Jump to content

Ei pysy käynnissä ilman ryyppyä


Recommended Posts

Terve

 

Tästäkin asiasta on ollut juttua ja kyllä niitä kaikkia lueskelin läpi. Mutta mutta..

Moottori on 1584cc, alunperin 1500. Yksireikäiset kannet. Vakio imusarja, vakio kaasari solex 30 pict 1, virranjakaja alkuperäinen alipainesäätöinen. Bensapumppu on uusi,https://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=59/603  koska sähköt on muutettu ja laturi vaihtovirralla. Kone on muutenkin käyty kokonaan läpi.

 

Ongelma on se, että kun ryyppy lähtee kokonaan pois päältä, niin ei jaksa käydä. Sammuu vaan. Ei paukuta putkessa eikä kaasarissa. Pysyy kyllä käynnissä kun kaasuttaa, mutta ei tyhjäkäynnillä. Sytytyksen osat on vaihdettu, virranjakajan runko on vanha eikä ole klappia. Venttiilit säädetty ja katottu useampaan kertaan. Samoin ennakko, tosin mittarin avulla kun hiukan hankala tuon lampun kanssa kun ei pysy käynnissä. Sillä kyllä katsoin kun ryyppy oli päällä, n. 1500 kierroksilla ennakko oli jotain 12-14 astetta. Alipaineletku oli kiinni. Sen oon myös katsonut ja toimii. Tuon solexin säätöohjeet täältä löysin, mutta ei onnaa. Käy kaikilla pytyillä. Suihkin starttispraytä ympäriinsä, ei vaikutusta käyntiin. Tulppasin esilämmitysputken siltä varalta jos olisi sieltä sisältä puhki, ei vaikutusta.

Tyhjäkäyntisolenoidi vai mikä lie, toimii. Ja sain vinkkiä että avaa sitä hieman jos se vaikka jumittaa, mutta sillä löysäämiselläkään ei ollut vaikutusta käyntiin. Kaasuttimeen on korjaussarja laitettu, vaihdoin vanhan neulaventtiilin takaisin kun uudessa oli niin paljon pitempi liike että taisi tulvia tuo kaasari. Kyllä se vieläkin sammutuksen jälkeen tiputtaa läppäakselin päistä. Kaasarin kurkkuun en ole katsonut, että tippuuko sielläkin sammumisen jälkeen.

Muita oireita on aivan nokiset tulpat ja bensaa oli mennyt öljyn joukkoon sen verran että pinta oli vajaa sentin yli ylärajan. Vaikea sanoa missä ajassa tuo on tullut kun ei sillä ole mihinkään ajettu. Kone on siis irrallaan vielä.

Bensaletkuun laitoin t-haaralla bensanpaineenmittarin mallia biltema. Se näytti ensin hiukan reilu 4 psi:tä. Laitoin pumpun alle lisää tiivisteitä yhteensä reilun millin, tämä ei laskenut painetta sanottavasti. En tiedä mikä pitäisi olla bensapinnan korkeus, mutta yritin mittailla neulan liikettä ja kohon asentoa, niin mielestäni kohon pitäisi olla noin vaakatasossa silloin kun se sulkee venttiilin? Tuossa kun otin kaasarin auki miltei heti koneen sammuttua, niin tuo koho kyllä keuli reippaasti. Eli työntääkö tuo pumppu niin kovaa että koho ei jaksa sulkea sitä, tai sitten vaan neula ei pidä.

Taitaa nyt käydä reippaasti rikkaalla ja tukehtua siihen, mutta mitä ihmettä sille voisi tehdä?

 

 

Link to comment

3 psi olisi oikea paine. Neulaventtiili voi vuotaa. bensapinalle ei ole ohjetta, huoltosarjan paksumpi prikka oltava.Laita lisää perusennakkoa ja tarkista maksimi että on noin 32 astetta. Tutki vielä alipainekennoa että ei vuoda. Oireet on kyllä myöhänen sytytys.  

