Jump to content

RPB Historia


mattio

Recommended Posts

 

Formula V

 

Tammikuussa 1966 Rune Levander ja Kjell Lindskog perustivat Racing Plast Burträsk nimisen yrityksen. Rune Levanderilla oli ennestään kokemusta muovista ja lasikuidusta.Myöhemmin palkattiin Bror Jaktlund rakentamaan moottoreita ja tekemään hitsaustöitä. Tavoitteena oli sekä tulla johtavaksi valmistajaksi Formula V luokassa että valmistaa tyylikkäitä lujitemuovikoreja VW:n alustalle.

Formula V oli uusi luokka Ruotsissa 1965 jolloin Scania Vabis vuokrasi 10 autoa Hollannista ja järjesti maaottelun Ruotsin ja Hollannin välillä. Kilpailu käytiin Knutstorpin radalla syyskuun 12. ja hollantilaiset voittivat kuljettajina Daan Constandse, Evert Jan Groen, veljekset David ja salanimellä ajanut Jaansen. Ruotsalaiset kuljettajat olivat Anders Josefsson, Egert Haglund, Picko Troberg, Yngve Rosqvist ja Gunnar Persbergarn.

Formula V oli kilpa-auto, joka rakennettiin Volkswagen osia käyttäen. Autossa oli putkirunko ja lujitemuovikori. Alkuaikoina Racing Plast Burträsk valmisti vain Broke (BeachCar) ja Dolling autoja lisenssillä. 1967 esiteltiin ensimmäinen RPB joka oli suunniteltu ja rakennettu Burträskissä. RPB kehitti nopeita moottoreita ja teknisesti edistyksellisiä ratkaisuja vuosien 1967-1970 välisenä aikana. Oli hyvin tavallista, että lähtöruudukossa olevista autoista puolet oli RPB:n valmistamia.

 

Valmistetut ja tiedossa olevat Formula V autot:

 

RPB-67 : tunnettuja autoja 19 kpl

RPB-68 : tunnettuja autoja 12 kpl

RPB-69 : valmistettuja autoja 6 kpl, kaikki tiedossa

RPB-70 : valmistettuja 17 kpl, tiedossa 16 kpl

 

 

Urheiluautot

 

RPB Piraya

 

1968 Racing Plast Burträsk esitteli yhdessä Bo Andrén’in kanssa katukäyttöön tarkoitetun auton. RPB Piraya’sta tuli nopeasti arvostettu auto ja niitä myytiin noin 70 kappaletta. Kori oli lasikuitua ja se oli varustettu lokinsiipiovilla ja kokonaan ylösnousevalla takaosalla. Muotoiluun oli haettu vaikutteita Ford GT 40 autosta. Piraya oli suunniteltu ja varusteltu asennettavaksi VW:n alustalle. Moottorivaihtoehtoina oli VW moottorin lisäksi Porschen 60, 75 ja 90 hv moottorit. Jäljellä olevia autoja on tiedossa 28 kpl.

 

”Ei, et näe unta! Tämän täysverisen urheiluauton, Pirayan voit rakentaa itse. Tarvitset vain käytetyn Volkswagenin, normaalit käden taidot ja tavallisia työkaluja. Sekä tietysti muovikorin BEAlta. Sarja sisältää kaiken mitä tarvitset muuttaaksesi tavallisen Kuplasi kaksipaikkaiseksi GT unelmaksi, joka kulkee lähes 150 km/h 1200 cc moottorilla. Ja 1600 cc moottorilla se kulkee 175 km/h. Voit halutessasi vielä täydentää rakennussarjaa ja rakentaa keskimoottorisen version Porschen 1600 cc moottorilla, joka kulkee 200 km/h!

Jos haluat muuttaa Kuplasi Formula V kilpa-autoksi Ruotsin menestyksekkäimpään luokkaan tai huippu-uutuudeksi, maastokelpoiseksi Kirpuksi meiltä löytyy rakennussarjat näitäkin varten. Jos et halua itse rakentaa voit ostaa auton meiltä osittain tai kokonaan valmiiksi rakennettuna pitkällä maksuajalla ja matalalla korolla. Pane toimeksi. Soita meille tai kirjoita saadaksesi lisätietoja. Jos olet Tukholmassa olet tervetullut koeajolle.” (Mainos jossain ruotsalaisessa lehdessä -60 luvun lopulla.)

