Jump to content

Kyläkisamoottorilla Ruotsiin kiihtymään


Ketsa

Recommended Posts

On ‎1‎/‎7‎/‎2019 at 8:10 AM, Tanhis said:

Ymmärsinkö nyt oikein että empi pyörässä oli 6,5astetta asteikko vinossa.

 

Ja eikös kyläkisamoottorin mäntiin saisi kivasti lovet porakoneella ja ventiilillä mihin on liimattu santapaperia päähän. Varteen kun vielä väsää stopparin joka ottaa venttiiliohjuriin kiinni sopivan syvyyden saavutettuaan niin ei menisi ihan arpomiseksi.

 

Huomio.... virheellinen asteikko taitaa olla SCAT:in hihnapyörässä, ei EMPI:n.

Link to comment

No-niin. Auto siinä kunnossa millaiseksi se tähän reissuun tuli. Viimeiset rastit olivat nenän kiinnipulttaus, suomilipputarrojen liimaus ja laajakaistan näytön vaihtaminen siniseksi (kiitokset Janille nopeasta toimituksesta).

 

Työmäärä on ollut täysin järjetön, jos olisin tiennyt kuinka paljon koppa tarvitsi töitä, niin olisin heittänyt testattavan tekniikan ennemmin kiinni siviiliautoon ja antanut Urhon unohtua varaston perille. Ilmeisesti se vaan on niin, että autot tykkää siitä, että niillä ajetaan ja jos ei ajeta, niin happanevat niille sijoilleen.

 

Aamulla aikaseen Turkkusen siljaterminaalia kohden ja siitä sitten jonnekkin Tierpin nurkkiin yöpymään. Seuraava postaus sitten paikan päältä jostain remontista tai ehkä jopa ajamisesta 🙂

21C1A5D8-5661-4DE4-ADD9-F81D5018BED0.jpeg

Edited by Ketsa
  • Like 8
Link to comment

Eka päivä jäi vähän laihaksi. Liitteenä ekan vedon aikakortti. Toisessa lähdössä antautui sitten ulompi vetonivel...

 

No, motorsportin harrastaminen jatkuu huomenna, kun Åke ja Turun herrat tuovat vetoniveliä 🙂

1E6129BF-354D-4BBD-B4ED-8F05D4298ECC.jpeg

  • Like 3
Link to comment

1/8 mi on hyvä. 80-luvulla ajettiin keväisin Tampereen teknillisen korkeakoulun takaparkissa tuolla matkalla kilpaa joka kevät. Mukana oli pyöriä ja autoja. Tapahtuman järjesti koulun moottorikerho ja kaikilla oli hauskaa. Paikkoja ajaakin löytyy kummasti enemmän, vaikkapa nuo isommat pysäköintialueet. Itse taisin silloin kiskoa pyörällä. Lieneekö tapa Hervannassa periytynyt, nuoremmat teekkariveljet kertonevat?

Link to comment

Kyllä siellä 90-luvulla vielä perinne oli elossa. Nykyisin ei taida koko suoraa olla enää kun alueelle on rakennuttu aika paljon.

1/8 mi on hyvä. 80-luvulla ajettiin keväisin Tampereen teknillisen korkeakoulun takaparkissa tuolla matkalla kilpaa joka kevät. Mukana oli pyöriä ja autoja. Tapahtuman järjesti koulun moottorikerho ja kaikilla oli hauskaa. Paikkoja ajaakin löytyy kummasti enemmän, vaikkapa nuo isommat pysäköintialueet. Itse taisin silloin kiskoa pyörällä. Lieneekö tapa Hervannassa periytynyt, nuoremmat teekkariveljet kertonevat?

Link to comment

Juu, tolvana on oikeassa, fiilis ajaessa oli kyllä sen suuntainen, että oikeastikko koko suora pitää ajaa 😂

 

Tänään saatiin vetari (kiitokset Turku) ja päästiin jatkamaan ajamista, mutta eilinen aika ei muuksi muuttunut pienestä suutin ja sytkänennakko jumpista huolimatta. Moottori ei suostu nelosella kiertämään kuin mittarin mukaan noin 6800 1/min ja sitä se sitten junnaa pitkän tovin. Tuon jopa tunteen selvästi kabiinissa kiekkamittaria katsomattakin, tuntuu kuin jonkinlainen jumi iskisi koneeseen. No, sekä Pipemaxin, että vanhanliiton Dellortto-kirjasen mukaan noin piti käydäkkin. Lisää nostoa/isompi imuvena ja suuremmat kurkut tuohon tarvitsisi...