Link to comment

Terve

4 psi taitaa olla rapiat 0.2 bar. tavan kaasarit toimii luotettavasti 0.10...0.2 bar polttoaineen paineella yli 0.2 bar vaatii hyvän neulaventtiilin ja hyvänosteisen kohon, eli varmenpaa on pysyä lähempänä sitä matalaa painetta. Sinne kaasuttimeen olisi hyvä nyt käydessä kurkata . Kun ryyppy on pois päältä ja koneen kierroksia lasketaan tyhjäkäyntikierroksille ei kurkuun saisi tippua,syöksyä,sumuta, valua polttoainetta vaan polttoaine tulee omaa tyhjäkäyntikanavaa, jota kaasuttimen kurkkua katsoen ei näe. Usein on tyhjäkäyntipiirin kanava tai suutin tukossa ja sitä vikaa kompensoidaan säätämällä kaasuläppää enemmän auki...no silloin ei polttoaine enää tule tyhjäkäyntipiirin kautta vaan siirtymäpiirin eli seosputken kautta ,joka näkyy tiputuksena /sumuna kurkussa. Tai jos sitten polttoainepinta kipuaa liian korkeaksi niin polttoainetta tulee taas seosputken kautta ja tyhjäkäyntipiirin kautta, ja seos on liian rikas ja kone käy raskaasti...veikkaan että vika on polttoaineen pinnassa , joko pumppuun säädin/kokeilla matalampi paineisella pumpulla ja vaihtaa uusi koho, kun tuo neulaventtiilit oli jo vaihdettu jä säädetty ohjeen mukaan. Jos tyhjäkäyntikanavissa on tukoksia niin niiden liuottaminen ei ole helppo juttu...eli siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa toinen kaasutin, ja muutenkin vaikka kokeeksi toinen takuulla toimiva verrokiksi.

Ok. olikin tullut jo vastaus samalla kun kirjotin, mutta ei se mitään...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Tänään mittasin ensin bensapinnan kammiosta, en tiedä mikä on oikea tapa, mutta kammion pohjasta bensan pintaan oli 26mm ja tiivistepinnasta bensaan oli 19 mm, eli hieman yli puolillaan oli.

Vaihdoin toisen neulaventtiilin ja laitoin lisätiivisteen alle, mutta tämä ei käyntiin vaikuttanut. Kun ryyppy lähti pois, niin puristin bensaletkun lyttyyn ettei menisi uutta tavaraa, niin sekään ei auttanut, silti sammui. Sytkää käänsin muuten hieman aikaisemmalle kanssa. Pumpun alle lisäsin vielä yhden tiivisteen, mutta se ei vaikuttanut paineeseen.

Ja muutaman sammumisen jälkeen alkoi taas tiputtaa läppäakselin päistä, ja jostain varmaan uitti muuallekkin kun näytti hiukan kosteelta vähän joka puolelta. Kurkin sinne kurkkuun kun ryyppy lähti pois, niin en nähnyt mitään ylimääräistä juuri sillä hetkellä, mutta sammuttuaan kylläkin tiputti hiljalleen siitä ruiskutusputken päästä.

Eli jos se ei pysy käynnissä niinkään että uutta bensaa ei tule, eli pelkän kammiossa olevan voimalla, niin lieneeköhän se tyhjäkäynti tukossa.

Kylmänä se lähtee laakista käymään. Sitten ilman ryyppyä kun on sammunut, niin heti ei lähde vaan pitää pikku hetki odottaa, niin sitten taas lähtee vaikkei käynnissä pysykkään.

Pitääköhän tästä lähteä kaasutin ostoksille..?

