Jump to content

RPB GT vm-71 projekti


mattio

Recommended Posts

Pakko kysyä että missä ihmeessä tuossa on tankki?? Ja miten tuo vararengas mahtuu tuonne etuluukun alle?? mulla tankki täyttää ohjausvarsien päällisen tilan täysin, ja keulan ilmatunneli tuon vararenkaan kohdan..

tuulitunneli.png

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tässä pari kuvaa miten meillä rojut sijoittuvat luukun alle. Täynnähän se on, mutta kaikki tarpeellinen löytyy. Lähimpänä tuulilasia tankki, sen edessä vararengas, vararenkaan päällä rengastyökalut. Vararenkaan vanteen sisällä pissapojan säiliö ja pumppu. Raitisilmaputket kulkevat etunurkista tavaratilan läpi ja kojetaulun  molempiin päihin. Toivottavasti näistä on jotain apua. Rakenteluintoa sinne!

IMG_2787.JPG

IMG_2788.JPG

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Tämän viikon maanantaina koettiin hieno päivä. Auton 30 vuotta sitten rakentaneet ja rekisteriin saaneet Veikko ja Rami Marku tulivat katsomaan autoa. Ihmeellisten sattumien kautta löytyi tämäkin kontakti!

image000000-10.jpg

image000002-2.jpg

  • Like 5
Link to comment
  • 1 month later...

Sunnuntaina 22. elokuuta osallistuttiin Turussa Itäharjun ajoihin. Tämä ei siis ole varsinainen kilpailu, vaan ns näytösajo. Vauhdin hurmaa ja hienoa tunnelmaa siinä pääsi silti kokemaan hyvässä seurassa (niin ihmiset kuin autotkin). Kesän ajot alkavat kohta olemaan ajettu. Kesä- ja heinäkuun superhelteillä ajettiin muutama pitempikin lenkki vailla mitään jäähdytysongelmia. Terveisiä vaan kaikille tästä etukäteen huolestuneille!

DSCF1192.JPG

image3.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...
On 8/24/2021 at 7:34 AM, mattio said:

Sunnuntaina 22. elokuuta osallistuttiin Turussa Itäharjun ajoihin. Tämä ei siis ole varsinainen kilpailu, vaan ns näytösajo. Vauhdin hurmaa ja hienoa tunnelmaa siinä pääsi silti kokemaan hyvässä seurassa (niin ihmiset kuin autotkin). Kesän ajot alkavat kohta olemaan ajettu. Kesä- ja heinäkuun superhelteillä ajettiin muutama pitempikin lenkki vailla mitään jäähdytysongelmia. Terveisiä vaan kaikille tästä etukäteen huolestuneille!

 

No sehän on hyvä juttu että jäähdytys toimii tarpeellisesti, luutavasti myös kevyempi koppa vähentää lämpöä yleisesti. Oliko sulla öljynlämmön mittaus tässä?

Link to comment

En nyt oikein ymmärrä miksi pitäisi menettää yöunensa jäähdytyksen vuoksi. Moottori käynnistyy nöyrästi ja käy hyvin. Pitkänkään helteessä ajetun lenkin jälkeen moottoritila ei muistuta helvetin esikartanoa. Ei ole mitään syytä miksi epäilisin jäähdytyksen tehoa. Öljyn lämpötilaa emme tule jatkossakaan seuraamaan.

Edited by mattio
Typo
  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, mattio said:

En nyt oikein ymmärrä miksi pitäisi menettää yöunensa jäähdytyksen vuoksi. Moottori käynnistyy nöyrästi ja käy hyvin. Pitkänkään helteessä ajetun lenkin jälkeen moottoritila ei muistuta helvetin esikartanoa. Ei ole mitään syytä miksi epäilisin jäähdytyksen tehoa. Öljyn lämpötilaa emme tule jatkossakaan seuraamaan.

Ei tässä mitään yöunia menetetä, en vain tajua miksi jäähdytystä ei koettaisi parantaa niin hyväksi kuin mahdollista eikä ehdointahdoin sitä huonontaisi. Ja siksensä ottaa päähän myös se että ehdointahdoin koettaa itselleen perustella että ei ollut ongelmia asian kanssa. Vaikka asian laidasta ei ole mitään konkerettista tietoa muutakuin se että kone ei leikannut kiinni liian lämmön takia ekalla koeajolenkillä. Ihan infralämpömittarillakin koneen oikeasta lämmöstä saisi kohtuu luotettavaa tietoa tai sitten paistomittarilla.