 

Tämän päivän markan vika oli sitten venttiilikoppien vuoto. Jostin syystä tiivarit halusivat pullahtaa venakopan sisään pitkältä sivulta. Olisi siis pitänyt olla hitsikone matkassa, jotta olisi saanut tehtyä tukikauluksen tiivarille. Radan öljyämisen / koneen kilauttamisen riskin välttämiseksi tuli siirryttyä hyvissä ajoin katsomon puolelle katsomaan oikeiden kiihdytysautojen menoa. Ja hyvin monet vetivätkin, ehdottomana kruununa 16xx cc ghian 8 sec puolelle mennyt veto finaaleissa.

 

Summasummarum, kannattiko tämä projekti tehdä - ehottomasti, mutta tekisinkö sen uudestaan - tuskin. Ei täläisellä vehkeellä oikein pääse itseään suoralla haastamaan... Seuraavaksi varmaan maavaran nosto ja jokkisradalle 😉

 

Erityiskiitokset herroille Tero L., Petteri V. ja Janne P., joiden tietoja ja käsien sotkeentumista ilman tämä projekti olisi jäänyt toteutumatta.  

 

 

  • Like 4
Link to comment
1 hour ago, Ketsa said:

 

Vakio IRS:in nivelet, pakasta vedetyt.

 

Eikai ne vakio nivelet kuulukkaan kestää tuollaista käyttöä:) En tiedä noista vakio kokoisista nivelistä, mutta ainakin T2 nivelissä on aika isoja eroja eri valmistajien (ns. laatumerkkienkin) kesken. SKF:ssä oli 16mm kuulat, kuin taas Löbrossa kuulat on 20mm. Ensin mainitut saa kohtuu helposti porsimaan ihan normi asvaltillakin.

Link to comment

Kyllä tälläisellä moottorilla sopii olettaa vakionivelien kestävän tässä käytössä. Urhossakaan ei mennyt vuosien varrella kuin yksi nivel, vaikka nivelhuolto käytännössä jäi tekemättä.

 

Vahva uskomus, että tavalla tai toisella tämä nivelhomma johtuu ennen pelipaikkaa tapahtuneesta soosauksesta, mitä ja missä vaan on arvoitus. Uusi Löbro pettää toisessa hyvin rauhallisessa lähdössä, vaikka vetarin toisessa päässä on sulakkeena kiinassa valmistettu SKF 🙈

Link to comment

Omien tutkimusteni perusteella tuo pienempikuulainen nivel pääsee liikkumaan päittäin n. 5mm puolelleen enemmän sivusuunnassa (ellei akselin pää pohjaa sitä ennen nivelen kiinnityskuppiin). Tämä mahdollistaa kuulien siirtymisen niin reunaan (varsinkin jos nivel on vähänkin vinossa), että kuormittaessa voimaa siirtyy liiaksi häkin suuntaan, joka luonnollisesti ensimmäisenä pettää.

Kun nuo erityyppiset nivelet on purettuna pöydällä niin voiman siirtoon kohdistuvien pintojen kokoero ääriasennossa on helppo todeta.

  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, Maasturi said:

EMPI / Keiteleen Koneesta voi ostaa kunnolliset EMPI:n  vetonivelet jotka kestää kiihdytys/rallicross käytössä jos teholukema on alle 320 ps./hv.

Se on hieno homma jos EMPI on palaamassa juurilleen ja laatu on parantumassa noinkin huikeasti.. EMPI kun on ollut vähän niinkuin kuraa/paskan maineessa menneinä aikoina

Link to comment
3 hours ago, Urbantoy said:

Se on hieno homma jos EMPI on palaamassa juurilleen ja laatu on parantumassa noinkin huikeasti.. EMPI kun on ollut vähän niinkuin kuraa/paskan maineessa menneinä aikoina

 

Toi vetari business on tainnut aina olla Empillä eri yksikön touhuja kuin muu veewee kura. Ymmärtääkseni tekevät paljon tarvikevetareita esim. uudempiin amerikanautoihin. Siitä huolimatta jatkan valitsemallani tiellä ja pyrin jättämään osan ostamatta jos se on Empin itse valmistuttama 🙂

  • Like 2
Link to comment

Voihan sitä harrastaa mutta tuloksiin ei tahdo päästä noilla opeillasi, ne on eri miehet jotka harrastaa ja jotka menestyy. Näitä vetoniveliä joista mainitsin käyttävät esim. Suomen menestyneimmät rallicross kuljettajat. On tietysti kunnioitettavaa että saa harrastaa. Jos panostaisi sylinterikansiin ja moottorin lohkoon /  kampiakseliin niin sitten ? ?    …. mutta mitenkäs se virheellisellä asteikolla oleva hihnapyörä ? oliko sekin Empi: n valmistuttama ?

 

Edited by Maasturi
  • Confused 1
Link to comment
27 minutes ago, Maasturi said:

 Näitä vetoniveliä joista mainitsin käyttävät esim. Suomen menestyneimmät rallicross kuljettajat.

