Jump to content

Palliksen etuakselin säätö


Recommended Posts

Paljonko myöhäispalliksen säädettävän etuakselin säädöllä voi nostaa/laskea keulaa? Missähän kohtaa säätöä (säätöpultin asento) etupää on samalla korkeudella kuin orggisakselissa? Akselin tyyppihän ei tietysti ole tiedossa mutta noin niinkuin yleensä. Löytyiskö empiiristä senttitietoo?

Link to comment

. En näköjään vastannut edes kysymykseen :D

 

Mulla taitaa siis keula laskea säädöillä ainakin sen 3,5". Tai itseasiassa säätöpalat on asennettu niin, että kun säätö on ylimmässä asennossa, niin silloin ollaan 3.5" orggista matalemmalla. Alimpaan asentoon jos kääntää, niin sitten ei mahdu puskurin alle enää kaljatölkki.

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Oletuksena on että Culmenilla on kotitekoinen säätöakseli, eli tarkoittaa sitä että vain säätöpalat hitsannut henkilö osaa sanoa mihin asentoon on säätöpalat hitsannut.

Onko hitsannut palat silleen että säädön ollessa yläasennossa ollaan vakiokorkeudessa ja siitä säätämällä alaspäin sen kymmenkunta senttiä matalammalle. Tämä lienee yleisin tapa jos madalletaan pelkästään säätöakselilla.

 

Toisaalta mikäli akselia hitsatessa on ollut tarkoitus asentaa myös droppiolat, on tekijä voinut hitsata säätöpalat silleen että säädön ollessa keskivaiheilla akselin säätö on samassa korkeudessa vakioakselin kanssa. Eli kun droppiolat madaltaa alkuperäistä maavaraa niin säädöllä voi joko madaltaa hieman lisää tai hieman korottaa keulaa, molempiin suuntiin sen viitisen senttiä, riippuen siitä millaiset säätöpalat akseliin on hitsattu.

 

Mutta niin monta säätöakselia kuin tekijääkin, eli ainoastaan itse akselin säätämällä yläasentoon sekä ala-asentoon voi mittanauhaa hyväksi käyttäen pelkästään arvella miten tuo on toteutettu.

 

Että näin.

  • Like 2
Link to comment

Kiitti. Olen jo yrittänyt säätää keulaa sopivaan korkeuteen niin että bussin ajettavuus ois hyvä. Tarkoituksen ois laittaa droppiolat säädettävään akseliin mut tuntuu että säätövara loppuu kesken. Combolla 185/60 R15 rengas, droppiolat ja säädettävä etuakseli en saa nostettua keulaa tarpeeksi. Akselia käännettäessä keulan nostamiseksi renkaan ollessa irti vastaan tulee  pallonivelien pohjaaminen. Tällöin säätövarasta on käytetty noin 60 %. Säätöpalan pultti jää silloin noin sentin verran ala-asennosta. Kun säätöpalan kiristää siihen asentoon ja keulan laskee maahan renkaille, tukivarret ja nivelet kääntyvät ok asentoon ja suoraan, mutta renkaan ja kaaren väliin jää vain sentin verran. 

Mitenkähän tuota etuakselisto voisi kääntää niin , että saa koko sen säätövaran käyttöön? Vai olisikohan tuossa combossa miettimistä.

A398FD81-8AFD-4871-8ABD-C4EA458C4235.jpeg

A220258F-5667-404D-AE1F-8FBCDF04510F.jpeg

Link to comment

Itse meinasin laittaa droppiolat mutta totesin että jos laitan nykyisen akselini kanssa, niin sitten bussi uppoaa maan alle ;) En niitä saanut oman akselini kanssa mitenkään toimiviksi. Myin dropit pois ja edelleen ajelen pelkällä säätöpalamadalluksella. Itseasiassa aika hyvä ajettava omasta mielestäni, varsinkin kun aikoinaan päivitin kunnolliset iskarit eteen. 175/70R14C kumit alla eikä raavi mihinkään. 

