Jump to content
ristosu

Kleinbus 1972 nykii

Recommended Posts

Kiinnostavat tarinat. Mutta mistä tämä termi arpa tähän tuli?

 

Noista kaasareiden säädöistä: olen itse, hyvin vähäisellä kokemuksellani, tehnyt arvion, että bensaa tulee tyhjäkäynnilläkin varsinaista pääreittiä pitkin, molemmista kaasareista erikseen, kun sen pitäisi kai tulla sen tyhjäkäyntisuuttimen kautta. Sen voi ruuvata täysin kiinni, eikä käynti siitä kärsi. Eli kun tuossa amscepticin kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että varsinaiset kaasarit säädetään laihalle ja tyhjäkäyntikaasari rikkaalle, niin tässä taitaa olla nyt päinvastoin.

 

Kerran sen luin läpi, mutta toinen kerta ainakin vaaditaan. Ei sula ihan hetkessä. Hyvin informatiivinen kyllä. Luulen, että laitan sen alipainemittarin (uni-syn) tilaukseen, ja keskityn sillä aikaa tarkistamaan venttilien välykset, kun ymmärsin, että se olisi joka tapauksessa hyvä tehdä ensin.

 

Katsoin tulppiakin, ja kaikki ovat jossakin määrin nokisia. Ostin myös uudet sytytysjohdot, mutta en ole niitä vielä kokeillut.

Share this post


Link to post

Ei kannata itse päätellä vaan tehdä orjallisesti tuon ohjeen mukaan, jos sulla on tupla Solex PDSIT 32-34 kaasarit ;) Venttiilien säädöt, kaasuläpän stop ruuvi oikein jotta läppä on auki just oikean määrän. Seosruuvit lähtötilanteessa 2 1/2 kierrosta auki, samoin jos sulla on tyhjäkäyntipiiri niin se pieni tyhjäkäyntiseos ruuvi 2-3 kierrosta auki, samoin se vieressä oleva isompi tyhjäkäyntiruuvi 2-3 kierrosta auki. Näillä koneen saa jo käyntiin ja ollaan suht oikealla hehtaarilla, sitten kaasareiden synkkaus ja tarkemmat säädöt. Todennäköisesti joudut seosruuveja aukaisemaan tuosta 2 1/2 asennosta vieläkin isommalle.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vähän asian vierestä, mutta aihetta sivuten. Autoon on nyt tankattu 2/3-tankillista väärää bensaa, 95E10:ä. Ja venttiilisuoja-ainetta, kuten yleensäkin. Kuinka vaarallista tämä on? Onko kenelläkään kokemuksia, hyviä tai huonoja? Uskaltaako ajaa, vai pitääkö tyhjentää ensi tilassa? 4-tyypin moottorista siis puhutaan.

Share this post


Link to post

Kyllä se type 4 moottori ihan hyvin toimii 95E10:llä. Sitä työnnän aina omaankin tankkiin. Enkä käytä venttiilinsuoja-aineitakaan.

Edited by KimmoH
  • Like 1

Share this post


Link to post

Eikös kaikissa type 4 koneissa ole jo sellaiset kansimateriaalit että voi huoletta ajella lyijyttömällä. Tietty mitä vähemmän etanolia sitä parempi polttoainejärjestelmän kumiosille.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Näin mää oon ymmärtänyt että remontoimattomillakin type 4 kansilla voi ajella ihan huoletta lyijyttömällä. Eihän lyijyllistä enää edes myyty silloin kun type 4 tuli, paitsi täällä takahikiällä :D

 

Eikä siellä niin paljon ole kumiosia että oikeasti E10:stä jotain haittaa olisi. Bensaletkut tietty kannattaa vaihtaa "nykyaikaisiin" mutta ne nyt kannattaa säännöllisen epäsäännöllisesti muutenkin tsekata. 

