Jump to content

Brasilian junakeula työn alla - muuttumisleikki hippibussiksi hahmottuu


Recommended Posts

Just now, Joe Cool said:

Jarruihin tilasin kaikki sylinterit uusina Paruzzilta, vaikka ei niissä vuotoja ollutkaan. Ei uskalla luottaa sademetsässä varastoituun tiivistekumiin 😉 

 

Ku en tiedä mitä tilasit niin arpomiseksi männöö.. Suattiipi olla niin että Paruzziltakin tulloo sademetsän kumeja.. vähän hankala löytää muita ku sieltä tulevia tai pingpongeja.. 

Tuolta löytyy hyviä.. 

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/wheel-brake-cylinder-611-047-211fat-22365a.html

En kyllä lupaa missä väännetty nuo, mutta ATE on ATE..

Link to comment
10 minutes ago, Urbantoy said:

Suattiipi olla niin että Paruzziltakin tulloo sademetsän kumeja.. vähän hankala löytää muita ku sieltä tulevia tai pingpongeja.. 

 

Voihan se olla, että sieltä tulevat, mutta ovat kuitenkin uusia... Katsotaan miten rupeaa paine pysymään sisällä.

Link to comment

Kyllä se brassikumi kestää suomen oloissa vuoden pari.. 

Maitovalaan vetarikumit oli aamen kahden vuoden jälkeen, eli huolella pykiny mutta ei vuoda vielä (mutta ei uskalla yhtään ropata niitä ettei rupee vuotaan, persiistä), en ole vaihtanut ku en ole saanut tilalle kunnollisia.. Ja samaa paskaa en pane ennen kuin on pakko, jos ei löydy neljää sakua tai jotain muuta järkevämpää.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Brasilian tiivistekumit tapaavat hiukan huonosti kestää pakkasta. Jos auto on lämpimässä talven yli niin se ei niin ole ongelma, mutta muuten kyllä on: Parissa talvessa, varsinkin jos on tiukkaa pakkasta, kumit murenevat käsiin.

Link to comment
14 hours ago, Kharon said:

Brasilian tiivistekumit tapaavat hiukan huonosti kestää pakkasta. Jos auto on lämpimässä talven yli niin se ei niin ole ongelma, mutta muuten kyllä on: Parissa talvessa, varsinkin jos on tiukkaa pakkasta, kumit murenevat käsiin.

 

Mulla on ne vetarin kumit semmosta paskaa että ei hyvää päivää.. ja ei ole edes pakkasta maitovalas päässyt kokeileen.. lämpöösessä säilössä..

Täyttä paskaa ovat.. sen takia en ihan pikkukummassa enää paskaa laita sinne.. etin mielummin orkkista nossia jos löytyy tai swapeista hyvää käytettyä.. 

Ei jaksa vaihdella osia sen takia että säästi eeron taikaks jossain välissä.

Link to comment

Tänään hain tarrakilvet ja veroilmoitus pitää tehdä nyt 5 pv sisään. Jarrut on vaihdettu ja ilmattu ja sähköt alkavat olla kunnossa. Kohta siis katsastukseen. Koeajo on vielä vaiheessa, mutta tavoite viikonlopun osalta vielä mahdollinen.

 

Yksi kysymys tietäjille - mitä kautta se äänimerkin miinus-piuha menee alas? Miten pitkälle se menee rattiputken sisällä? Alas astiko? Vai tuleeko se siitä vilkkukatkaisija paketin kohdalta pois? En ole vannut vielä mitään siitä, joten ei aavistustakaan kulkureitistä Yritin kokeeksi pujotella rattiputkeen  piuhaa, meni puolisen metriä ja siihen tyssäsi. 

 

Eli vinkkejä taas kiitollisena vastaanotetaan, niin ei tarvitse yrittää keksiä itse sitä, minkä moni jo tietää ennestään.

 

Link to comment
19 hours ago, Juuse said:

Töötin nappi pois ja tonttiin asti piuha. Pitäs tulla läpi.

Nappi oli jo murentunut sademetsiin ja uusi on hankittu. Siispä rassaamaan vaan putkea auki. 

 

Kiitos.