 

Loppupeleissä itselleni on yksi ja sama että leikkaako se sinun kone kiinni mutta koetan tässä vain antaa vinkkejä ettei näin pääsisi käymään.

Link to comment
  • 3 weeks later...

No niin, kesän ajot ajettu ja RPB tuupattu talvisäilytystalliin. Aina yhtä katkera paikka. Auto pelasi hyvin koko kesän, mutta oli toki pientä säätötarvettakin. Alkukesästä oli ongelmia saada vaihteita päälle. WD 40 ensin vaihdekepin alapäähän, sitten muutaman päivän päästä öljyä tippakannusta. Vielä kiinnityksen löysääminen ja eri kiinnityskohtien kokeilua. Tätä hupia riitti aika pitkään, mutta loppukesästä vaihteet menivät jo sujuvasti päälle. Aluksi erittäin raskas ohjaus keveni käytössä ihan itsekseen kesän aikana ja on nyt lähes normaali. Näin joku ennustikin Volkkaripalstalla ja oli siis täysin oikeassa. Pieni ohjauspyörä ei yhtään tietysti auta asiaa. Isompaa ei voi laittaa, sitten ei mahtuisi kuski enää istumaan! Käsijarrua täytyy ensi keväänä herkistellä ja säätää. Ja jarrut ilmata varmuuden vuoksi. Ottavat kyllä hyvin, mutta poljin menee aika alas. Ensi kesänä ehkä laaditaan uusi pakoputkisto. Metallinkeräyslavalta löytyi legendaariset Effectorit. Täysin uuden veroiset.

Kesän kohokohdat olivat kaksi harrasteparkkia Turun Kupittaalla ja Itäharjun ajot elokuussa. Rakenteluintoa niille jolla on onni omistaa lämmin talli. Ensi keväänä taas nähdään.

Edited by mattio
typo
  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, mattio said:

. Ja jarrut ilmata varmuuden vuoksi. Ottavat kyllä hyvin, mutta poljin menee aika alas.

 

Koitapa säätää hihnat vähän lähemmäs rumpuja ensin. Hihnat kun kuluvat niin pedaali alkaa painua syvemmälle ja sehän korjaantuu kääntämällä säätöruuvia naksu tai kaksi tiukemmalle.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...
  • 5 months later...

Tänä kesänä käyty Maskussa Volkkari kokoontumisessa 21.5. sekä Itäharjun ajoissa 26.5.

Eilen oli vuorossa jarrujen remonttia. Käsijarrun korjaaminen vaati hitsaustöitä auton sisällä. Hieman liian jännittävää, mutta saatiin kuitenkin tehtyä. Säädettiin taas jarrut. Toimivat nyt hyvin ja ottavat tasaisesti.

image000000-41.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 months later...

Tämän kesän ajot on ajettu, vähän yli 500 km "hyötyajoa".  Viimeisen ajopäivän päätteeksi purettiin pakoputkisto pois. Talven aikana laaditaan uusi putkisto, johon tulee vaimentimiksi aidot, alkuperäiset Effector vaimentimet. Käyttämättömät ja täysin uudenveroiset löytyivät metallinkeräyslavalta. Myös takapään vähän soikeat jarrurummut vaihdetaan uusiin.

image000000-5.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 7 months later...

Nyt harmittaa! Tänään matkalla katsastukseen oikean puoleinen vetoakseli (ilmeisesti) antautui. Aina jarrutuksessa kuului epämääräisiä ääniä takaoikealta. Taaksepäin ajettaessa ja jarruttaessa ei kuulunut mitään ylimääräistä. Samoin käsijarru ei aiheuttanut mitään ylimääräistä. Kun oikean takapyörän tunkkasi ylös ja pyöritteli sitä kuului ylimääräisiä ääniä, vasen puoli oli ok. Taitaa tulla jonkin mittainen ajotauko. Itäharjun ajot 2023 jää myös väliin.

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...