Jump to content

Konerikko


Recommended Posts

Ja lainaus aircooled.net sivuilta:

 

ADVANTAGES OF RUNNING SYNTHETIC OIL in AIRCOOLED ENGINES

So if you are asking yourself "What's the point of running synthetic oil, if you can't change it less often?" Here's your answer in a nutshell.

 

Since synthetic oil has better heat transfer qualities than dino oil, your internal engine temperatures will be lower. Things like bearings, especially, will not operate at as high of a temperature as a result. The wider range of temperatures that synthetic oil can withstand is well suited for the air-cooled VW engine. With head temperatures normally between 300-350 degrees, synthetic will not breakdown while lubricating the valvetrain components at the heads. The better lubricating properties of synthetic in general will lead to a longer engine life as well. On average, when synthetic oil is run in an air-cooled VW engine, head temperatures stay the same, but engine oil temps reduce by anywhere from 10 to 15 degrees. This is in engines that have all the correct cooling tin in place, and are not suffering from overheating to begin with. Important note: Do not run synthetic to fix a hot running engine. Find the real reason it's running hot, and fix it!

 

Another benefit is that since synthetic oil is man-made, it can be tailored to suit a wider range of needs. Synthetic oil is now being made is such weights as 5w50, and 0w30, weights that are not possible to achieve with dino oils.

 

At Aircooled.Net we recommend that you run synthetic oils in all cases, with one exception: you should continue to run dino oil (and change it every 1k miles) if your car still has the stock oiling system.

 

 

 

Niin että ihan sama kumpaa käytät, netistä löytyy aina perustelut, että se on parasta ;)

Link to comment

Päästään taas joo öljykinaan. Öljykeskusteluissa kun näkee hyvin miten kauppiaat tai niiden tutut ylistää jotain tiettyä brändiä.

 

Eniten mulla silmään pistää merkkien ylivoimaisuus-vertailu. Tällä palstalla näkee erityisesti juuri tuota Hessunkin esittämää Kendall vs Redline-juttua. Ehkei Hessu tarkoittanut suoraan verrata brändejä mutta sellaisen vaikutelman tuosta kuitenkin saa.

 

Tuntuu kuitenkin hölmöltä verrata merkkejä samalla kun puhutaan kuitenkin ihan eri tyyppisistä öljyistä. Kendalliltakin löytyy semisynteettisiä ja täyssyntteettisiä kilpaöljyjä. Kuin myös mineraaliöljyjä eri laatuisina. Ymmärtäisin ennemmin jos eri valmistajien saman tyyppiset öljyt pistettäisiin rinnakkain. Eikä esim eri arvoiset ja lisäksi vielä eri tyyppiset öljyt.

 

Kannattaa muistaa öljyjä verratessa myös ettei öljyn ainoa tärkeä ominaisuus ole pelkkä lämmönjohto- tai sietokyky vaikka niilläkin on painoarvonsa.

Link to comment

Joo ei ole tarkoitus verrata brändejä, vaan ainoastaan eri tyyppisiä öljyjä mitä olen käyttänyt. Olen kokeillu monia eri merkkisiä mineraaliöljyjä aikoinaan. Niissä ei minusta ole eroja juuri ollenkaan, paitsi että Pennzoil on ihan paskaa ja se Shellin kama mikä maksaa 4l 10€.

 

Tohon Redlinen täyssynteetiseen löytyy aika vähän kavereita vertailtavaksi kun kattoo käyttötarkoitusta ynnä muuta. Järjestään kaikki täyssynt. on tehty mahdollisen laajaan käyttöön tyyliin 0-60 viskositeettiin. Kun taas tämä mainostamani on 20-50. Eli selkeesti kesäkäyttöä, eli harraste / kisakäyttöä.

 

Mulla ei ole muita intressejä hehkuttaa tota redlinä, kuin että mitä enemmän jengi sitä käyttäisi, sen helpompaa olisi saatavuus ja sitä kautta myös hinta ehkä putoaisi. Mun puolesta jokainen saa tunkea mottiinsa mitä skeidaa haluaa. Mutta ihmettelen vaan että tehdään 3000€ ja+ motteja ja sniiduillaa öljyä ostettaessa.

