Jump to content

Kleinbus 1972 nykii


Recommended Posts

Tutkin jarrutehostimelle menevää paksua letkua ja havaitsin sen liitoksen jarrutehostimeen epäilyttäväksi: laitoin siihen klemmarin.

 

Letku on kyllä aika iäkäs. Koko letkun vaihto ei tunnu kovin realistiselta vaihtoehdolta. Jos siihen pitää ryhtyä, niin voi olla, että se pitää reitittää jotakin toista kautta: nyt se kulkee jossakin auton rakenteissa, enkä edes osaa arvata, missä tarkemmin. Mahtaakohan niitä kulmapaloja letkuihin olla saatavilla? Myös jonkinlainen takaiskuventtiili kuuluu ilmeisesti rakenteeseen.

Edited by ristosu
Link to comment
22 hours ago, ristosu said:

Tutkin jarrutehostimelle menevää paksua letkua ja havaitsin sen liitoksen jarrutehostimeen epäilyttäväksi: laitoin siihen klemmarin.

 

Letku on kyllä aika iäkäs. Koko letkun vaihto ei tunnu kovin realistiselta vaihtoehdolta. Jos siihen pitää ryhtyä, niin voi olla, että se pitää reitittää jotakin toista kautta: nyt se kulkee jossakin auton rakenteissa, enkä edes osaa arvata, missä tarkemmin. Mahtaakohan niitä kulmapaloja letkuihin olla saatavilla? Myös jonkinlainen takaiskuventtiili kuuluu ilmeisesti rakenteeseen.

 

Siellä piilossa "rakenteissa" pitäisi olla teräsputki. Vastaava kuin kytkinvaijerin ja käsijarruvaijereiden putket. Konehuoneesta lähtee paksu alipaine letku, jossain takarenkaan huitteilla (kuskinpuolella) on takaiskuventtiili (jos on lähelläkään orggis paikkaa, niin sen näkee kun ottaa renkaan pois) ja sitten vielä pätkä letkua mikä on kiinni alustassa kulkevassa teräsputkessa. Keulassa taas tulee pätkä paksua alipaineputkea tehostimelta alustasta esiin sukeltavaan teräsputken päähän. Jos siellä ei ole putkessa mitään klemmareita, niin sitten ne on kadonneet matkanvarrelle.

 

EDIT: Niin ja niitä kumisia kulmapaloja saa ihan uutena VW kaupoista.

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

No niin. Aina, kun käy tutkimassa autoa, oppii jotakin uutta. Nyt tajusin, että sinne jarrutehostimelle menee kaksi letkua. Takapuolelle menevä kulkee tosiaan putkessa takaa eteen, ja se vaikuttaa olevan hyvin kiinni ja tiiviin oloinen.  Ja se onkin näkyvillä auton pohjassa. Ja siinä on takaiskuventtiili, ja se päättyy moottorin etunurkkiin.

 

Etupuolelle menevä tulee vasemman etulokarin takaa, ja se oli huonosti kiinni. En tiedä, missä toinen pää on kiinni. Jos on. Se on näkyvissä n. 10 cm matkan pyöräkotelossa ja kulkee 45° kulmassa taakse ylös lähellä jarrunestesäiliölle menevää letkua. Mutta ei ole näkyvissä etupenkin takana, vaan jatkuu todennäköisesti väliseinän sisällä tai keskipenkin puolella.

 

Jarrunestesäiliön vieressä, tai takana, kun katsotaan ovesta sisään, on käden mentävä aukko, jossa kulkee myös jokin mystinen johto/letku. Ei kuitenkaan tämä sama. Sekin tuntuu menevän etupenkin selkänojan takana olevan väliseinän sisään. Eihän siellä ole kuin raitisilmaventtiili ja tuhkakuppi.

Link to comment

Se tehostimen etupään letku on vain tehostimen henkireikä eli huohottelee vain sieltä kuskinpuolen lokarin sisään.

 

EDIT: ja jos epäilyttää että tehostin aiheuttaa käyntiongelmia, niin se on helpointa sulkea pois tulppaamalla konehuoneesta tehostimelle lähtevä putki. Joko siitä heti koneen etukulmasta tai sitten tulpat kummankin kaasarin jalkoihin mistä tehostimen alipaineet on otettu. Tällä saa samalla pois suljettua mahdolliset vuotavat "kulmaletkut".