 

Jos oikein haluaisi hifistellä, niin sitten ennakkoa pikkuisen lisää ja pykälää isommat suuttimet. Mutta ilman suuttimien vaihtoakin käy ja kukkuu ihan hienosti. 

Edited by KimmoH
  • Like 1

Share this post


Link to post

En tiedä, teenkö nyt taas liian nopeita johtopäätöksiä ilman parempaa tietoa, mutta jos auto kuluttaa maantieajossa 15 l / 100 km, niin ei kai kaasutin voi olla säädetty liian laihalle? Ymmärsin, että juuri se voi olla haitallista, vaikken oikein ymmärräkään, millä lailla.

 

Kysymys noista venttiilinvälyksista: jos niitä ei ole aikoihin tarkastettu, mihin suuntaan ne todennäköisemmin ovat kuluneet, ja mitä siitä seuraa?

Share this post


Link to post

Vähän kovalta tuo kulutus tuntuu.. Mulla menee Valaalle mehua satasella pikkusen päälle kymppi, vajaa 11. Niin ja Westalia Essenkärry perässä oli ku viimeks mittailin kulutusta

  • Like 1

Share this post


Link to post

Näiden ilmajäähdytteisten VW moottoreiden ei pidä antaa käydä liian laihalla, koska ne käyttävät (vaikeata ehkä uskoa nykyisten autonmoottoreiden näkökulmasta) bensaa jäähdytykseen. Pallokeulan kohdalla liian laiha seos merkitsee suurinpiirtein alle 8l/100 km maantieajossa. Tiedän yhden tapauksen, jossa harrastaja sääti pallokeulan kulkemaan reilut 7l/100 km maantieajossa. Yhteen mäntään tuli reikä reilun 10.000 km jälkeen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
59 minutes ago, ristosu said:

 

 

Kysymys noista venttiilinvälyksista: jos niitä ei ole aikoihin tarkastettu, mihin suuntaan ne todennäköisemmin ovat kuluneet, ja mitä siitä seuraa?

Yleensä välys pienenee, kun venttiili pikkuhiljaa uppoaa kanteen.

 Lopulta alkavat kantamaan, auto alkaa lähtemään huonosti käyntiin (alkuun kylmänä, lopulta aina) ja lopputuloksena venttiilit ja varmaan kannetkin palavat p*skaksi kun palorintama ei pysy sylinterissä vaan vuotaa venttilien ohi takaisin kanaviin.

Edited by peruskallio
  • Like 1

Share this post


Link to post

Sen kulutuksen pohjalta ei kannata arpoa säätöjä vaan ensin säätää kaikki kohdalleen niiden ohjeiden mukaan ja sitten alkaa etsimään syytä mahdolliseen liialliseen kulutukseen. Jos olet veivannut seosruuveja pienemmälle siitä 2 1/2 kierroksesta, niin voisin melkein pistää pääni pantiksi että kaasarit on säädetty liian laihalle. 

 

Vakio 2 litrainen type 4 kone vie jotain 10 litraa satkulla maantieajossa. Kaikki riippuu tietty välityksistä, renkaista, lastista, kaasujalasta, jne. Mutta siinä 10-11 huitteissa ollaan ohjekirjankin kertomissa "valmistajan" arvoissa. Kaupungissa pyörien menee helposti 15L/100km.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kaupungissa on mennyt yli 20. Viime tankkausvälillä meni yli 30, mutta olihan siinä myös sitä tyhjäkäyntiä, kun tutkin konetta.

 

En ole toistaiseksi säätänyt muuta kuin niitä tyhjäkäyntikaasuttimen ruuveja.

Share this post


Link to post

Ettei jompi kumpi kaasuttaja vain tiputa, näin kulutuksesta ja nykimisestä päätellen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, ristosu said:

 

En ole toistaiseksi säätänyt muuta kuin niitä tyhjäkäyntikaasuttimen ruuveja.