 

RPB GT

 

1967 esiteltiin uusi malli RPB GT. Lokinsiipiovet oli korvattu tavallisilla ovilla ja takaosa oli muotoiltu uudelleen.Suuri ero oli myös se, että auto oli helpompi rakentaa. Valmistaja oli kuunnellut asiakkaitaan!  Myös tätä mallia myytiin hyvin ja noin 50 autoa valmistettiin. Niistä 22 myytiin Ruotsiin ja 20 Suomeen. Lopuista pääosa meni Norjaan. Kaikki Ruotsiin myydyt yksilöt ovat tiedossa.

GT hyödynsi osia eri autoista : polttoainetankki oli Renault 10:stä, ovien ja takaluukun saranat Renault 4:stä, ovien kahvat ja lukot Renault 16:sta, ovien saranat ja sivuikkunat (sopivaan kokoon leikattuna) Ministä, tuulilasi 1967 Corvettesta, ajo- ja takavalot olivat Hellan yleismalleja (samoja ajovaloja käyttivät ainakin Saab 96, Saab 99 ja Renault 16).

Vuonna 1970 Ruotsissa astui voimaan uusi laki, joka vaati kit car’eilta kolariturvallisuustestauksen. Tämä teki lähes mahdottomaksi saada rakennussarja-autoista katulaillisia. Tuotanto vientiin  (lähinnä Suomeen ja Norjaan) jatkui vielä jonkin aikaa. Toukokuussa 1971 tuli tuhosi Racing Last Burträskin tehtaan muotteineen. Tuotannon jatkaminen ei ollut enää mahdollista.

Keskeisiä henkilöitä RPB historian kannalta Suomessa olivat Stig Lundqvist ja Allan Sjöbacka. Alkuperäinen Ruotsi versio tyyppikatsastettiin Suomessa. Viiden auton maahantuonnin jälkeen Lundqvist (Auto Team) osti muotit Ruotsista vuonna 1968. Muottia muokattiin Pietarsaaressa korottamalla kattoa ja muotoilemalla peräpää uusiksi. Autoja valmistui tusinan verran. Osa niistä rakennettiin asiakkaalle ihan valmiiksi asti. Autojen valmistus jatkui Munsalassa. Sen jälkeen Kent Lundqvist jatkoi valmistusta Kovjoella. Siellä valmistusta jatkettiin niin kauan että kaikki olemassa olleet tilaukset saatiin toimitettua, yhteensä parikymmentä autoa. Tämä vaihe oli ilmeisesti Burträskin tehtaan palon jälkeen. Viimeiset autot valmisti 80-luvun lopussa muotit ostanut Allan Sjöbacka. Muotit ovat edelleen tallella. Muotit kulkeutuivat Salon kautta Lohjalle mistä Sjöbacka osti ne. Lohjalla oli Best Car niminen yritys valmistanut joitain yksilöitä. Oma projektiautomme on ilmeisesti ensimmäisiä Salossa valmistuneita yksilöitä. Auton ulkonäköön tehtiin useita muutoksia sinä aikana kun niitä valmistettiin Suomessa. Kokonaisvalmistusmäärä Ruotsissa oli noin 50 autoa ja Suomessa parikymmentä. Auto sai mainetta Suomessa kun Tekniikan Maailma lehti rakensi Jussi Juurikkalan johdolla yhden auton. Projekti esiteltiin kuudessa  TM lehdessä vuosina 1970 - 1972.

 

RPB vetäytyi autojen valmistamisesta siirtyen tuottamaan lujitemuovista mm. linja-autojen sisustuksia ja lumikelkkojen katteita. Urbaani legenda (johon itsekin uskoin ennenkuin ryhdyin selvittämään tarkemmin historiaa), että Euran Lasikuitu olisi edustanut tai valmistanut RPB GT autoja ei pidä paikkaansa, vaikka omankin automme papereissa on katsastuskonttorin päätös jossa lukee valmistajajan kohdalla Euran lasikuitu. En ole löytänyt yhtään tietoa, joka tukisi tätä. Suomessa rekisterissä olevia / olleita yksilöitä tunnetaan 13 kpl. Tähän lukuun sisältyvät Ruotsista tuodut 20 kpl ja Suomessa valmistetut 20 kpl. Monien kit car’ien kohtalo on että projekti aloitetaan suuren kiihkon vallassa ja ennen pitkää innostus

sammuu ja projekti jää kesken. Siis noin 40:stä Suomessa myydystä autosta valmistui ehkä 13 kpl eli reilu neljännes. 

 

Tämän historian pääasiallisina lähteinä on käytetty Allan Sjöbackan kanssa 2019 aikana käytyjä keskusteluja sekä Hufvudstadsbladin artikkelia: RPB GT - det bottniska bilmärket (2002 Toukokuu 19).

