Jump to content

T1 -64 elvytys liikenteeseen


Recommended Posts

No niin joko nyt ois aika saada tämäkin liikenteeseen.

 

Vähän taustaa:

Ostin tämän orkkis -64:sen muistaakseni vuonna 1990 käyttöautokseni. Koeajoa en edes pystynyt tekemään,

kun ei ollut silloin vielä korttia. Edellinen omistaja oli teetättänyt ihan liikkeessä täyden moottorirempan,

ja ajanut sillä vain 1000km. Harmi kun ei tullut laitettua silloisia kilometrejä ylös.

Noh auto toimi käyttiksenäni kesät talvet aina vuoteen 2003(?)

Paljon tarinoita ja kokemuksia niiltä vuosilta...

 

Maalautin kuplan kunnollisella maalarilla vuonna 1995.

Hanttimiehen helman ja koko latian vaihdoin eräänä viikonloppuna vuonna 1997.

Joo. Väärä järjestys tehdä se noin päin. Siksipä en silloin edes irroittanut koppaa

alustasta.

 

Viimeisimmän onnistuneen katsastuksen jälkeen, en edes yrittänyt seuraavana vuonna,

koska tiesin kuskin puolen helmakotelon olevan hauras ja vaativan uutta peltiä.

 

Kupla on siis seisonut pitkään, kunnes viimeviikonloppuna hinattiin se pressukatoksesta

tallin eteen. Vielä pitäis työntää talliin ja alkaa tarkastelemaan remontin laajuutta. Ajatus

tehdä hitsaukset pihalla, ja rullailla siis tallin ja etupihan väliä.

 

Hitsattavaa siis on. Koneen nykykunto arvoitus. Varastointiin siirtyessä se vielä toimi.

Sisuta on ehjä. Tuoksua voisi kuvailla "vanhaksi varastoksi".

Viidestä kohti on ulkomaali lohjennut, eli net pitää käydä läpi.

Korin tiivisteet haprastuneet. Jarrut oli jumissa, ja olkatappi hässäkkät vaatii varmaan läpikäynnin.

 

Menee varmaan hetki, ennekuin saan asentaa Blaubunkt Derby matkaraadion sen omalle

telineelle kojelaudan alle.

 

Kuviakin tulee lisää jossain vaiheessa. Osatarpeita tai korvausosia tulen jonkin verran tarvimaan

vaikka muuten tuo on osiltaan täydellinen.

 

Auto on myös ensimmäisiä ostokuitteja myöten täydellisesti säilötty.

Aikataulutus ois, että liikkuis n. vuoden päästä. Mahdotonta? Saas nähdä....

 

 

 

 

 

 

 

 

Pestyna.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 years later...

Palataan tähänkin aiheeseen. Nyt voi tulla pitkää stooria. Olen huono kertomaan lyhyesti, ja vielä huonompi kertomaan asioita hetkessä. En siis ole nykyajan ”someihme” useine päivityksineen. Enämpi semmoinen oldschool. Teen ja ährään tallissa sormet mustana ja kerron sit vaikka livenä.

 