Ruuvien säätäminen ei vaikuta auton ajonaikaiseen polttoainekulutukseen. Ainostaan tyhjäkäyntiin ja hyvin lähellä sitä oleviin kierroksiin. Ajonaikainen kulutus säädetään suuttimilla. Jos et ole katsonut, niin olisi ehkä hyvä tarkistaa mitkä suuttimet kaasareissa nyt on. Voi olla että joku on vaihtanut niihin täysin "vääränkokoiset" suuttimet.

Ryypyn toiminta kannattaa myös varmistaa, ettei se jää läpimänä päälle.

8 hours ago, ristosu said:

Siinä saattaisi bensan haju tuntua?

Tiputtelusta ei tule bensan hajua. Tiputtelu tapahtuu kaasarin sisällä ja ylimääräinen bensa menee kaasarin kurkun kautta moottorin sisään.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Lisätään tähän nyt tälläinen sivuhuomio ettei kokonaisuus karkaa ihan sivuraiteille.

 

Eli kun sinulla ei nyt ole selkeää kuvaa mitä on milloinkin huollettu ja mikä on missäkin kunnossa.

 

Eli ennen kuin rupeat kaasareita purkamaan ja säätämään ole varma että sytytyspuoli on kunnossa.

 

Bensanhaju voi johtua monesta eriasiasta.

Esimerkiksi.

Vuotava bensaletku (aika yleinen vika nykybensoilla jos ei ole vaihdettu etanoliletkuja)

Vuotava kaasuttimen tai kaasuttimien läppäakseli (tätäkin aihetta taidettiin jo käsitellä tässä ketjussa)

Vuotava kaasuttimen tai kaasuttimien neulaventtiili. (aiheuttaa kaasarin tulvimista ja voi oireilla muunmuassa tukehtumisena kaasua painettaessa korjaantuu kaasarin korjaussarjalla)

 

Liiallista kulutusta ja huonoa käyntiä voi aiheuttaa myös imuvuoto. Näissä type 4 palliksissa kun taitaa olla yhtä sun toista alipaineletkua parhaimmillaan jarrutehostimelle asti joka voi oireilla jarrua paikallaan polkiessakin. Eli letkujen kuntoa ei välttämättä kannata edes ruveta silmämääräisesti arpomaan vaan vaihtaa suoraan vain kaikki uusiin.

 

Eiköhän se auto kuntoon tule jos oikeasti teet tässä ketjussa mainittuja remonttoja kokonaan ja ohjeiden mukaisesti eikä vain osittain pintaa raapaisemalla.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Aika pahasti saa olla suuttimet pielessä, jos kulutus on tuota luokkaa. Oletan että koneessa on orggis kaasarit, kun ei muutakaan ole mainittu. Nurkissa lienee ne PDSIT 32-34:set ja niissä on aika varmasti 132,5 pääsuuttimet (automaattivaihteistolla jos olis, niin sitten 135) ja air correction jet on jotain 140-170 välimaastosta, riippuen vähän vuosimallista, koneesta, jne. Cut-off solenoidi on varmaankin 52,5.

 

Jos haluais E10:iä kompensoida, niin sinne voisi laittaa 135:set pääsuuttimet 132,5 tilalle mutta ei tuota eroa persdynolla huomaa ;)

 

Korkea kulutus lienee vain monen yhteensattuman summa. 

 

EDIT: kaikki kohteet vain kuntoon, niin kyllä se vika lopulta löytyy, kuten Tanhiskin tuossa totesi.

Edited by KimmoH
  • Like 1

Share this post


Link to post
8 hours ago, Tanhis said:

Bensanhaju voi johtua monesta eriasiasta.

Esimerkiksi.

