Jump to content

1641cc moottorin palikoista


Recommended Posts

Tarkoitus olisi rakentaa Kuplaan kevyesti viritetty 69x87 moottori laadukkaista osista, mutta mistä hyvät kannet? Kannet saisi mielellään olla mahdollisimman "valmiit" ja tietysti uudet.

 

Muut palikat alustavasti:

Kampiakseli orkkis hitsatuilla painoilla

Maltilla kevennetty vauhtis, 200mm kytkin

Nokka joko Schleicher tai JPM mieto katunokka (vinkkejä mikä)

Nostajat em. merkeiltä

Mahle tako 87mm männät/sylinterit

2x36 IDF Weberit (Italy)

Pakosarja ehkä Sebring-tyyppinen rosteripönttö tai orkkis Abarth

Orkkis lämmönvaihtimet

Full flow ja 26mm öljypumppu, nelkun öljylauhdutin

Puristukset ysin tietämillä? Venat 35,5/32, single jouset??

Idea on välttää Kiinanpaskaosia viimeiseen asti:)

 

Kiitoksia etukäteen ohjeista/vinkeistä:)

 

 

 

Link to comment

Tuohon sopisi mielestäni hyvin alkuperäisetkin kannet portattuna. Ei ole kylläkään uudet, muttei kiinalaisetkaan... Venttiilijouset jäykemmiksi ja keinuvipuakselit vaihtoon... 

Oma 1776cc aika samanlaisilla osilla, mutta Autolinea Pro Street kansilla toimii hyvin myös, mutta alkuperäisistä kansista sais tehtyä helposti ihan yhtä hyvin virtaavat.

Ja jos kampiakseli on hitsatuilla vastapainoilla, niin en olisi huolissani kiinan paskaosista 😋 (ps. omassa moottorissa myös originaalista hitsattu aksila :)

Link to comment

Omaan makuun ei vakio akselit päätyklipseineen ja jousiprikkoineen jotenkin vaan sovi hyvin viritettyyn moottoriin... Ei sinänsä itsellä käytännön kokemusta, saattaahan ne siellä toimiakin. Itelle ei kuitenkaan shimmattavat pulttiakselit ole olleet kallis hankinta moottoria parantaessa. Monella muulla tosin on kattavampi kokemus aiheesta ☺️

Link to comment

Nokka-akseliksi harkinnut JPM Raptor 288° kepakkoa, olisiko hyvä valinta? Kannet tulee olemaan CB-Performancen 044 Panchitot, 40x35,5 rosteriventtiileillä ja single jousilla. Hiukan arveluttaa nuo rosteriset venttiilit ja niiden kestävyys, onko kellään käyttökokemuksia?

Link to comment
39 minutes ago, oskari said:

Lähinnä venttiilien laatu nykyään, kuulemma aika pehmeää tavaraa ollut joidenkin valmistajien venttiilit, kuluvat nopeasti.

 

Scat + muut laadukkaat rosterit on kyllä riittävän kovia, seetien leveydellä enemmän merkitystä ns. siviiliajossa. Jousipainetta sopivasti, jos olet JPM:ltä tilaamassa nokkaa niin ota jouset samassa paketissa niin lopputulos on mitä pitääkin. Enemmän ongelmia liian pehmeiden kuin jäykkien jousien kanssa, löysillä rikkoutuu sekä nostajat että seetit.

Link to comment

Jos itse olisin tuollaista konetta kasaamassa tuollaisista palikoista niin vaihtaisin mäntä/pytty satsin 90,5 mm:iin. Kannetkin tukisi tuota hyvin ja saisi leveämmän tiivistepinnan kannen ja pytyn väliin. Vai oliko noille 87:lle kokin erityinen syy?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

Idea on rakentaa noin 1600 moottori. Se on ihan totta, että 87mm putkilla tiivistepinta on aika niukanlainen, eli taidan sittenkin päätyä 85,5mm putkiin. Ihan mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon potkua tuommoisesta pikkumoottorista saa irti. Poika osti ensimmäisen Kuplansa ja moottori tulee siihen. Eihän sitä heti mitään hirmumoottoria rakenneta, tehdään tämmöinen maltillinen kone ensin....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...