Jump to content

Yli 40v. ajoneuvojen vapautus katsastuspakosta


GT78

Recommended Posts

Kävin lukaisemassa lausuntoja joita on tullut liittyen lakihankkeeseen vapauttaa yli 40v vanhat henkilöautot katsastuspakosta. 

 

Viimeisin (listassa ekana) tyrmäsi kaikenkattavuudellaan 😆 ollapa yhtä sekaisin ja kulkea yhä vapaalla! 

 

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=ac279c89-5573-4b5c-8166-b3be199fa96e

Edited by GT78
Typot
  • Haha 2
Link to comment

Suomalaisista on kaksi prosenttia normaaleja, joten lausunnot ovat sen mukaisia. Automerkkikerhot yhtynevät FHRA:n lausuntoon. Omassa ajoneuvossa luokka on taas MUU/MUU eli tarkoin lainsäädäntöä noudattaen katsastuksesta vapautus ei sitä koske.

Link to comment

Juuri sitä Guidoa, ihme sekopäitä.

 

Suurin osahan tuolla oli ihan asiallisia. Katsastusalan edustajista kaikki eivät tyrmänneet vapautusta harrasteajoneuvojen osalta. Vastustus oli suurempaa O2-luokan osalta (jarrulliset yli 750kg perävaunut jne.). En itsekään ymmärrä miksi nämä pitäisi vapauttaa katsastuksista... 

Link to comment
8 minutes ago, KimmoH said:

 

Eikös tän pitäisi tulla voimaan jo toukokuussa, jos en nyt aivan väärin ole ymmärtänyt. 

 

Jos nyt on vasta lausunnot menossa, en usko tuohon toukokuuhun vs normilaidansäädännön aikataulu.. tuskin menee läpi pelkällä asetuksella. Mutta voin olla väärässakin

Edited by Urbantoy
Link to comment
15 hours ago, UltraVW said:

Käsittääkseni asetuksia ei viedä eduskuntaan ja jättöaika tosiaan päättyi 20.2, mietin vain kuinka kauan tuollaisten esetusten käsittelyaika yleensä on?

Mun 58 vuotias harrasteajoneuvo on katsastettu 11-2018 ..odotetaan jännityksessä täälläkin...kun kerrankin kävis tuuri näiden kanssa!🙂

Link to comment

Eiköhän tää ehdi täksi kaudeksi vielä. Katsureiden pelottelut liian hurjista visioista rakentelupuolella pitänee kurissa sekin että virkavaltahan voi määrätä jatkossakin auton kuin auton katsastettavaksi vaikka saman tien. Eli ei sitä ihan mitä vaan voi jatkossakaan tehdä...

Link to comment
2 minutes ago, GT78 said:

Eiköhän tää ehdi täksi kaudeksi vielä. Katsureiden pelottelut liian hurjista visioista rakentelupuolella pitänee kurissa sekin että virkavaltahan voi määrätä jatkossakin auton kuin auton katsastettavaksi vaikka saman tien. Eli ei sitä ihan mitä vaan voi jatkossakaan tehdä...

 

En usko mutta mähän olen vastarannankiiski aina.. 

Oman lavun hiihtäjä, hidas kylläkin.. Latua huuto kuuluu aika usein.. lähes kokoajan.. ilmanko matka ei etene ku kokoajan pitää "ojassa seisoskella"

Mutta silti hengästyy.. kunto kohillaan

Edited by Urbantoy
Link to comment

Mä oon aika optimisti tän suhteen. Asiaahan on alettu touhuamaan jo joskus 10 vuotta sitten eli nyt ollaan karvan päässä maalilinjasta.

 

Tää on vähän sama juttu kuin vuos sitten lonkeron/nelkun tulo kauppoihin. Kaikkien piti kuolla mutta juominen tais vain vähentyä 😄

Link to comment
10 hours ago, KimmoH said:

Tää on vähän sama juttu kuin vuos sitten lonkeron/nelkun tulo kauppoihin. Kaikkien piti kuolla mutta juominen tais vain vähentyä 😄

Eikös THL (kaikki viina on kiellettävä) ollut sitä mieltä, että muutos johtaa satoihin kuolemiin ja Alko (meil o monopoli, älkää sitä sörkkikö) sanoi, että 75% Alkoista tullaan sulkemaan, jos lonkero päästetään kauppoihin.
Mikä toteutui?

