Jump to content
Cera

-76 "The Volkkari" perintöbussi takaisin ajoon

Recommended Posts

Ensimmäistä kertaa näillä palstoilla kirjoittelemassa, niin että ensimmäisenä hei vaan kaikille 🙂

 

Tuollainen -76 vuosimallia oleva bussi (rek. tosin tällähetkellä pakettiautoksi) tuli sitten haettua, niin että kaipa tästä volkkariharrastajaksi on ryhdyttävä. 😄

 

Tarinoidaan nyt ensin vaikka tovi historiasta, elikkäs auto on ukiltani peräisin ja olen itse siinä monet, monet matkat viettänyt lapsuudessani. Ukki oli sitten 2000 -luvun alussa muuttanut viroon ja vienyt "Volkkarin" niinkuin me kutsuimme, mukanaan lahden toiselle puolelle. ("Volkkari" on aina ollut tämän kutsumanimi, aivan kuin muita volkswageneja ei olisi olemassakaan. Tämä on "the" Volkkari minulle 🙂 ) Viron puolella autosta oli sitten jossain 2000 -luvun alkupäässä hitsattu pohjaa ja hieman kylkiä ja ajettu säännöllistä ajoa ilmeisesti kaikki kesät kunnes moottori jostainsyystä laukesi. Ukkini ei autojen tekniikan päälle juuri ymmärrä, eikä oikein ole pystynyt kertomaan minulle mikä autoon varsinaisesti tuli. Jokatapauksessa tämän tapahtuman jälkeen sain kuulla monta vuotta kuinka Volkkari on tallissa odottamassa uutta moottoria, jonka ukin virolaiset ystävänsä jostain sitten lopulta taikoivatkin.

 

Ukki sanoi ostaneensa uuden moottorin joka hänen mukaansa oli 0km ajettu, tehtaan puulootassa, suoraan saksan armeijan varikolta joidenkin virolaisten ystäviensä löytämänä. Tästä eteenpäin sain kuulla, kuinka moottori on istutettu paikoilleen ja "kaikki paitsi sähköt" olisivat toiminnassa. Hänelle olivat virolaiset ystävänsä kertoneet, että armeijan kulkineeseen tarkoitettu moottori vaatisi kuulemma suurempaa jännitettä (2 akkua) toimiakseen ja kaikki sähköt "pitäisi vetää uudelleen".

 

Noh, minullahan ei ole pienintäkään aavistusta siis mikä kone tässä sitten nykyään on, pitääkö tälläiset kuorma-autosähköviritelmät paikkansa, onko niitä tehty ja jos on, niin kuinka valmiiksi saakka.

 

Moottorin vaihdon ja sähköongelman jäljiltä ukkini virolainen mekaanikkoystävä muutti ilmeisesti pois lähiseudulta, jolloin Volkkari jäi vaella kunnostusta talliin makoilemaan. Siellähän se kerkesi olla ilmeisesti yli 10 vuotta, kunnes ukkini nyt alkuvuodesta päätyi lahjoittamaan sen minulle siinä toivossa, että saisi nähdä vielä joskus ajossa.

 

Paikalle päästyämme selvisi, että talli on ollut pehmeän sammalmaan päälle rakennettu peltitalli ladonovineen, eli tästä muodostui liki kirjaimellisesti "latolöytö". Sisustassa ovat hiiret päässeet temmeltämään ja jokainen tekstiilipintainen esine on yltä päältä homeessa. Mutta! Kori on omaan silmääni yllättävän hyvässä kunnossa olosuhteisiin nähden, eli tarinat hitsauksista 2000 -luvun alussa voivat hyvinkin pitää paikkansa. Myös moottori näyttää uudemmalta ja alkuperäisestä poikkeavalta, mutta enempää en siitä ole vielä kerennyt selvitellä.

 

Vuokrakärryllä tuota lähdettiin tiistaina 26.2. hakemaan ja eilen, keskiviikkona 27.2. kävimme paikallisessa rekisteröintitoimistossa suorittamassa omistajanvaihdokset ja Volkkari lähti takaisin kotimatkalle. Suomeen, jossa se oli ukkini mukaan ensirekisteröity ja josta hän oli sen aikoinaan "hämeenlinnalaiselta torikauppiaalta" ostanut. Suomeen, jossa se nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon ja jatkaa tätä suvussamme pisimpään olleen auton historiaa.

 

Tallin pihaan sen saimme, odottamaan ensimmäistä puhdistusta ennenkuin kehdataan siirtää sisälle. Haju on meenaan sanoinkuvaamaton bussin sisäpuolella ja ovien ollessa hiemankin raollaan leviäisi tämä löyhkä ympäri talliamme. Ei kiitos. 🙂

 

Ensihavaintoja:

Pintaruostetta, paljon. Läpiruostetta pikaisesti katsottuna vain muutamissa harvoissa kohdissa ja vain pieninä alle 5cm alueina.