Link to comment

Terve

kiusallinen vaiva... tottuneempi kaasuttimien säätelijä tietysti osaisi katsomalla  käydessä "kurkkuun" sanoa tulviiko kaasutin, mutta jos kysymys onkin tukeutuneesta tyhjäkäyntipiiristä..no tottuneempi säätelijä voisi annostella polttoainetta vaikka pikkuruiskulla ja todeta että polttoaine vaje siellä on...mutta tämä vaatisi juuri sen tottuneemman säätelijän joka osaa tulkita testien tulosta. Mielestäni sinun kannattaisi nyt laittaa ostoilmo jossa haet taatusti toimivaa ,vaikka käytettyä, ko. kaasutinta. ja asennat sen sellaisenaan paikoilleen. Jos kaasutin on erityisen hyvä ,niin se ei välttämättä edes tulvita pienellä ylipaineella, ja jos se on oikein säädettynä ja toimivana irroitettu, on perussäädöt kohdillaan ja kanavat auki, niin sen pitäisi kyllä toimia heti. Mutta jos oireet on aivan samat , on todennäköistä että polttoaineenpaine on liian kova kaikille tuon tyypin kaasuttimille. Noiden sähköisten sulkusolenoidien virran saanti (ja nykyisten kunto)oli kai jo muutenkin testattu. Jos uus wanhalla ei muutosta tapahdu , on vika siis muualla ja voit laittaa ko. ostoksen kaupaksi edelleen...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Jos se sammuu kun ryyppy aukeaa, niin viittaa vahvasti siihen että bensaa ei riitä tyhjäkäynnille. Tyhjäkäyntipiiri ei siis toimi kuten pitäisi. Itse lähtisin ekaksi koittamaan siten, että ottaisin sen jälkikäynnin estosolenoidin kokonaan pois ja ruuvaisin tilalle ihan normaalin tyhjäkäyntisuuttimen. Vaikka se solenoidi tuntuisi toimivan niin välttämättä bensa ei silti kulje siitä läpi..

Link to comment

Kiitoksia vastanneille. Ja tässähän kävi niin, että aikomuksena oli vielä kerran purkaa ja putsata tuo kaasari, niin huomasin että tuon solenoidin kylkeen oli valunut ruskeeta vaseliinin tapaista mössöä. Näyttää että se olisi tullut solenoidin päädystä sauman välistä. Kun muualla sitä ei ollut kuin tuossa. Annoin sille eri tavoin virtaa, lopuksi suoraan akusta ja ei naksahda saati liikahda. Eli saattoi syyllinen löytyä.

Vaikka sitä aiemmin olin kuunnellut ja selvästi naksui, niin ei välttämättä silti auennut? Ja vaikka sitä käydessä löysäsin, niin en varmaan riittävästi että olisi käynti muuttunut. Tästäkin päättelin että se olis ollut ehjä. Katsotaan mitä käy kun saan uuden.

Tuossa pumpussa tosiaan tuli akseli mukana ja se on paikoillaa. Vanha 108 mm pitkä on hyllyssä, piti käydä sekin vielä mittaamassa...

Link to comment

Katoppa kaikki suuttimet läpi ettei ois vaan joku pikku paska jossan kuten itellä kävi, ei meinannu pysyä käynnissä millään niin oli

yks pikku roska kaasarin suuttimessa.
Takaa katottuna oikealla puolella hieman piilossa se suutin, mikä lie? Mä en oo kovin hyvä tietään tai muistaan.

Link to comment

Tyhjäkäynti löytyi uudella solenoidilla. Lisäksi kaasarin vuotaminen taisi loppua, tai sitten vaan tällä kertaa ei tiputtanut.. 

Paikallaan on taas alkuperäinen neulaventtiili, kahdella tiivisteellä. Bensan paine edelleen karvan alle 4. Lieköhän bilteman mittari ihan iskussa. Tai sitten tuota pumppua vaan ei tiivisteillä hillitä. Samban puolella joku oli laittanut 10 lisätiivistettä ilman vaikutusta, en taida siihen ryhtyä.

 

Link to comment

Jep...

 

Mulla ihan samoja oireita Kallookkerissa, josta pari kesää sitten tilttasi pumppu, takaisin kiertoventtiilit lähtivät irti... Hätäavuksi laitoin uuden tarvikepumpun sen halvimman kun en tullut sen viisaammaksi että mikä pumppu pitäisi siihen laittaa... Näitähän pummpujahan kuulemma talvisin vaihdellaan varmuuden vuoksi ettei sitten kesällä hajoa...

 

Työntää käsittämättömällä paineella koko ajan vaikkaa koittaa mitä, sitten kun paineen saa järkeväksi niin ei jaksa kalvo liikkua enää tarpeeksi. Tulin siihen tulokseen että on sopimaton pumppu koneeseen...

