Jump to content

Typ 2 + Judson


Recommended Posts

  • 4 months later...

Pikkuisen ollut projekti hiljaiselolla, kun olen odotellut aikaa maalaamoon. Pitää tuo katon maalivaurio korjata. En ole viitsinyt pudottaa konetta pois, koska toosaa on helpompi kuljettaa maalarille omalla motilla. Nyt on kuitenkin maalari luvannut ottaa auton sisään ennen vappua, joten kunhan sieltä selvitään, pääsen täysillä Judsonia asentamaan. Tässä sivussa olen keskittynyt ylikuumenemisen ennaltaehkäisyyn.

 

FB_IMG_1552977570757.thumb.jpg.570215547c1583ddc3eb3f443ef0f573.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Apulaitteet ja ahdin on suurinpiirtein saatu asenneltua. Vielä pitää näprätä puolalle ja Fram-pöntölle teline. Mystery Oiler tulee sitten auton runkoon kiinni. Kaasarin vivusto on vähän epämääräinen - pitää katsoa saako sen toimimaan ja hommata joskus vaikka uusi. Kohta täytyykin ryhtyä mukiloimaan moottoria tuonne peräaukkoon.

20190612_174533.jpg

  • Like 5
Link to comment

Fram ja puola nöpöttävät tuossa nyt vieretysten. Hyi kun ruma on muuten tuo muovinen pensansuodatin. Mitäs sille tekisi? Onko hyviä ehdotuksia? Pärjäisiköhän sitä ilmankin, onhan tankissa sihti ja pumpussa kans? Tankkikin on vuoden vanha, joten ei siellä (vielä) kovin paljoa kakkaa voi olla...

20190613_220722.jpg

  • Like 1
Link to comment

Laita sinn tankin ulostulon lähelle pois näkyvistä.. Pelkällä letkulla pumpulle..

 

EDIT: Mistä löysit tuon öljyntäytön.. etsinnässä ollut jo tovin ja jo kysellyt josko www.aircooledaccessories.com tekis kopsun tuosta, siellä selvityksessä asia

Edited by Urbantoy
Link to comment

Kysymys: Tähän mennessä olen törmännyt sytytystulpan johtoihin, joissa on ydin kuparilangoista. Nytpä mulla on piuhaa, jossa kuparilankojen tilalla on musta ydin joka koostuu hyvin ohuesta metallilangasta, joka on ikään kuin kiedottu kangaskuidun (?) ympärille. Voiko tämän sytytysjohtimen liittää samanlaisilla liittimillä kuin kuparilankaydinjohdon? Siis virranjakajan päästä kuoritaan ydin esille ja taitetaan puristeliittimen alle ja tulpan puoleinen pää vain kierretään siihen ruuviin, joka on tulppaan tulevassa liittimessä. Vai tarvitsisiko muka jotain muuntyyppisiä liitimiä?

20190619_191343.jpg

Link to comment

Eilen tilasin klo 16.00 puhelimitse paineasetelman Neoretrolta. Tänä aamuna 10.45 se oli noudettavissa Matkahuollosta. Nopeaa toimintaa täytyy sanoa. Sitten pääsin rimpuilemaan mottorin paikoilleen. Mahtuihan se ilmanputsarikin. Yläpuolelta kuvaa ehkä kunhan vähän viimeistellään.

 

 

20190628_164321.jpg

  • Like 5
Link to comment

Hyvältä näyttää! Kaikin puolin ns period correct kone, mutta toi 123 jakaja pistää liikaa silmään mun mielestä. Se on varmasti hyvä, mutta saisiko sitä jotenkin vaikka naamioitua näyttämään 010 tai 019 jakajalta? Vaan villi idea, hyvä noinkin 🙂

Link to comment

Juu purkki on Marvel Mystery Oiler, joka syöttää Marvel Mystery Oilia ahtimelle. Käy siihen joku muukin öljy ei sen puoleen.

123-jakaja ei tuohon ulkonäkönsä puolesta käy, mutta kun edellisessä koneessa tuo oli, saa se olla siinä kunnes saan hommattua sen 010 tai 019 -jakajan.

 

Odottelen tässä kunnollista vivustoa, joka on matkalla ja sitten vetelen putken/letkun tuonne etupäähän ahtopainemittaria varten ja näprään mittarin paikoilleen. Sittenpä varmaan pitäisi uskaltaa kokeilla, miten tuo toimii. Jännäkakka tulee!

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 4
Link to comment

Judson ei ole ollut kuin ihailun kohteena ja kaukaisissa haaveissa, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta jos yhtään ymmärrän tätä ohjetta niin ei sen judsonin pitäisi mennä miksikään että koneen täräyttää käyntiin vaikka öljyä ei ihan joka hetki sille tulisikaan. Säätökin tehdään aika suurpiirteisesti -"noin kahdeksan tippaa minuutissa" 😄 

Edited by kuplatin
Link to comment

Perskeles kun olin kasannut talvella tuon oilerin väärin. Onneksi rupesin sitä ihmettelemään ennen kuin ryhdyin käynnistelemään. Oilerin tuolla yläkorkissa on säätönappula, jonka sisällä on neulaventtiili. Olin jättänyt neulaventtiilin kiinnittämättä säätökorkkiin, jolloin neula oli pohjassa koko ajan. Ihmettelin vähän kun ei letkusta imettäessä tapahtunut toisessa päässä mitään. Onneksi hoksasin ja nyt öljy nousee kun letkusta imaisee, nam nam.

Link to comment

Joskus saa pöhkön idean ja sitten sen vielä toteuttaakin. Tässähän ei ole järjen häivää, mutta hauskaa oli.

The Hurricane by Acme (1st prototype)  - Ultimate Cooling System for Judson Powered Volkswagen Typ 2. Mainos 50-luvulta ylempänä tässä ketjussa.  Laitetta ohjataan ohjaamosta ambulanssituulettimen katkaisimella. Laite itse käyttää tavaratilassa olevaa koteloitua ambulanssituuletinta ja syöttää kylmää ilmaa ahtimen ympäristöön konetilaan.

 

20190706_165613.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
typo
  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...