Sisusta läpikotaisin homeessa, hiirenkakassa ja haisee kuolemalta.

Moottori todella näyttää uudehkolta, pinnat ovat siistit ja kiiltävät vrt. muuhun autoon, eli tarina armeijan varikolta ostetusta 0km ajetusta koneesta voi hyvinkin pitää paikkansa.

Jarrut ja käsijarru vaikuttivat toimivan edes jotenkuten kun trailerilta otettiin alas

Oikean puoleiset renkaat täysin mennyttä, vasemmalla sentään oli ilmat vielä pysyneet.

Kaikki matkustamon osat vaikuttaisivat olevan tallessa. Se mitä pystyy uudelleenkäyttämään ja mikä on liian homeessa jää vielä nähtäväksi.

Takatila on täysin tyhjä ja siellä lojuu lähinnä vanha kone osineen, ei verhoiluita, ei penkkejä, vanerilattia.

 

Toimintasuunnitelmaa:

- Ensin täydellinen pesu kauttaaltaan. Sitä ennen tälle ei kykene tälläinen hienohelma tekemään yhtään mitään. Pesun yhteydessä koko sisustan purku ja paneeleiden pussitus johonkin tallin perimmäiseen nurkkaan haisemaan, pois ei tulla heittämään jos mittoja tarvitaan uusiokappaleisiin.

 

- Selvitys siitä, mikä kone autossa nyt on, kuinka pitkälle sen asennustyöt on tehty, onko se käyntikuntoinen, vaatiiko oikeasti jotain sähköjen kanssa pelaamista vai onko kyse jostain aivan muusta.

 

- Selvitys alustan ja jarrujen todellisesta kunnosta, runkopalkkien läpikäynti.

 

- Jonkinlaisella kokoonpanolla (pintapatinaa..) tähdättäisi jo tämän kesän liikenteeseen! Mutta se jää nähtäväksi. Toiveet ovat korkealla, mutta aika ja rahat vähemmän niin. 😄 mutta niinhän se on aina...

IMG_7162.JPG

IMG_7177.JPG

IMG_7180.JPG

IMG_7183.JPG

IMG_7204.JPG

  • Like 8

Share this post


Link to post

Nakkaa kuva konehuoneesta, veikkaan et siellä on typ 4 1.8 teollisuuskone joka on 24v sähköillä. Aika paljon pitää osia vaihtaa eli jakaja,puola,laturi,kaasarien solenoidit,ryypyt. Mä oon noita pari laittanut autokäyttöön.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Aika hyväryhtiseltä pallikseltahan tuo näyttää. Tosiaan täältä saa hyvin apuja ongelmakohtiin ja yksittäinen valokuvakin kertoo harjaantuneelle silmälle paljon.

 

Osien suhteen nämä on kohtuu yleisiä ja osia voi löytyä jopa yllättävän huokealla kun osaa vain kysellä ja laittaa ostoilmoituksia.

 

Koneen jännitteen löytää varmaankin ensimmäisestä osasta johon jokin sähköjohto menee kiinni tai laturin tyyppikilvestä. Mutta tarinan mukaan melkovarmasti 24V kone.

 

Tietenkin jos vanhassa koneessa oli kaikki sähkökilkkeet vielä paikallaan niitä pystyy suurella todennäköisuudellä hyödyntämään uuden koneen sähköistämiseen oikealle 12V jännitteelle.

 

Tietty ei se kait mahdotonta olisi pallista 24V järjestelmällekkään muutta tyyliin kaikki polttimot, pyyhkijän moottori, releet ja kaksi akkua ja näiden väliset johdotukset täytyisi uusia.

Edited by Tanhis
  • Like 1

Share this post


Link to post

Matkasta toipuneena pääsin tänään ihmettelemään autoa ensimmäistä kertaa kunnolla päivänvalossa. Samalla tuli nyt purkutyöt aloitettua ja kunto on tähänmennessä ollut positiivinen yllätys. Tosiaan ohjaus toimii, käsijarru toimii, lukot ja saranat öljyttynä aukeaa sivuovikin nyt moitteetta. Pahannäköistä ruostetta en ole vielä löytänyt, ovetkin olivat pahvien alla erittäin hyväkuntoiset. Homeen takia uusittaviksi päätyy nyt ainakin;

 

- Penkit (tai sitten verhoillaan täysin uudestaan jos mahdollista, kumpi lie kannattavampaa)

- Kattoverhoilu

- Ovipahvit

- Hansikaslokero

- Aurinkolipat

- Turvavyöt

 

Muuta rikkinäistä; taustapeili tipahti melkeen päähän kun touhusin kabiinissa, muovi siitä sen pallon ympäriltä oli täysin hapertunutta.