Link to comment

Voi olla hankala rasti sulla edessä.. Ydin pointti on Karavaanarin kirjoituksessa, mihin asentoon nuo palat on hitsattu.. Todennäköisesti niiden asentoa joudut muuttamaan jos se pallonivel rajoittaa liikettä.. Oot varmaan koittanut nostaa tunkilla ku säätöpalat on auki kunnolla, eikö silloin nouse keula ääriasentoon, siis enemmän ku tuo sun ilmoittama 60%? 

Tuo pallonivelien pohjaaminen ei ole hyvä homma, tiedän tapauksen jossa palloniel napsahti poikki isommassa heitossa, onneks Westy pysyi tiellä eikä menny lepikkoon..

Link to comment

Mulla noin kuin Karavaarani mainitsi.. toinen etupuolella ja toinen takapuolelle.. Mutta mulla on tilauksesta valmistettu Early Bayn kiinnittyspisteilla juniksen (64-67) kaks tuumaa kavennettu akseli jotta sain sidepulttikeulan.. tuo pallonivelen katkeaminen kummitteli taustalla ku päätöksen tein akselin suhteen ja droppiolatkin siihen oli hyllyssä

Link to comment

Laitan oheen parempia kuvia näyttämään kuinka paljon akseli kääntyy ja missä asennossa ylä ja alaputken säätöpalojen tapit ovat kun sitä on käännetty niin pitkälle kuin menee. Kolmannessa kuvassa on vapaasti olevat tukivarret max. säätöjen asennoissa. Tuota alemmaksi ei tukivarret käänny ja vaikka niiden kulma vapaana on aika hurja niin olat ja renkaat asennettuna ja auton paino päällä tukivarret on vaakasuorassa.

Orkkis olilla keula jää liian ylös. Jos pudottaa niin nivelet on aivan linkussa. Droppiolilla taas akselin säätövara loppuu kesken ja renkaat ei mahdu kunnolla kaariin.

Ajatuksia?

 

 

2D336DED-C8D9-4A79-B856-C68B8FE2A44F.jpeg

C24D6839-F993-4B42-A6B3-FCBC364AED65.jpeg

FAE17783-9C9C-4467-9581-FEA96CA340D2.jpeg

Link to comment

Jotain häikkää tossa nyt on.. Liikkuuko noi tukivarret minimistä maksimiin siis säätöpalojen määrittämässä rajoissa edes vapaana, tuo ei mulle eikein auennut tosta postauksesta.. 

Niiden pitäs liikkua koko säätömatkan. Molemmissa kuvissa tuo säätöpalan kuuskolopultti on "suurinpiirtein" keskellä

 

Mutta droppiolilla sulla on ongelma joka tapauksessa, säätöpalat on sulle väärässä asennossa hitsattu.. Jos se on tehty 14 tuumasille vanteille niin oisko ongelmaa, tuskin. Sullahan on 15 tuumaset Cosmikit alla

 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Tukivarret ja säätöpalojen pultit liikkuu asteissa saman verran. Kun säätopalan pultti on hahlon yläreunassa niin tukivarret ovat vapaana lähes vaakasuorassa. Käännettäessä akselia tukivarret kääntyvät noin 20 - 30 astetta. Samoin  säätöpalan pultti. Se ei kyitenkaan mene ”säätöalueen” loppun hahlon alareunaan vaan jää noin sentin verran vajaaksi (kuten kuvissa). Kun tulivarret ovat vapaina niitä voi kyllä vääntää alemmaksi mutta jousipakka palauttaa ne takaisin kuvan osoittamaan asentoon. Oiskohan säätöpala hitsattu jokin muu viritelmä mielessä. Menee mielenkiintoseks et mitenkähän jatkais projektii. 

Edited by Culmen
Link to comment

No tuon sun selvityksen perusteella etuakseliin tehtävät lovet on väärin kairattu siihen akseliin ja palat liimattu sitten väärälle paikalle.. 