Link to comment
Niissä ei minusta ole eroja juuri ollenkaan, paitsi että Pennzoil on ihan paskaa ja se Shellin kama mikä maksaa 4l 10€

 

Mites Teboilin moniaste, Minimanissa 6,95 /4 litraa? Mahtuuko paska-asteikolle ollenkaan?

 

Mitä tuo öljyn paremmuus oikein tarkoittaa? Eiks öljy oo ihan hyvää silloin kun kone ei erityisesti kulu eikä leikkaa kiinni? Yritän itselleni ja muille selvittää että kuinka paljon hipo-öljyjen käyttö sit tuo autuutta, huutaako motti hoosiannaa 100 000 km pidempään kun vaihtaa uudet Red Linet tonnin välein? Ymmärrän toki eron vanhan ja väljän vakiokoneen ja uuden kireen viripadan vaatimusten välillä, mut mikä on mihinkäkin järkevää?

 

Ei vittuilua Hessulle eikä kenellekään, aitoa ihmetystä vaan siitä että mikä sen paremmuuden tekee muuta kuin hinta. Jos kaks kaverusta ostaa kaupasta uudet autot ja toinen kaataa mosaan vaikka kalliit Valvolinet ja toinen Shellin kurat ja lähtevät ajelemaan niin missä vaiheessa toisen auton kone on niin tärvääntynyt että voidaan nauraa pöljälle joka ei ymmärtänyt hyvän päälle?

 

Itseni on hyvä lässyttää ja köyhäillä, koska ei oo autossa 3000 euron mottia eikä varmaan tuu koskaan olemaankaan. Halvemmallakin oon tähän asti ehtinyt. Mielelläni kuitenkin kuulisin jos viime kevääksi tehty motti on nyt roskiskamaa kun siellä on kesän pyörinyt Nesteen 20W-50 Specialit Ameriikan herkkujen sijaan. Jos joku Punaviivaöljyllä ajanut on rullannut uudella motilla saman 7000 km kuin minä niin oliskin mielenkiintoista avata koneet ja katsoa että onko nähtävissä huikea ero. Voi ollakin, itse tuskin huomaisin kun en oo kuru. Ensin pitäis kuitenkin eliminoida kaikkien muiden syiden vaikutus koneen kulumiselle/vallitsevalle kunnolle. Paljonko jäis jäljelle?'

 

Mainosten mukaanhan jokainen öljy laskee polttoaineenkulutusta, vähentää koneen kuumenemista ja kulumista. Tekeekö 10-kertaa toista kalliimpi öljy kaikkea tätä kymmenen kertaa enemmän? Siinä käy pian niin että tankki tulvii ajaessa yli ja kone ei pyöri kun pensansäästö kääntyy lisääntymisen puolelle ja lakruihin ja pyttyihin alkaa kasvaa uutta pintaa.

Link to comment

Joo no yritän kertoa lyhyesti omakohtasen kokemuksen mikä teki minusta vannoutuneen redline fanin.

Ajelen kesäisin 60v vanhalla amerikkalaisvalmisteisella moottoripyörällä. Sen moottori on suunniteltu 30-luvun alussa ja tehtaalta lähtiessä tehoa noin 40 hp. Sen aikaiset tiet arvattavasti olit harvoin kestopäällysteisiä joten nopeudet on varmaan ollu 60 km/h ja alle. Tänään tehot on siellä 80 hujakoilla ja vauhdit 120.

Jokainen varmaan ymmärtää että laite ottaa lämpöjä aika eri tavalla ja kaikki moottorin osat on lujemmilla, mihin on tarkoitettu.

Mul tulee kilsoja sille vehkeelle kesässä noin 15 tuhatta.

Kovista lämmöistä johtuen palotilat karstottu ja venojen varret kulu siihen malliin että kansiremppa piti tehdä joka talvi. Männänrenkaat sai vaihtaa

joka toinen talvi. Kaiken maailman markkinoilla olevat eri materiaali versiot tuli testattua kymmenen vuoden aikana.

Mä olin kanssa sitä mieltä että öljyt kuin öljyt kunhan on liukasta.

5 vuotta sitten yhden kaverin pitkällisen suostuttelun jälkeen koklasin redlineä.