 

 

RPB GT2

 

Vielä 1980 luvulla Racing Plast Burträsk suunnitteli käynnistävänsä tuotannon uudelleen kun lakia muutettiin jälleen niin että se olisi sallinut kit car’in valmistamisen. Kjell Lindskog ja Bengt Jacobsson ostivat Suomesta (!) valmiin korin, jota ryhdyttiin muokkaamaan. Suunniteltiin uusi malli GT 2, joka sai 1981 hyvän vastaanoton näyttelyissä. Autoja ehti valmistua 3 kpl ennen kuin Burträsk sai suuren tilauksen puolustusvoimilta joidenkin lasikuituosien valmistamisesta. Suunnitelmat autotuotannosta valitettavasti haudattiin. Piirustukset ja muotit ovat kuitenkin olemassa joten, who knows…

Kaikki kolme GT 2 autoa ovat tallessa ja rekisterissä.

 

 

 

Suomessa rekisterissä olleet / olevat autot  (GT):

 

FBN-948 (työn alla oleva projektiautomme)

JZI-76

KIF-699

KSK-11

LGP-934

TGM-501

VBC-246

VPU-510

VRC-144

VTH-268

VTR-78

YZK-11

ZH-671

 

Oletettavasti muitakin on ollut rekisterissä, näistä kuulisimme mielellämme.

Kuvassa vielä vähän vaiheessa oleva projektiautomme, vm 1971 (vuosimalli määräytyy alustan mukaanSalossa valmistetulla korilla, eli ihan Salossa valmistettujen korien alkupäästä. Toisessa kuvassa varaosa-auto, josta saatiin mm alkuperäinen etuluukku projektiin, Tämä yksilö on tuotannon loppupäästä.

 

Kolmannessa kuvassa sininen ruotsalainen Piraya yksilö. Näissä näkyvät selvästi Ford GT 40 vaikutteet. Autohan ei sinänsä ole mikään replika, mutta muotoiluun haettiin vaikutteita GT 40 ratakilpurista.

Alimmaisissa kuvissa GT 2 kori ja valmis auto.

 

 

 

 

 

IMG_2537.JPG

fullsizeoutput_c16.jpeg

Piraya.jpg

bkf.jpg

bjh.jpg

Edited by mattio
New information
  • Like 9
Link to comment

Lisäksi suomessa tehtiin omia variaatioita RPB korin ympärille. Tässä mallissa keulaa ja perää on muokattu melko paljon, mutta keskiosa korista on sama.. Tämän mallin muotit oli myynnissä Turun seudulla pari vuotta sitten. Kuva laina nettiauton myynti ilmosta....

 

 

Volkswagen-Kupla-8d671b4172fe9b2d-medium.jpg

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, -AP- said:

Oliko tää 'Ferrari III' myös samaa sukua vai vähän erilainen oma korinsa?

 

Käsittääkseni kaikki nämä "Ferrarit" ovat Bonito merkkisiä. Alunperin Saksasta Fiberfab nimiseltä valmistajalta. Myöhemmin Euran lasikuitu teki näitä tai toi ainakin maahan. Eli vastaus kysymykseesi : eri auto (kori).

Link to comment

Juurikin noin kuin Mattio kirjoitti. Kuusisella(eura) oli muotit Bonitoon, josta sitten jatko kehitti Falcon Devil mallin. Silver hawk on taas sitten ruotsalaista desing. Muotoilijan myöhempiä saavutuksia oli sitten ensimmäinen Koenigsset auto.

 

Jatkoa muistin syövereistä-> Käsittääkseni euran ferrari 3 oli kaikki euran omaa tuotantoa, eikä tuonti kamaa. Ensimmäisen Boniton Suomeen toi yksityishenkilö, josta otettiin muotit Euran autoihin. Euran autoissa on koria muutettu mm. Tuulilasin kehyksen osalta. Alkuperäisessä Bonitossa oli muistaakseni taunus M17 tuulilasi. Euran autossa tuulilasin yläreuna on eri mallinen ja siksi siihen ei sovi taunuksen lasi suoraan. En tiedä mikä tässä muutoksessa oli syynä, mutta jos voisi veikata niin syynä voisi olla ehkä mallisuojan kiertäminen?

Edited by Tonii73
Jatkoa
Link to comment
  • 6 months later...