Jatkoa tarinaan. Sieltä se tuli läpi - oli putki täynnä hiekkaa sun muuta, mutta kun jarruputkella rassasi auki, niin läpi meni lopulta. Hyvin tööttää 😉

 

Edited by Joe Cool
Link to comment

Päivitystä taas. Koeajo hoidettiin suunnitellusti lauantaina. Auto toimi kohtuullisesti, huomiotavaa ja parannettavaa kyllä vielä jäi, tässä listaa:

 

1. vaihdekeppi alkoi etenkin kuumana tuntua arpomiselta eikä vaihteita oikein osunut silmään. Sinänsä kaikki pykälät löytyivät ja pysyivät päällä. Tänään kepin pesän putsaus ja vaihteiston siirtotangon putken öäjyäminen. Myös kuulan kulunut tappi korvattiin avvistuksen paksummalla. Nyt tuntui paremmalle ainakin tallissa

 

2. vasemmasta vetoakselista tuli öljyä ulos reippaasti, kun ajettiin kuumaksi. Stefa uusitaan tänään ja se laakeri vasten oleva tiivisterengas. Muuten näytti ehjälle

 

3. kuumana öljyvalo vilkkuu / syttyy tyhjäkäynnillä. Kylmänä ja viileänä ei ongelmaa. Koneeseen pantiin 15/40 puolisynteettinen öljy, kun sattui olemaan useampi purkki hyllyssä. Vanah suositushan tuohon on suora W30. Taitaa tuo öljyvalo tyhjäkäynnillä olla aika yleinen juttu näissä, jotenkin mustenlen nuoruuden kupla-ajoista sellaista. 

 

Huippuja tuli mittariin reilu 100, GPS näytti 94. Eli ei se ihan kulje kuin uutena, mutta 80-90 nousee hyvin ja se riittää matkanopeudeksi sinänsä tällaiselle.

 

Mitä öljyjä näissä olette käyttäneet? Aikoinaan yhden jenkin edelliseen koneeseen panin Castrol Racing Synth. 20W60 ja se piti paineet paremmin, kuin mikään muu kokeilemani. 

 

4. bensamittarin anturi ei toiminut eikä herännyt lenkilläkään. Mittari kyllä pelaa, kun johdon maadottaa. Johto oli poikki rungon vierestä, mutta nyt kunnossa. Antureita saanee uusia suht' järkevästi. Pitää kaivaa ensin kuitenkin esille, kerran yhdessä autossa oli vaan koho puhki.

 

5. ohjaus oli kuin ennen elokuvissa - eli simpukassa klappia riittämiiin. Saako noita simpukoita säätmällä toimimaan hyvin? Nyt ohjaus oli myös varsin raskas esim. parkkeeratessa.

 

Muuten olin tyytyväinen tilanteeseen. Jos ekalla koeajolla ei olisi mitään sanottavaa, olisi jo syytä huoleen 😉

 

Jos jollain on hyviä vinkkejä noiden paranteluun, niin taas ilolla otan vastaan.

 

 

Link to comment

Toinen koeajo nyt maanantaina +4 kelissä 2 x 10 km ja 50-60 nopeuksilla kertoi sen, että vaihdekeppi parantui paljon noilla ym. toimilla ja vaihteet löytyivät.


Myöskään öljynpainevalo ei vilkkunut tuolla ajolla näissä keleissä pidemmälläkään tyhjäkäynillä.

Uusi tiivisterengas laakeria vasten auttoi, ettei öljyäkään juuri mehinyt. Nyt on löydettu stefakin, se ratkaissee loput roiskeet.

 

Koneen kuumeneminen on tietysti aivan eri. jos ajetaan kaasu pohjassa Tuusulantietä tai osakaasulla 60 aluetta.

 

Nyt suurimmaksi kysymykseksi jäi ohjauksen raskaus ja klappi. Pitänee tutkia simpukan mahdollinen säätö ja rasvatilanne. Voihan se olla kuivana ja täynnä punaista hiekkaakin ;)

Link to comment
1 hour ago, jori said:

En jaksa koko threadia kahlata läpi mutta tsekkaa ihan ekana apusimpukka. Heiluttelet ylös alas sivuille, tai kaveri ohjaamoon veivaamaan ja itse tunnustelemaan onko klapia..

Näit varmasti jo kaiken, mitä siitä simpuikasta kirjoitin, koska asia ilmeni nyt ekalla koeajolla. Pitää ruveta tutkimaan, jossain siellä sitä väljää on. Onko siellä simpukassa muuten öljyä sisällä vai vaan vaseliinia? Voitelukin pitää tarkastaa, koska kuiva simpukka on varmasti myös raskas käännellä.

  • Like 1
Link to comment
7 hours ago, Joe Cool said:

Näit varmasti jo kaiken, mitä siitä simpuikasta kirjoitin, koska asia ilmeni nyt ekalla koeajolla. Pitää ruveta tutkimaan, jossain siellä sitä väljää on. Onko siellä simpukassa muuten öljyä sisällä vai vaan vaseliinia? Voitelukin pitää tarkastaa, koska kuiva simpukka on varmasti myös raskas käännellä.