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Nyt tuli vaihteeksi sellainen ongelma kuin bensan vuotaminen tankkauksen yhteydessä. Auto oli ilmeisesti hiukan oikealle kallellaan tankatessa, se ajettiin siitä 15 m sivuun, vasemmalle kallelleen, sammutettiin, ja sitten huomattiin, että lisälämmittimen alle valui bensalammikko. Eli bensa siirtyi ikäänkuin koko auton poikki. Bensan hajui tuntui sisälläkin.

 

Kokeilin itse jäljestä simuloida tilannetta siinä onnistumatta. Tunkkasin oikean reunan ylös, käytin lisälämmitintä ja moottoria, saamatta kuitenkaan mitään vuotoa aikaan. Mitäköhän kautta se bensa on päässyt ulos? Voisikohan tästä hakea syytä korkeaan kulutukseen?

Link to comment

Veikkaisin, että täyttöputken ja tankin yhdistävä kumiletkut on haurastunut ja vuotaa. Bensa valuu tankin ulkopuoliseen tilaan ja vuotaa sieltä ulos siitäkohtaa josta pääsee. Lentkun haurastuminen on yleinen ongelma näissä autoissa.

Edited by x-pj
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, Tutkija said:

Todennäköisesti tankin täyttöputki joka vuotaa mutta voi vuotaa myös tankin ilmaputkien kumiletkuliitoksista... kumpikin vika ikävän vaikea korjattava moottori paikoillaan.

 

 

Ei onnistu.. kone veks ja sitten.. samalla kannattaa vaihtaa p-aineanturi jos tankki käsissä.. Se laukee kummiskin ajansaatossa.. äläkä osta halvinta paskaa.. 

  • Like 1
Link to comment

Voi myös vuotaa anturin juuresta, se o-rengas kovettunu mutta kuulostaa kyllä vahvasti täyttöputken vuodolta.

Täyttöputken saa vaihdettua ilman tankin irrotusta mutta vaihtasin silti kaikki muutkin kumiletkut ja anturin 

o-renkaan kun kerran hommaat ryhdyt.

 

Tankin saa kohtuu työllä pois moottoria irrottamatta (nelkkukoneisessa). 

Toki jos autossa ei ole huoltoluukkua ni sit menee vaikeeks ilman koneen irotusta.

 

-kaasarit pois 

-moottoritilan kyljessä isohko pyöreä peltiluukku joka lähtee ruuvarilla kampeamalla,

tästä pääset näkemään osan täyttöputkesta

-tulipelti irti. Saa koppuloitua ja pakotettua pois paikaltaan.

-tankki tietenkin tyhjäksi ja bensaletku irti, tankin pannat ja ilmaletkut irti, täyttöletku irti

-siirrä tankkia niin, että saat anturin johdot irti 

-tankin saa tulemaan mottorin päälle ja siinä pystyy irrottamaan anturinkin. Jos siis huoltoluukullinen auto.

-uusi KAIKKI mikä näyttää vähänkin huonolta ja epäilyttävältä. Esim se anturin o-rengas on varmasti kovettunut

-leikkaa tulipellistä pieni soiro pois peltisaksilla niin se on helpompi laittaa takas paikalleen. Mä leikkasin

siitä kaarevasta osasta eli laatikon päältä enkä ole huomannut negatiivisiä vaikutuksia mihinkään.

 

Sit vaan romut takas. 

  • Like 1
Link to comment

Kiitokset kannustuksesta, ja hyvistä ohjeista!

 

Löysin pyöreän huoltoluukun ja sain paksun punotun letkun näkyviin: ei se nyt kovin hapertuneelta vaikuta, mutta epäilen silti, että tankin pään liitos saattaisi vuotaa, varsinkin kun ongelma esiintyy juuri tankatessa. Siihen päähän ei kyllä näy, joten työ täytyisi tehdä käsikopelolla, enkä ole varma, onnistuisiko se siltikään, kun kädet eivät ulotu, eivätkä mahdukaan, kuin korkeintaan yksi kerrallaan.