 

Nyt löysin yhden käytetyn pumpun joka on aivan samanlainen kuin se mikä hajosi, pitää ajokauden alkaessa kaivaa molemmat taas esille ja katsoa saisiko noista yhden toimivan.

 

Summasummarun... alkuperäiseen ongelmaan arvaus uusi... Siellä on vääränlainen pumppu joka ei sovi ko. koneeseen...

Link to comment

Kumikärkisiä neulaventtiileitä löytyy Keiteleen Koneesta. Kannattaa myös katsoa onko kohoon imeytynyt bensaa jolloin koho painuu liian alas ja aiheuttaa kaasarin tulvimisen, paljonko koho painaa kun sen irrottaa heti moottorin pysähtymisen jälkeen ? Bensapumpun painetta voi pienentää lyhentämällä työntötankoa tai kokeilla laittaa välipala pumpun ja bakeliitin väliin, toinen vaihtoehto on laittaa paksumpi bakeliitti. Kuitenkin pääasiallinen syy on kulunut neulaventtiili joka ei sulje polttoaineen syöttöä tarpeeksi nopeasti.

Link to comment
2 hours ago, Maasturi said:

Kumikärkisiä neulaventtiileitä löytyy Keiteleen Koneesta. Kannattaa myös katsoa onko kohoon imeytynyt bensaa jolloin koho painuu liian alas ja aiheuttaa kaasarin tulvimisen, paljonko koho painaa kun sen irrottaa heti moottorin pysähtymisen jälkeen ? Bensapumpun painetta voi pienentää lyhentämällä työntötankoa tai kokeilla laittaa välipala pumpun ja bakeliitin väliin, toinen vaihtoehto on laittaa paksumpi bakeliitti. Kuitenkin pääasiallinen syy on kulunut neulaventtiili joka ei sulje polttoaineen syöttöä tarpeeksi nopeasti.

 

Löytyykö E10 bensalle luokiteltuja neulaventtiileitä. Tai vielä parempi jos löytyisi RE85 kestäviä.

Link to comment

Sen kohon kunnon voisi tietty tarkistaa...laita purkiin kuumaa vettä, niin kuumaa ettei oikein käsi kestä. Ota  kohon metalli lirpukasta pihdeillä kiinni ja upota se kuumaan veteen...tarkasta tuleeko uppeluksissa olevasta kohosta kuplia ..jos tulee pieniäkään kuplia tasaisesti, kohossa on reikä ja se kannattaa vaihtaa. Jos on vaalea muovinen koho, ja sen sisällä olevan polttoaineen havaitsee , niin sen polttoaineen saa sieltä pois kun em. testillä tutkii sen paikan josta kuplat nousee ja asettaa kohon ko. paikka alassuin imukykyisen (vaikka paperin) alustan päälle vacuumi kaappiin. Muutaman kerran iskee alipaine iskun ja koho on tyhjä. Tyhjätyn kohon voi sitten paikata siitä vuotokohdasta vaikka pikaliimalla tai parempi geelipikaliimalla. lopuksi testi vielä kuumalla vesiupotuksella ja avot.

Link to comment

No painetta ei kylläkään vähennä mitkään korotukset on sit tiivisteitä vaikka kymmenen tai vaikka kaksi bakeliittia. Ainut mitä ne paksunnokset saa aikaan on kalvon liikkeen pieneneminen ja sitätäkautta pumpun tuoton pieneneminen... Jolloin tyhjäkäynnillä pienellä polttoaineen kulutuksella ei paine kasva suureksi kun tuotto on pumpulla pieni mut silloin pumpun tuotto ei piisaa isommilla kierroksilla. Paine kyllä kasvaa pienelläkin tuotolla niin isoksi kuin pumppu pystyy painetta tekemään jos polttoainetta ei mene minnekkään. Eli aivan väärä tapa säätää pumpun painetta lisätä tiivisteitä/paksuntaa bakeliittiä/lyhentää käyttötankoa. Ainut oikea tapa on laittaa se paineen säädin tai laittaa toimiva orginaali pumppu missä on oikea paine koska niissä on suurimmassa osassa sisään rakennettu paineensäädin ja suodatus. 