Juokseva vaseliini on oikea aine simpukkaan.

  • Like 1
Link to comment

Bensamittarin anturilangat varmaankin niin hapettuneita ettei sähkö mene läpi ensinkään.

 

Tuosta esimerkkinä aiempi tapaus:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/IMG_0788.jpg

 

Saa arvata että saiko koho mitään kontaktia lankoihin kun se oli ala-asennossa.

 

Lankojen putsaus krominkiillotustahnalla ja tilkka kontaktisprayta kohon kontakteihin ja alkoi mittarikin näyttää suunnilleen oikeita arvoja ja ennenkaikkea korjaus ei maksanut mitään. Sellaiset ovat aina hyviä.

Link to comment
37 minutes ago, Kharon said:

Bensamittarin anturilangat varmaankin niin hapettuneita ettei sähkö mene läpi ensinkään.

 

Tuosta esimerkkinä aiempi tapaus:

http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/IMG_0788.jpg

 

Kiitos, tuo kertoo paljon! En ole vielä ehtinyt sukeltaa tankkiin. Helpostihan se näyttää siinä päällä olevan ja luukku tavaratilassa juuri sillä kohdalla. Yhdestä Mustangista olen putsaillut anturin toimintakuntoon, mutta siinä oli se vastus erilainen. Tuo hapettuma lienee melko varma syy toimimattomuuteen... Pitääpä kroolata tankkiin 🙂

Link to comment
9 hours ago, Tanhis said:

Juokseva vaseliini on oikea aine simpukkaan.

Kiitos, nyt selvisi mittaillessa sen verran, että pyörissä on paha haritus, 22 mm. Sehän kiskoo ohjausta hervottomasti jokaisessa urassa ja korjausliike on raskas ja ampuu yli, jolloin ajo on soutamista. Rasvataan simpukka ja säädetään kulmat ja sitten koeajolle, kun räntäsade loppuu ja maa kuivuu 🙂

Link to comment

Tuolla rengaskeskutelussa kysytttiin, että miten tämän budjetin kanssa on mennyt. Vastaan tähän laajemmin.

 

Lähtökohta oli katsoa autoja hintaluokasta 10-30000 eur. Kartoituksen tuloksena päädyimme autoihn, josta pyynti oli välillä 15-20000. Näissä siis katsottiin autoja, jotka oli jo tuotu valmiiksi Saksaan Brasseista ja olivat kohttuullisessa kunnossa. Ei ollut aika aeikä intoa lähteä vääntämään sinne lähtömaahan tätä. Ei myöskään tekemän projektia alusta, koska aikaltaulu oli saada auto ajoon huhtikuussa.

Arvioimme myös asiaa peltimiehen kanssa niin, että kymppitonni hintaa lisää ei välttämättä suinkaan tarkoita kymppitonnia tai edes yhtään vähemmän remonttia täällä. 

Valinta oli sitten tämä auto. Osiin ja tarvikkeisiin on uponnut ehkä 3000 euroa. Töihin ja rahteihin yms. toinen mokoma. Vielä menee jonkin verran lisää, mutta nyt ollaan jo aikalailla selvillä.

 

Vimeistelyyn ja teippaukseen kului ja kuluu myös rahaa, mutta sanoisin, että kymppitonin kipurajan alle jäädään kokonaisuudessa.

 

Myyjä toimitti runsaasti kuvia ja vidoita, joten olimme hyvin tietoisia, mikä odottaa. Mitään varsinaisia yllätyksiä tai pommeja ei ole tullut vastaan. Toki vanhassa aina jotain tulee, mutta siihen on tottunut näiden auto- ja pyöräprojektien kanssa.

 

Huomenna on katsastus ja sitten ollaan jo aikalailla voiton puolella, jos katsatusmies ei ihan pillastu auton kanssa. Ohjauslukkoa ei ole ja ajattelin tilata siihen Paruzzilta vaihdelukon, vaati katsuri sitä tai ei. Auto on kuitenkin sen verran arvokas, ettei sitä viitsi jättää ihan paperiklemmarilla pois ajettavaksi 😉 

 

 

 

 

Link to comment

Tässä vaiheessa voin paljastaa sen verran teille projektin seuraajille, että autoa on kuvattu tällä viikolla Hesariin ja huomenna lauantaina juttu tulee ulos. Juttu ei ole autosta, vaan rok-rok-juttu ja auto on ainoastaan rekvisiittana, mutta hyvin mainittuna jutussa. En tiedä millaisia kuvia toimittaja valitsee ja näkyykö auto niissä hyvin vai huonosti. Itse tekstin olen nähnyt.