 

Konehuonetta tuli ihmeteltyä, kuvan mukainen moottori sieltä löytyi. Alkuperäinen kone taasen löytyi takatilasta, joten siitäkin saa lienee tarvittaessa jotain varaosia.

 

Tavallaan tuntuu pieneltä hommalta laittaa ajoon, mutta voipi olla että vielä tämä pääsee yllättämään työmäärällään. Purkaminen jatkuu lienee huomenna. Tavoitteena olisi saada kabiini pestyä mukavamman työympäristön edestä. Pitäisi saada myös tuo vanha kone siirrettyä jollain pois ja keksiä sille paikka... minulla ei ole moottorinostinta. 😄 Noh.. aina sitä jostain jotain keksii..

 

Muutamia perustietoja kaipailisin myös, kun en näitä ole koskaan aikaisemmin rakennellut;

 

- Mikä on vanteiden pulttijako/rengaskoko vakiona? Tosiaan nuo kaksi oikean puolen kumia tyhjät ja muutenkin renkaat varmasti parhaat päivänsä nähneet.

- Tunnistaako joku kuvista nyt tuota moottoria ja osaako kertoa, kuinka haastavaa tulee olemaan katsastukset tällä koneella? Mitään papereitahan koneesta ei kaiketi ole...

- Löytyykö netistä jostain kytkentäkaaviota sähköille? Voisi siitä suunnitella hieman tulevaa.. Tällä hetkellä ajatuksissa käynyt, että jos kone nyt on 24V niin olkoon, laitetaan 24V->12V jännitteenalennin radiota, mittaristoa ym. varten ja yksinkertaiset kuten valot voi sitten vetää 24V järjestelmään. Näin säästyisi lienee suurimmalta osien vaihdolta.

 

Kiitos jo etukäteen 🙂

IMG_0021.JPG

IMG_0022.JPG

IMG_0014.JPG

Share this post


Link to post

Homeet lähtee pesemällä ja tu kone on just sitä mitä arvelinkin. Kannattaa kuitenkin miettiä asiaa siltä kantilta että tuo on teollisuuskone jonka on tarkoitus pyöriä vakiokierroksilla eli tuon virranjakajan ennakkokäyrät on mitä sattuu autokäyttöön.

Sulla on sit papruissa 1600 kone kun tuo alkuperäinen on typ1 eli kuplapohjanen ja tää uus on typ4 eli alunperin 411 mallissa esiteltyä moottoriperhettä.

Vaihtokelpoisia osia noissa ei juurikaan ole.

Privalla saapi lisäinfoa monesrakin asiasta jos kiinnostaa.

Share this post


Link to post

Ideoita joita tuli mieleen tuota katsellessa: Saa toteuttaa jos tuntuu hyvältä, mutta heitelty tähän "näin minä tämän tekisin"-periaattella, eikä tarkoita sitä että olisi ainoa tai edes paras vaihtoehto. Se kun on kovin tekijästä kiinni.

 

Nelostyypin koneeseen saa osia aika hyvin, joten sähköosat + jakaja vaihtoon niin saa 12V systeemit: koko auton muuttaminen 24 voltille on kokolailla operaatio ja vaikeuttaa ikävästi kaikkien muiden sähkölaitteiden saatavuuteen/käyttöön. Noita saa käytettynä/purkuosina, niin ei tarvitse kaikkea ostaa uutena ja budjetti pysyy kurissa. Sähköjä joutuu tekemään vähän uusiksi kun nelostyypissä on toisenlaiset johdotukset. Ei mitään kovin vaikeata kuitenkaan.

 

Homeeseen kannattaa aluksi tarjota homeentappomyrkkyjä venekaupasta, elleivät osat muutenkin jo ole vaihtokunnossa, home sinänsä ei vielä ole paha ongelma. Haisee tietenkin kauhealta, mutta se on pääosin kosmetiikkaa ja näin kevättalvella osat voi dumpata suoraan pihalle/katokseen/pressun alle, eivät ne sen huonommiksi siellä ehdi mennä ennen kevättä eivätkä haise sisällä. Tuuletus muutenkin tekee hyvää, home ei tykkää kuivasta ilmasta yhtään.   Sisäkatto hoitunee pesulla ja myrkyttämällä, sen purku on aikamoinen jumppa ja vinyyli kestää pesua kokolailla hyvin.

 

Muuten näyttää tosi hyvältä latolöydöksi, reikiä ei näy ja ~kaikki osat paikallaan ja kovin käyttökelpoisen näköisinä. Yhdistettynä uuteen nelostyypin koneeseen oikein hyvä löytö.