  • Haha 1
Link to comment

Mitenhän tuo mahtaa mennä kun mulla umpeutuu Variantissa leima 9.5 ja jos uudistus tulee voimaan 20.5 niin pitääköhän olla voimassa oleva katsastus tuona muutospäivänä vai huilaako auto pari viikkoa ja ajot jatkuu 20.5?

 

Link to comment

Yli 40-vuotiaalla ajoneuvolla täytyy 20.5.2018 jälkeen olla yksi määräaikakatsastusleima, kun tänään katsastusasemalla juttelin katsastajan kanssa. No ei noita katsastajia kyllä muutenkaan näy paljoa kiinnostavan nuo vanhat autot, itse niistä täytyy huolta pitää.

Link to comment
4 minutes ago, Tuomo Lehmikangas said:

Ja sitten veikkauksia, että mikä se on se koira mikä tähän touhuun on haudattuna? Jotenkin tämä vielä kääntyy vanhempia harrasteautoja vastaan myöhemmin.

 

Tienvarsikatsastukset, ja siellä ei sitten olekaan se tuttu katsastusmies joka katsoo sormien läpi hiukan liian pientä maavaraa tai muutoskatsastamatonta säätöakselia...

  • Like 1
Link to comment
5 minutes ago, metake said:

 

Tienvarsikatsastukset, ja siellä ei sitten olekaan se tuttu katsastusmies joka katsoo sormien läpi hiukan liian pientä maavaraa tai muutoskatsastamatonta säätöakselia...

Niin kuka ne sitten suorittaa? Poliisi ? Epäilen vain ettei ehkä ihan löydy normikonstulta ammattiataitoa/viitseliäisyyttä kuplan akseleiden tarkisteluun. Varmaan toki katsastukseen ajatetaan herkästi jos kuplalla lataa tutkaan 150kmh tms. Toki varmaan tehdään ratsioita tulevaisuudessa katsureiden kanssa yhdessä tien päälläkin. Noh jäämme milenkiinnolla odottamaan.

Link to comment
10 minutes ago, UltraVW said:

Niin kuka ne sitten suorittaa? Poliisi ? 

 

Jos Suomen suurimmilta katsastusketjuilta on jo tiedusteltu halukkuutta rakentaa tienvarsikatsastus laitteistot, niin ei varmaan tarvii paljon kysellä että kuka hoitaa katsastuksen jos uusi bisnes työnnetään nenän alle...

Link to comment
Just now, UltraVW said:

Ok, no tuota en tiennyt? Sittenhän asetus menee varmaan läpi😳 jos tuollaiseen on varauduttu. 

 

Kyllä vain, kuulostaa hyvältä ja kaikki ottavat uudistuksen ilomielin vastaan, kunnes sitten tulee kylmä suihku niskaan,,

 

Pari artikkelia muutaman vuoden takaa, eli onhan tätä suunniteltu jo pitkään, Ja tällä saadaan kätevästi kaikki kalusto valvonnan piiriin, moottoripyörät, mopot, kevytperävunut, perävaunujen kuormaus jne.

 

https://www.kaleva.fi/juttutupa/autot/tienvarsikatsastus-on-tulevaisuutta/5024680

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4214/YLE-Katsastus-uusiksi---tienvarsikatsastuksia-ja-katsastuksia-kokoontumisajoissa.htm

 

Ja täällähän tästä jo aiemminkin oli juttua: 

 

Link to comment
4 minutes ago, Tanhis said:

Suurempi kysymys taitaa olla se että jos yksityinen firma tätä tienvarsikatsastusta suorittaa niin mistä tulee rahoitus.

Tietty autoilijoilta niinkun aina. Aina jos ja kun on epäilys ettei ajoneuvo oo liikennekelpoinen niin katsastettavan ajoneuvon omistajaa/ haltijaa veloitetaan vaikkapa 150€ mobiilikatsastuksest koska täytyyhän laitteisto maksattaa ..........