 

Edited by Joe Cool
Link to comment
13 hours ago, jori said:

Toivotaan että leima tulee otteeseen!

Puhuit noista hippi teippauksista, onko niistä kuvaa vai luetaanko huomista hesaria?

Toivotaan näin, kiitos tsemppauksesta . Toimittajan kanssa sovittu, että ei näytetä ennen juttua missään julkisesti. Toivottavasti nyt on sitten jutussa edes se kuva 🙂

 

Eipä noissa kuvissa paljon näy sitä auton teemaa 🙂 American Car Showssa auto on näytillä kokonaisuudessaan. Mutta voisin tänne jonkun kuvan kaivella lisää.

Link to comment

Tässä kuva ekalta koeajolta. Päätimme siirtää katsastusta, kunnes saa sen vaihdekepin lukon ajonestoksi. Kelpaa sitten kerralla, kun muita puutteista ei pitäisi olla. Alemmat saranat on maalattu punaisella kuvan jälkeen ja muutakin pientä fikasilua tehty ja tehdään.


 

bussi ulkona.jpeg

Edited by Joe Cool
  • Like 5
Link to comment
Päätimme siirtää katsastusta, kunnes saa sen vaihdekepin lukon ajonestoksi.


Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko tähän tulossa vaihdekepin lukko jossa on virtalukko yhdistettynä, tai onko katsastusmies antanut hyväksynnän pelkälle vaihdelukolle? Määräysten mukaan ajonestolaitteen pitää kytkeytyä päälle kun avaimet poistetaan virtalukosta, siksi tää rupesi kiinnostamaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
6 hours ago, metake said:

 


Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko tähän tulossa vaihdekepin lukko jossa on virtalukko yhdistettynä, tai onko katsastusmies antanut hyväksynnän pelkälle vaihdelukolle? Määräysten mukaan ajonestolaitteen pitää kytkeytyä päälle kun avaimet poistetaan virtalukosta, siksi tää rupesi kiinnostamaan.

 

6 hours ago, metake said:

Ei kumpaakaan. Virtalukko on vakio ja tuo tulee pelkkään vaihdekeppiin. Eikä ole hyväksytty etukäteen. Autojen maahantuontikatsastuksista minulla ei ole kovinkaan paljon kokemusta, mutta Harrikoista kyllä.

 

Tiedän, että on katsastusmiehiä, jotka kaivavat ensimmäiseksi pykäläviidakon käsikirjan esille ja alkavat etsiä pienellä painetusta tekstistä syitä, jolla katsastettava ajoneuvo voitaisiin hylätä. Sitten on katsastusmiehiä, jotka katsovat asiaa vähän laajempana kokonaisuutena. Yritän suosia sellaisia katsastuspaikkoja. Moottoripyörissä tuo erilaisten ajonestojen kelpaaminen on myös katsastajasta riippuvaa. Tuota virtalukosta tapahtuvaa ei ole minulla yhdessäkään pyörässä ikinä vaadittu. En tiedä, onko autoissa tiukempi vaatimustaso.

Tässä kohdin olen optimisti ja luotan katsastajan maalaisjärkeen. Siksi tuumin, että on parempi viedä auto katsastukseen, kun on jo olemassa jonkinlainen lukollinen ajonesto, kuin ruveta siinä pohtimaan, että millainen siihen pitää asentaa. Jos katsastaja alkaa sitä ohjeistaa, on vaikea ohjeistaa muuten kuin kaivamalla sitä pykäläkirjaa esille. On toivon mukaan helpompi hyväksyä järkevästi toteutettu jo tehty, kuin alkaa pohtia tyhjästä. Tällä logiikalla yritetään.

Näissä katsastusasioissa on myös tunnetusti ihan turha vedota siihen, että "kolmella kaverilla on tällainen muualla hyväksytty". Se ei ole hyväksymisperuste, jos jostain asiasta ruvetaan vääntämään. Siksi konfliktin synty kannattaa yrittää ehkäistä ennakolta, aina kuin vain suinkin jotenkin mahdoillista.

Link to comment
8 hours ago, Tanhis said:

Hienohan se on yleisilmeeltään. Ja esim nopeasti tästä kuvasta ei huomaa brassimalliksi jos ei oikein rupea tiirailemaan.

Joo, kiitos, tätä yleisilmettä ja fiilistä siinä haetaankin. Suht' ehjä brassibussi on hyvä lähtökohta päästä junakeulan hippibussitunnelmaan.