 

Öljyt (ja suodatin) muuten kannattaa vaihtaa ennenkuin yrittää pyörittää konetta, saa ainakin pahimmat kerrostumat pois koneen pohjalta. Itsehän elvytin ~25v seissyttä konetta ja vaihdoin siihen öljyt heti ekana, toisen kerran kun sain sen ekan kerran käyntiin (lyhyt päräytys), kolmannen kerran kun saatiin käymään sen verran että saatiin lämpöiseksi ja neljännen kerran ekan koeajon jälkeen. Siinä kohdassa se ei enää ollut aivan mustaa eikä siivilään jäänyt enää kovin paljoa irtohiukkasia.  Sitten vielä tihennetyllä välillä 500-1000km eka kesä kunnes siivilä on täysin puhdas öljyä vaihtaessa.

 

Vaan kyllä kannatti, mitään ei mennyt rikki ja koneella ajeltiin kilometrit täyteen, ~80t yhteensä ja 8v lisää juniksessa ja kun sitten purettiin, niin moottorin rungolle ei tarvinnut tehdä mitään, pesu vain ja vakiolaakerit sisään, erinomaisen onnistunut elvytys. Oli kyllä hyvät ohjeetkin, täältä ja Volkkariyhdistyksen sivuilta, kiitoksia avustaneille vielä uudestaan.

Share this post


Link to post

Toivottavasti koneen vaihtaja on asentanut myös vaihteistoon Typ4 moottoriin sopivan kytkinakselin tuolla vanhan koneen akselilla se ei yllä kampiakselin päähän koska ovat eri mittaiset ja ongelmia luvassa.

Share this post


Link to post

Noniin, tallissa ollut Volvo 244 valmistui leimalle vietäväksi ja bussille vapautuu lähipäivinä paikka sisätiloista ja päästään kunnolla aloittelemaan projektia. Koska nouto tapahtui niin yllättävällä ja pikaisella aikataululla, tätä on ikävä kyllä jouduttu toistaiseksi tilanpuutteen tähden seisottamaan lumisateessa 😢

 

Ulkona on kuitenkin saatu senverran taas tutkailtua, että sisustan purku on hyvällä mallilla ja jollain homemyrkyllä näistä saadaan vielä todennäköisesti ihan hyvät. Penkit tullaan verhoilemaan kyllä uudelleen sillä noh, tämänhetken kunto on hieman ällöttävä 😄 ja eiköhän tyylikin saata hieman muuttua omaa persoonallisuutta heijastavaksi... Matkustamosta on löytynyt vain yksi hiirenpesä eikä onneksi yhtäkään kuollutta siimahäntää. Pellit näyttävät jälleen yllättävän siisteiltä eikä puuttuvia osia ole vielä äkkisältään osunut silmiin. Penkkien alta löytyi vielä alkuperäiset ohjekirjaset ja ties mitä aikaan soveltuvaa rekvisiittaa aurinkolaseista lähtien.

 

Onko tuon sisäkaton takana jotain lastulevyä, joka voisi olla kosteudesta umpihomeessa vai voiko ajatella että menisi vain homemyrkyillä puhdistamalla? Hansikaslokero ja matkustamon/"tavaratilan" välinen väliseinä ovat ainakin kosteudesta pehmeitä.

 

Kuinkakohan helppo tuo kytkinakselin väärä pituus on huomata? Oletan, että tätä rakentaneet eivät ole omanneet kauheasti kokemusta. Tarkistaakkaan ei tietenkään muuten voi kuin irrottamalla koneen... Type4 tekniikassa pysyttäessä pitäisi jostain löytää myös moottorin jäähdytyspellit ym. ilmanohjaimet. (Engine tins). Äkkisältään ei näyttänyt lojuvan missään kyydissä. Sen verran nyt on kuitenkin opiskeltu, että tuo Type4 vaikuttaisi luotettavuutensa ja tehonsa puolesta houkuttelevammalta vaihtoehdolta, joten eiköhän tämä sille tekniikalle koiteta rakennella

 

Ostoslistakin alkaa hahmottua.. Yksi pölykapseli puuttuu, uudet renkaat olis kivat (ja vanteet, tai sitten puhalletaan ja maalataan nämä), hansikaslokero ja sen kansi, type4 jäähdytyslevyt, 12V sähköpuolen osat (laturi, startti, ym)...

 

Konttorilta käytiin kyselemässä vanha rekisteritunnus, mutta koska tämä on ulkomaantuonti niin ennen kilpien saamista pitäisi katsastaa ja siihen menee ehkä vielä hetki 😄 HHO- alkuinen, eli sopisi tarinaan että tämä on hämeenlinnan torikauppiaalta ostettu, mikäli tässä on vielä valittu ottaa tunnus läänin mukaan aikoinaan.

IMG_0044.JPG

IMG_0050.JPG

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...