Aluksi ihmettelin kun loppukesästä vehje ei savuttanu ollenkaan eikä vieny öljyä. Talvella purin koneen ja mittailin osat. En vaihtanu mitään kun kaikki oli kondiksessa. Nyt on motti auki kun on kansi halki. Ei taida johtua öljystä. Venojen varret, ohjurit ja seetipinnat on vieläkin hyvät.

 

Eli, öljyn laadulla on minulle iso rahallinen ja ajallinen merkitys.

Ja eihän tollaset öljyistä johtuvat ero käykään ilmi kuin vuosien kuluttua. Eli kokemus tuo tietoa.

Voi olla että sama ilmiö olis tapahtunu jollain muullakin synt.öljyllä. Mutta koklasin redlineä ja sillä meen tästä eteen päin kaikilla viilatuilla ilmajäähdytteisillä moottoreilla.

Ja enempää en tästä asiasta selitä, ainakaan tänä vuonna.

Link to comment

http://www.roadmachine.fi

 

Tuolta lisätietoa redline öljyistä. Vaikka teksti onkin myyjän kirjoittamaa niin asia on kyllä varmistettu moneen kertaan ja Jyrkin kanssa jutellessa on käynyt ilmi useasti se miten asiaan on paneuduttu.

 

Mitä sitten tulee saatavuuteen ei siinä ole ainakaan meidän osalta ollut mitään ongelmia. Tavarat on saanut samana päivänä tilauksesta siis jälleenmyyjä (Aircooled.fi).

 

Hintaan vaikuttaa aika moni asia ja jokainen varmasti ymmärtää että kun tehdään laatu raakaaineista niin siitä myös koituu kustannuksia. maahantuoja toimii kuitenkin kevyellä organisaatiolla joten kulupuoli on hallinnassa. Lisäksi kun kuljetellaan kemikaaleja ympäri maailmaa tarvitaan suuri määrä erinäköisiä lupia ym.ym. jotka myös aiheuttavat kustannuksia.

 

Omista kokemuksista voi sanoa että öljyn lämpötilat koneessa ovat laskeneet 10-20astetta kun vaihdettu Redlinet.

Link to comment

Ihan pakko kertoa oma mielipide ikuisuuskysymykseen: Mikä on paras öljymerkki ?

Oma mielipiteeni on se ,ettei mitään väliä mitä merkkiä öljy on, jos laatuluokitus on kohdallaan.

Varsinkin uusissa autoissa valmistaja suosittelee käyttämään vain tällä hetkellä parasta voimassa olevaa laatuöljyä (Esim vw taitaa olla 506.00 longlife)

Amerikkalaiset suuret valmistajat suosivat tietysti jenkki standardeja eli APIa. http://new.api.org/certifications/engin ... nglish.pdf

 

Jos luetaan tarkkaan autojen huoltoohjevihkoa huomataan, ettei mikään valmistaja käske käyttämään mitään tiettyä merkkiä,vaan käskee käyttämään öljyä, joka täyttää luokitukset.

Että siitä voi sitten arpoa oikeat (sopivat) öljyt koneeseensa. Itse olen löytänyt autooni hyvän kompromissin, jossa hinta ja laatu kohtaavat (erimerkkisiä öljyjä olen käyttänyt kolmea nykyiseen autooni)

Link to comment

Öljyn laatu tulee myös esiin silloin kuin öljyn vaihtohetki lähestyy. Castrolin TSW 10-60 Motorsportilla oli 0,5bar pienempi öljynpaine kuumassa turbokoneessa (ei ilma vw) kuin Motulin 20-50, kun öljynvaihdosta oli kulunut 5000km. Heti vaihdon jälkeen paineet olivat samat.

 

Kumpikin edellä mainituista öljyistä on kuitenkin niin kallis, että kuplan koneeseen en ole niitä kaatanut kuin urhoilu tarkoituksessa. Peruskuplissa perusöljyt tiheällä vaihtovälillä ovat (edelleenkin) riittäviä...

Link to comment
Joo no yritän kertoa lyhyesti omakohtasen kokemuksen mikä teki minusta vannoutuneen redline fanin.