Olin loppukesästä 2019 yhteydessä henkilöön, joka oli ollut tekemässä uutta muottia sen jälkeen kun Burträsk oli palanut. Juttu sai aivan uusia käänteitä. Muotti tehtiin Munsalassa ja siirrettiin Saloon. Tämä oli minulle ihan uusi tieto. En tiedä kuka Salossa valmisti autoja. Jututtamani henkilö oli sitä mieltä, että autoja olisi Suomessa valmistunut noin 20 kpl.  Hän myös totesi, että projektiautomme on ilmeisesti ihan ensimmäisiä Salossa valmistuneita. 

Mielenkiintoista on, että hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, että Euran Lasikuitu olisi valmistanut RPB autoja. Olen itsekin kallistumassa sille kannalle , että näitä ei ilmeisesti sittenkään tehty Eurassa.

RPB GT auton kaikki muotit ovat edelleen tallella ja sijaintipaikka tiedossa.

  • Like 2
Link to comment

Jälleen sain käsiini uutta tietoa. Ohessa RPB GT mainos, jossa valmistajaksi mainitaan Racing Plast AB, Skellefteå. Burträsk on ihan Skellefteån naapurissa ja ilmeisesti Burträsk kuuluu Skellefteån alueeseen, mutta tällaista versiota firman nimestä en ole aiemmin kuullut. Kaikkein mielenkiintoisin asia mainoksessa on kuitenkin oikean alanurkan teksti : VTT-Grafiska Vimmerby 1983. Siis mitä? Viimeiset autot Burträskissä tehtiin 1971 ja viimeiset Suomessa 1974. Onko tämä nyt joku ennestään tuntematon luku RPB autojen historiassa... Jos jollakin on tästä tietoa kuulisin mielelläni.

Skannaus.jpeg

Skannaus 1.jpeg

Link to comment

70/80-luvulla ei ollut mitenkään tavatonta kopioida muotteja ja myydä niitä eri lasikuitu firmoille tai peräti tehdä korista muotteja omaan käyttöön. Yhden huhun mukaan Siuntio ja Kirkkonummi akselilla olisi säilöissä yhdet RPB:n muotit.

Edited by Tonii73
Link to comment
On 9/4/2019 at 10:07 PM, tc125a said:

Sattumalta osui silmään kyseinen lehtileike kun töissä siivottiin vanhoja varastoja. En tiedä liittyykö RPBeihin millään, voi poistaa jos ei. 

Ei liity RPB:hen. On ruotsalainen kopio jenkkiläisestä Manta Miragesta, kuten jutussa mainittiinkin. Ilmeisesti Suomestakin löytyy mahdollisesti yksi tuon korinen kit car. 

Link to comment
On 9/4/2019 at 5:51 PM, Tonii73 said:

70/80-luvulla ei ollut mitenkään tavatonta kopioida muotteja ja myydä niitä eri lasikuitu firmoille tai peräti tehdä korista muotteja omaan käyttöön. Yhden huhun mukaan Siuntio ja Kirkkonummi akselilla olisi säilöissä yhdet RPB:n muotit.

Siltä tosiaan vaikuttaa. Mielenkiintoinen tuo huhu Siuntio Kirkkonummiakselilla mahdollisesti olevista muoteista!

Link to comment
15 hours ago, Tonii73 said:

Ei liity RPB:hen. On ruotsalainen kopio jenkkiläisestä Manta Miragesta, kuten jutussa mainittiinkin. Ilmeisesti Suomestakin löytyy mahdollisesti yksi tuon korinen kit car. 

Hienon näköinen kori. Minulle ennestään tuntematon.

Link to comment
On 9/2/2019 at 9:15 AM, mattio said:

Olin loppukesästä 2019 yhteydessä henkilöön, joka oli ollut tekemässä uutta muottia sen jälkeen kun Burträsk oli palanut. Juttu sai aivan uusia käänteitä. Muotti tehtiin Munsalassa ja siirrettiin Saloon. Tämä oli minulle ihan uusi tieto. En tiedä kuka Salossa valmisti autoja. Jututtamani henkilö oli sitä mieltä, että autoja olisi Suomessa valmistunut noin 20 kpl.  Hän myös totesi, että projektiautomme on ilmeisesti ihan ensimmäisiä Salossa valmistuneita. 

Mielenkiintoista on, että hänellä ei ollut mitään tietoa siitä, että Euran Lasikuitu olisi valmistanut RPB autoja. Olen itsekin kallistumassa sille kannalle , että näitä ei ilmeisesti sittenkään tehty Eurassa.

RPB GT auton kaikki muotit ovat edelleen tallella ja sijaintipaikka tiedossa.

Minulla omistuksessa oleva RPB GT on tehty 1975—76 ja rakentaja tehnyt silloin muotit jostakin valmiista GT:stä ja muokanut hieman mieleisekseen. Kuitenkin siinä mielessä kiinnostava yksilö, että on silloin verottajan mieliksi tehty uudeksi autoksi ja tyyppihyväksytetty (ainakin valmistenumero on annettu uusi).