Link to comment

Kuten jo aiemmin taisin sanoa elämme markkinataloudessa. Siellä ei kyllä paljoa ole halukkaita seisomaan tien varteen niinä aikoina, kun nämä harrasteajoneuvot voisivat liikkua tien päällä eli kesäiltaisin ja viikonloppuisin. Maanteillä liikkuu todella vähän vempeleitä ylipäätään jotka on yli 40v vanhoja. Eli vaikka viranomaiset kyselevät halukkuutta kaikenlaiseen ei sieltä välttämättä hirveästi sitä löydy ja jos nyt vaikka A-katsastus tekisi 10 tuollaista siirrettävää yksikköä ympäri Suomen niin äkkiä lasku on tyyliin 0,5-1 miljoonaa euroa ja se pitäis jostain kaivaa ensiksi. Sitten pitäisi vielä saada toiminta jotenkin kannattavaksi. Aika hankala yhtälö ratkaistavaksi, etenkin kun suurin osa laitteista on kunnossa kuten nytkin.

 

Toki voidaan se yksikkö laittaa kehä ykköselle päivystämään mutta se on sitten se yksi yksikkö. Täällä Satakunnassa saa ajella kärri perässä aika paljon että saa kymmenen hylättyä katsastusta kasaan. Oletan nimittäin että hyväksytystä katsastuksesta ei satunnaista autoilijaa yksinkertaisesti vain voi laskuttaa millään tavalla (yhdenvertaisuus ei toteudu satunnaisvalvonnassa).

Link to comment
5 hours ago, GT78 said:

Kuten jo aiemmin taisin sanoa elämme markkinataloudessa. Siellä ei kyllä paljoa ole halukkaita seisomaan tien varteen niinä aikoina, kun nämä harrasteajoneuvot voisivat liikkua tien päällä eli kesäiltaisin ja viikonloppuisin. Maanteillä liikkuu todella vähän vempeleitä ylipäätään jotka on yli 40v vanhoja. Eli vaikka viranomaiset kyselevät halukkuutta kaikenlaiseen ei sieltä välttämättä hirveästi sitä löydy ja jos nyt vaikka A-katsastus tekisi 10 tuollaista siirrettävää yksikköä ympäri Suomen niin äkkiä lasku on tyyliin 0,5-1 miljoonaa euroa ja se pitäis jostain kaivaa ensiksi. Sitten pitäisi vielä saada toiminta jotenkin kannattavaksi. Aika hankala yhtälö ratkaistavaksi, etenkin kun suurin osa laitteista on kunnossa kuten nytkin.

 

Toki voidaan se yksikkö laittaa kehä ykköselle päivystämään mutta se on sitten se yksi yksikkö. Täällä Satakunnassa saa ajella kärri perässä aika paljon että saa kymmenen hylättyä katsastusta kasaan. Oletan nimittäin että hyväksytystä katsastuksesta ei satunnaista autoilijaa yksinkertaisesti vain voi laskuttaa millään tavalla (yhdenvertaisuus ei toteudu satunnaisvalvonnassa).

 

Tuo on aivan totta tuokin näkökulma meinaan jos tuollainen laitetaan pystyyn jonnekkin levähdyspaikalle päiväksi niin se että, siihen osuu yksikin yli 40v auto on aika sattumaa ja lisäksi vielä huonokuntoinen. Lisäksi se sitoo viranomaisia pysäyttelemään niitä mahdollisia huonokuntoisia autoja, ei se katsuri siellä tien reunassa voi heilua. Tulee meinaan pitkä päivä konstuille ja katsureille.

Link to comment

Eihän tienvarsikatsastuksessa ole tarkoitus pelkästään katsastaa yli 40 vuotiaita autoja ja peräkärrejä, vaan kaikkia tienpäällä liikkuvia ajoneuvoja. Raskaan kaluston puolella tätä tehdään säännöllisen epäsäännöllisesti. Maksaja tässä on tosiaan autoilija, sakkojen muodossa. Ihan lähiaikoina olivat ratsaamassa lumenajajia Helsingin kantakaupungin ainoan lumenkaatopaikan lähellä. Arvasivat, että siihen hommaan oli haalittu kaikki käyntiin lähteneet kuorma-autot lähiseuduilta. Varmasti kannattavaa toimintaa poliisin kannalta. Vastaavasti kesän mittaan löytyy monia harrasteautotapahtumia, jos haluaa keskittyä yli 40 v autoihin.