 

Päinvastaisiakin esimerkkejä löytyy... Kaverilla oli 600:n japanilainen moottoripyörä, jolla oli uudesta asti ajettu hyvälaatuisilla synteettisillä moottoripyöräkäyttöön tarkoitetuilla öljyillä. Öljyjen kalleuteen kyllästyneenä kaveri vaihtoi erään kerran tilalle autoon tarkoitetut mineraaliöljyt (toimii ihan hyvin suurimmassa osassa matalaviritteisiä pyöriä). Seuraus: kiertokangen laakeri teki itsarin kun varvimittari osoitti lukemaa 14000, mäntä kävi morjestamassa kantta ja venttiilejä, seuraukset voitte arvata.

 

Joten aina ei ole ihan sama mitä öljyä käyttää, vakiokoneessakaan...

Link to comment
Jos luetaan tarkkaan autojen huoltoohjevihkoa huomataan, ettei mikään valmistaja käske käyttämään mitään tiettyä merkkiä,vaan käskee käyttämään öljyä, joka täyttää luokitukset.

Että siitä voi sitten arpoa oikeat (sopivat) öljyt koneeseensa. Itse olen löytänyt autooni hyvän kompromissin, jossa hinta ja laatu kohtaavat (erimerkkisiä öljyjä olen käyttänyt kolmea nykyiseen autooni)

 

Mistään ei löydy kuplan huolto-ohjevihkoa jossa kerrotaan minkä luokituksen öljyä pitää käyttää 150hp stroukkerimoottorissa.

 

Itse olen törmännyt myös siihen, että tämän päivän diisselissä on kielletty käyttämästä viimeisimmän luokituksen öljyä, eli ei uusinkaan automaattisesti ole parasta...

Link to comment

Itse olen törmännyt myös siihen, että tämän päivän diisselissä on kielletty käyttämästä viimeisimmän luokituksen öljyä, eli ei uusinkaan automaattisesti ole parasta...

 

Teboilin sivulla on selostus moottoriöljyjen suorituskykyluokituksesta.

www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;15 ... ;5650;5651

 

Sieltä huomataan, että dieselmoottoriöljyissä luokitus on hieman erillainen kuin bensamoottoreissa. Eli koneen ikä ei näyttele niin merkittävää osaa, määräävämpää on koneen viritysaste.

 

Mitä tulee viritettyyn kuplan koneeseen ( ja miksei muihinkin). 150 heppaa vastaa helposti viritysasteeltaan nykypäivän normaalimoottoria ja näissäkin suositellaan käytettäväksi ainakin API SJ:tä.

Jos laitan koneen rakenteluun 1000-3000 euroa, niin en alkaisi tinkimään tai arpomaan moottoriöljyn valinnassa, vaan laittaisin koneeseen vain öljyä joka täyttää laatuluokituksen: API SL/ ACEA A3/ VW 506.00 LONGLIFE (jos kuplasta on kyse)

Viskositeetti onkin sitten toinen juttu, eikä suoraan liity milläänlailla öljyn laatuun.

Huomatkaan, etten suostu mainostamaan mitään tiettyä öljymerkkiä, enkä ole osakkaana missään öljyjä myyvässä yrityksessä.

Link to comment
150 heppaa vastaa helposti viritysasteeltaan nykypäivän normaalimoottoria

 

ei kai normaalimoottorit oo alkuperäisiltä tehoiltaan kolminkertaistettu :o

 

Mikä on nykypäivän normaalimoottori?

 

Itse ajoin ilmajäähdytteisellä, jonka litrateho on 109 hv/l, 180 tkm (koneelle mitään tekemättä) castrolin 15w/40 mineraaliöljyillä. Onko nykymoottoreissa korkeampi viritysaste, vai miksi pitää ajaa synteettisillä/longlife öljyillä? :DD

Link to comment

 

Itse ajoin ilmajäähdytteisellä, jonka litrateho on 109 hv

 

Mikä kone??

 

Yamaha XJ900

 

Ei ehkä kannata suoraan verrata Kuplan ilmajäähdytteiseen puhutaan hiukka eri asiasta. Arvasin kyllä heti että kyse on mopon moottorista. Litrateho ei oikein käy yksiin vaparikuplan kanssa.

Link to comment

 

Itse ajoin ilmajäähdytteisellä, jonka litrateho on 109 hv

 

Mikä kone??