 

Sain lisälämmittimen irrotettua ja muutaman ruuvin myös tulipellin päistä. Sitten tulikin tenkkapoo: tuntuu kuin pelti olisi niin tiukasti liimattu, että se ei haluaisi lähteä irti. Tulikin mieleen, että se on tarkoituksella tehty tiiviiksi.

Link to comment
1 hour ago, ristosu said:

Kiitokset kannustuksesta, ja hyvistä ohjeista!

 

Löysin pyöreän huoltoluukun ja sain paksun punotun letkun näkyviin: ei se nyt kovin hapertuneelta vaikuta, mutta epäilen silti, että tankin pään liitos saattaisi vuotaa, varsinkin kun ongelma esiintyy juuri tankatessa. Siihen päähän ei kyllä näy, joten työ täytyisi tehdä käsikopelolla, enkä ole varma, onnistuisiko se siltikään, kun kädet eivät ulotu, eivätkä mahdukaan, kuin korkeintaan yksi kerrallaan.

 

Sain lisälämmittimen irrotettua ja muutaman ruuvin myös tulipellin päistä. Sitten tulikin tenkkapoo: tuntuu kuin pelti olisi niin tiukasti liimattu, että se ei haluaisi lähteä irti. Tulikin mieleen, että se on tarkoituksella tehty tiiviiksi.

 

 

Ei ole kokemusperäistä tietoa, mutta sanoisin että lähtökohtaisesti kaikki konehuoneen ja matkustamon väliset liitokset pyritään tekemään mahdollisimman tiiviiksi.

  • Like 1
Link to comment

Ja nyt kun rupesin asiaa oikein miettimään niin onko sulla sellainen lisälämppäri joka on koneen vasemmalla puolen.  Ja josta nelikulmainen lämpöputki menee about suoraa konehuoneesta auton sisälle vasemman pyöränkotelon vierestä. Jos yhtään samanmoinen kuin juniksessa niin siellä auton sisällä taitaa olla ruuvit mitkä estää sen lämppärin ulosottamisen.

 

Edit: Ja tässä nyt vielä kuvakin selventämään missä näkyy ruuvin reijät.

 

917303.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Tässä näkyy tilanne. Tulipelti on yläreunastaan poikittaisen metalliprofiilin takana ja alareunastaan se tuntuisi menevän kuvan vasemmassa alanurkassa näkyvän 'kukkulan' taakse, joten en kyllä ymmärrä, miten voisin saada sen irti. 'Kukkulan' taakse en kyllä näe, mutta ainakaan siinä alareunassa ei tunnu minkäänlaista liikettä, eikä mitään rakoa, johon voisi jotakin työntää.

IMG_0011.JPG

Link to comment

Oli siellä ruuvit, ja sain tulipeltiin lopulta jotakin liikettä. Nyt ymmärrän myös tuon alareunan leikkaus -neuvon. Harmi vaan, että se pitäisi ensin saada ulos.

 

Irrotin vasemman kaasarin (oheinen kuva), ja huomasin ihmeekseni, ettei sen alla ollut minkäänlaista tiivistettä. Onkohan tämä mahdollista? Onko tämä nyt 32 vai 34 mm?

 

Korjaussarjan (http://aircooled.fi/tuote/5802/kaasuttimen-korjaussarja-34-pdsit23-t2-871773-cb) kuvassa on kaksikin sellaista kaksikorvaista tiivistettä, toisessa on lisäksi pieniä reikiä. Näytti siltä, että kaasuttimen alla olisi ollut vastaavia reikiä, mutta imusarjassa sellaisia en nähnyt. Ilmeisesti niiden reikien ei ole tarkoitus jatkua.

 

Huomenna voisi irrottaa toisenkin kaasarin.

IMG_0017(1).JPG

Link to comment

No nyt, kun katsoin uudestaan vähän tuoreemmilla silmillä, niin kyllä siellä tiivistekin oli. Ilmeisesti se olisi syytä uusia aina.

 

Sain nyt sen tulipellin irti. Ainakin tuo keskellä tankkia oleva 'ylivuotoputken' liitos, vai mikä lienee, näyttäisi vuotavan: kuminen kulmapala on halki. Sensijaan tuon varsinaisen tuloputken liitännästä on vaikeampi sanoa, ja kuvakin on vähän pehmeä.