Edited by Tutkija
  • Like 2
Link to comment

Luin tuosta myös että paine ei noilla keinoilla pienenisi, mutta kun joku on kirjoittamansa mukaan tässä onnistunut, niin pitihän sitä kokeilla. Eipä tunnu toimivan. Luulen että hankin sen paineen säätimen tuohon. Alkuperäinen pumppuhan ei tuohon sovi, kun laturi on vaihtovirta. Ja olen vielä sen verran noviisi näissä hommissa, että pumppua tilatessa ei ollut hajuakaan noitten pumppujen paineesta.. tuon kohon voisi kyllä tutkia myös tarkemmin. Mutta onhan sitä helpompi nyt ropeltaa ja säätää, kun pysyy käynnissä

Link to comment

Tehtaan ohje on säätää paine sopivaksi tiivisteitä lisäämällä. Mitä lyhempi on pumpun liikematka, niin sitä vähemmän pumpun jousta painetaan kasaan, ja kun jousi painuu pienemmän matkan kasaan, niin jousen jännitys vähenee, ja paine laskee. Melko loogista ainakin mun korvaan kerrottuna, ja ainakin sen yhden kerran kun piti vähentää Brosoleilta painetta niin toimi mulla, korvakuulolta tosin sanoisin että paineen pudotus oli melko pieni mutta oli kuitenkin.

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Tehtaan ohje on säätää paine sopivaksi tiivisteitä lisäämällä. Mitä lyhempi on pumpun liikematka, niin sitä vähemmän pumpun jousta painetaan kasaan, ja kun jousi painuu pienemmän matkan kasaan, niin jousen jännitys vähenee, ja paine laskee. Melko loogista ainakin mun korvaan kerrottuna, ja ainakin sen yhden kerran kun piti vähentää Brosoleilta painetta niin toimi mulla, korvakuulolta tosin sanoisin että paineen pudotus oli melko pieni mutta oli kuitenkin.

Siel jousessa on niin kova esikiristys et toi säätö tiivisteillä ei paljon vaikuta sen pumppaustehoon. 

  • Like 1
Link to comment
On ‎2‎/‎6‎/‎2019 at 12:26 PM, Matti-Pekka said:

Sen kohon kunnon voisi tietty tarkistaa...laita purkiin kuumaa vettä, niin kuumaa ettei oikein käsi kestä. Ota  kohon metalli lirpukasta pihdeillä kiinni ja upota se kuumaan veteen...tarkasta tuleeko uppeluksissa olevasta kohosta kuplia ..jos tulee pieniäkään kuplia tasaisesti, kohossa on reikä ja se kannattaa vaihtaa. Jos on vaalea muovinen koho, ja sen sisällä olevan polttoaineen havaitsee , niin sen polttoaineen saa sieltä pois kun em. testillä tutkii sen paikan josta kuplat nousee ja asettaa kohon ko. paikka alassuin imukykyisen (vaikka paperin) alustan päälle vacuumi kaappiin. Muutaman kerran iskee alipaine iskun ja koho on tyhjä. Tyhjätyn kohon voi sitten paikata siitä vuotokohdasta vaikka pikaliimalla tai parempi geelipikaliimalla. lopuksi testi vielä kuumalla vesiupotuksella ja avot.

 

Koho voi olla täysin ehjä, mutta se voi imeä bensaa pintaansa, helpoin tapa on punnita sen paino heti mahdollisimman nopeasti kun moottori on sammutettu, monessa kohossa on grammamerkintä joka tarkoittaa kohon painoa..... muutamia malleja uusia kohoja löytyy Keiteleen Koneesta.

 

Edited by Maasturi
Link to comment
On ‎2‎/‎6‎/‎2019 at 6:33 PM, Tutkija said:

99% sopii tasavirtalaturille tarkoitettu pumppu myös vaihtovirtalaturin kanssa,jotkut tarvikemallit ei saata sopia mut orginaalit lähes poikkeuksetta.