Kuskin puolen lattia ja lämpökotelo lähti hevelettiin. Ja juu tein sen kaikkien sääntöjen vastaisesti. En irroittanut koppaa pohjalevystä. Olinhan onnistuneesti tehnyt toiselle puolelle vastaavan operaation joskus vuonna 1997. Toki ymmärsin, että jos lattian poistaa voi kori notkahtaa, niin hitsasin oven paikalle väliaikaisesti tukipalkin. Ruostuneet pellit poistin. Pistehitsit poraamalla ja pienin askelin, että ei tullut tehtyä suurta vahinkoa. Toki sorruin joissain paikoin oikaisemaan, mutta en tyyliin ”ratsupaikka”. Eli ihan museokampe ei tule. Toisaala jotensakin aattelin, että jos nyt kuiten sais liikenteeseen ennenkuin kuin bensan myynti kokonaan loppuu huoltoasemilta, kuin että hinkkaan tuota loputtomiin.
Aikoinaan toimineen moottorin irroitin ja luovutin Petterin hellään huomaan läpikäyntiä varten. Ja voi veljet kuinka kauniina ja toimivana se tuli takaisin.
Syksyyn saakka hommat eteni buoneo. Tehtynä:
• Hitsaukset, suojaukset massaukset, jne
• uusi kone.
• Joka nurkkaan uudet jarrusylinterit, kaikki letkut putket ja putket sekä pääsylinteri.
• Uusi bensalinja.
• Vaihdettu stefaa, vetarikumia, jne
Eli nytkö leimalle juoksujalkaa kun auto on 95% valmis? Juu ei. Tuli haasteet syksyllä:
Kone ei käyntiin. Ei sitten himputti millään, vaikka toimiva kone oli.  Minä itsepäisenä halusin että pidetään tuo 6V niinkuin oli ollutkin jo yli 50 vuotta. Kone oli koekäytetty penkissä (ehkä 12V), ja siten myös toimivaksi todettu. Noh, avustavien vinkkien pohjalta, sekakytkentä: 12V startille ja 12 puola, sekä ohittaen laturi. Ja Hjuraa!! Käyntiin pärähti. Takaisin 6V asetukset. -> ei käyntiin. 6V/12V jumppaa kun riittävän monta kertaa tein (=yli puoli tusinaa), niin luovutin. Vaihdoin 12V tasavirtalaturin ja (tietenkin) jalan.  Juu ja säätimen myös.
Olkoot sitten saatana sekasikiö. Vaikka pussihousu (mobilisteihin kuulunkin) en täysin olekaan, niin silti vähän kaihertaa....  Noh, nyt kuiten moottori pörisee ihanasti. 
Ja sitten ne jarrut.
Luulisi, että kun kaikki jarruihin vähänkin liittyväiset elementit vaihtaa uusiin, niin saa helepolla täydelliset jarrut. Jotenkin se nyt ei mennyt niin. Ainahan pitää säätää, mutta jotenkin tässä nyt meinasi (meinaa ?) tulla taistelu väsymys.
Jarrujen ilmaus eteni normi kaavan mukaan nurkasta nurkkaan. Ongelmaksi muodostui, että pääjarrysylinteri jumitti muutaman polkaisun jälkeen kivikovaksi. Eli ”hirtti” kiinni. Irroitus purku, kasaus, ja takaisin. Välillä vanha sylinteri paikalleen, joka ei ottanut tuntumaa. Tätä rallia: pääsylinteri irti takaisin, uusi/vanha/uusi.... jumppaa tusinan verran. Lopulta uusi sylinteri irtonaisena hoonasin hieman, kun tuntui pykämä lisänestereijän kohdalla. Etusylinterit irroitin myös, käänsin vaakatasoon ja puristin ruuvipuristimella nippuun ilmauksen ajaksi. Nyt ehkä ok? Tuntuisi ainakin siltä.
Pikku kysymys. Mikä ero on pääjarrusylinterillä vuoden -64 malleissa ennen ja jälkeen 8/64? Onkos mulla sittenkin väärä sylkkä?

Luottaen kuin Neuvostoliittoon, uskon saavani tämän nyt kasaan. To do listalla on seuraavat, että sais tuon leimalle ajettua:
• Etupään jarrusylinterit oikeille paikoilleen
• Etupään renkaitten laakerit paikalleen
• Tankin pulttaus paikallensa. Ja bensamittarin vaijeri.
• Vasemman puolen lokarit paikalleen
• Puskurit paikalleen
• Takalunkka paikalleen
• Loppujen hehkujen vaihto 6V -> 12V (mittaristoon on jo vaihdettu)
• Valorele
• Pyyhkijän moottorille etuvastus (oikea arvo, ja teho, hommattu, mutta mihin väliin asennan?)
• Renkaat paikalleen (nasta versiot oottaa.  Luja luotto katsastaa lumien aikaan) Ja kesärenkaitten hankinta.
• Varmasti kaasarin säätöä hippusen, vaikka kuulostaa toimivan hienosti
• Vaihteistoöljyn vaihto
• Turvavöitten ruuvaus paikalleen ( ei ole ennen mun aikana ees ollut, mutta jos nyt..)
• Blaubunkt Derby omaan telineensä. Toimivuus jo testattu.
Kuulostaa päivän hommalta? Sinällään kait niin. Mutta alkaa olla jo tottunut vastoinkäymisiin niin varataan useampi päivä/viikko
Ja kun katsastettu, pitää tietty alkaa fiksaamaan monta paikkaa. Maalipinnassa muutama kohta korjattava. Ainakin..
Tää on ollut vähän sitkas projekti,kun on joutunut käyttiksiä korjaamaan tuossa pihalla, ja harrasteautoon ei ole riittänyt aikaa normi kotiaskareiden jälkeen. Vielä pitäis löytää voimia projektin  loppuun asti rutistamisessa. Onneksi ees Westfalia on kunnossa.
Mutta, kuvista, noista vähistä voi välittyä jotain progkkiksen etenemisestä.
 

Kupla1.jpg

vanha lattia.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...