Nyt ku se akseli ei ole tässä käsissä en voi tarkemmin sanoa.. mutta villi veikkaus koska pulti pitäs mennä sekä ylä että alaoasennossa molempiin äärilaitoihin, joko palat on hutastu väärään paikkaan tai kairattu lovi toiseen suuntaan on jäänyt lyhyeksi.. akseli irti ja Karavaari kattomaan se, sillä selviää.. Mulla on ylimääräisiä laskupaloja tallissa jossain, parempia kuin noin.. jos tarviit rempassa. CSP laatua.. Ei tuosta muuten selviä ainakaan noilla sun kertomuksilla..

Link to comment

Koetappa ottaa se lukitustappi pois säätöpalasta ja laita tilalle vastaavilla kierteillä oleva kova pultti ja koeta varovasti naputella vasaralla meneekö säätöalueen päähän. Ja älä naputtele noita orkkis lukitustappeja on tunnetusti aika pehmeää materiaalia valmistajasta riippuen. Oma veikkaus on että säätöpala pitäisi naputella vähän sivuun akselin sisällä ja kairata säätöreikään vähän enemmän tilaa liikkumiselle. Kylläkin ihmetyttää miksi akselin rakentaja ei ole tätä testannut akselin ollessa pöydällä.

Link to comment

En mä usko että siinä naputtelut paljon auttaa.. mulla omassa, kylläkin "tehdas" WagenWestin akselissa liikku äärilaidasta laitaan jo pöydällä ennen asennusta ilman tukivarsia, senkun vääntölatasta väänteli kärkipiheillä, arvoin että onko löysä mutta mitä väliä, sehän kiristetään.. uuno oppi sen ku tutki

Akseli vidduun ja tutkimaan.. ajokausihan on jo ohi Kemin korkeudella.. Kyllä ton saa kuntoon pikkuaskartelulla ja oppiahan siinä vaan tulee ku muiden sörsseliä setvii kuntoon..

Link to comment

Jatkoin KimmoH’n mallilla kun mun renkaan halkaisijakin on sama. Kokeilin ja  säätöpalamadallus pelittää ja säätövaraa on riittävästi. Nyt olisi kaupan todella vähän käytetyt palliksen droppiolat. Tulipahan taas todettuu oikeeks lause "if it ain't broke, don't fix it".

 

Nyt pitäis miettii sopivia laadukkaita iskareita. Onko suosituksii?

 

  • Like 1
Link to comment

EnPI oli eka mikä mulla sattu kohdalleen. Heti vaihtuu Koniin jos löytyy just samoilla mitoilla. Oli meinaan aika tarkkaa touhua ja nuo EMPIt oli just eikä melkein sopivat mun akselille.

 

EDIT: oho, olipas Koneilla hintaa ?!? EMPIä ostaa kolmet samalla hinnalla.

Edited by KimmoH
Link to comment

Punaset Konit ja piste. X-pj on ihan oikeassa ton ajettavuuden suhteen. Navakassa sivutuulessakin voi aja huoletta yhdellä kädellä. Vanhoilla iskreilla ei ollu puhettakaan moisesta suorituksesta, joten mielestäni palloon varsin hyvä valinta noi punaset Konit.

Link to comment
  • 2 months later...

Hmm, viittiskö joku avata mulle tätä aihetta vähän enemmän, oman palliksen etuakselin ajokorkeus on ihan pirun korkeella ja monta kesää ollut tarkoitus madaltaa sitä.

Eli löytyykö nämä säätömahdollisuudet kaikissa palliksissa vai onko tämä jälkiasenteinen akseli? kun en nyt kykene muistamaan oliko omassa akselin keskellä tollasta säätöruuvia. Ja lukitusmutterin kun avaa niin saako sitä korkeutta ihan käsin säädettyä vai pamahtaako se toiseen laitaan heti kun lukitus aukee ? Lähinnä käyttöohjeita olis kiva. (mitä tarvii purkaa ensin, tarviiko jotain vaihtaa samalla?)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...