 

......alun perin vaihtovirtalaturille tarkoitettu bensapumppu on kallistettu rungoltaan takapuskurin puolelta katsottuna vasemmalle koska vv.laturi on paksumpi kuin tv.laturi ----- mutta näitä vaihdellessa pitää huomioida työntötankojen pituuserot.

Link to comment
On ‎2‎/‎6‎/‎2019 at 5:15 PM, Tutkija said:

No painetta ei kylläkään vähennä mitkään korotukset on sit tiivisteitä vaikka kymmenen tai vaikka kaksi bakeliittia. Ainut mitä ne paksunnokset saa aikaan on kalvon liikkeen pieneneminen ja sitätäkautta pumpun tuoton pieneneminen... Jolloin tyhjäkäynnillä pienellä polttoaineen kulutuksella ei paine kasva suureksi kun tuotto on pumpulla pieni mut silloin pumpun tuotto ei piisaa isommilla kierroksilla. Paine kyllä kasvaa pienelläkin tuotolla niin isoksi kuin pumppu pystyy painetta tekemään jos polttoainetta ei mene minnekkään. Eli aivan väärä tapa säätää pumpun painetta lisätä tiivisteitä/paksuntaa bakeliittiä/lyhentää käyttötankoa. Ainut oikea tapa on laittaa se paineen säädin tai laittaa toimiva orginaali pumppu missä on oikea paine koska niissä on suurimmassa osassa sisään rakennettu paineensäädin ja suodatus. 

 

32-45 hv. vakiomoottorissa ja vakiokaasareissa bensansyöttömäärä riittää jos ei aja täyskaasulla jatkuvasti tai polje kiihdytyskisaa, varsinkin niissä kaasareissa joissa on iso uimurikammio, kilpamoottorit tai tuplakaasarimallit muuttavat sitten asiaa.  Työntötankoa lyhentämällä tai nostamalla bensapumppua ylemmäksi lohkosta paine pitäisi kyllä pudota ? tuo pitää kyllä testata aivan käytännössä että pitääkö se paikkaansa ? ?

Link to comment

Eilen testattu.... jos työntötankoa lyhennetään tarpeeksi tai bensapumppua nostetaan ylemmäksi muulla tavalla ( bensapumpun vivun liike lyhenee ) niin paine putoaa jolloin neulaventtiili pysyy paremmin kiinni, polttoaineen syöttöön riittää hyvin lyhyt bensapumpun vivun liike. Mekaaninen bensapumppu toimii siten että jos liikutat irrallisessa pumpussa olevaa vipua ja painat samalla ulostuloputken suun tukkoon niin pumppuun jää tyhjä alue jolloin vipuun ei tule mitään vastakuormitusta, se on sama ilmiö kun neulaventtiili sulkee polttoaineen syötön uimurikammioon. Polttoainepinta pitää olla oikealla korkeudella ja neulaventtiilin on oltava tiivis, Paineensäädin on myös yksi ratkaisu.

Link to comment

Ainakin minun tekemissä testeissä, kun asia alkoi kiinnostamaan enemmän, paine putosi. Neulaventtiilin sulkee kohon nouseminen sekä polttoaine tulee sinne yläpuolelta .... ja kuten aiemmin kirjoitin niin normaalikäytössä ja varsinkin niissä kaasareissa joissa on iso uimurikammio ongelmaa ei tule, normaalikäyttö on se kun ei ajele pitkään kaasu pohjassa eikä kiihdyttele kuten kiihdytysajaja. Kun kohokammio on täysi niin polttoaineen syötön voi sulkea bensapumpusta  ja silti moottori pyörii melko pitkään. Testasin myös sen että liikuttamalla erittäin vähän polttoainepumpun käyttövipua, vain muutaman millin  polttoaineen ulossyöttömäärä ei ollut paljonkaan pienempi kuin pidemmällä liikkeellä.  Bensapumpussa olevat läppäventtiilit rajoittavat myöskin polttoaineen siirtymistä. Kumikärkisiä neulaventtiileitä ja muutamia uusia kohoja löytyy Keiteleen Koneesta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...