 

 

Minkälaisista nivelistä nyt on kyse? T1 vai T2? Eikös Empillä ole samanlaisia niveliä useampaa eri "laatua". Tarjontaa näyttää olevan muutaman euron nivelistä cromo niveliin, suuremmalle joustolle jne.

Link to comment
  • 3 months later...

Jaahans. Projekti jatkuu ja määränpäänä taas Tierp.

 

Tämän kesän jokkiskone hyppää pois peräluukusta ja lähtee käymään Pjetterillä, jotta saadaan referenssiksi tämän kesän moottoriteho.

 

Uusi moottori lähtee rakentumaan vähän parempien käytettyjen osien kasasta. Tehdasrempattu statu runkolinjalla oleva lohko sai jo isot pytyn reiät, putkiksi löytyi rompetorilta uudet Mahlet ja männiksi 80-luvulla krossiautossa hetken pyörineet wisecot. Kammeksi tulee pari kesää siviiliautossa pyörinyt 78mm AA ja kansiksi ex.-urvelon motista BugPackin SE:et.
 

Ukosta ja autosta lähtee yhteensä 20 kg painoa ja takakummeiksi on hommattu kapeat sliksit, joilla kokonaisvälitys korjaantuu pidemmäksi.

 

Sekuntti pois ajasta ja kaikki on ollut vaivan väärttiä...

B5E3484A-02A3-4351-B886-A9A02AA84144.jpeg

  • Like 2
Link to comment
22 minutes ago, Ketsa said:

Uusi moottori lähtee rakentumaan vähän parempien käytettyjen osien kasasta. Tehdasrempattu statu runkolinjalla oleva lohko sai jo isot pytyn reiät, putkiksi löytyi rompetorilta uudet Mahlet ja männiksi 80-luvulla krossiautossa hetken pyörineet wisecot. Kammeksi tulee pari kesää siviiliautossa pyörinyt 78mm AA ja kansiksi ex.-urvelon motista BugPackin SE:et

 

Laitahan loputkin speksit/visiot tulevasta moottorista esille niin päästään virtuaalivirittämään....

Link to comment
1 hour ago, wp said:

 

Laitahan loputkin speksit/visiot tulevasta moottorista esille niin päästään virtuaalivirittämään....


Virtuaaliviritysapua otetaan mieluusti vastaan ja spekka on monelta osin auki.
 

Kansissa 44/38 venttiilit ja K-800 K-Motion jouset. Palotilan kokoa en muista, pitää mittailla ja pähkiä.

 

Nokaksi löytyisi omasta hyllystä uusi W-140.

 

5,4 IN pitkät Scatin I-profiilikanget olisi hyllyssä. Niitä sovitan ensin. Jos ei mitat osu, niin tarvittaessa pitää hakea kaupasta pidemmät

 

PA puolelle jotain budjettiratkaisua hakusessa. Ehkä kiinakaasarit tai läppärungot (perus megasqruit ja johtosarja olisi hyllyssä ylimääräisenä).

 

Sytkään joko hukkakipinä megan ohjaamana tai sitten jotain vanhanliiton vempainta.

 

Pakosarjaksi voisi rakentaa stepperin ja tuplille on imusarjat olemassa.
 

Keinuiksi löytyisi orkkistyyliset 1.25:1, mutta tarvittaessa voisi rajummatkin haalia.

 

 

23FF4B4D-99EE-4C67-8695-233E03372B30.jpeg

Link to comment

Tässä olis todella PA pensalaitteet koneeseesi; 

 

Kun mun SF kansinen mosaprojekti ei etene mihinkään talven 2019/2020 aikana, niin otakko sen uudet Kiinan IDF48't lainaksi?

Palauta vuoden päästä, kun huollat koneen.

 

Sitten sulla taas joku uusi projekti konehuoneeseen tulossa kuitenkin, eikä nää nelikasit riitä sulle siihen laitteeseen 😄

 

 

 

Edit. Kuva lisätty

 

IMG-20191227-WA0000.jpeg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment
7 hours ago, Mäki said:

Se on kyllä ihan turha noitten turbojen kanssa pelata. Launeen auto on ainut suomalainen laite, joka suurinpiirtein toimii. 

Virittäminen ilman turboa on turhaa ja turhauttavaa.. Woimaa ei ole tarjolla. Minäkin lopetan kohta tuon turbottoman pelleilyn ja alan hakkaamaan päätä seinään turbojen kanssa! 🤣

Link to comment
7 hours ago, P_Valtonen said:

niin otakko sen uudet Kiinan IDF48't lainaksi?

Palauta vuoden päästä, kun huollat koneen.

 😄


Tingataan vielä samaan kauppaa säätö sun penkissä, niin aletaan oleen lähellä kättelyä. Mä voin tuoda lihapiirakat 😉

Link to comment
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...