Vuotava bensaletku (aika yleinen vika nykybensoilla jos ei ole vaihdettu etanoliletkuja)

Vuotava kaasuttimen tai kaasuttimien läppäakseli (tätäkin aihetta taidettiin jo käsitellä tässä ketjussa)

Vuotava kaasuttimen tai kaasuttimien neulaventtiili. (aiheuttaa kaasarin tulvimista ja voi oireilla muunmuassa tukehtumisena kaasua painettaessa korjaantuu kaasarin korjaussarjalla)

 

Jatkan listaa:

- Vuotava täyttöputki

- Pa-anturin juuren tiiviste (tämä onkin sitten ihanassa paikassa), tosin -72 vuosimallissa lienee vielä anturi ruuveilla kii joten ei ehkä ekana vuoda tuolta. 

- Pa-tankin korvausilmaputkien letkut haurastunu tankilta (eli kivassa paikassa nämäkin)

 

Tässä muuten kiva sivusto mistä löytyy kaikkea jännää pallikseen liittyen: http://www.ratwell.com/

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Yksi oire, joka ei todennäköiseti edes liity asiaan, on jäänyt mainitsematta: latausvalo palaa välillä, välillä ei. Erityisesti se palaa, kun painaa jarrua. Ilmeisesti jännite putoaa jarruvalojen kuormasta sen verran.

Share this post


Link to post

Sulla tuntuu olevan edessä hommia.. onneks on talvi niin aikaa rassata kaikki kuntoon ja sitten kesällä nautiskellä palliksen ajosta.. se on kummiskin parasta ja Suomen kesä on niin lyhyt että silloin ei kannata paljon rassailla.. 

Mutta kaikki nuo mitä oot tääll'ä maininnut on korjattavissa.. Ei muutakuin virtaa pipoon..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Just now, Etelän Hetelmä said:

Aivan. Tervetuloa volkkari harrastukseen, heh-he... puuhaa kyllä riittää.

 

Parempi rassata talvella ku Chimayssa kesäkuussa.. vaikka kyllä se ihan mukavaa hupia oli meille yleisössä istuneille.. Tais siinä Hetelmäkin joutua käymään pikku jäähyllä kävelemässä ku viisasten kerho "kannusti" rempassa

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post
2 hours ago, ristosu said:

 asiaan: latausvalo palaa välillä, välillä ei. Erityisesti se palaa, kun painaa jarrua. Ilmeisesti jännite putoaa jarruvalojen kuormasta sen verran.

 

Yritän ratkaista tehtävän: Voisko olla vaihteiston ja korin välinen maakaapeli eristeinen ja saattaa pätkiä myös sytytykseen..

  • Like 4

Share this post


Link to post

Mittasin vastuksen akulta vaihteistoon: puolisen ohmia. Ei se mahdottomalta kuulosta.

 

Muuten homma on vähän hidastunut, kun ulkona ei ole tarjennut tehdä.

Share this post


Link to post

Tuo on helppo testata, vaikka joku apuvirtakaapeli akun miinuksesta suoraan lohkoon kiinni. Jos maadoitus ei ole kunnossa, niin starttikin pyörii vaivalloisesti, kun on siellä saman maan perässä kiinni.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tästä tulee mieleen kesällä kerran tai pari vaivannut häiriö, kun startti ei lämpimänä pyörittänyt lainkaan. Korjaantui itsekseen, kun antoi jäähtyä. Eikä sitä nyt ole esiintynyt, kun olen starttaillut paljonkin testaillessani. Mutta silloin kesälläkin se tapahtui vain, kun auto oli jäähtynyt puolisen tuntia.

Share this post


Link to post

Niin ja startin virtahan kiertää virtalukon kautta eli jos orggis piuhat/virtalukko/liittimet on heikossa hapessa, niin starttaaminen voi olla varsinkin kuumana tahmeaa. Tähän vaivaan auttaa piuhojen fiksaus tai sitten lisää erillisen starttireleen konehuoneeseen tai sitten molemmat. Googlaappa "hot start relay vw" hakusanoilla 😉

Edited by KimmoH
  • Like 2

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×