Jump to content

Jokonin lasi


Recommended Posts

Eli, kuplassa kuvan mukainen jokonin lisävaruste peruutusvalo/rekisterivalo. Nyt on toinen peruutusvalon muovisista laseista mennyt rikki ja kateissa. Peruutusvalo on aika harvinainen eli uutta lasia tuskin mistään löytyy ns.erikseen myytävänä. Onkohan mitään firmaa olemassa joka tekisi tilauksesta muovista ns. mitä vaan  ja siis tuollaset lasit.

215705.jpg

947368.jpg

Link to comment

Tai sitten löytää joku harrastelija joka korvausta vastaan tekee tuommoisen linssin...

 

Möin vuosia sitten risoja Rossin valoja laatikollisen pohjanmaalle kaverille joka kertoi tekevänsä risoista linsseistä, yms. muoviosista silikoonimuotit ja valavansa sitten uudet jostain epoksista, tms.

 

En muista enää mitään tietoja kaverista, enkä ole varma tuliko kontakti kauppoihin tämän palstan kautta...

Link to comment

Mulla löytyy protokappaleiden puristuskone kotoa, muotti max n.100mm kanttiinsa. Ei ole kyllä mitään järkeä lähteä muutamalle kappaleelle muottia teettämään, vaikka esim. messinkiset tai alumiiniset muotit ihan toimivia pienissä sarjoissa, esim. hyvällä menestyksellä ajettu useita kymmeniä tuhansia iskuja messinkimuotilla, Kuitenkin ensin pitäisisi mallintaa tai skannata tuote.

Tuo tipin hinta sarjatuotantoon tarkoitetulle oikealle ruiskuvalumuotille. Protomuotit usein insatsi periaatteella tehtyjä eli tehdään isompaan runkoon vain sopivat sisuskalut. Hinta sitten muutamista satasista eteenpäin.

Itse harkitsisin juurikin tuota Timo Happosen tapaa.

Link to comment
1 hour ago, jazi said:

Tuo tipin hinta sarjatuotantoon tarkoitetulle oikealle ruiskuvalumuotille. Protomuotit usein insatsi periaatteella tehtyjä eli tehdään isompaan runkoon vain sopivat sisuskalut. Hinta sitten muutamista satasista eteenpäin.

 

Kyllä ne ihan "oikeatkin" muotit tehdään insatseilla, ei se yhtä palaa ole niissäkään se muotti. Enkä usko että mistään saa edes insatseja muutamalla satasella, se kun tuppaa olemaan se muotin kallein osa, ja siltikin tarviit muotirungon jossa on ulostyöntötapit yms. kohdillaan jos meinaa ruiskuvalukoneeseen ne jotenkin saada. Edes tuolla tipin mainitsemalla 10 keur hinnalla ei kyllä tahdo vielä saada kunnollista muottia jolla saisi aikaiseksi kunnollisen lasin valaisimeen, tarkoittaa kuitenkin peilipinnalle kiillotettua muottia. Ei ainakaan kotimaasta, Kiinasta ehkä.

 

Itse varmaan koettaisin ottaa ehjästä lasista savimuotin ja tehdä epoksivalun, tällaiseen luulisi osaajiakin löytyvän jos ei halua itse askarrella?

Link to comment
28 minutes ago, metake said:

 

Kyllä ne ihan "oikeatkin" muotit tehdään insatseilla, ei se yhtä palaa ole niissäkään se muotti. Enkä usko että mistään saa edes insatseja muutamalla satasella, se kun tuppaa olemaan se muotin kallein osa, ja siltikin tarviit muotirungon jossa on ulostyöntötapit yms. kohdillaan jos meinaa ruiskuvalukoneeseen ne jotenkin saada. Edes tuolla tipin mainitsemalla 10 keur hinnalla ei kyllä tahdo vielä saada kunnollista muottia jolla saisi aikaiseksi kunnollisen lasin valaisimeen, tarkoittaa kuitenkin peilipinnalle kiillotettua muottia. Ei ainakaan kotimaasta, Kiinasta ehkä.

 

Itse varmaan koettaisin ottaa ehjästä lasista savimuotin ja tehdä epoksivalun, tällaiseen luulisi osaajiakin löytyvän jos ei halua itse askarrella?

 

Juu, mutta tarkoitan että runko pysyy samana ja vaihdetaan vain niitä muotopaloja rungon sisällä. Kyllä ne ulostyöntötapit saadaan toimimaan, usko pois!

Link to comment
45 minutes ago, DWL_Puavo said:

3D-tulostamalla saa kyllä ihan tosi hyviä ja virheettömiä linssejä kun on oikeet vehkeet, mutta voipi olla aika arvokasta. Täällä Joensuussa niitä tehdään kaiken aikaa mutta en tosiaan tiedä tekeekö ne yhtään piensarjoja tai edes testikappaleita. Ei kai tuo haittaa jos kysyy: https://www.uef.fi/en/web/photonics/contacts

 

Puavo

Juu hintavaa on https://www.suomen3d.fi/3d-tulostuspalvelu/ alta satkun ei mitään toivoa. Toinen linssi kyllä on tallella, ehjänä.

Link to comment

 

Tällaisia hammaslaitteita valmistetaan kirkkaasta akryylista ja näissä mittatarkkuus pitää olla kohdallaan. Jos sulla on ehjä linssi tallella, niin todennäköisesti onnistuisi kopioiden teko. YV:llä lisätietoja...

DSC_0857.JPG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...