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0021.JPG

Edited by ristosu
pieni lisäys
Link to comment

Kannattaa ilman muuta vaihtaa tankin tuloputken kumimutka nyt kun se on käsillä. Se on yleinen ongelma näissä autoissa. Jos ei nyt vuoda, niin kohta voi vuotaa. Minullakin oli ulkoisesti kelvollisen näköinen, mutta vuoti silti.

  • Like 1
Link to comment
14 hours ago, ristosu said:

 

Korjaussarjan (http://aircooled.fi/tuote/5802/kaasuttimen-korjaussarja-34-pdsit23-t2-871773-cb) kuvassa on kaksikin sellaista kaksikorvaista tiivistettä, toisessa on lisäksi pieniä reikiä. Näytti siltä, että kaasuttimen alla olisi ollut vastaavia reikiä, mutta imusarjassa sellaisia en nähnyt. Ilmeisesti niiden reikien ei ole tarkoitus jatkua.

 

Se toinen tiiviste missä on reikiä tulee kaasuläpän ja kaasarin rungon väliin.

  • Like 1
Link to comment

Tämä leviää nyt yhä enemmän aiheensa ulkopuolelle, mutta kun kävin auton alla en voinut olla huomaamatta alla olevien kuvien esittämiä ongelmia.

 

Ensimmäisessä (takaapäin) näyttäisi siltä, että vaihteistoöljy vuotaisi oikean vetoakselin juuresta.

 

Toinen (edestäpäin) on oikean lämmönvaihtimen etupäästä, jota epäilen mootoriöljyn tahrimaksi. Onkohan tämä nyt samaa perua, kun 1-sylinterin tulpan ympäristö, jota aiemmin siivosin? Ei välttämättä.

IMG_0022.JPG

IMG_0024.JPG

Edited by ristosu
Etupäätä tarkoitin. Sanoin ensin takapää, kun ajattelin ilman kulkusuuntaa.
Link to comment

Sain pannat irti, mutta nyt alkaa usko mennä: tuloletku ei irtoa tankin päästä millään voimalla. Yläpää on kyllä ihan hyvän oloinen sisäpuoleltakin vielä, enkä haluaisi ehjää periaatteesta rikkoakaan. Myös se anturin tiiviste taitaa jäädä vaihtamatta, kun en pääse siihen käsiksi. No, tärkeintä kai, että se silminnähden vuotava kulmapala saataisiin kuntoon. Mutta en ole onnistunut paikallistamaan sellaista mistään. 14 mm sisähalkaisijaltaan, 90°.

Link to comment

Kulmaletkun kohdalla ei näy mitään valumajälkiä. Sen sijaan täyttöletkun liitoskohta näyttäisi olevan puhdas pölystä ja liasta. Veikkaisin, että vuotava bensa on sen huuhdellut puhtaaksi. Mattoveitsellä voisi yrittää halkaista letkua.

  • Like 1
Link to comment

Vetoakselin juuressa oleva öljyvuoto johtuu vetolaipan stefa-tiivisteen kulumisesta. Vetolaipan irroittamalla pääsee käsiksi tiivisteeseen.

Lämmönvaihtimen päässä olevat öljyt pesisin pois ja katsoisin pysyykö kuivana.

  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, x-pj said:

Kulmaletkun kohdalla ei näy mitään valumajälkiä. Sen sijaan täyttöletkun liitoskohta näyttäisi olevan puhdas pölystä ja liasta. Veikkaisin, että vuotava bensa on sen huuhdellut puhtaaksi. Mattoveitsellä voisi yrittää halkaista letkua.

Hyvä huomio. Mietin tuota mattoveistä, mutta aloin pelätä, että naarmutan säiliön liitosputken, jolloin se saaminen tiiviiksi voi osoittautua mahdottomaksi.

Link to comment

Kävikö nyt onni onnettomuudessa? Aloin siivoamaan niitä öljyjä, ja irrotin pellinpalan sylinterien alta. Silloin huomasin, että siellä oli öljypohjan kyljessä ilmeisesti jonkinlainen termostaatti, sellainen haitari. Siihen tuli vaijeri, ja se ei kulkenut muovisen pyörän ympäri, niinkuin olisi kuulunut. Niinpä se termostaatti ei olisi pystynyt vetämään niitä vaijerin toisessa päässä olevia läppiä auki moottorin lämmetessä, mikä oli varmaankin tarkoitus. Vai onko moottori jo kerinnyt ylikuumentumaan?

