Jump to content

Autotallimaalaus


Recommended Posts

Moro!

 

Ajatuksena on vetäistä autoon väri omassa autotallissa. Katselin noita maaliruiskujen ilman tarvetta ja alkoi arveluttamaan oman 1-vaihe kompuran tuotto. Mahtaako olla tuhoon tuomittu ajatus, että tuollaisella 1-vaihe kakspyttyisellä kompuralla homma onnistuu? Ilmeisesti vedenerottimeen kannattaa panostaa myös, eikä valita pienintä ja halvinta.

 

https://www.nettivari.fi/devilbiss-flg-5-14mm-+-18mm-suutinsarja

 

https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/10730204

 

Täällä on todella moni maalannut itse oman autonsa kotitallissa, joten kaikki vinkit on tervetulleita.

 

t. Mika

Link to comment

Pienen kompuran suurin ongelma on paineilman lämpö. Eli jos ilman mukana oleva vesi on kuumana kaasuna niin silloin se ei jää vedeneroittimeen ennen jäähtymistään. Tästä syystä esim itselläni on about 100litrainen lisäsäiliö kompuran oman 50l säiliön lisäksi. Tietty letkuihin saa hävitettyä osan lämmöistä ja on niitä letkuja vesiastioiden ja pakastimienkin läpi kierrätetty.

 

Paskan maalarin jäljen kun saa kohtuullisesti paikattua jälkitöillä kun taasen maalin seassa oleva vesi voi pyrkiä pintaan monta vuotta maalauksen jälkeen.

 

Eli juu 50l säiliöllä olevalla valovirta kompuralla saa maalattua auton mutta ilman jäähdytyksestä on huolehtdittava ja riittävästä vedenerotuksesta.

  • Like 1
Link to comment

Mulla on siis 50 litran säiliö ja tehoa sen verran mitä 16A sulakkeesta irtoaa. Ilmoitettu tuotto on jotain 3xx litraa/min, mutta eihän ne koskaan pidä paikkaansa. Pitäiskö maalata talvella kovilla pakkasilla kompura ulkona? :-)

 

t. Mika

 

 

Edited by mikan
Link to comment

Ruiskuun kannattaa myös panostaa jos sellaista on ostamassa.

gti lite pro on sitten aivan eri maailmasta kuin muut vilppiksen ruiskut.

painemittari olis hyvä olla ruiskuissa, että tietää todellisen paineen kahvassa. Letkuun sitä häviää jonkin verran.

Link to comment

Itse olen tuollaisella 2 pyttyisellä pikkukompuralla maalannut ihan onnistuneesti. Kompuran päähän vain hyvä vedenerotin ja samoin ruiskupäähän vedenerotin + paineensäädin mittarilla. Olen viritellyt vedenerottimen ja säätimen vyöhön kiinni ja siitä lyhyt kierreletku sitten ruiskuun ;)

 

Link to comment

Autot maalaan nykyään telalla kun olen kolme kertaa joutunut sairaalaan maalaustyöstä. Jos on sopiva paikka niin sitten kokeilemaan. Ilmanvaihto tarkoittaa sitä että poistoilma imetään katosta ja korvausilma tulee lattialta. Kannattaa hankkia märkäkalvomittari ja opetella vähän ensin. Tai Pulterista oikea maalari.

Link to comment

Tanhiksen mainitsema ilman lämpiäminen on se suurin ongelma. Omassa ratkaisussa ensimmäinen veden erotin ja paineen säädin kompuralla, sitten pitkä letku, toinen veden erotin ja paineensäädin jolla viimeinen paineensäätö. Kompurana about tonnin mäntäkompura, eli mitään hipoa.  Maalaukset olen pyrkinyt tekemään lähtökohtaisesti kesähelteillä, tai muuten kuivaan aikaan. Maalatessa ilmanpaine mahdollisimman alhainen ja kerralla tehtävä maalaustyö rajattu mahdollisimman pieneksi. Ei ole ollut ongelmia veden kanssa tällä toimintamallilla.

 

Hengityssuojain, lattian kastelu ja elmukelmua lamppujen päälle. Siinä muut tärkeimmät asiat minun milestäni. Maalatessa nopea ovien auki käyttäminen vie yllättävän paljon pölyä pois.

Link to comment

Alustaan ja irto osiin olen maalia vedellyt juurikin tuollaisella 2-pyttyisellä pikkukompuralla ja vilbiksen flg-5 ruiskulla. Tuolla vilbiksellä sain huonompaa jälkeä säädöistä/säätimistä ja vedenerottimista huolimatta kuin parinkympin halpisruiskulla. Laatupeli se kuulema on, pintaa vaan en saanut ja parin käyttökerran jälkeen petti sisältä tiivisteet. Reilu vuoden ollut koskematta tuolla hyllynpäällä. Aina tarttuu tuo merkitön käteen.