Satatuhatta euroa lisää viimeistelyyn ja 50-luvun kokonaan uusittuun koriin ei nostaisi fiilistä riittävästi 😉 En missään tapauksessa väheksy niitä, jotka osaavat ja jaksavat uusia palan palalta siihen 50 vuotta kuusen alla seisseeseen aihiooon - suuri hatun nosto heille, joilla siihen on aikaa ja ennen kaikkea osaamista. Niitä työnäytteitä on ilo katsella. En väheksy myöskään niitä, joilla on varaa panna 100-150000 harrasteajoneuvoon, on pelkästään hyvä, jos raha pannaan kiertoon ja sillä työllistetään se tekijä.

Oma filosofiani vanhoihin autoihin on ollut aina hankkia hyväkuntoinen aihio ja paranella sitä sopivasti. Silloin saa järkihinnalla ja kohtuullisella työllä kyllin hienon vehkeen.  Kyllä tätäkin toki tuosta vielä fiksataan, eiväthän nämä ole koskaan valmiita.

Tuohon grafiikkaan on panostettu tilaamalla suunnittelu graffisen ilmaisun ammattilaiselta (eräs tatuointitaitelija). Toinen kylki on eri grafiikalla. Teippauksen tekivät taas autoteippauksen ammattilaiset. Lakana on kokonaan printattu ja laminoitu. Suunnittelija on piirtänyt idean ensin vastaavan bussin sivukuvan päälle. Sitten mitoittanut ja viimeistellyt sen tarkemmin ja lähettänyt tiedostot teippimiehille. 

 

Link to comment
42 minutes ago, Kurre said:

Siis ostiko Elli tämän? Viittaan kuvatekstiin.

Joo, häntä varten se on tuotu maahan. Ei ole itse vielä ajanut metriäkään, auto on vielä koeajovaiheessa. Pannaan ensin kaikki kuntoon ja hoidetaan kilpiin.

 

 

Edited by Joe Cool
  • Like 5
Link to comment
  • 2 weeks later...

Bussi on tänään katsastettu moitteitta.

 

Ainoat asiat, joista tuli edes keskustelua katsastusmiehen kanssa, oli oikean etujarrun pito. Mahtui marginaaleihin, mutta hän sanoi, että saisi se tasaisempikin olla. Koajolla se myös huomattiin itse, että säädetään sitä vähän paremmaksi, koska hitusen kiersi oikealle. Ilmeisesti takajarru kompensoi sita aiemmin, koska nyt katsastukseen takajarrut ja käsijarru säädettiin vielä kerran ja niissä oli erittän hyvä tasapaino nyt.

 

Myös oikean etujarrun letkun pidin oli auki ja katsuri sanoi, että korjatkaa tuo samantien.

 

Muuten siis meni ilman virallisia moitteita. Seuraavaksi verottamaan ja rekisteröimään.

 

Onko joku sattumoisin tietoinen, löytyisikö josatain syrjäiseltä asemalta pk-seudulla vielä niitä vanhoja 5-merkkisiä kilpiä? Se uusi 6-merkkinen pikkukilpi on jotenkin törkeän näköinen...

  • Like 2
Link to comment

Oulun ruskossa on.. vinkkansin Pasi -58 remppaajalle ku soitin luottokatsurille, siellä oli vielä muutamat.. Pasi sai omat varaukseen ku oli pohjustanut asiaa jonkun verran, Kenpeleen Keisarikunnassa oli loppu lyhkäset.. Soita Oulun Rusko A-katsastus.. puhelin ei varmaan vastaan mutta saat entisen Kenpeleen Keisarin kunnan kuninaskatsastaja numnron.. Voin soitella ja pohjustella asiaa.. 

 

Kenpeleen Keisarikunta onvähän kaukana sieltä etelän hetelmien kotalueilta.. 

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment
15 minutes ago, Tanhis said:

Useat konttorit eivät sitten jaa niitä 5-merkkisiä kilpiä jos ei ole rekisteröintikatstuksen yhteydessä merkitty tarvetta lyhkäselle kilvelle.

Täällä väestöllisen vähemmistön alueella sen saa jos niitä on konttorilla -71 ja vanhempiin kieseihin, väestöllisen enemmistön alueella voi olla eri säännöt.. Ja varaus onnistuu ku käy konttorilla puhumassa asiasta

Link to comment
On 4/29/2019 at 11:46 AM, Tanhis said:

Useat konttorit eivät sitten jaa niitä 5-merkkisiä kilpiä jos ei ole rekisteröintikatstuksen yhteydessä merkitty tarvetta lyhkäselle kilvelle.

Joo, tämän huomioin ja kerroin katsastajalle, että sellaiselle on tarvetta. Merkkasi jotain siitä paperiin.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...