Link to comment
35 minutes ago, x-pj said:

Eihän tienvarsikatsastuksessa ole tarkoitus pelkästään katsastaa yli 40 vuotiaita autoja ja peräkärrejä, vaan kaikkia tienpäällä liikkuvia ajoneuvoja. Raskaan kaluston puolella tätä tehdään säännöllisen epäsäännöllisesti. Maksaja tässä on tosiaan autoilija, sakkojen muodossa. Ihan lähiaikoina olivat ratsaamassa lumenajajia Helsingin kantakaupungin ainoan lumenkaatopaikan lähellä. Arvasivat, että siihen hommaan oli haalittu kaikki käyntiin lähteneet kuorma-autot lähiseuduilta. Varmasti kannattavaa toimintaa poliisin kannalta. Vastaavasti kesän mittaan löytyy monia harrasteautotapahtumia, jos haluaa keskittyä yli 40 v autoihin.

 

 

 Se että, taas ruvetaan ns.normiautoja "katsastamaan kaikkia tienpäällä liikkuvia autoja" en usko. Raskasta kalustoa on tosiaan tarkasteltu jo vuosia, se että, se nyt laajennetaan peräkärryihin ja harrasteajoneuvoihin niin varmaan tulee näin käymää mutta että, normiajossa harrasteautolla tuollaiseen osut on aika huonoa onnea.

Edited by UltraVW
Link to comment
1 hour ago, UltraVW said:

 

 Se että, taas ruvetaan ns.normiautoja "katsastamaan kaikkia tienpäällä liikkuvia autoja" en usko.

"Ajatuksena on, että jatkossa tienvarsitarkastukset koskisivat kaikkia tienkäyttäjiä. Karjalainen kertoo, että esimerkiksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi saada oikeuden tarkastuksiin.

– Tällä pyrittäisiin siihen, että olisi kannustin pitää auto jatkuvasti kunnossa eikä vain katsastuspäivänä." Taloussanomat

Link to comment

Tämä onkin muuten ihan tilastoista ilmenevä sellainen faktuaalinen ongelma nämä huonokuntoiset autot teillämme...hohhoijaa. Katsureita tällä yritetään nyt tyynnytellä et hommat ei häviä kokonaan vaikka oikeesti näin käy. 

 

En usko että ennen Biffiä olisi joku katsastusratsia yhtäkkiä. Aivan liikaa vaivaa saatuun hyötyyn nähden. 

 

Raskaan puolella näitä saisi olla ja enempi. Siellä kuitenkin valvotaan hiukan eri massoja. Samoin työaika- ja ajo- ja lepoaikasetusta, kuorman sidontaa jne. 

Link to comment
45 minutes ago, GT78 said:

Tämä onkin muuten ihan tilastoista ilmenevä sellainen faktuaalinen ongelma nämä huonokuntoiset autot teillämme...hohhoijaa. Katsureita tällä yritetään nyt tyynnytellä et hommat ei häviä kokonaan vaikka oikeesti näin käy. 

 

En usko että ennen Biffiä olisi joku katsastusratsia yhtäkkiä. Aivan liikaa vaivaa saatuun hyötyyn nähden. 

 

Raskaan puolella näitä saisi olla ja enempi. Siellä kuitenkin valvotaan hiukan eri massoja. Samoin työaika- ja ajo- ja lepoaikasetusta, kuorman sidontaa jne. 

 

En jaksa uskoa minäkään että, näitä ruvetaan autotapahtumien yhteyteen kyhäämään. Todellakin aivan liikaa vaivaa, korkeintaan kokeillaan kerran kaks ja todetaan melkoseksi työmaaksi. Katsastus kuitenkaan ei käy kädenkäänteessä kuten puhallusratsiassa pilliin puhkuminen .

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...