 

Yamaha XJ900

 

Ei ehkä kannata suoraan verrata Kuplan ilmajäähdytteiseen puhutaan hiukka eri asiasta. Arvasin kyllä heti että kyse on mopon moottorista. Litrateho ei oikein käy yksiin vaparikuplan kanssa.

 

Juuei, sori epäselvä ulosanti :) En tarkoittanut verrata kuplan koneeseen lainkaan, vaan noihin "nykykoneisiin". Toki niissä on tietysti öljynvaihtovälitkin on ihan eriluokkaa kuin tässä, mutta tarkoitin sitä, että tuo vakiokoneen viritysaste (=litrateho) on aika huono mittari öljyn vaatimuksille.

Link to comment
Itse ajoin ilmajäähdytteisellä, jonka litrateho on 109 hv/l, 180 tkm (koneelle mitään tekemättä) castrolin 15w/40 mineraaliöljyillä.

 

Onpa hyvin kestänyt kone. Nyt on tietysti ihan pakko kysyä, että mikä oli öljyn laatuluokitus ja kuinka usein öljyt vaihdoit ?

 

Laatuluokitusta en muista, Öljynä oli Castrol GTX3, nyt tuota öljyä ei enää saa mineraaliöljynä, tilalle on tullut GTX Lightec, joka on synteettinen eikä sovellu moottoripyörään (kytkimen vuoksi).

 

5000 km oli vaihtoväli ja suodatin 10000 km välein. Hyvin tuo kesti ja on edelleen ajossa ex-työkaverilla.

 

Edit: Netistä löyty ko. öljylle tuollaiset luokitukset: API SL/CF, ACEA 43/B3, VW 501 01/505 00,MB 229.1. Toivottavasti on oikeasta öljystä...

Link to comment
Sieltä huomataan, että dieselmoottoriöljyissä luokitus on hieman erillainen kuin bensamoottoreissa. Eli koneen ikä ei näyttele niin merkittävää osaa, määräävämpää on koneen viritysaste.

Jep. Tuosta päästöjutusta juurikin kyse. Eli uudempaan öljyyn on lisätty korvaavat aineet, jotka tarvitaan puhtaamman polttoaineen takia :-)

 

Mitä tulee viritettyyn kuplan koneeseen ( ja miksei muihinkin). 150 heppaa vastaa helposti viritysasteeltaan nykypäivän normaalimoottoria ja näissäkin suositellaan käytettäväksi ainakin API SJ:tä.

Mielestäni aika metsään menee jos vertaa 150hp kuplan konetta 150hp nykymoottoriin. Kuplan koneessa on varmasti enemmän taipumusta viedä lämpöä öljyyn kuin vesimoottoreilla ja sillä tarpeet erilaiset.

 

Jos laitan koneen rakenteluun 1000-3000 euroa, niin en alkaisi tinkimään tai arpomaan moottoriöljyn valinnassa, vaan laittaisin koneeseen vain öljyä joka täyttää laatuluokituksen: API SL/ ACEA A3/ VW 506.00 LONGLIFE (jos kuplasta on kyse)

Se, että kaksi öljyä täyttää normaalin nykyauton luokitusvaatimukset ei todellakaan tee niistä välttämättä samantasoisia öljyjä. Eikä testiäkään ole varmasti optimoitu millään tapaa kuplan moottoria ajatellen.

 

Itse en ainakaan huoli omaan joskus valmistuvaan +3000e moottoriin kuin polyesteri-pohjaisen öljyn (Motul300V, RedLine,..) ja nykyautojen polyalfaolefiini-pohjaiset öljyt saavat jäädä käyttöautojen peltien alle (niihin kelpaa minullekkin pilteman purkki jossa on luokitus kohdallaan).

Link to comment
Guest ritariässä

ei pidä pelkästään tuijottaa öljyjen luokituksiin. esim nykyisten öljyjen kohdilla on vähennetty tiettyjä lisäaineita jolloin katalysaattori ei ota niistä niin itseensä pitkässä juoksussa. laahaavalla nokka-akselissa oleva mylly tarvitsee hiukka erilaisen lisäaineistuksen kuin esim rullanokien kohdalla jne... mikään long life laatuluokitus ei tee myöskään öljystä paremmin sopiva kuplaan jne...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...