin toinen napa siihen mihin sähköjohto menee ja toinen kaasarin runkoon. (Johto irti)

 

Ja kyllä jos löysäät ne kolme ruuvia ja pyörität keskellä olevaa koteloa, vaikuttaa se ryypyn säätöön. Eli siihen kuinka nopeasti ryyppy menee pois päältä. Kyllä sen silti toimia pitäisi, ellet montaa kierrosta ala pyörittämään.

 

jos vastus poikki, ei muuta kuin kolme ruuvia auki ja osat pihalle. Ei ole monimutkainen laite, ja uuden vastuksen voi ostaa erikseen. 

 

 

Edited by peruskallio
Link to comment

Arapaho, herkistele sitä ryypyn akselia ja koeta löysätä sitä mutteria akselilta josko alkaa toimimaan herkeämmin. Ei ole kyllä kummoinen laitos jos käyttää kannen sieltä toisesta päästä auki, 3 pientä ruuvia.

 

Ryyppyhän menee päälle ilman virtaa aina kun moottori on kylmä eli vaikuttaako tuo 12v ainostaan ryypyn sulkeutumiseen.

Link to comment

Ryypyn akselia oon herkistellyt. Kaasari on pesty ultrapesurilla viime kesänä,oli töhnäinen,mutta ryypyn toiminta ei juurikaan muuttunut.

Eikös ryyppy mene päälle,kun polkaisee poljinta?Hankalaa sikäli,kun ei oo ketään katsomassa mitä kaasarissa tapahtuu kun käynnistää...

Bellet -65 on helppo,kun sen saa konehuoneesta käyntiin.

Koitan löytää toimivan mittarin jolla sais mitattua voltit.

Virta tulee ryyppyyn koekynällä testattuna.

 

Link to comment

Kyllä, ryyppy menee päälle kun poljinta polkaisee eli kone kylmänä kun käännät käsin kaasuvipua konehuoneesta niin näkeehän siitä heti meneekö ryyppy päälle. Samaa oiretta oli minullakin Westyssä, rasvailin ryyppyakselin, löysytin mutteria ja käytin sen 3 ruuvilla olevan kannen auki ja tarkistin että kaikki ok.

Sen jälkeempä se toimikin ok kun kaikki oli kohdallaan.

 

 

Link to comment

Näyttäs samalta.

Vaikuttaa kuin tanko joka kiertää ryypyn päälle olis hiukka jumissa.Sormella kun pikkasen avittaa,niin liikkuu ...

Ongelmanahan on ryypyn toiminta,ei kylmänä ota ryyppiä.Vastuksen pääsen mittaamaan tänään.

Perkheles ku on vajakkia tietopuolella näihen kanssa!

Link to comment

Löysäsin ryyppytangon(?)mutteria,ei juurikaan herkistänyt ryypin päälle menoa.Ryypyn kyllä pudottaa pois kkoneen lämmettyä,eli vastus lienee kunnossa.

Pitänee ottaa ja räjäyttää kaasari mamman riemuksi ruokapöydälle.Kone käy nätisti kakomatta kun lämpiää.

Link to comment

Nyt alkaa olla nuppi pyörällä...

Jostain luin,että käyntiongelmia voi tulla,jos kaasarin maadoitusjohto ei ole kunnossa??

Mitäh??Onko siellä maadoitus? 

Vaikuttaako muuten kiihdytyspumpun jalan bakeliitin pieni halkeama käyntiin?Joku laittanut mutterin liian tiukalle ,saanu helkeaman aikaiseksi...

Huomasin tuossa,että suodattimessa ei koneen käydessä ole bensaa oikeastaan yhtään?Ei sitä paljon ole muutenkaan..Vastaa kaasuu kyllä herkästi,eli bensaa saa.

Vinkatkaa,jos alkaa mennä ihan pöljiksi nää mun kysymykset.

Link to comment

Ei ole maadoitusjohtoa.

Saat vaan herkisteltyä sen ryypyn akselin niin sillä alkanee pelaamaan (oletuksella että venttiilinsäätö, sytytys yms on säädöissään)

 

Muuhun on tässä vaiheessa turha puuttua jos kerta lämpimänä toimii hyvin. Eli keskityt vaan siihen että saat sen ryypyn menemään herkeästi päälle kylmänä, siinä ei montaa osaa ole joka tähän vaikuttaa. Ilmanputsarin poistamalla jo näkyy ryyppyläppä ja sitä kauttakin pääsee voitelemaan ryypyn akselia. Loput sieltä 3 ruuvisen kannen alta.

 

 

 

 

Link to comment
  • 1 year later...

Onko tää 31pict4 malli yleisesti ottaen jotenkin ongelmallinen? Ilmeisesti sitä käytetty myöhäisimmässä 1300:ssa - 70luvulla. Voiko tilalle vaihtaa 31pict3 mallin kaasarin suoraan vai tarttisko jakaja myös vaihtaa sille parina? Ilmeisesti noissa kaasareissa olisi erilaiset jakajat käytössä. 

Link to comment

Okei eli oikea jakaja tolle 31pict4.lle 
31PICT-4, 043905205.

 

Täytyypä tarkastaa jakajan speksit. 

Imusarjassa ei ainakaan ole kuin yhdet esilämmitysputket... 

 

Miten tuollainen termostaattiohjattu imuilman esilämmitys on sitten käytännössä noissa oikein toteutettu?

 

Manuaalikuplissa 1300:ssa 31pict3 näyttää olevan nämä jakajat riippuen AB-koneen numerosta:

31PICT-3 113905205AJ Bug 1300 From Eng AB000001-AB350000

 

31PICT-3 113905205AL Bug 1300 FROM ENG AB350001

Link to comment

Ja samaten ne jakaja kaasari yhditelmät on suunniteltu toimimaan 87oktaanisella lyijyllisellä bensalla. Nykyinen etanolipolttoaineen palonopeus on aivan eri jolloin alkuperäisillä ennakoilla ei ole mitään tekemistä opitimaalisen toiminnan kannalta nykypolttoaineella...

Edited by Tutkija
  • Like 1
Link to comment

Oma kokemus noista vw:n yksikurkkuisista pict Solexeista on se että mitä uudempi malli niin tempukkaampi. Ainakin mopoissa on parhaiten ja varmimmin toiminut wanhemmat mallit ilman ilmankierrätystä(bybass) ja sulkuventtiileitä. Joistain uudemmista ei saa tyhjäkäyntipiiriä toimimaan vaikka pesee utralla tuntikausia ja/tai dippaa välillä lipeään...ei vaan toimi tai toimii muutaman päivän. Jos on tavan auto (tai mopo)1300...1600  niin se vanhempi pyöreäkohokammioinen on kyllä hyvin luotettava tuossa kokoluokassa, ja toimii hyvin sekä pelkällä alipainejakajalla sekä alipaine+keskipakois jakajalla.

  • Like 1
Link to comment
On 9/11/2018 at 7:39 AM, Paadre said:

5b9746f53557d_Vw-Technique.JPG.32ade5803be0f734ac75fb4c3dd72ee1.JPG

 

 

Tää o kolmonen, ei nelonen

 

Nelosessa:

- Kiihdytyspumpun akselissa on kuulalaakeri, ei tätä jousi hässäkkää

- Nelosessa on messinkinen mörkö-kokonen pääsuuttimen patukka

- Lisäksi suuttimet tuplana ("16" x 2 kpl)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...