 

Pintaväriä en lähtisi vetämään tuollaisella peruskompuralla, vesi tulee isoksi riesaksi isompia pintoja/pidempiä vetoja vetäessä.

Link to comment

kyllä Kotitalliin hyvät maalausolosuhteet saa jos tykkää tehdä. Ehkä edullisin vaihtoehto on, että laittaa vaikkapa kevytpeitteen lattialle ja puurimasta tekee ns kasvihuoneen ja muovi tiivisti päälle. 

Kattoon vesivanerista suorakaiteen mallineen kotelo ja sen alapuolelle maalaamon kattosuodattimen palanen ja tuloilma siihen. 

Lattialle kolmesta laudasta u mallinen kotelo ja päälipintaan nitojalla tjms muovi päälle. Toinenpää tukkoon ja toiseen päähän imu ja mattopuukolla reikiä muoviin niin, että koko matkalla on tasainen imu.

poistoilman ja tuloilman säätää niin, että mökki pysyy hiukan painee puolella niin on ok.

tuollaisella mökillä, hyvällä ruiskulla ja puhtaalla&kuivalla paineilmalla pystyy vetämään virheetöntä pintaa.

 

 

Link to comment

Itse maalasin Kuplan teollisuusmaalaukseen rakennetussa kopperossa. Ensin käytössä oli iso voimavirtakompressori, ja aivan lopussa oma pieni kaksisylinterinen valovirtakompressori. Ero kompressoreissa oli kuin yöllä ja päivällä, pieni kompressori kävi koko ajan. En ryhtyisi maalaamaan tuollaisella pienellä kompressorilla isompaa pintaa enää kuin pakon edessä. Lopputulema tuosta ensimmäisestä ja viimeisestä auton ylimaalauksesta oli se, että maalaisin edelleen auton sisäpuolet itse, mutta ulkopuolen maalauksen jättäisin suosiolla ammattilaiselle. Sisäpuolet voi huoleti maalata tuollaisella pienellä kompressorilla.

 

Kopista huolimatta maalaukseen tuli jonkin verran pölyä, mutta lakkasin auton useampaan kertaan ja välihioin kerrosten välillä. Maalasin/lakkasin auton paneeli tai useampi kerrallaan ja sain näin säädeltyä pölylle avoinna olevia pintoja. Lopuksi hioin lakan ja kiillotin sen 3M:n ja Autoglymin kiillotusaineilla. Nykyään on tarjolla sen verran hyviä kiillotustarvikkeita että niihin kannattaa tutustua. Ruiskuina oli SATA:n, DeVilbiss:in ja Biltema:n ruiskut. DeVilbiss:in GTi Pro Lite oli ylivoimaisesti ketterin, mutta SATA oli luotettavin. Ei Bilteman SATA-kopiokaan huono ollut, mutta sen viimeistelyn karkeus haittasi ruiskun pesua. No plussana tuossa koko hommassa oli se että olin halunnut penskasta asti maalata ja kiillottaa auton itse.

 

Noiden kiillotustuotteiden ohella 3M:n maskeerausmuovi oli aivan ylivoimainen tuote. Se sitoo pölyä itseensä ja on helppoa käyttää.

Edited by Paksu-Tolppa
Link to comment

Tällasia ylipaineistettuja auton maalaus suojia myydään nykyään, puhaltimena on samanlainen puhallin kuin pomppulinnassa.Tuollaiset maksavat noin 500-1500€ . Eikun autoo maalaan ja toivoa ettei tuu sähkökatkosta tai mee sulake😂😂😂

Edited by 68teevee
  • Like 1
Link to comment

Ilmanvaihto siis niin että poisto lattialta ulos ettei nosta pölyä. Ja ilmanotossa pitää olla suodatin, joku perusrautakaupan matsku riittää. Imuseinä toimii kans ok.

 

Jos on tumma väri niin loppuu aina valo perustallista. Lakka menee jotenkuten. Maalisumua jää kumminkin pyöriin niin ettei oikein nää mitään tärkeetä.

 

Kesällä tekee pressutallirungosta hyttysverkolla maaliteltan, poistuu ilmavaihto- ja valo-ongelma. Tällain on maalattu muutama näyttelyvoittaja-auto. Toki ne on kiillotettu maalauksen jälkeen.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...