Edited by ristosu
Link to comment
5 hours ago, x-pj said:

Vetoakselin juuressa oleva öljyvuoto johtuu vetolaipan stefa-tiivisteen kulumisesta. Vetolaipan irroittamalla pääsee käsiksi tiivisteeseen.

Lämmönvaihtimen päässä olevat öljyt pesisin pois ja katsoisin pysyykö kuivana.

Ilmeisesti tällainen osa kyseessä? http://aircooled.fi/tuote/6393/tasauspyoraston-vetoakselin-stefa-sisempi-t2-968775

Ehkä sekin pitäisi yrittää uusia. Tuntuu, että aina löytyy uusia hommia. Harmi vaan, että työtilani on menossa toiselle 😞

 

Huomasin, että bensapumpusta menee jonkinlainen poistoletku tuon irrottamani pellinpalan päälle. Mikäköhän sen tarkoitus on, ja mitä se sinne poistaa, öljyäkö?

Link to comment

Tällainen kaavio löytyi. Tämä muistuttaa hyvin paljon minun tapaustani, yhdellä erolla: oikeanpuoleinen haara (10A), joka tulee ylhäältä, loppuu siinä diagnoosipistokkeen vaiheilla, eikä siis koskaan yhdisty vasemmanpuoleiseen (15A) ja jatku kampikammioon.

09-FuelBreatherHoses.jpg

Edited by ristosu
Link to comment

No niinpä tietenkin. Muistin vähän väärin, mistä olin sen irrottanut. Mutta miksi se oikeanpuoleinen haara on jätetty vajaaksi? Jotenkin se idea, että bensahöyryt lasketaan vapaaksi juuri akun yläpuolella, ei kuulosta ihan viisaalta minun korvissani.

Link to comment

Tuohon aktiivihiilisuodattimeen menee näköjään paksuhko letku suoraan bensatankilta, kun taas tämä ilmeisesti eurooppalainen ratkaisu koostuu ohuista (7 mm ulkoa) putkista, jotka kiertävät ylhäällä olevan paksunnoksen kautta. En ehkä täysin ymmärrä koko tuota bensan höyrystymis -systeemiä. Mistä se bensa tietää, mistä reiästä höyrystyä? Luulisi, että kaikki reiät kelpaisivat yhtä hyvin. Onko noilla ylänurkkien säiliöillä (paksunnoksilla) jokin imevä vaikutus? Onko niiden tarkoitus säilyttää höyryt, kunnes moottori käynnistyessään alkaa imeä niitä?

Link to comment

Kylläpäs aika rientää, kun on kiinnostavaa tekemistä. Pääsin oikean kaasuttimen kanssa kiihdytyspumppuun asti, mutta sepä ei auennutkaan. Neljä ruuvia irti, mutta ei sitten muuta. Mitään näkyvää vikaa en ole vielä havainnut. Pientä ruosteen alkua siellä kohokammion pohjalla näyttäisi olevan.

Link to comment

Koetas puhaltaa ja imeä suu kiinni kiihdyspumpun kannen paikalla. Tällä testillä saat koetettua toimiiko kaasarin kanavien sisällä olevat kuulaventtiilit. Eli puhalluksella pitäisi vain kaasarin kurkkuun menevästä kiihdytyspumpun putkesta tulla ilmaa ulos, kun taas imettäessä pitäisi kohokammion pohjalla olevasta kanavasta mennä ilmaa sisään päin. Tämä on aika yleinen vika että kuulaventtiilit on jumissa.

 

Ja en nyt muista oliko näissä sinun kaasareissa vielä säädettävä kaasuläpän aukenema johonkin 0,X mm lukemaan kaasuläpän ollessa kiinni.

 

Mutta anyway kannattaa tutustua kaasarien säätämiseen koska korjaussarja ei korjaa kaasarien huonoja säätöjä, Mutta on kylläkin edellytys että kaasarit on kunnossa enne kuin niitä ruvetaan säätämään. Samoin kuin se että sytkä on kunnossa ja ei ole imuvuotoja.

 

Esim täällä aika hyvät kuvat ja teoria juurikin noiden kaasarien säädöistä https://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?f=50&t=7767

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...