Onkohan kitcareja kuinka paljon Suomeen samalla menettelyllä tehty?

Myös kiinnostaisi millä tiedolla voisi kansallisarkistosta löytyä lupapaperit/tyyppihyväksynnät? Rekisterinumeroilla on jo kaikki paperit hankittu...

  • Like 1
Link to comment

Rekisteröinti- ja muutoskatsastusten papereita säilytettiin ennen Trafin uutta digitointi-aikakautta kullakin hyväksynnän tehneellä katsastuskonttorilla muutaman vuoden ajan (5 tai 10), niitä ei toimitettu mihinkään keskusarkistoon. Vuosien jälkeen mapit tuhottiin. Mahdollinen tyyppihyväksyntä ehkä eri asia, sellaisen arkistot (oli) aikoinaan ehkä nykyisen A-Katsastus Hakuninmaan hallussa?

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 9/16/2019 at 8:48 AM, mattio said:

Saimme oman projektiautomme mukana Katsastuskonttorin päätöksen auton rakenteen muuttamisesta sekä tyyppikatsastustodistuksen.

Jälkimmäinen on alunperin ollut lämpöherkälle paperille tulostettuna ja teksti on paikoin kärsinyt pahasti.

 

Oletko kysynyt kansallisarkistosta löytyisikö tuolla tyyppikatsastustodistuksen numerolla myös heidän arkistostaan tietoja?

Link to comment

Löysin muutama vuosi sitten tori.fi:stä nuo alkuperäiset lehdet. Nyt haussa Hufvudstadsbladet vuodelta 2002 toukokuun 19. Siinä pitäisi olla pitkä juttu aiemmin mainitsemastani kaverista, joka oli mukana tekemässä muottia Suomessa sen jälkeen, kun Burträskin tehdas oli palanut.

Link to comment
15 hours ago, Saqes said:

Oletko kysynyt kansallisarkistosta löytyisikö tuolla tyyppikatsastustodistuksen numerolla myös heidän arkistostaan tietoja?

En ole kysynyt, mutta auton dokumenteista löytyy kyllä kaikki tarvittava. Tämän tarkistin katsastuskonttorilla.

Link to comment

Kirjoitin historian uusiksi GT:n osalta. Pari vuotta jatkuneiden tutkimusten jälkeen uskon, että historia on jos ei nyt aivan pilkulleen oikein, niin ainakin paljon lähempänä todellisuutta kuin alkuperäinen kirjoitukseni. Käykää lukemassa. Myös GT 2:n kohdalle lisäsin yhden huomautuksen.

Kaikki kommentit tervetulleita.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Keskustelussa Allan Sjöbackan kanssa 8.12.2020 täsmentyi RPB:n Suomi historia :

Keskeisiä henkilöitä RPB historian kannalta Suomessa olivat Stig Lundqvist ja Allan Sjöbacka. Alkuperäinen Ruotsi versio tyyppikatsastettiin Suomessa. Viiden auton maahantuonnin jälkeen Lundqvist (Auto Team) osti muotit Ruotsista vuonna 1968. Muottia muokattiin Pietarsaaressa korottamalla kattoa ja muotoilemalla peräpää uusiksi. Autoja valmistui tusinan verran. Osa niistä rakennettiin asiakkaalle ihan valmiiksi asti. Autojen valmistus jatkui Munsalassa. Sen jälkeen Kent Lundqvist jatkoi valmistusta Kovjoella. Burtäskin tehdas paloi 1971. Jäljellä olleet tilaukset toimitettiin Suomesta. Muotit kulkeutuivat jossain vaiheessa Saloon Best Car nimiselle yritykselle, joka valmisti joitain autoja. Samassa yhteydessä koriin tehtiin joitain muotoilumuutoksia. Oma yksilömme on ilmeisesti yksi ensimmäisistä Salossa valmistuneista yksilöistä.  Sjöbacka osti muotit takaisin Pietarsaaren seudulle Best Car'ilta.  Auton ulkonäköön tehtiin useita muutoksia sinä aikana kun niitä valmistettiin Suomessa. Kokonaisvalmistusmäärä Ruotsissa oli noin 50 autoa ja Suomessa parikymmentä. Auto sai mainetta Suomessa kun Tekniikan Maailma lehti rakensi Jussi Juurikkalan johdolla yhden auton. Projekti esiteltiin kuudessa  TM lehdessä vuosina 1970 - 1972.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...